Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hallo, 

Jeg har konkludert med defekt vannventil for klima, på min bil. 

Problemet: Min nylig ettermontert webasto får fnatt og går direkte i shutdown, når varmen i varmeapparat register når 70 ish grader. Men dette er kun på høyre siden i registeret.

Dette skjer kun når motoren er i gang! 

Om jeg kjører en runde med webasto, når motoren er av, fungerer alt supert. Webasto blir aldri brått for varm, og temperaturen i registeret er dønn like, begge sider. Webasto klarer å gå på full gass, så halv gass. 

Det jeg har testet: Jeg testet 3 veis vannventil, med ohmmeter og målte 12 ohm, som er en sannsynlig verdi. Jeg satte 12v på den og jeg ser at den fungerer fint. 

Siden webasto fungerer fint, uten motoren, så fungerer også vannpumpen. 

Jeg dro ut kontakten til vannventil, med motor i gang. Samme temperatur forskjell på høyre og venstre side i register. Ca 20-30 grader forskjell. 

Jeg har dobbelt sjekket at ingen slanger er montert feil, for det er faktisk umulig uten å oppdage det.

Konklusjonen: Det må være en vannventil som henger seg opp på en måte. 

Andre meninger? 

Endret av Otis
Skrivefeil
Skrevet

kan det være så enkelt som webasto pumpe som går feil vei eller tur og retur som er koblet feil så webasto pumpe jobber imot motorens sirkulasjon ? 

om du har kjøpt ettermarked sirkulasjonspumpe til webasto så hender det at polariteten er feil.

hadde likt tilfelle på broderens e60 men der var det ene slangen som lå i klem mellom rammevange og travers.

Skrevet

Mulig det er det. Men. Pumpen ser original ut, og polariteten på den kan ikke skiftes enkelt, for denne har en egen kontakt på webasto som man ikke rører, normalt sett. Og kontakten passer bare en vei.

Men jeg er enig med deg i at det høres ut som noe feil flyt av kjølevann. 

Men jeg er ganske sikker på at dette oppsettet fungerte hvertfall 1 gang, for et uker siden. Dog så har det vært veldig varmt, siden montering. Så det har vært veldig lite testing.

Hmm. Jeg blir nesten gal av dette!

Og jeg tenkte litt mer problemet mitt. Det kan ikke være feil med vannventilen, for den brukes også i parkeringsvarmer modus. Men da er ventilen helt av bare. 

Jeg tror jeg tester en gang til med kontakten av vannventilen fra oppstart, for å se hva som skjer. 

Nå hadde det vært kjekt med et termokamera. Jeg har en sånn ir termometer, men den er for unøyaktig. 

Skrevet (endret)

Sirkulasjonspumpen på disse sitter vell også for seg selv, så mulig den bare sitter feil vei?

Endret av Ingvaldsen
Skrevet

Nja. Det finnes bare en pumpe, utenom motor. Og den er montert direkte på webasto. På en brakett.

Men jeg tar en test med helt bortkoblet vannventil først, og deretter å sjekke om det er noe muffens med pumpa.

Det er jo ikke så enkelt å sjekke om den pumper feil vei. 

Skrevet
40 minutes ago, Otis said:

Nja. Det finnes bare en pumpe, utenom motor. Og den er montert direkte på webasto. På en brakett.

Men jeg tar en test med helt bortkoblet vannventil først, og deretter å sjekke om det er noe muffens med pumpa.

Det er jo ikke så enkelt å sjekke om den pumper feil vei. 

Er pumpe en enkelt 12V pumpe? Muligens om du bytter jord med 12V går den andre veien men kommer an på interne kretsen og komponenter om det lar seg gjøre.

Skrevet

Da har jeg testet på nytt, med kald motor og vannventilen koblet av. Muligens litt forskjell på varmeapparatregister, diagnosen viser ca 13-18 grader forskjell på høyre mot venstre.
Men det er jo uansett feil. Ser også at temperatur avlesing av luft ut av dysene faktisk er lavere enn høyre side, så det er korrekt temperatur som vises på diagnose, vil jeg si.
Jeg leste av temperaturen med diagnose og ikke termometer.

Pumpen er ganske dum og man nok snu polaritet, og da går den nok bare andre vei.

Jeg inspiserte den andre webastoen, som jeg har liggende. Og det er ikke mulig å bytte om på slangene, for de er godt formstøpte. MEN. Jeg må nok ned med deksel til webasto og faktisk sjekke dette og evt se om pumpen kan ha vært skiftet i sitt tidligere liv. (jeg har kjøpt webasto med det meste av deler brukt)
Det er ikke mulig å snu polaritet ved en feiltakelse, om man skifter original pumpe.

Jeg så at pumpen på den andre webasto, som ikke er montert, har Buhler pumpe.

Webasto går i shutdown når høyre side av varmeapparat register når ca 78-79 grader. Noe som stemmer bra overens med temperaturen for Webasto sin sikkerhetstemperatur.

Både motor og venstre side av varmeapparat register har ganske lik temperatur, hele veien opp til ca 55-60 grader.

Skrevet

Har du vært av med slangene som går inn på varmeapparat ?

mister m539 på jutub hadde vell noen rare feil på klima i denne duren fordi etk viser feil på tilkobling av slanger i torpedovegg

når du bruker original pumpe til webasto er det høyst usannsynlig at den spinner feil vei.

dette er kun en erfaring jeg hadde med kinesiumpumpe

Skrevet

Hehe. Det er jo mulig jeg også har koblet slangene feil faktisk. Mener at jeg tok de av, ifm montering. 

Jeg sjekker.

Skrevet

Jeg kom på at jeg ikke hva som er feil. 

Om det er feil i ETK, og jeg har samme montering, hva er da rett? 

@eivi91 er den eneste her inne som har e70 med webasto. Selv om man nok kunne fått rett info fra alle med e70, på dette punktet. 

Skrevet

Hmm. Ja, det var ikke så tydelig for meg... 

Han viste et bilde, men jeg vet ikke om det er rett eller feil, utfra det han sier. 

Skrevet
44 minutes ago, Otis said:

@eivi91 er den eneste her inne som har e70 med webasto. Selv om man nok kunne fått rett info fra alle med e70, på dette punktet. 

Nei, min har ikke webasto dessverre.

Skrevet

Nu vel. 

Jeg testet ting ved å justere temperaturen på klima panelet til 28 grader, med motoren i gang, og da ser jeg at tempen stiger umiddelbart i den sonen jeg justerer på. 

Så det kan jo bare bety at slangene er rett montert. 

Hmm. Da er det over på pumpe feil. Må være noe muffens med pumpa. 

Skrevet
37 minutter siden, Otis skrev:

Hmm. Ja, det var ikke så tydelig for meg... 

Han viste et bilde, men jeg vet ikke om det er rett eller feil, utfra det han sier. 

Må nok sammenligne med urørt bil

Har dessverre ingen bilder av det område på min

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...