-
Innholdsteller
2520 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
20
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Orjan
-
Samme her - har ikke kjørt så mye Audi, men har virkelig sansen for 80- og 90-talls Audier. Gudfaren min var Audi-mann og brukte enhver anledning til å skryte av merket. Fremhjulsdreven Audi var utvilsomt en bedre vinterbil enn fatterns Volvo 244. På en slalåmtur til Hemavan i 1982 kom det en sølvfarget Audi 80 quattro i full "drifting-mode" inn på området, og den lyden av 5-sylindre på høyt turtall satte seg godt i minnet. På denne tida gjord Audi rent bord i alle slags rally med Quattro'ene, så dette var virkelig en manifestasjon av "Vorsprung durch technik". I 1983 hadde den lokale VW/Audi forhandleren en brun metallic Audi quattro (den som nå kalles Ur-quattro) i utstillingen, helt rått design som stort inntrykk på 13-år gamle meg. Så kom det noen Audi 80 GTE quattro'er til byen, og en tannlege kjøpte byens første Audi 100 CS quattro. Rauchsilber metallic med Treser sorte baklys - utrolig tøft. Jeg skrev faktisk en særoppgave i engelsk i 1 klasse på videregående om quattro-systemet. Læreren jeg hadde da, kjøre Audi A8 i dag - jeg liker å tro at jeg påvirket ham Jeg synes designet på Audi 100/200 C3 1983-1990 er lekkert. I mine øyne er det lite feil med en Audi 200 quattro 20V - den utgave som har ordentlige hjulbuer bak. Så kom jo 100 C4 i 1990 og den første S4, tilgjengelig med både 5- og 8-sylindre. Audi 100 ble til A6 i 1994 og toppmodellen het S6. Også den med både 5- og 8-sylindre. Audi avsluttet denne A6 generasjonen med toppmodellen S6+ - produserte 97 sedaner og 880 Avanter. 4.2 V8 med 326hk (290 i standard S6) og 6-trinns manuell kasse. Rått. Jeg fulgte godt med på Audi frem til i 2003-2004. Etter den tid dabbet Audi-interessen sterkt, og i dag ser jeg knapt forskjell på A4/6/8, men snur meg etter RS-modellene.
-
Fant denne videoen når jeg googlet etter "Ford Capri successor" - mye bra bilhistorie på den kanalen der. Er helt enig i det du sier om 2-dørs sedaner også, Maseratien er et godt eksempel på skikkelig 80-tallsstil. Det samme er Ford Mustang "2-door sedan" som kom i 1979 - kanskje den minst populære modellen av den minst populære Mustang-generasjonen, men samtidig en bil med en viss sjarm. Audi hadde jo også en fin 2-dørs sedan i sin Audi 80 med rent, klassisk Audi-design.
-
@sveigis - Sierra var vel Norges mest solgte bil flere år på rad. Designmessig var den jo et såpestykke sammenlignet med de andre bilene på den tiden. Familien til en kompis hadde en 2.3 Diesel - sugediesel altså. Den var skikkelig langsom Både Scorpio og Sierra XR4 fikk prøve seg i USA - ikke som Ford, men som Merkur Scorpio og XR4Ti. XR4Ti hadde 2.3 Turbo i stedet for 2.8 V6 som i Europa.
-
Jeg har sansen for 2-dørs sedaner også. Det gikk en Ford Taunus 2.3 her i området på 80-tallet. Vinrød metallic og vinyltak - skikkelig 80-talsstil. Og et felgdesign som jeg synes står seg den dag i dag. Og det er nok riktig at man enten var Opel eller Ford entusiast på den tiden. Capri og Manta var tilgjengelig i en prisklasse som passet mange, i alle fall om man gikk for de minste motorene. Opel Manta var på markedet fra 1970 til 1988. Manta B kom i 75 og var stort sett bare kosmetisk endret frem til slutten i 88, så bilen var nok ganske utdatert på slutten. Samme for Ford Capri - MkI kom allerede i 1967, MkII i 1974 og MkIII holdt koken fra 1976 til 1987. At Ford har tatt Capri-navnet i bruk på en elektrisk SUV er for meg helt ubegripelig.. Opel erstattet sin Manta med Calibra, som kom i 1990. Om Ford hadde en etterfølger til sin Capri er jeg usikker på. Det var vel en Ford Probe (amerikansk-produsert) på det europeiske markedet en stund, men jeg tror ikke den gjorde noe særlig suksess.
-
Ja - hvor ble det av alle de fine coupéene? Ford Capri/Taunus Coupe, Opel Manta, Renault 15/17/Fuego, Audi Coupe, Honda Prelude, Mazda 818, VW Scirocco....
-
Den motoren må nok regnes som noe mer enn en klone; er jo motoren fra denne bilen Alpina-Archive | Car Profile: BMW Alpina B3 3.2 #064 Jeg tror det er et eget kabelnett for den motoren.(Delekatalog til Alpina B3 3.2 her: Tkb332 )
-
Det var også - hvis jeg husker rett - mye avgifter (luksusskatt) på ekstrautstyr. Fant denne prislista fra 1987 - https://www.facebook.com/groups/827854987291122/permalink/4443340082409243/ - og når du da må legge 269 040,- kr på bordet for en 520i, så svir det mye med 29148 ekstra for ABS-bremser, 13776 for 14" alu felg, 12564 for soltak og 15372 for el.vindu foran og bak.. Det gikk både 7-serie og S-klasse her i byen tidlig på 80-tallet, men minste motor (728i og 280SE) og lite utstyr, så det var ikke ofte jeg hørte biler med mer enn 4 sylindre. En sjelden gang rullet det en Commodore 2.5E forbi, eller en Granada 2.3. En onkel til en i nabolaget jobbet på båt (utenriks) og var på sommerbesøk med forskjellige biler hvert år. Alltids like spennende å se hva han tok med seg. Han var nok litt av den sære typen, for de 2 som gjorde mest inntrykk var en Matra-Simca Rancho (eller var det en Talbot-Matra, var et navnebytte der en gang..) - som så ut som den kunne kjøre Paris-Dakar.... ..og en kanontøff Matra-Simca Bagheera. Den hadde 3 seter foran og midtmotor. En kjapp titt på Wikipedia avslører en 1,3 eller 1,5 liters motor med 84 eller 90 hk, så ytelsene levde nok ikke opp til utseendet
-
Gratulerer med mc-lappen!
-
Fin B8 ja, men tror det blir vanskelig å få 1 mill for den. Fikk kjørt noen mil med den i 2017 - 470Nm i E36 fungerer godt
-
Ser ut som det er en kar med samme navn i samme by som driver denne dekkbutikken; www.kdack.se - ligger telefonnummer og mail der. Lykke til! R129 er tøft
-
789!!?! DET var heftig prissetting. Blir ikke i3 på meg i alle fall..
-
Ambisiøs prissetting; 539 for en E36 M3? - https://www.finn.no/mobility/item/467389478
-
Ser bra ut i Fire Red. Det sies i intervjuet at Bovensiepen kjøper komplette biler fra BMW som de bygger om. Det var sånn Alpina startet før de etterhvert ble bygget på samlebånd sammen med de "vanlige" BMWene, for så å bli sendt til Buchloe for siste finish.
-
Ja dette ble jaggu bra! Får man den i "Bovensiepen-grønn"? 😁
-
Med ujevne mellomrom (men ganske ofte 😁) setter jeg søket på årsmodeller mellom 1970 og 1995, og resultatet i dag hadde flere godbiter; Pen Opel GT - Bruktbil til salgs: Opel GT - 1973 - Gul - 90 hk - Coupe | FINN.no Når så du sist en Renault 12??? - Bruktbil til salgs: Renault 12 - 1974 - Beige - Sedan | FINN.no ..eller en Citroën DS Break ?!?! - Bruktbil til salgs: Citroen Andre - 1975 - Brun - Kombi 5-dørs | FINN.no Lekker Corvette C4 cab - Bruktbil til salgs: Chevrolet Corvette - 1987 - Rød - 242 hk - Cabriolet | FINN.no Ryddig 944 Turbo - https://www.finn.no/mobility/item/465200334 Perfekt 964 RS - Bruktbil til salgs: Porsche 911 - 1992 - Rød - 260 hk - Coupe | FINN.no Og tilslutt en tidlig E30 som trenger litt kjærlighet og omsorg (og andre felger)- Bruktbil til salgs: BMW 3-Serie - 1984 - Rød - 102 hk - Coupe | FINN.no
-
Står en på Sulland Trondheim som er priset til 2107. https://finn.bmw.no/r/G87-M2-Coupe/M2-CS-Coupe-WBS31DM0808F93146?vehicleDealer=039792
-
Nydelig vogn! Og Eibach trumfer H&R hver gang. 👍
-
Gratulerer igjen med en nydelig kjøremaskin! Og det er SÅ godt å se at bilene blir brukt og ikke står og støver ned i en kjeller - well done! Og ikke minst fortjener du en stor takk for at du deler gleden og opplevelsene med oss 👍
-
Siste mulighet for manuell girkasse? USA får en "Handschalter M3 CS" - en basis M3 (480hk) med CS-utstyr og manuell kasse. Ser virkelig fin ut i Imola rød 😍 2027 M3 CS Handschalter Limited Edition w/ Manual Transmission & 75 Lbs Weight Saving
-
Fire fine hos Motorpool Bruktbil til salgs: BMW 1502 - 1975 - Grønn - 75 hk - Sedan | FINN.no Bruktbil til salgs: BMW 1502 - 1976 - Oransje - 75 hk - Sedan | FINN.no Bruktbil til salgs: BMW 1502 - 1976 - Gul - 75 hk - Sedan | FINN.no Bruktbil til salgs: BMW 3-Serie - 1976 - Brun - 125 hk - Coupe | FINN.no
-
Finnes kjøpesnytt hos Alpina Classic (evt via Koed) https://www.alpina-classic.shop/parts/bmw-e9-alpina-light-alloy-wheel-classic-7x14-all-around-fitting
-
M3 Touring - med farge 👍Bruktbil til salgs: BMW M3 - 2024 - Lilla - 510 hk - Stasjonsvogn | FINN.no Og dette ser ut som en velbygd E46 M3 Bruktbil til salgs: BMW M3 - 2002 - Sølv - 388 hk - Coupe | FINN.no
-
Hvordan var den B4n da? Er vel den som ligger tilsalgs på finn. Og Comanche er et sjeldent syn; de fleste er nok oppspist av rust, men den der ser jo særdeles original ut. Litt mer høyde og grovere hjul, så blir det jo riktig så tøft 😎
-
Jeg har trua på i3 - jeg liker den klassiske sedan-formen og jeg tror den kommer til å veldig bra ut "live". Spent på å se prisinga. Kineserne får en lang utgave.
