-
Innholdsteller
19656 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
283
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Saltkjelen
-
Poenget er; for den vanlige mannen i gata utgjør kr. 100 000,- i prisforskjell mye. På et helt ordinært billån utgjør dette fort 2-3 000kr i måneden med dagens rentenivå. For noen vil dette være avgjørende på om de kan strekke budsjettet til å få råd til en i4 M50 eller ta til takke med en annen asiatisk bil. Det er forståelig at en person som kjøper vinterbil til 1,3 millioner eller en Ferrari som sommerbil til 2,5 millioner "ikke ser dette". 😅 Nå har jeg ikke satt meg inn i hva man får av i4 i dette prisleiet, men jeg vil tro det utgjør en viss form for utstyrsforskjell. Som på en 530d vil noen være villig til å kjøpe en bil med høyere kilometerstand med et høyt utstyrsnivå, fremfor å lide seg gjennom hverdagen med stoffseter, kirkebenker og papphøyttalere fordi bilen har gått mindre. Det er mange variabler og individuelle preferanser som spiller inn. Jeg kan ikke snakker for VAG-produkter eller andre modeller, men for BMWs del har det vært relativt lite å utsette på det de har av elbilder. Heldigvis har de ikke montert vitale deler som kjølevifter på det mest utsatte slitasjestedet man kan finne på en bil. i3 har hatt varmepumpeproblemer, men dette var gjerne noe som hørte til de første årene. Det er klart det er ergerlig å bruke 80 000kr på en varmepumpe, men er det virkelig så ille om dette er den eneste kostnaden man har når man tenker over kilometerstanden? Det er selvfølgelig uhorvelig mye penger, men en dieselbil ville for eksempel ha byttet turboer, DPF, glødeplugger/glødestyreenhet og andre vitale deler til den samme summen og vel så det på samme kilometerstand.
-
@mr.pingu Ja, det er ikke helt enkelt å forstå at det skal være så risikofylt å eie en elbil etter garantitid. Ja, batteripakker er dyre, men det er ikke mer enn 59 000kr pluss jobb på et verksted for et brukt batteri som er gått 15 499km på finndel.no. I tillegg får man fort 15-25 000kr for det gamle batteriet som skrapmetall eller for energilagring til en eller annen hytte eller et annet formål, så regnestykket er jo faktisk ikke så hakkende galt. @Skulebollen Kommentaren min var nok myntet til frykten der du skriver; "Og hvordan er den og selge igjen om 3 år når den har gått 170.000 og all form for garanti er ute?". Vel, det er ingen annen frykt enn hva som er normalt for en hvilken som helst bil med denne alderen og kilometerstanden. Forskjellen er at elbilen trolig er langt billigere å drifte og vedlikeholde enn en tilsvarende bensin og dieselbil. Så for de som ikke har midler til å kjøpe ny bil, men kjøper i dette segmentet, er det egentlig ingen grunn til å engste seg for å kjøpe denne bilen kontra noe annet. Reparasjon og vedlikeholdskostnader på slitedeler får man uansett. Det er også situasjoner der bilverksteder og autoriserte forhandlere leier inn spesialkompetanse på koding og flashing, så selv de mest omfattende jobbene kan gjøres lokalt. @papertiger Det er en ubegrunnet frykt. For BMWs del kan en jo bare se på hvor mange i3 60Ah fra 2014 som ruller med original motor og batteripakke ennå. i3 har bevist at man snakker om marginal batterireduksjon selv 11 år etter. Sentrale deler er kostbare, men dette er ikke et elbilfenomen og gjelder alle drivlinjer.
-
Tenk at man har kommet dit der man ikke lenger tør å kjøpe en bil som er utenfor garantitiden. Jeg greier ikke helt se risikoen eller problemet med denne eller en hvilken som helst annen diesel-, bensin- eller PHEV som er tilsvarende gammel eller med tilsvarende kilometerstand? Foruten at det er vesentlig mindre som kan gå galt på nevnte batteribil enn diesel-, bensin- og ikke minst risikobomben av en hybridbil.
-
Ja, Bavaria er gigantiske og er mye større enn det tallet isolert sett tilsier. Dette forsterkes også av det ekstremt høye fribordet (i alle fall som 42 Sport har). Den eneste båten jeg kan komme på er bredere i samme størrelse må være de eldre Sea Ray på nærmere 5 meter. Det er rart dette med båter - de er gigantiske på land, men små på vann. 😅 Scand ja - havets sjøplog det der. Kommer det litt kraftig sjø fra en kant er det bare å snu seg rundt og se etter en Scand 29 Baltic. 😂 Jeg håper du oppdaterer oss litt innimellom med båtlivet også.
-
Ja, det var den ja. Så det var litt grumsete symptomer der, så ideelt sett burde det vært en båt man fikk ned noen hundrelapper derfra igjen. DET hadde vært mye båt for pengene - til tross for litt svakt motoroppsett - men der kan jo en eller annen tuning bøte litt på det. Det var en bra V52 som også lå ute i samme moment til en skammelig pris. Angrer litt for at man ikke prioriterte å vurdere den noe nærmere. Den var også akkurat innenfor slik at man ikke trengte D5L for å føre den heller. Ja, da BMW design work tok over designet ble 43 Sport hakket bedre med tanke på tre lugarer, men designmessig sitter du på den peneste av dem synes jeg. Jeg blir ikke helt komfortabel med modellene etter BMWs inntreden. Riktig, så man fikk ikke fast aksling på Bavaria. Jeg trodde faktisk at man fikk det på 42 sport, men da husker jeg feil. Jeg har ikke så mye erfaring med IPS-drevene, men kan se for meg at de er helt nydelige. IPS og faste akslinger anyday over hekkaggregat fra min side i alle fall. Tar du den opp for vinteren eller legger du den i boblehavn?
-
Artig. Var en fornuftig pris på denne (og en annen 42 Sport som lå på Mjøsa, men denne var nok et enda litt større prosjekt). Det hjelper betraktelig at det er gjort en del med IPS-systemet, så slipper du å dra unna en trillebår med båtlapper bare der. 42 Sport er definitivt den mest ideelle av dem, men tatt størrelsene i betraktning imponerer både 33 Sport, 35 Sport og 37 Sport også. Dessverre ser de litt kjipe ut i hekken med innsøkket på grunn av drev. Usikker på om man får fast aksling på de, men da hadde man i så fall fått 42 Sport hekk som hadde gjort mye. Det er vel Volvo Penta som sitter i denne?
-
Gratulerer med herlig båt. Er det 42 Sport som lå ute til salgs i Østfold med teak på dollbordene du har kjøpt? Jeg liker denne Bavaria-generasjonen og 42 Sport er min soleklare favoritt blant dem. Ellers ser det ut som du begynner å nærme deg noe med fangeren!
-
Ser ut som det er litt panel gaps eller mismatch på linjeføring her også.
-
Joda, det er enkelt. 1 000 dør fordi Harley Davidson topper harryskalaen, hvor ytterligere 6 000 av dem dør på grunn av hjernesvulst på grunn av støyen påført av støyen, 4 500 dør av hjerteinfarkt på grunn av pops and bangs og de siste 500 er folk fra miljøbevegelsen som dør fordi de ser et fossildrevet kjøretøy. Av de resterende 11 500 som foreløpig ikke tilhører noen bevegelse, tilhører 11 490 medlemmer fra MDG, mens det altså er omtrent 10 vanlige mennesker som dør på grunn av usexy støy. Det er verdt å merke seg at disse 10 også er eldre mennesker som uansett skulle dødd, og de stemte uansett AP. Det er med andre ord ikke et problem.
-
Det er ikke snakk om pops and bangs, men det er vel ikke helt utenkelig at pops og bangs og denne idiotiske trenden kan har vært med å påvirke et generelt forbud. Det er dagens støynivå som danner grunnlaget for fremtidige endringer. Skal man først forby noe, bør de heller starte med Harley Davidsons som er det verste fra to verdener - går som en bøtte med møkk og innbyr bare til uraffinert og harry bråk i mils omkrets. Dette er jo grisefett.. 🤪
-
Det er jo slik Finn har presset eiendomsbransjen til i flere år nå. Annonser for prosjekterte boliger er abonnementsstyrte, dvs. at de fornyes med en gitt månedspris (som ikke er direkte lav) etter 30 dager. For bruktboliger gjorde de den vanlige boligannonsen elendig ved å gjøre denne så simpel som mulig, for deretter å lansere "medium" og "stor"-pakke som oppgraderingsalternativer. Den store pakken inneholder nå det den vanlige annonsen tidligere inneholdt (pluss et par småting som ligger godt skjult), foruten at man får stort forsidebilde. Resultatet er at de har tvunget frem "medium" og "store"-pakker til en pris som er langt over hva en boligannonse tidligere kostet. Nå er det altså bilbransjen sin tur..
-
Jeg liker også E65 pre-LCI, men det må være en ryddig utgave. Om ikke havner den fort i hallik-kategorien. Angående trinnløse dørstoppere, er det bare E65 og F01 (samt G70) som har dette. Det er også bare E65 og F01 som har et ufattelig deilig alcantara taktrekk med sømmer (og skinn for F01). Selv om G11 er en vanvittig fin bil, fremstår likevel E65 og F01 som noe helt spesielt - biler som ble utviklet uten at blårussen raslet med pengesabelen i bakgrunnen og begrenset ingeniørene.
-
Lekkert oppsett! Det er selvfølgelig ikke noe å beklage. Vinterhjulene mine er forresten style 409. De er ekstremt like, men det er noen designmessige forskjeller i eikene - i tillegg til at de er 20".
-
Pingu’s X1 F48 - Det ble Bilstein B12 gitt.
emne svarte i Saltkjelen sin mr.pingu i Bilder og filmer / Show-off
Lemförder er alltid en sikker vinner, og er (har vært) originalleverandør i en årrekke. Jeg ville gått den veien i alle fall. -
@Ron Jeremy Her er det nok litt individuelt hva man foretrekker, men personlig mener jeg NBT EVO iD5, ID6 og iDrive 8 er av de beste moderne systemene (visuelt og manøvreringsmessig). iDrive 7 og iDrive 8.5/9 får jeg inntrykk av er mer "touch-designet" og knotete med iDrive-kontroller. Jeg tror dette i hovedsak skyldes at ID5, 6 og 8 har en hovedmeny med "fliser" som egner seg godt for kontrollerbetjening, mens ID7, 8.5 og 9 har en udefinert hovedmeny uten "flisoppsett". XM Concept hadde iDrive 8, klimaknapper og programmerbare hurtigknapper. Helt perfekt!
-
Hmm.. Denne er i og for seg godt laget og noe som absolutt kunne hatt potensiale, men det blir litt ruinert av et utenpåliggende innerspeil som nå fungerer som en skjerm. Ja, han kjører en i4 eDrive40. Og ja, det står M50 bakpå. Han har ikke spurt om delenummeret på M60 ennå, men det kommer. 😅 Det må ellers tilføyes at han har gjort andre interessante og gode retrofits, så alt er ikke nødvendigvis helt håpløst.
-
BMW anerkjenner misnøye om touch-skjerm og bortfall av knapper. La oss håpe disse negative diskusjonene fortsetter, slik at BMW er nødt til å ta grep. Det første de er nødt til er å lage software som fungerer godt med knapper, ikke lage touch-basert software og etterpå klage at knapper er tungvint. https://www.bmwblog.com/2025/12/05/bmw-admits-hot-discussion-over-buttons-vs-screens/
-
En får trøst seg med at han som har gjort det der, også har gjort en del andre rare ting med bilen sin. 😅
-
Derfor sørger man for at fruen ikke får være delaktig i bilavgjørelser annet enn ved kjøp av Holmenkollhamster.
-
Her kan du sikre deg en X7 30d med 225 000km på telleren som verken er "strøken eller plettfri, til den uslåelige prisen; 799 000kr". Hensikten bak annonsen er å tilby denne X7en til en svært hyggelig pris grunnet dens kilometerstand og tilstand, men legger du på 75 000-100 000kr til får du en et rikholdig utvalg av andre X7er som er gått 100-130 000km mindre enn denne. Sååå, løp og kjøp - tidenes dårligste X7 deal venter på deg! Speccen er definitivt verdt en prisøkning fra andre biler. Denne krysser vel av på behovene dine?
-
Jeg er tilbøyelig til å si at totalpakken isolert sett er bra (om vi tenker elbil, lang rekkevidde, høy ladehastighet etc.), men bilen faller gjennom på (for) mange detaljer. Som du er inne på @Ron Jeremy er vi i iX-land. iX er en modell som med rette har måtte tåle sitt, men jeg synes LCI har forandret bilen til noe helt annet enn den er (den er på ingen måte perfekt, men med 23" hjul og riktig farge begynner det å ligne noe..). Jeg dro gjennom en iX3 50 xDrive og en iX xDrive60 i konfiguratoren nå og ender opp med en prisdifferanse på ca. 150 000kr for to fullspekkede biler. iXen har da til sammenligning bakhjulsstyring, soft close, ekte Bowers & Wilkins, et deilig rundt (!) ratt med fysiske knapper og iDrive-kontroller, luftfjæring på for- og bakaksel, seteventilering, heat comfort pakke med varme i alle seter, armlene, midtkonsoll etc. og mange andre finesser - altså ekte klassisk BMW finesse. Dette hensyntatt er faktisk den nevnte iXen billigere enn iX3 50 xDrive - og vi står med en bil som er i en helt annen liga. Om bilen har 800km teoretisk rekkevidde eller 700km teoretisk rekkevidde er i praksis irrelevant. På iX kan du trekke 2 500kg på kroken, mens iX3 må nøye seg med 2 000kg på sin krok. Jeg vet i alle fall hva jeg ville gått for (og har selvfølgelig forståelse og respekt for at noen ville valgt annerledes)..
-
Apropos NA5 iX3. BMW ser ut til å melke kua flere ganger ved å innføre trinnvise utstyrskonfigurasjoner allerede det første produksjonsåret. Ikke si her at både baksetevarme, takrails og adaptivt M-understell ikke kunne vært klart nå. 🙃 At man innfører endringer og introduserer nye elementer i løpet av livssyklusen er naturlig nok ingen nyhet, men så mye endringer for helt trivielle ting som burde være klart fra dag èn er ganske nytt. Men de selger vel dette inn som "hot shit" og noe revolusjonerende greier.
-
Det er helt klart oppløftende, selv om en del (pålitelige) rykter skal ha det til at X5 M60 med S68 ikke kommer til Europa. Dette samsvarer med blant annet 760i, som heller ikke leveres her. Vi må nok ta til takke med en X5 M60e med B58 - som i og for seg ikke er dårlig, men ja... Det blir litt som at X5 45e/50e hadde vært toppmodellen i dagens G05. Det er ganske sikre kilder som sier at det ikke blir tilfellet. Basert på det en kan se på spionbildene er linjen kun en optisk illusjon i kamufleringen og støtfangeren er for høy i lastekanten til at lemmen vil komme i en uforholdsmessig høy høyde. Jeg tenker det er en grunn til at dagens G05 har en egen senkeknapp på luftfjæringen bak på lemmen siden denne allerede er ganske høy, så noe høyere enn dette vil etter hvert virke mot sin hensikt. Det vil heller ikke gi spesielt mening å åpne baklukene ved å gripe på undersiden av lemmen som vil falle mot deg ved åpning, ei heller vil det gi noen mening med ryggekameraets plassering. Det er lov å håpe at det er feil, men basert på hvordan denne bakluka ser ut opp mot iX3 og G05, ser det ut til at BMW har gått på nok en spareløsning her. NA5 iX3: G05 (F95) X5 spionbilde: G65 X5:
