Gå til innhold

Orjan

Medlem
  • Innholdsteller

    2520
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    20

Alt skrevet av Orjan

  1. Jeg synes dette ser lovende ut. Og nye BMW'er ser (nesten) alltid bedre ut "live" enn på bilder. Liker den klassiske og kompakte sedan-formen 👍
  2. Artig prosjekt. Jeg synes du bør få på M3-skjermer bak også; det har ALT å si for utseendet.
  3. Jeg er spent på i3 - kunne godt tenkt meg vanlig sedan igjen. Fint og greit med med en høy(ere) SUV, men kjørefølelsen er bedre nærmere bakken. Her kalles den "bensinbilsdödaren"...
  4. Aaaarggh!! Det der var jo en pen bil en gang.. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=301685926
  5. Samme her - oppvekstmessig helt supert og jeg fikk/ble påført interesse for bil tidlig i barndommen. Det sies at jeg hørte forskjell på naboens SAAB og vår Volvo allerede fra jeg var 3-4 år. Fattern var interessert i bil og vi hadde stadige turer forbi og innom byens bilforretninger. I lille Mosjøen var det på 70-og 80-tallet 10-12 forhandlere som solgte Volvo og Renault, BMW og Skoda, Mercedes og Peugeot, Mazda, Honda, Datsun, VW og Audi, Toyota, Lada, Opel, Talbot og Subaru, SAAB og Fiat, Mitsubishi og sikkert merker jeg har glemt. I dag er det 4 forhandlere igjen... Jeg er oppvokst i baksetet på Amazon og noen 240'er. Fattern var Volvo-mann, men hadde alltid lyst på BMW 5-serie - med rekkesekser - uten at han noen gang virkeliggjorde den drømmen. Men det gjorde jo at det ble ekstra mange runder forbi "Kåre Vindstad og sønn" som solgte BMW og Skoda. Mange historier om Kåre der; det sies at ikke tok Skoda i innbytte; med begrunnelsen "Det e greit at e sæll sjit, men e kjøp ikkje sjit..." og "e ha gravd ned mange sånne i bakgårn". 😁 Ellers var det et enormt Amcar- og mc-miljø her, med burning og kappkjøring som 12-14 år gamle meg syntes var kjempetøft. Jeg brukte pengene jeg tjente som avisbud, blant annet på å abonnere på bladet Amcar. I bladbunken var det bil og mc-brosjyrer og bilblader. Jeg leste Auto Motor und Sport og Sport Auto lenge før jeg hadde tysk på skolen. Car and Driver og senere European Car gjorde at jeg fikk en sær interesse for amerikanske utgaver av europeiske biler.. 🤓 Min Alpina-interesse startet med Auto Motor und Sport og Sport Auto, der jeg på et eller annet vis forsto at Alpina var noe annet enn bare styling og effekt. Hartge, MK Motorsport og Kelleners var liksom mer "påklistret" og mindre diskret. På samme måte foretrakk jeg Oettinger fremfor ABT når det gjaldt VW/Audi. Dette bladet husker jeg godt. Kan jo bare nevne noen bil-øyeblikk fra 80- og 90-tallet som fremdeles sitter godt i minnet: 1983; jeg var 13 - på slalåm-trening i Hemavan. Så en Audi 80 quattro i god fart, på tvers bortover veien. Lyden av den 5-sylinderen på høyt turtall er helt magisk. 1984; så min første Alpina "live". I Sverige, svart B6 2.8 med gull-dekor. Blir jo ikke bedre enn dette 😍 1985 var første Suzuki GSX-R 750 på plass i byen. Var vel første gatemotorsykkel med 100hk? Herlig lyd med Vance&Hines eksos. 1987 ble jeg kjent med en fyr som hadde en Golf II GTI med ettermontert GIK turbo sats; 170-180 hk, 2,5" eksos og stikkflammer som smeltet støtfangeren - "pops and bangs" på ordentlig 😁 1988 fikk jeg lappen og var ofte på prøvekjøringsrunder; stas med Volvo 760 GLE og 740 Turbo. Vurderte BMW E21 320 og E30 318, men ble for dyrt. Begynte skolegang på Hønefoss og så mange flotte biler. Blant annet en mørkeblå Audi 100 turbo quattro og en rød E30 M3 som ofte sto ved et hus i Hønengata. 1990 kjørte jeg opp til mc, og var på tur til å kjøpe en Yamaha FZR1000, men kjøpte min første bil i stedet. En splitterny Golf Sport, dvs nesten GTI-utseende og interiør, men 90hk motor. Royalblå metallic, 14" Fondmetal felger, sorte emblem rundt om, forntblinkers fra Golf Country (hvitt glass, måtte argumentere hardt til delelager mannen på VW for å få bestilt det), sort/røde baklamper, svarte sideblinkers og hvite instrumentskiver bestilt fra D&W katalogen, Kamei grillspoiler, GTI frontspoiler og Simons eksos - det var en flott bil om jeg skal si det selv 🙂 Nåvel, uten på noen måte å havde at alt var bedre før, så konstaterer jeg bare at min smak for biler og musikk er sterkt preget av perioden fra jeg var 14/15 til +/- 30, og selv som 56-åring vil jeg hevde at Queensÿche sin "Operation Mindcrime" (1988) og "Empire" (1990) er et par av tidenes beste album og jeg skulle mer enn gjerne hatt det til kjøremusikk i en Alpina fra den tiden . 🤘 Jeg ble 41 år gammel før jeg kjøpte min første BMW...og den skulle jeg jo aldri ha solgt 🙄 Men, men - det er vel sånn livet er. So far, so good
  6. Sakhir Orange 😍
  7. For dem som vil ha en fargerik og kjøreglad moderne Porsche, så har dere sjansen her - burde være et greit prutningsmonn også: Juni 2024, 4200km, 1 849 000,- Bruktbil til salgs: Porsche 911 - 2023 - Rosa - 385 hk - Coupe | FINN.no Nå 9800km, 2 149 000,- Bruktbil til salgs: Porsche 911 - 2023 - Rosa - 385 hk - Coupe | FINN.no Personlig liker jeg Carrera T, men jeg ser jo ingen grunn til at noen vurderer at den skal ha en sånn verdiutvikling. Dagens BMW-funn; https://www.finn.no/mobility/item/175285721
  8. Tror du har rett. Fant ikke noe jeg heller
  9. Du skrev Eibach feil...
  10. Kjøpt fra en "Salvage yard" sikkert; 2015 BMW 7 Series, 750I | WBAYA8C59FD825443 | Bid History | BidCars
  11. Spent på å se "Alpina interiør og motorrom", tror det blir bra. 👍 Har lånt bilder fra https://www.premiumclassics.nl/news/2076/63/Alpina-B3-BiTurbo-E90-122-000KM-173-244-LCI sånn at vi har noe å sammenligne med. Men tilbake til finn; jeg synes denne ser flott ut Bruktbil til salgs: BMW i5 - 2024 - Rød - 394 hk - Sedan | FINN.no - men samtidig ser jeg at i5 og i5M60 virker tungsolgte - lang liggetid på finn. Liker vi ikke i5?
  12. M3 CS 😍 https://www.finn.no/mobility/item/448489098
  13. Stakkars AutoSelect i Danmark, som får dårlige tilbakemeldinger fra kunder som har handlet hos Auto Select i Elverum 😂 https://no.trustpilot.com/review/autoselect.dk
  14. Kjekk sak på Bimmerpost; My 2025 Grigio Telesto Build 6MT
  15. @Snagg30 - ser ut som du havner på 1,1 - så ikke akkurat billig.. EDit: Jeg regnet på denne også; https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=440626940&utm_campaign=socialbuttons&utm_source=linkcopy&utm_content=web_desktop_vip&utm_medium=social 2023 LCI, Alpina-blå, Tartufo, bare 37000km. Blir 1,33 etter oppgitt pris. Billigste M3 Touring på finn; 1,25 - 65800km Bruktbil til salgs: BMW M3 - 2023 - Svart - 510 hk - Stasjonsvogn | FINN.no
  16. Herlig vogn det der, @Snagg30 - den blir 1 963 922 kr på norske slikt (uten pruting).. B3 GT ble jo levert i BMW sine standard farger og i tillegg til Alpina blå og grønn så hadde Alpina lagt til Brewster (grønn), Kreide/Fashion Grey (grå), Carbon black og Daytona violett i "standard" utvalget. Det finnes også noen eksemplarer med BMW individual farge. Som denne i Orinoco metallic - lekkert! Er forøvrig enig med @sveigis at nyere Alpina bør være blå eller grønn. Og aller helst Tartufo interiør. Det er alt for mange i svart/svart der ute. Ligger forøvrig 41 nye B3 GT på mobile.de nå, så det er nok prutningsmonn for dem som vil ha et eksemplar av den siste ekte Alpina'en.
  17. Du var nærmest, men bomma med 120K - innertier på EU kommentaren da 😁👍 https://www.finn.no/mobility/item/446892744
  18. Kjipe greier. Sjekk 40 sek ut i videoen. Vann i eksos er et kjent problem. https://youtu.be/6EnFTUiG1Uk?si=h9qtt9uTaaWK3q18
  19. Voksenkjørt M.. M4 CS Denne er i allefall godt ivaretatt. 👍
  20. Gratulerer så mye med kjøpesny bil - i4 er nok det beste elbil-kjøpet man kan gjøre.
  21. Gratulerer med nydelig bruksbil. Flott å se at du har tatt oppgaven med å løfte standarden på flere av landets E46 M3'er Og den bilen @mossing 92 spurte om lenger opp her; det er nok en CSL-klone som ble bygd for en del år siden - i sølv metallic. Ordentlig gjennomført bygg. Gammel finn-annonse: https://www.finn.no/mobility/item/122561800
  22. Hehe @Snagg30 - Jeg har ingen diagnoser (som jeg vet om), men er nok autist ift Alpina. Men jeg har jo selvinnsikt nok til å holde foredrag om Alpina i sånne forum som dette, og ikke i familieselskap og sånt 😅
  23. Nytt år og en helt ny tid for Alpina. Fra 1 januar i år er BMW eier av varemerket Alpina og hjemmesiden som tidligere var alpina-automobiles.de har nå blitt www.bmwalpina.com med foreløpig svært lite info om hva fremtiden bringer; "A new chapter is quietly taking shape" er det eneste som står der. Det vi ganske sikkert vet, er at den første modellen fra nye Alpina blir basert på 7-serien. Deler og utstyr til bilene fra Buchloe er å få tak i fra Alpina Classic på https://www.alpina-classic.shop/teile/. Der finnes det også en "lifestyle shop" som selger div klær og annet med Alpina-logo. Jeg synes det er merkelig at de legger begrensninger på kjøp derfra, i og med at man nå må legge frem bevis på at man eier en Alpina.. Nåvel; det er uansett et nytt kapittel for oss Alpina-nerder. BMWBLOG har kommet med sine 5 favoritter fra Alpina: ALPINA B10 Bi-Turbo (E34): The World’s Fastest Sedan ALPINA B7 Turbo Coupé (E24): The Autobahn Missile ALPINA Roadster V8 (Z8): Reimagining an Icon ALPINA B12 6.0 (E38): The Pinnacle of Luxury ALPINA B6 3.5S (E30): The Ultimate 3 Series Jeg er ikke helt uenig i den, men ville nok flyttet B6 3.5S til toppen og tatt ut Roadster V8 til fordel for B8 4.6. Og for dem som måtte lure på om det finnes noen Alpina'er i Norge, så ligger det en høvelig oppdatert liste her: https://bimmers.no/forums/topic/827719-alpinaregister-norge/
  24. Kjøpte en liten (skala 1:12) julegave til meg selv. Feil merke, men…
  25. Herlig reisebrev - Italia er umulig å bli lei av, og båt på Comosjlen var en god idé 👍
×
×
  • Opprett ny...