Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ganske selvforklarende tittel, men skal komme med litt mer informasjon.

Har kommet til det stadiet som sikkert di fleste får, og det er at eg vil skaffe meg en bil som eg kan ha som prosjekt. Brukte litt tid på å finne ut hvilken bil eg ville ha, og landa til slutt på ein E30. Ganske uoriginalt valg, men er en rå bil, så det må gå bra. Har søkt litt rundt omkring og har lagt merke til at det er unormalt høy pris på disse bilene. Nesten alle som ligger ute for salg er godt over 100 tusen. Dei andre som er under 100 tusen, ser du veldig tydelig grunnen til. Så sitter litt fast i hvor eg skal fortsette søket.

Det eg mener med grei bil, er en bil som eg kan få godkjent med 8 tusen i deler og omtrent 15-20 timer med arbeid. Budsjettet mitt akkurat nå er på rundt 60-70 tusen for selve bilen, men vil jo absolutt prøve å få en billigere viss eg kan.

Målet er jo å ha det som et prosjekt. Så planen på lang sikt er jo å bytte motor i den og oppgradere alt av understell. Vil også lakkere hele bilen i en annen, litt mer unik farge. Har fagbrev som både lakkerer og oppretter, så det med lakk og karosseri har eg nok av kunnskap til å fikse en god del. Eneste eg vil prøve å unngå er å bruke all tiden min på å fikse rust, men ellers kan eg fikse ganske mye.

Det eg ser etter med tanke på E30 er ganske rett fram. Det som eg absolutt må ha er en bil som allerede har A/C, er sedan og har skivebremser bak. Vil jo helst ha en med to dører og takluke, men er ikkje like viktig som det andre. Så tenker jo at en E30 320i hadde fungert helt fint så vidt eg har skjønt, men er ikkje heilt sikker på dette, så setter veldig pris på innspill.

Det er i grove trekk situasjonen eg er i. Setter veldig pris på viss noen kan komme med tips eller guide meg i rett retning når det kommer til å finne en passende E30. Tar også gjerne imot tilbud om kjøp viss noen har en stående som kunne ha passet til mitt forhold. Takk på forhånd👍

Skrevet

Problemet ditt er at veldig mange andre også tenker på som deg altså blir E30 kunstig høyt priset. Rent objektivt så får du mye mer bil for pengene med f.eks en E36. Men hvis kravet er AC så sliter du veldig da blir det stort sett importbiler du må se på. AC var utrolig dyrt ekstrautstyr på 80 tallet noe som skyltes måten avgiftene var innrettet på da.

Priser på veteranbiler er som regel ikke fornuftige, Hvis man ser til BMW så er jo E24 mye dyrere enn en tilsvarende 5 serie. Da kan man jo påpeke at E24 er bare en todørs 5 serie. Ikke alle E24 eiere liker og bli minnet på det.

Skrevet

Om du e villig til å fira ein del på krava om kroner i deler og på timebruken din so vil du vertfall få eit mykje breiare søksfelt for eit eventuelt prosjekt. Ser at da innimellom dukka opp ein og anna bil som e litt brun i kantane, eller mangla litt nips her og der, men likavel e overkommeleg og som e "ok" prisa mtp nevnte fantasiprisar.

Du følge vel med i diverse grupper på facebook?

Skrevet

Det står nok uendelig med stranda e30 prosjekter rundtom i landet. Typisk der folk tror halve jobben er å ribbe bilen, så går dem seg på en smell og blir lei. Veldig mange sitter på gjerdet med å legge ut på finn, men det viser seg ofte dem selger dersom dem blir kontaktet via- via og får ett bud begge kan leve med. Får du tak i noe sånt, og tar jobben med å stable sammen bilen så kommer du gjerne veldig godt ut av det. Trikset da er vell gjerne å være litt rund i kantene slik du faktisk får den sammen i høvelig tid. 

ellers blir jo det lagt ut generelt lite biler på finn som faktisk er bra. Inntrykket mitt er at mange er slik som meg selv at dem faktisk anser e30 som drømmebil nr 1 over alt slik det liksom ikke er interessant med noe annet. En del kjenner vell behovet for å kverrulere på dette men jeg både ser og har snakket med mange e30 (m3) folk som mildt sakt sitter på midler til å kjøpe nesten hva dem vil - og akkurat dette er nok en av grunnene til at prisene er slik dem er. E30 folk er styrt mer av følelser enn fornuft, slik er det bare, så en må ikke bruke for mye tid på å tenke logisk over prisingen. Det eneste som er bra er vell at det virker som det har flatet litt ut. 

Skrevet

Ironisk nok satt jeg akkurat og tittet litt i utlandet. Spania ser det ut til å være noen OK biler, men må litt opp i pris, men stort sett så slipper man rust. Jeg vet ikke om jeg er litt «blind» etter e34en jeg kjøpte som kom fra Spania, men å ikke se en eneste rusten bolt, og helt urørt bil hvor til og med alt av klips er nok ikke representabelt for hver eneste gamle bmw der. 

Skrevet
1 time siden, Rune-K skrev:

Problemet ditt er at veldig mange andre også tenker på som deg altså blir E30 kunstig høyt priset. Rent objektivt så får du mye mer bil for pengene med f.eks en E36. Men hvis kravet er AC så sliter du veldig da blir det stort sett importbiler du må se på. AC var utrolig dyrt ekstrautstyr på 80 tallet noe som skyltes måten avgiftene var innrettet på da.

Priser på veteranbiler er som regel ikke fornuftige, Hvis man ser til BMW så er jo E24 mye dyrere enn en tilsvarende 5 serie. Da kan man jo påpeke at E24 er bare en todørs 5 serie. Ikke alle E24 eiere liker og bli minnet på det.

Det er det eg har skjønt. Er jo også mange som skaffer seg sånne biler bare for å få en fortjeneste. Det er jo veldig synd at sånne folk tar bort en potensiell kjøreglede fra noen som faktisk har lyst til å bruke den. Men viss eg skulle valgt en bil utifra hvor mye eg fikk for pengene, så hadde det blitt en helt annen bil enn en E30. Å ha A/C er vel kanskje ikkje så viktig som eg først skrev, men er redd for at eg ikkje har lyst til å kjøre den på sommeren viss det er veldig varmt. Men det er jo sånt eg kan finne ut av.

Skrevet
59 minutter siden, RF91 skrev:

Om du e villig til å fira ein del på krava om kroner i deler og på timebruken din so vil du vertfall få eit mykje breiare søksfelt for eit eventuelt prosjekt. Ser at da innimellom dukka opp ein og anna bil som e litt brun i kantane, eller mangla litt nips her og der, men likavel e overkommeleg og som e "ok" prisa mtp nevnte fantasiprisar.

Du følge vel med i diverse grupper på facebook?

Det er absolutt eg kan bruke meir i deler, det var meir eit tilfeldig forslag meir enn ei fast grense. Problemet med di fleste bilene som er grei pris på er jo ikkje at dei er litt brune i kantane. Det er jo heller det at kanten ikkje eksisterer lenger og at det er snakk om kanskje oppimot 50 timer med rein rustsveising. Det er liksom det som blir det største problemet. Er med i denne E30 kjøp og salg gruppa på Facebook, men er sikkert andre grupper som kunne ha vore interessante. Har du forslag?

Skrevet
50 minutter siden, hsd skrev:

Det står nok uendelig med stranda e30 prosjekter rundtom i landet. Typisk der folk tror halve jobben er å ribbe bilen, så går dem seg på en smell og blir lei. Veldig mange sitter på gjerdet med å legge ut på finn, men det viser seg ofte dem selger dersom dem blir kontaktet via- via og får ett bud begge kan leve med. Får du tak i noe sånt, og tar jobben med å stable sammen bilen så kommer du gjerne veldig godt ut av det. Trikset da er vell gjerne å være litt rund i kantene slik du faktisk får den sammen i høvelig tid. 

ellers blir jo det lagt ut generelt lite biler på finn som faktisk er bra. Inntrykket mitt er at mange er slik som meg selv at dem faktisk anser e30 som drømmebil nr 1 over alt slik det liksom ikke er interessant med noe annet. En del kjenner vell behovet for å kverrulere på dette men jeg både ser og har snakket med mange e30 (m3) folk som mildt sakt sitter på midler til å kjøpe nesten hva dem vil - og akkurat dette er nok en av grunnene til at prisene er slik dem er. E30 folk er styrt mer av følelser enn fornuft, slik er det bare, så en må ikke bruke for mye tid på å tenke logisk over prisingen. Det eneste som er bra er vell at det virker som det har flatet litt ut. 

Det vil eg tro. Problemet er at i sånne tilfeller er det jo alltid et eller annet som mangler. Mange har jo ikkje veldig godt system når di skal ribbe en bil. Men ein ribba bil hadde jo vert eit godt utgangspunkt med tanke på lakk og andre oppgraderinger.

Skrevet
44 minutter siden, tennbrikket skrev:

Ironisk nok satt jeg akkurat og tittet litt i utlandet. Spania ser det ut til å være noen OK biler, men må litt opp i pris, men stort sett så slipper man rust. Jeg vet ikke om jeg er litt «blind» etter e34en jeg kjøpte som kom fra Spania, men å ikke se en eneste rusten bolt, og helt urørt bil hvor til og med alt av klips er nok ikke representabelt for hver eneste gamle bmw der. 

Var inne på tanken å importere fra utlandet, men fant ut at det kan for bli veldig dyrt. Da er det jo nesten sånn at eg kan bruke mye mere penger på en bil i Norge å slippe alt styret med importering. Nå har ikkje eg veldig god peiling på akkurat dette området, men for meg såg det ut som veldig mye styr. Kan hende eg tar feil. Kunne du ha forklart litt kort om prosessen om importering?

Skrevet

Å finne ett lett E30 prosjekt innen for ditt budsjett kan du nok bare glemme, iallfall hvis du skal ha en sekssylindret utgave. Du kan være heldig å finne en 318i eller 316i til den prisen men selv disse begynner å dra seg mot 100 000,- for biler som ikke er helt vrak. Vær også obs på at med de høye E30 prisene så kommer også høye priser for deler. Bare ett stoff sports interiør koster skjorta…

Jeg forstår at du har låst deg på E30, men hva med å heller se etter en E34? Her er prisene langt mer spiselige, og du får en sekssylindret 520i eller 525i som lett prosjekt innenfor ditt budsjett. Deler er også billige og du får den klassiske BMW looken som E30 også har. Der E36 ser ut som en Toyota så ser en E34 umiskjennelig ut som en oldschool BMW. Jeg har selv kjørt E34 i straks 15 år, første åra som bruksbil før den de siste 10 årene har blitt godbil sommerstid. Det er solide, komfortable, rimelige og trivelige biler å holde på med. Også er det en bil man kan lære seg å skru på uten å skru ting i stykker, jeg var helt grønn på å skru bil da jeg kjøpte den…nå etter alle disse årene har jeg blitt ganske selvhjulpet når noe skal fikses 😀

 

Skrevet
7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Å finne ett lett E30 prosjekt innen for ditt budsjett kan du nok bare glemme, iallfall hvis du skal ha en sekssylindret utgave. Du kan være heldig å finne en 318i eller 316i til den prisen men selv disse begynner å dra seg mot 100 000,- for biler som ikke er helt vrak. Vær også obs på at med de høye E30 prisene så kommer også høye priser for deler. Bare ett stoff sports interiør koster skjorta…

Jeg forstår at du har låst deg på E30, men hva med å heller se etter en E34? Her er prisene langt mer spiselige, og du får en sekssylindret 520i eller 525i som lett prosjekt innenfor ditt budsjett. Deler er også billige og du får den klassiske BMW looken som E30 også har. Der E36 ser ut som en Toyota så ser en E34 umiskjennelig ut som en oldschool BMW. Jeg har selv kjørt E34 i straks 15 år, første åra som bruksbil før den de siste 10 årene har blitt godbil sommerstid. Det er solide, komfortable, rimelige og trivelige biler å holde på med. Også er det en bil man kan lære seg å skru på uten å skru ting i stykker, jeg var helt grønn på å skru bil da jeg kjøpte den…nå etter alle disse årene har jeg blitt ganske selvhjulpet når noe skal fikses 😀

 

Det er det eg er redd for, men skader ikkje å prøve. Å bytte til en E34 kan vere en mulighet, men har fortsatt motivasjon til å prøve å finne en grei E30. Taper jo ingenting på å iallfall prøve, selv om det er urealistisk. Har også vert inne på tanken om å kjøpe en E28, som ser ut som en litt større E30, men har ikkje brukt mye tid på dette. Men skal ta til meg tipset og sjekke opp litt dette rundt E34. Takk for hjelpen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...