Gå til innhold

Odd-M

Medlem
  • Innholdsteller

    4024
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Interesser:
    Sortland
  • Kjøretøy
    F11 520 xd, E61 525dat

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Odd-M's Achievements

  1. Sortland, Nordland. Dvs. langt unna deg
  2. Liten tilleggsopplysning: den oppleves piggere på kald motor
  3. Jeg skulle ønske jeg kunne si det sikkert, fikk bare opplyst fra verksted i forbindelse med bytting av eksosmanifold at DPF var undersøkt og var ikke tett. Jeg har eid denne bilen i snart 11 år og problemet har kommet og gått litt de siste årene med økt frekvens, ergo har jeg hele tiden tenkt at det var noe med styringen til turboen. CR-pumpa, railventil og railsensor ble byttet for noen år siden pga. problem med lavt dieseltrykk på høy belastning, dyser ble kontrollert på verksted for et par år siden. Den har aldri gitt noen feilkoder til dette problemet. Det har blitt litt verre det siste året og nå er det konstant slik. Diagnose har aldri vært min greie og er usikker på om mitt nyervervede instrument er i stand til å lese av alle live verdier. Men skal gi det et forsøk en kveld med det nærmeste...
  4. @TRFHar lignende problem med min, M57 525d. Oppleves periodevis sløv, svak jojo-effekt på lett pådrag, treg å bygge opp trykk på lave turtall. Går mer som den skal på høye turtall. DPF er ikke tett og eksosmanifolden er nylig byttet. Den originale turboen fra BMW er en kostbar affære, særlig sett i forhold til at dette begynne å bli gamle og rimelige biler. Finnes det bra alternativer?
  5. Ingen feilkode ved full gass? Hvordan er railtrykket ved pådrag? Måtte bytte pumpe på en M57 pga. lavt trykk på tung belastning.
  6. Byttet på E39, E61 og F11. De slites ja men grei jobb å bytte selv og ikke så dyrt som mange skal ha det til. Kjører du lenge og overbelaster kompressor begynner det å bli noe dyrere. Til F11 får du uoriginale belger fra ca. kr. 3000 pr stk, pluss arbeid om du bruker verksted. Du finner DIY på youtube.
  7. Har titusenvis av km bak meg med tung henger eller campingvogn og BMW og automatkasse. Foruten min første BMW, en E34 520iA det girolja gikk veldig varm og luktet svidd (burde åpenbart hatt oljekjøler), så har det vært helt uproblematisk. Ved kjøring i "drive" vil de vanligvis veksle hyppig mellom girene, dette er ikke bra med tanke på varmeutvikling i olja og clutcher i girkassen. Høyt gir vil også gi økt påstand på drivlinje. Ved landevei kjører jeg nesten alltid med manuell styring og lar motoren jobbe på litt høyere turtall enn hva den vil gjøre i "drive", typisk ett gir lavere. Du kan la den falle litt i turtall i motbakke og øke litt nedover på samme giret. Unngå girskift på fullt pådrag. Med såpass stor motor som trådstarter har og forholdsvis lett henger på kun 1500 kg, så går det helt fint. Du kan nok uten problem kjøre i "drive". Krefter i overflod.
  8. Belger er greie å bytte på 5-serie. Vil tro det er enkelt på X5 også. Byttes parvis. Du finner instruks på YouTube. BMW tar ganske godt betalt for belgene, men det finnes uoriginal til hyggeligere pris. Men du bør få verifisert at feilen ligger der før du koster på mye penger.
  9. Gjetter på at du har hull i en luftbelg, veldig vanlig feil. For å unngå overbelastning av kompressor så går den i nødmodus, da faller bilen helt nedpå og oppleves stiv og stumpete. Det skal da også se ganske enkelt ved at den blir veldig lav bak.
  10. Samlet mot og tok ut kompressoren. Ikke noe pent syn å splitte denne, full av fukt og korrosjon. Har ikke trua på at det er nok å tørke dette så jeg har bestilt ny kompressor.
  11. Du kommer til de der med både kopp og fastnøkkel, så om du har et av disse vanlige verktøysettene har du det nødvendige av verktøy. BMW har det med å bruke litt rare størrelser på enkelte muttere og skruver, ulikt i hver ende. Mistenker av og til at det er gjort for at man skal klare seg med bare en serie fastnøkler..? Jeg har uansett minst dobbelt opp av alle fastnøkler t.o.m. 21 mm, berget meg noen ganger når det ikke er plass til skralle.
  12. Min løfter av og til ikke opp, som skrevet før. Får likevel ingen feilkode. Kompressoren slutter bare å gå etter en stund.
  13. Been there, done that... Du har lekkasje i slange fra ventilblokka eller hull i belgen. Setter en solid tier på hull i belg, vanlig feil. Bare høydesensor på en side bak, så med hull på den siden kompenserer kompressor med blåse den andre helt opp. Det hjelper lite.
  14. Min 20 år gammel E46 kjørt rundt ca 400' km (men vedlikeholdt og stelt) gav meg en bedre kjøreopplevelse enn ny Avensis. Premium-følelsen forsvinner ikke etter kun få år og utviklingen går ikke så rasende fort egentlig. Har suksessivt byttet fra E34, E39, E61 og nå til F11. Merker mindre forskjell fra F11 til f.eks Passat, enn man gjorde før. Spesielt vil jeg fremheve E39 som når den kom var flere lysår foran VW, Volvo etc. i utvikling og kjøreopplevelse.
  15. Jeg er kanskje litt sær, men synes generelt at standardstolene er bedre å sitte i på langtur enn både komfort- og sportstoler. Ikke veldig god bakseteplass i min F11 med komfortstoler heller, et problem jeg ikke var obs på før jeg kjøpte ny familiebil. Med 3 barn, hvorav den minste fremdeles i stol, så er det ikke mer plass enn det må være. Min E61 med standardstoler føles mye romsligere og jeg sitter eksepsjonelt godt i den bilen. Rart hvor mye utstyr man "må ha", når det er mulig å kjøre bilen uten det. Smaken er som baken.Jeg har aldri hatt en BMW med sportspakke som "alle må ha", men jeg har da fått solgt alle bilene likevel. Tenker at den vanlige bilkjøper nok ikke er så opphengt i det som enkelte merkeentusiaster er.
×
×
  • Opprett ny...