Øyvind L. Skrevet Lørdag kl. 22:51 Skrevet Lørdag kl. 22:51 (endret) Skal bytte olje og filter på 335Dn. Har handlet inn ZF sitt kit. Dette har jeg ikke gjort siden det er første gangen jeg har bil med automatgir. Har lest meg litt opp på det store internettet og ser at alle sier hat man skal holde bremsepedalen inn når man kjøre gjennom girene etter at man har fylt på ny olje, men når jeg leser dokumentet ifra ISTA så sier ikke den noe om at man skal holde inne bremsepedalen. Skal man holde inne bremsen slik at hjulene ikke går rundt eller skal man ikke. Noen sier at det er veldig viktig at hjulene ikke går med rundt når man går gjennom girene? Endret Lørdag kl. 22:52 av Øyvind L.
Sand1 Skrevet Søndag kl. 00:17 Skrevet Søndag kl. 00:17 (endret) Det er smått utrolig at det er så maange forskjellige måter og bytte olje girkasser generelt. Jeg har sett noe fra autodata, meko, zf og bmw og alle disse er en twist som den ene ikke har eller den andre😅jeg har hatt bremsen inne, mener det står i zf sin beskrivelse. Men der igjen tror jeg det ikke står at du skal ruse opp motoren til rundt 2000 rpm igjen der tror jeg den bare skal gå på tomgang igjen. Men er en stund siden jeg gjorde dette sist nå. jeg tror jeg har hørt at grunnen til at du ikke skal slippe bremsen er fordi det kan komme luftbobler/trykk bobler når oljen passerer ventilene, men hvor sant det er har jeg ikke spekulert så mye i. Men har hørt om de som har sluppet bremsen også, har gått bra med de også. Men jeg ble mer confused av og lese de forskjellige enn jeg ble klok egentlig. Jeg landet på og følge oppskriften til ZF. Når jeg tenker meg litt om så mener jeg ved bruk av ISTA på oil balancing så øker den turtallet selv på enkelte modeller. Eller så kommer du ikke videre før den har akseptert turtallet i så så mange sekunder. Kassa bruker litt tid på å bli varm men tar vinter og votter for å bli kald vis man bare skal sjekke olje nivået etter prøvekjøring. Er noen som skal overfylles og kjøres vis den har ekstra olje kjøler. Da fyller du og peiler en annen dag😉 Endret Søndag kl. 00:25 av Sand1
Øyvind L. Skrevet Søndag kl. 09:09 Forfatter Skrevet Søndag kl. 09:09 8 timer siden, Sand1 skrev: Det er smått utrolig at det er så maange forskjellige måter og bytte olje girkasser generelt. Jeg har sett noe fra autodata, meko, zf og bmw og alle disse er en twist som den ene ikke har eller den andre😅jeg har hatt bremsen inne, mener det står i zf sin beskrivelse. Men der igjen tror jeg det ikke står at du skal ruse opp motoren til rundt 2000 rpm igjen der tror jeg den bare skal gå på tomgang igjen. Men er en stund siden jeg gjorde dette sist nå. jeg tror jeg har hørt at grunnen til at du ikke skal slippe bremsen er fordi det kan komme luftbobler/trykk bobler når oljen passerer ventilene, men hvor sant det er har jeg ikke spekulert så mye i. Men har hørt om de som har sluppet bremsen også, har gått bra med de også. Men jeg ble mer confused av og lese de forskjellige enn jeg ble klok egentlig. Jeg landet på og følge oppskriften til ZF. Når jeg tenker meg litt om så mener jeg ved bruk av ISTA på oil balancing så øker den turtallet selv på enkelte modeller. Eller så kommer du ikke videre før den har akseptert turtallet i så så mange sekunder. Kassa bruker litt tid på å bli varm men tar vinter og votter for å bli kald vis man bare skal sjekke olje nivået etter prøvekjøring. Er noen som skal overfylles og kjøres vis den har ekstra olje kjøler. Da fyller du og peiler en annen dag😉 Takk for utfyllende svar. Helt enig. Utrolig at det kan være så mange forskjellige fremgangsmåter. Var derfor jeg tenkte å spørre her. Ser jo ikke ut til å være veldig komplisert. Min bil har en ekstra radiator foran høyre forhjul, men usikker på om den er til girkassa..🤔 Må oljen være varm når den byttes eller kan bilen har stått noen dager når man tapper av og bytter bunnpanne? Virker
Sand1 Skrevet Søndag kl. 11:38 Skrevet Søndag kl. 11:38 (endret) Ja man skulle jo tru at det var det samme, men er en plot twist fra den ene til den andre. Jeg ser at zf sier at etter du har fylt olje og prøve kjørt da skal man utføre olje nivå sjekk. Jeg fylte kassa, startet og fylte på nytt, så ruset opp og holt girene i 10sek PRND M/S 1, 2 forså og gå tilbake 1,DNRP slik som kassene er bygd i dag får du ikke byttet gir manuelt til 4-6 uten at hjulene er drift eller hastigheten er oppe rundt der du skal skifte gir. Så å kjøre mellom hele tiptronic er ikke noe vits og prøve på. Det var slik tidligere at man kjørte i mellom disse også. Jeg hadde ekstra olje kjøler på min, vis man ser ned på røra som går til kjøleren som sitter på oljefilter huset ser man om de går videre eller om de bare går fra kassa og til denne kjøleren. Når jeg gjorde detta så holdt jeg på etter jobb, så jeg fikk kjempe problem med å kjøle ned kassa etter prøve turen. Så ble svarte natta før jeg fikk utført olje nivå sjekken. Da den skulle gjøres når olje var 36-40 grader? Når kassa var 70+grader så tar den mange timer før den blir kald. Jeg trodde det var en fordel og kjøre oljen varm før tapping, slik at man fikk ut mest og gikk kjappest, men det er det ikke, for alt som kommer ut er varmt, samt at det tar lang tid før alt kjøler seg ned. Så vil faktisk anbefale og ta og tappe den når den er kald. Endret Søndag kl. 12:22 av Sand1
Øyvind L. Skrevet i går, 17:35 Forfatter Skrevet i går, 17:35 Fant det dokumentet på nettet. Det står at man skal fylle til det renner ut av påfyllings hullet. Hvis man ha ekstra kjøler som jeg også har. (Den står der du beskrev) Da skal man overfylle med 0.5L! Hvordan overfyller man med 0.5L hvis det renner ut av hullet når det er fult? teerex reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet i går, 17:42 Skrevet i går, 17:42 4 minutter siden, Øyvind L. skrev: Fant det dokumentet på nettet. Det står at man skal fylle til det renner ut av påfyllings hullet. Hvis man ha ekstra kjøler som jeg også har. (Den står der du beskrev) Da skal man overfylle med 0.5L! Hvordan overfyller man med 0.5L hvis det renner ut av hullet når det er fult? Dette sjekkes jo når motor går så da sirkulerer jo olje i hele systemet såsant termostat åpner, så da har du rett mengde når det renner ut. men på biler med ekstra kjøler så går vell girolje kun mot veksler mens ekstra kjøleren går på frostveskekretsen ? Øyvind L. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet i går, 17:54 Skrevet i går, 17:54 14 minutes ago, Øyvind L. said: Fant det dokumentet på nettet. Det står at man skal fylle til det renner ut av påfyllings hullet. Hvis man ha ekstra kjøler som jeg også har. (Den står der du beskrev) Da skal man overfylle med 0.5L! Hvordan overfyller man med 0.5L hvis det renner ut av hullet når det er fult? Jeg har sett at det finnes adaptere for påfylling som går i hullet til fyllepluggen. Da kunne man ha fylt på med vanlig krok til det starter så vidt å renne ut, satt på en slik adapter, kjørt inn en halvliter ekstra og swappet adapter mot plugg så fort som det går. Enig at slike beskrivelser virker lite gjennomtenkte. Angående bremsepedal så har jeg også sett video fra ZF der de poengterer at bremsen skal inn, men det var på 6HP. Øyvind L. reagerte på dette 1
TurboJens Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Om ein då ikkje vil køyre på noko så er det jo lurt å holde på bremsepedalen. Uansett har nok det veldig lite å bety, det er heller ikkje spesifisert at du skal gjere detta med drivhjula hengande fritt så om du då ikkje har eit relativt romsleg verksted å boltre deg på så ja.. hold på bremsa Ang overfylling, så vil den siste halvliteren fylle oljekjølaren og røra dit når oljen blir varm nok til å sirkulere dit. Når systemet er lufta og oljen etterpå har fått rett temperatur så skal det renne ut av påfyllingsholet det som er for mykje. Uten tipset om overfylling så blir det jo då for lite olje. Normalt fylle du kald olje på kald girkasse, når oljen er lufta og fått rett temperatur for nivåkontroll så skal det i teorien renne ut litt olje slik at nivået er rett. Det er ikkje sååå kritisk som ingeniørane vil ha det til, oljen endrar volum ganske mykje etter temperaturen, så det er tatt høgde for at det er nok olje i titalls minusgrader og samtidig ikkje for mykje når giret er pressa hardt i sommarvarme. Så i ekstreme tilfeller kan du få problem med for mykje eller for lite, men i normal bruk så er ikkje nivået så kritisk. Dette er også grunnen til at det er spesifisert eit snevert intervall på temperatur for nivåkontroll. Øyvind L., mr.pingu og E.C. reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå