Gå til innhold

Feilkode på 2015 F34 320d xdrive. Falsk luft på Turbo?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Nylig startet BMW drømmen å anskaffet meg en veldig fin F34 2015 som går som en drøm. Min aller første BMW etter å ha eid å skrudd på alt fra VW til Mitsubitshi og Peugeot. Er sålangt veldig imponert over BMW entusiaster og hvor villig de er til hjelp og alt mulig. Bare på hente turen min i Oslo til Finnmark fikk jeg 5 ganger folk som kom bort for å si at det  var en fin bil og slå ann en prat. 

På tur til butikken fikk jeg opp advarsel på drivverk, kan kjøre videre ved redusert trekk kraft. 

Bestilte meg kabel på bimmerdeler og koblet opp ISTA+ Får koder på Turbo og leak bank 1. Turbo ser ut til å få for mye luft etter kodene å dømme. *OBS* Legger ved bilder av en Biltema leser jeg fikk med. Men har koblet opp ISTA+ og får nogenlunde samme beskjeder der. (Må enda sette meg inn å lære programmet. Så er litt forsiktig når jeg bruker det. Men fant fram til feilkode visning)

Bilen går fint ellers, men om jeg "gir gass" begynner den å hakke å miste kraft. Motor i nødmodus og verksted er veldig langt unna med fergetur å greier, så det er siste utvei.

 

Prøvd å høre etter lekkasjer å slik men finner ingenting. Strammet de rørene som er, klarer ikke finne et greit "kart" over luftsystem å følge, så usikker på hvor jeg skal leite, for tenker det kan være en av trykk slangene som lekker? 

Bilen har en aktiv tilbakekalling på EGR som ikke er fikset enda, har vurdert om det kan ha noe med saken å gjøre, men utelukker det for nå.(grunnet at jeg ikke kommer meg på verksted)

Ikke så lett å skru på disse som de bilene jeg er vant med fra før. Mye deksel og slik som må bort for å få sett på alt. 

 

*Edit*

Glemte å legge til, noen som vet om man kan bruke CNC sin Elektronisk komponent rens på MAS? 

Noen med lignende erfaring eller har noen gode tips? 

64d81edc-0d53-4405-bdc1-f8f358c4faeb.jpg

eae31759-4b32-4f77-869f-c954eeb15c88.jpg

beb65414-7462-405b-93e8-6fb62b9cfb5b.jpg

06c8fc5d-4296-4ae7-ace5-b5b92a6fa5d4.jpg

2aa52ae7-6b76-41a8-a217-a163b4d74e6f.jpg

Endret av Haku
Skrevet

Nå er jeg på tynn is, men jeg våger meg utpå...

Om bilen er tunet "dårlig" så kan bilen lade for mye turbo trykk og jeg tror dette kan da oppstå.

Evt så er det mulig at turboaktuator er defekt og ikke klarer å regulere turbotrykket ditt. Evt signalet til turboaktuator kanskje også/eller.

Skrevet
6 minutes ago, Otis said:

Nå er jeg på tynn is, men jeg våger meg utpå...

Om bilen er tunet "dårlig" så kan bilen lade for mye turbo trykk og jeg tror dette kan da oppstå.

Evt så er det mulig at turboaktuator er defekt og ikke klarer å regulere turbotrykket ditt. Evt signalet til turboaktuator kanskje også/eller.

Bilen skal være helt "Stock", kjenner forrige eier som var en veldig nyktern man, brukte den som pendler bil og er en veldig lite bil interessert kar. Han gjorde ingenting med bilen bortsett  fra å ha den på service. 

Men takk for innspill :)

Skrevet

Har ikke enkelte av disse nyere motorene elektronisk styrt wastegate??. Ville begynt med å sjekke at den virker slik den skal. viss wastegate er lukket hele tiden, så kan den gi mer luft og trykk enn det ECU spørr etter.

Skrevet

CNC har egen spray for MAF rens. Som ikke legger igjen rester. Tror ikke det koster så mye få bestilt en slik online :)

Skrevet
2 hours ago, dopus said:

CNC har egen spray for MAF rens. Som ikke legger igjen rester. Tror ikke det koster så mye få bestilt en slik online :)

Skal få bestilt MAF rens da :) Fant ikke når jeg var "i byen" sist på butikker så, hadde noe CNC Elektrisk kontakt rens liggende. 

 

Skal se på Wastegate å, usikker på om den er elektronisk da. Tenker å få tatt bildet av ISTA diagnosen å se om noen har litt bedre peiling om de ser den, men sterk kuling å regn her nå så venter til i morgen tror jeg 😅

Skrevet

Men du har jo ista, les ut feilkoder, velg så add to testplan, og velg videre feilsøking på turbotrykket.

Da vil du få førsteklasses hjelp som du sannsynligvis vil kunne følge. 

Skrevet

Normalt at du får klage på for mye luft på lmm om veivhusventilasjon er tett, da ånder den mindre og motoren tar inn mer friskluft en planlagt.

det samme med egr men da har jeg somregel opplevd at det ligger feilkode på egr

Skrevet
2 minutes ago, Ingvaldsen said:

Normalt at du får klage på for mye luft på lmm om veivhusventilasjon er tett, da ånder den mindre og motoren tar inn mer friskluft en planlagt.

det samme med egr men da har jeg somregel opplevd at det ligger feilkode på egr

Skal sjekke veivhusventilasjon i morgen :) takk for tips 

Skrevet
11 minutter siden, Haku skrev:

Skal sjekke veivhusventilasjon i morgen :) takk for tips 

har hatt rett på dette før på eldre motor men denne er vell så ny at veivhusventilasjon er en del av toppdeksel, vesentlig større jobb å bytte. kanskje det går an å rengjøre mens toppdeksel er montert, men det er utenfor min kompetanse.  

Skrevet

Kan også være verdt å sjekke EGR, selv om feilkodene tyder på noe annet. Jeg hadde samme problemet med vår 2015 420xd (samme motor dersom du har B47-motoren) ved f.eks. pådrag ut fra rundkjøring, bilen begynte å hakke og fuske litt og gikk i nødmodus. Fungerte, men alt gikk sakte. Viste seg at EGR ventil var gått tett og fikk ikke åpnet og lukket slik den skulle. Byttet på garanti. 

På tilbakekallingen som har vært og er så blir både EGR ventil og kjøler byttet. Tilbakekallingen var åpen på min 420xd når jeg solgte den (pga delemangel fikk jeg ikke byttet før salg), men på 530xd'en har jeg fått byttet dette på tilbakekallingen.

Så verdt å sjekke ut i alle fall.

Skrevet
4 hours ago, papertiger said:

Kan også være verdt å sjekke EGR, selv om feilkodene tyder på noe annet. Jeg hadde samme problemet med vår 2015 420xd (samme motor dersom du har B47-motoren) ved f.eks. pådrag ut fra rundkjøring, bilen begynte å hakke og fuske litt og gikk i nødmodus. Fungerte, men alt gikk sakte. Viste seg at EGR ventil var gått tett og fikk ikke åpnet og lukket slik den skulle. Byttet på garanti. 

På tilbakekallingen som har vært og er så blir både EGR ventil og kjøler byttet. Tilbakekallingen var åpen på min 420xd når jeg solgte den (pga delemangel fikk jeg ikke byttet før salg), men på 530xd'en har jeg fått byttet dette på tilbakekallingen.

Så verdt å sjekke ut i alle fall.

Takk for tips :) er der mulig å rense ventilen eller må den byttes om den er tett? Ukjent med EGR da jeg fikk den blindet sekundet den gikk tett på den eneste "moderne" bilen jeg har hatt. 

 

Ellers kun eid eldre biler før dette, der det meste kunne fikses med en skiftenøkkel å slange klemmer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...