Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, alle sammen!

Mekanikeren min har gitt beskjed om at hjullager på høyre side bak må byttes, og det kan selvfølgelig høres. Han skal ha 5,5k, og det er en helt fair pris tror jeg, men etter relativt mange forskjellige utskiftninger av deler de siste årene så er jeg gira på å få det billigst mulig, aka. bytte min fritid mot å betale mindre. Så i den forbindelse har jeg to spørsmål:

1. Jeg har tidligere byttet hjullager foran på en mindre bil (Golf). Det var en ganske grei prosess synes jeg, men har inntrykk at å bytte bak og på BMW er litt mer kronglete/annerledes. Er det en grei prosess, eller er det bedre å bare sette bort jobben? På Golfen brukte jeg kanskje 5 timer totalt på å bytte begge sider. Har alt av utstyr som trengs, men har ikke løftebukk.

2. Når det gjelder å kjøpe selve hjullageret så ser jeg på GS og koed at det hovedsakelig må kjøpes som flere deler, altså hjullager og flens kjøpes som separate deler og jeg antar at de da må presses på? Jeg har ikke presse til dette. 

Går jeg på f.eks. autodoc så ser jeg at når man skal bytte hjullagrene foran så er det vanlig at det blir solgt som sett av de forskjellige leverandørene, mens bak så er det bare GSP som leverer det som ferdig montert sett.

Er det noen spesiell grunn til dette? Og er GSP et greit merke?

Setter pris på all innsikt og tilbakemeldinger, takk!

Skrevet (endret)

Bør ikke ta så veldig lang tid og bytte, men det kan ta litt tid om drivakslingene sitter veldig fast, må av med bremsekaliper, bremseskiver, løsne muttere for drivakslinger, presse drivakslinger litt inn også er det 4 bolter på bakside som må skrues ut, da kommer hele nav/hjullager ut.

Når det gjelder Lager kjøp SKF eller FAG, lager må presses på spindel ja, eventuelt gammelt lager presses av gammel spindel og nye lager på gammel spindel.

GSP høres ut som noe man burde styre unna, jeg har iallefall ikke hørt om det.

Om du absolutt må ha nav, så hadde jeg bestilt nav fra Autodoc (GSP funker sikkert her) samt Fag eller Skf lager og fått noen med presse til og satt det sammen også demontert fra bil og bare byttet rett over.

Lager er også slik som bør byttes parvis, altså om du skal bytte på høyre side bør du også bytte på venstre side, da lagrene har kjørt samme distanse mest sansynligvis.

Endret av Haug530D
Skrevet
43 minutter siden, Haug530D skrev:

Bør ikke ta så veldig lang tid og bytte, men det kan ta litt tid om drivakslingene sitter veldig fast, må av med bremsekaliper, bremseskiver, løsne muttere for drivakslinger, presse drivakslinger litt inn også er det 4 bolter på bakside som må skrues ut, da kommer hele nav/hjullager ut.

Når det gjelder Lager kjøp SKF eller FAG, lager må presses på spindel ja, eventuelt gammelt lager presses av gammel spindel og nye lager på gammel spindel.

GSP høres ut som noe man burde styre unna, jeg har iallefall ikke hørt om det.

Om du absolutt må ha nav, så hadde jeg bestilt nav fra Autodoc (GSP funker sikkert her) samt Fag eller Skf lager og fått noen med presse til og satt det sammen også demontert fra bil og bare byttet rett over.

Lager er også slik som bør byttes parvis, altså om du skal bytte på høyre side bør du også bytte på venstre side, da lagrene har kjørt samme distanse mest sansynligvis.

Takk for svar!

Yes, da er det er tilsvarende prosess som på Golfen. Men jeg må vel passe på at det elektroniske håndbrekket ikke står på, evt. sette bilen i vedlikeholdsmodus via ODB-verktøy? Siden det er bak og ikke foran.

Nei, jeg hadde heller aldri hørt om GSP, selv med min noe begrensede verkstederfaring så har jeg hørt om de fleste andre store.

Ja, det er nettopp det med å bytte begge som gjør at prisen ved å gjøre det selv også lokker mer. Hjullager fra FAG til 700,- per stykk, eller 11k for bytte av begge.

Tror jeg har en sånn sak som separerer nav og hjullager tilgjengelig faktisk, men presse er det som sagt litt verre med, så jeg får høre litt rundt og se om jeg finner noen.

Skrevet
32 minutter siden, 9ddhTsmWk2Q7ea skrev:

Takk for svar!

Yes, da er det er tilsvarende prosess som på Golfen. Men jeg må vel passe på at det elektroniske håndbrekket ikke står på, evt. sette bilen i vedlikeholdsmodus via ODB-verktøy? Siden det er bak og ikke foran.

Nei, jeg hadde heller aldri hørt om GSP, selv med min noe begrensede verkstederfaring så har jeg hørt om de fleste andre store.

Ja, det er nettopp det med å bytte begge som gjør at prisen ved å gjøre det selv også lokker mer. Hjullager fra FAG til 700,- per stykk, eller 11k for bytte av begge.

Tror jeg har en sånn sak som separerer nav og hjullager tilgjengelig faktisk, men presse er det som sagt litt verre med, så jeg får høre litt rundt og se om jeg finner noen.

Video av Service mode her

Skrevet (endret)

Byttet hjullager bak på min 12' F10 i høst. Bestilte først lager fra FAG, men ombestemte meg når så "made in China stempelet". Bestilte så SKF lager, denne var produsert i Italia. 

Trenger streng tatt ikke å kjøre bremsene bak til serviceposisjon. Det er akkurat nok plass mellom klossene og skiven til at du får caliper av/på.

Jeg trodde det vanskeligste med jobben skulle være å presse drivakslen fra hjulnavet. Denne flyttet seg greit ved hjelp av meiselhammeren. Jeg kjøpte også nytt nav, så det å få drivakselen til å gå inn på splinsene var en lek. Skal du bruke det gamle igjen, så er et verktøy som dette gull å ha:

Screenshot_20260424_172316_eBay.thumb.jpg.875da4c13c94b7841d7504416de00c92.jpg

Siden akslingen ikke er skrudd fast i diffen som på E Serie og bare kan fjernes enkelt, så må du komme til skruene til hjullageret ved å flytte selve "knuta" frem og tilbake. Husker ikke eksakt hvorfor jeg valgte å heise bakstillingen litt opp, men det var trolig for å lettere få grep på en av de fire skruene. Disse satt godt fast, gikk utrolig tregt ut og lagde knakelyder så og si hele veien ut. Endte opp med å varme dem opp med induksjonsvarmer for å få dem ut lettere. 

Edit:

Kan også legge til at fabrikkmontert hjullager foran på F10 er fra SKF, og bak er ifra FAG :)

20260115_193946.thumb.jpg.01b39f5f8d2da4e2f83b35bbbf4a9ed1.jpg

20260115_194000.thumb.jpg.d5e00f9d6519fa33ca728d683cdbfe0f.jpg

Endret av ///M-ini95
Skrevet
2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Disse satt godt fast, gikk utrolig tregt ut og lagde knakelyder så og si hele veien ut. Endte opp med å varme dem opp med induksjonsvarmer for å få dem ut lettere. 

Disse kan du kappe vist du er litt forsiktig med vinkelslipet å kappet i bunn av hjullager mot spindelIMG_9032.thumb.jpeg.e601f3e52d8b3dc5b380691df519afa7.jpeg

å skru på det nye er enkelt om man ikke presser navet på lager før etter lager er skrudd fast,  da er redskapen du viste til nydelig. 

jeg gikk på smellen med å presse på lager først selv om jeg hadde rett redskap, nesten umulig å komme til bolter.

IMG_9506.thumb.jpeg.7818df5af7c11ec0544e4307ec36c863.jpeg

det er like brukbart til å presse på lager som å dra igjennom splines. Med dette verktøyet kan hele jobben gjøres uten presse👌🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...