Gå til innhold

Mantis

Medlem
  • Innholdsteller

    904
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Ålesund

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Mantis's Achievements

  1. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99872691 M5 Fantastisk E-39-interiør! Bare synd den har rulla så langt..
  2. Gud jeg begynner å bli lei alle de annonsene hvor det skal kompenseres for alt mulig. "Førersetet er slitt, men det er bare litt behandling som skal til" "Noe rust, men det trengs nok bare litt flekking" Om alt er så "bare", hvorfor da ikke bare gjøre det før bilen legges ut for salg? En annen ting er alle de annonsene "selges billig denne uka, så skrur jeg opp igjen prisen". Ja OK, du er i kjøpers marked og bilen din er verdt det noen er villige til å betale for den. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98025935 Klassisk eksempel på noen som tror de eier gull og kan justere prisen som de vil selv.
  3. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68504856&searchclickthrough=true God pris på E39 facelift fra forhandler Likte ikke interiøret, men hadde jeg hatt 35 kontant her og nå så hadde jeg nok slått til.
  4. Flott E36 coupe! Liker spesielt godt de oransje blinklysa
  5. Hva med lykter fra DEPO og bygge om Angel Eyes til LED? Man få faktisk hellysende ringer nøyaktig designa til DEPO på ebay. Har gjort det på mine og kom fram til at det ble det mest fornuftige siden frontlyktene fra Hella med xenon koster skjorta og vell så det. Hella lykter bak må du skaffe ja Desidert penest og man ser tydelig forskjell på lyktene du har nå og orginale facelift.
  6. Bytta veivakselsensor på min nylig. Jeg tok det under og syntes det fungerte fint Litt knoting med speil og lys i starten. Keg fikk dog start med gåen sensor, men måtte kjinne en del før den kom. Hvordan drar den når den først går? Dersom det virker som den har nedsatt effekt og drar dårlig ville jeg i alle fall satt en knapp på sensor.
  7. Dekkstrekk kan være fint det, men her går det på sikkerheten løs etter min mening. 3.3 bar kjører jeg på 215 på 8.5" - noe som knapt gir strekk. Tror du bør peise på med litt mer luft..
  8. * S E N K E T R Å D E N * Etter å selv ha googlet litt rundt på jakt etter erfaringer rundt godkjenning av senkesett, kom jeg fram til en del fine tråder rundt om på ulike bilforum. Ble litt inspirert og tenkte at en slik tråd ville vært fin å ha på bimmers. Her kan man komme med sin erfaring rundt godkjenning av senk og generelt diskutere reglement, senkesett, hjulstilling, felg osv. GODKJENNING AV SENKESETT Det er 3 ting du behøver for å godkjenne et senkesett: - TÙV-papirer på senkesettet du skal godkjenne. - Firehjulskontroll-papirer etter montering. - Lysjusteringspapirer etter senking. Ellers må du ha med del 2 av vognkortet når du møter opp til kontrollen. For timebestilling ringer du 02030. Husk at det kan være en del ventetid (har hørt opp til 2mnd) hos enkelte trafikkstasjoner. Kontrollen tar under normale omstendigheter rundt en klokketime. Kontrollen koster 510,- kr og kvittering må vises før kontrollen kan begynne. REGLER OG LOVER Det er ofte to mål du må forholde deg til når det kommer til coilovers (justerbart senkesett) Målene står oppgitt i papiret - ofte i mm. - Fra senter til skjermkant. Dette sier seg selv at er fra midten av senteret i felgen og opp til skjermkanten på karosseriet. Ofte er dette fastsatt minstemål og man må da ikke gå under dette. - Fra fjørskål i bunn til første festeskru for demper. Her måler man avstanden fra der hvor fjøra "hviler" på justeringsskruen og ned til første festebolt. Viktig at man ligger innafor målene her og samtidig sjekker at man passerer minst tillatte høyde på senter -> skjermkant. Fjørene må ikke være løse når kjøretøyet er hevet. Det vil si at uten belastning på fjøra må ikke fjørene kunne beveges fritt opp og ned, men stå i klem. Felg og dekk: Rulleomkrets. Her kan man gå opp eller ned 5% i rulleomkrets ut i fra orginaldimensjon uten at man behøver å typegodkjenne felg og dekk. Det vil f.eks si at dersom en E39 med orginaldimensjon 205/65-15 kan gå opp til 245/45-18 uten å måtte spesielt godkjenne dette. Avviket fra disse dimensjonene vil bli 4.66% og vil være akkurat innenfor kravene. Sjekk om dekkene dine er innenfor kravene med denne kalkulatoren Innpress. Man har lov å bevege seg 7,5 opp eller ned i ET (totalt maks 15 per aksel) i innpress uten å måtte typegodkjenne. Ellers må man ha lik dimensjon foran og bak dersom bilen ikke er godkjent med ulike dimensjoner. Det er viktig at nummerering på fjærer/støtdempere er lett lesbare for kontrolløren. Man kan risikere å ikke få godkjent senkesettet dersom disse nummerene lar seg avlese. Vent derfor ikke 2 somre og 3 vintre med å godkjenne. Mange dempere har bare en klisterlapp med nummerering på og kan forsvinne av ytre påvirkninger. MAKS TILLATTE HØYDE: 8 CM på faste deler. Her gjelder ikke eksosklemmer ol. men husk at noen trafikkstasjoner praktiserer tester hvor du fysisk må føre kjøretøyet over en 8cm høy kant. Tidligere var det noe høyere, men dette er kravet per juni 2014. Det varierer noe hvordan dette praktiseres. Noen kontrollører tar det nærmest på øyemål mens andre igjen måler dette fysisk ved at du må passere et hinder på 8cm. Øvrig reglement. Lovdata Tenkte vi kunne sette opp en liten mal på erfaring med trafikkstasjoner. Fint om andre også kan legge inn sine erfaringer med samme mal, så får vi en fin "database". __________________________________________________________________ Trafikkstasjon: Ålesund trafikkstasjon. Juni 2014 Kontrollør: Forkortet "CHRBEN". Kjøretøy: BMW E39 523IA 00` Senkesett: Superport Black Evolution Coilovers Generelt om kontrollen: Bilen ble kjørt inn på 4-søylet løftebukk. Måtte passere en bremseprøver som var omlag 7cm høy, denne passerte bilen enkelt. Kontrollerte TÙV, firehjulspapirer og lysjusteringpapirer. Målte fra senter til skjermkant, heiste opp bilen og målte fra fjørskål til festeskru både foran og bak, sjekket nummerering på dempere, kontrollerte klarrering av hjul, innpress og rulleomkrets.Han måtte regne litt på rulleomkretsen ettersom jeg lå 4.66% over orginaldimensjon, men konklusjonen ble den samme som jeg hadde regna meg fram til. Kontrollerte ikke høyde på lys. Orginale xenon på kjøretøyet. Kontrollerte enkelt etter slakke i forstilling ved å kjenne på hjula. Så litt generelt på bremser ol. for å bare se om det ikke så helt håpløst ut. Ville godkjenne effektanlegget også ettersom jeg hadde tùv på denne også liggende i bilen. Hvordan oppførte kontrolløren seg? Meget hyggelig og blid kar! Undersøkte det han skulle undersøke. Tid: Omlag 1 time og 15 minutter Godkjent/ikke godkjent? Godkjent.
  9. Blir dette her godkjent på e39 tro.. 245/45R18 all the way på supersport coilovers. I morgen faller dommen hos biltilsynet. Jævlig store hjul foran, men de tar akkurat ikke borti noe. Går klar på full sving og er 4.66% opp i rulleomkrets fra 205/65-15 som er orginaldim. Innpresset er 15, noe som også skal være innafor kravene. Håper bare ikke de begynner å skal kreve dokumentasjon på felgene og skape seg. Står tydelig innbanket i felg innpress og alt...
  10. Konge prosjekt! Følger spent med. *mine innlegg*
  11. Grei delebil
  12. Spørsmål: Fruen driver å ser på Mini Cooper om dagen men vil ikke ha de kvite stripene som strekker seg over panseret på mange modeller. Jeg mener det er dumt å velge bort et ellers godt kjøp kun på grunn av dette. Så spørsmålet er; er stripene foilie eller er det lakkert? Er det foilie så fikser man det fort med varmluft og en polish etterpå
  13. Nå er det ikke nødvendigvis sånn at det holder å bare stramme wirer oppe i bilen. Ofte må man justere på selve trommelen. Viss ikke kan du ofte bare få en jævlig stram wire uten at håndbremsen tar noe bedre av den grunn. En kombinasjon av wire- og trommeljustering er ofte det som blir gjort. Av og til kan BMW`er (spesielt E39) være vrien å få til. Jeg ga opp å få min slik jeg ville ha og klaska like greit på nye bånd og overhalte ekspandere etc for å få det helt perfekt. Hvorfor ikke prøve å justere håndbremsen selv? Gratis Er der bånd igjen og ting ikke er fastrusta, så er det jo ikke noe stor sak Google litt og se litt på youtube.
  14. Så en rød 850 E31 i Ålesund sentrum i dag. V12-merke på hekken. Nydelig bil! Rakk desverre ikke ta bilde. Herlig lyd var det også!
  15. Drøye påstander du kommer med nå egentlig. Ukjent fenomen for min del og jeg kan med hånden på hjertet si at vi aldri har "diktet" opp feil på verkstedet hvor jeg jobber. Men på den andre siden opplever jeg stadig kunder som nærmest blir hissig når jeg påpeker alvorlige feil som stål mot stål på bremser eller bærekuler som holder på å hoppe ut av seg selv for de er så slitt. 2.500,- kroner er mye for justering av håndbrems ja, men at det tar 20 sekunder er bare tull. Tar vi høyde for en timespris på 1000,- og la oss si man bruker 20 minutter fra bilen kjøres inn på verkstedet til bilen er ferdig justert og står på alle fire hjula igjen, så er ikke en pris på 500 + verkstedmateriell noe upris. Opplever du at de prøver å lure deg er de ikke værre enn å enten gå i dialog med verkstedet og henvende til tidligere pris. Vil de ikke imøtekomme deg, så velger du et annet verksted. De fleste verksteder klarer den jobben du skal ha gjort utmerket uten å måtte ha spesielt god peiling på BMW.
×
×
  • Opprett ny...