Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Ikke alle bor i Nord-Europa der vi i mangel på ordentlige problemer er fullstendig hysteriske når det kommer til trafikk og utslipp. Vil tro eksos-styling drar kunder både i USA, Sør-Amerika, India, Kina og Russland.
  2. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115091807 Denne E34en ser ut til å være veldig mye bil for pengene. Med mindre det er over gjennomsnittet mye skjult rust og motor må overhales ser det ut som et godt kjøp.
  3. Som dere sier så er det trist at såpass mange E34 går i pressa. Nevnte dette i en annen tråd også - en fin 1994 520ia jeg holdt på å kjøpe gikk i pressa to år senere. Kan ikke fatte og begripe hvorfor denne ble vraket med mindre den var utsatt for kollisjon eller ekstreme mengder skjult rust (som jeg tviler på var tilfellet). En E34 jeg eide for en del år siden fant jeg plutselig bilde av i en lokalavis - den lå nede i en grøft med diverse skader. Noen andre som husker brukeren "Glenno" og den fine touringen han hadde (bildet)? Den gikk i pressa allerede i 2013...
  4. Bare sånn apropos bøker med bilder av biler, så fikk jeg denne boka i bursdagsgave. Trivelig bok med mange fine bilder - den har blant annet med diverse helter fra fortiden som Tom Selleck, gutta fra Miami Vice, Clint Eastwood og Frank Sinatra. Fin fordeling mellom europeiske og amerikanske biler og avdøde/moderne "kjendiser" som gjør boken interessant og lettlest. Anbefales.
  5. Nå er ikke jeg den skarpeste bolla i posen, og jeg må innrømme at jeg fortsatt sliter med å skjønne modellbetegnelsene til Audi...55 TFSI? 50 TDI? Hvorfor må tyskerne gjøre ting så komplisert? Jeg skjønner at 1.8 GL Luxus ikke høres like fresht ut, men hadde vært fint med en mellomting slik at man slapp å google modellnavn for å skjønne hva slags motor de har. Ble forresten passert av en ny BMW 760i i dag, og tok meg selv i å lure på om den hadde en 2.0 firer med 3 turboer, rekkeseks twinturbo, V8 eller V12.... Synes tempoet i bilindustrien går fort om dagen, jeg sliter med å henge med Synes fortsatt det er stas med soltak og aircondition
  6. Har et inntrykk av at en del land i Europa henger ganske langt bak Skandinavia når det kommer til effektivitet i byråkratiet. Lest flere historier fra folk som har bodd i diverse land nedover, og det virker som det generelt er et styr uten like når man har kontakt med det offentlige. I Norge gjøres nå veldig mye via internett/nettbank/apper etc slik at ting går kvikkere og mer smidig. Man kan si mye om Norge, men vi er ganske langt fremme på teknologi-siden i forhold til de fleste europeiske land. Har aldri opplevd direkte dårlig veistandard i Alpene selv om jeg har gjort sport i å finne de verste og smaleste veiene tilgjengelig. Det nærmeste må være en vei jeg kjørte i sommer i Italia som hadde et par hull her og der, men det største problemet med den veien var bredden som gjorde at man var skitnervøs på store deler av strekningen. Egentlig er kvaliteten på de fleste veiene imponerende gode mtp det harde klimaet (regn/snø/vinter) og den lave trafikkmengden (logisk sett skulle man tro vedlikeholdet ble nedprioritert på slike veier).
  7. Fin bil - har veldig sansen for facelift i arktissilber-fargen. Var bokstavelig talt på vei ut døra for å hente en identisk bil (utenom automat) i 2015, men selger stoppet å svare på sms eller telefon etter at avtale var inngått. Dessverre ble den levert til vraking i 2017. Det fine med disse 1994/1995-modellene er at en god del av de var velutstyrte executive-utgaver. Veldig kjekt å slippe ettermontering av skinn etc. Gleder meg til å se bilder med noen snasne sommerfelger - stemmer for BBS RC090!
  8. Det er uten tvil mye lettere for oss som bor langt sør eller sørøst i landet å ta en slik europatur - til sammenligning bruker jeg ca 10t til Hamburg. Kjørte en gang til Stuttgart på 13t, men da gikk jeg inn for det med mye av kjøringen på kveld/natt og 180-230 km/t gjennom Tyskland. Til gjengjeld har dere som bor lengre nord kortere vei til idylliske veier (i hvert fall på sommeren...) på nordvest-landet og Nord-Norge. Bilferie er dyrt, og blir ofte dyrere enn man tror. Fly+kollektiv eller fly+leiebil er nok merkbart billigere, men personlig synes jeg egen bil på sånne turer er hele sjarmen - veien er målet og reisen er en del av ferien, ikke bare en transportetappe. Selv har jeg alltid vært interessert i biler og trafikk, og synes det er interessant å se hvordan trafikken avvikles og fungerer i andre land. Også er det lite som slår følelsen av å kunne gi bånn gass på Autobahn i fellesskap med andre bilister uten at man bryter loven og må sjekke speilet konstant etter UP.
  9. Noe spesiell episode for et par uker tilbake. Kjørte i en 40-sone med en VW Passat bak meg, og i en oppoverbakke sakker han av før han drar på for å hente meg inn igjen. I en venstresving er han uoppmerksom og kjører i grøfta og brøyter seg vei gjennom snøfonnene i 50m før han klarer å komme seg inn på veien igjen. Er han heldig slapp han riper i lakken. Hadde det vært mindre snø kunne han risikert å gruset skikkelig i grøfta i 50 km/t midt på lyse dagen. Heldigvis så jeg i bakspeilet hele tiden og fikk et spektakulært syn av en VW som understyrte som ei ku uten kontroll - kunne ikke unngå å trekke paralleller til videoene fra Nurburgring der det kryr av VW som understyrer ut i grusfeller og gressplener.
  10. De fleste land har fine motorveier. Når det kommer til landeveier synes jeg Ungarn hadde elendig veistandard, så ville styrt unna det landet hvis du jazzer rundt med senk og dyre felger.
  11. En meget sjelden fugl langs norske veier - 1995 Lexus LS400.
  12. Vegvesen snoker regelmessig i annonser på finn og autodb. Er folk som har fått innkallelse etter salgsannonser med "for mye" informasjon, så det er vel ganske logisk at de også surfer diverse fora, facebook og youtube i tillegg. Sikkert mer effektivt i mange tilfeller enn å stå langs veien for å ta stikkprøver. Ikke bare kan de surfe på finn i arbeidstiden, de slipper å skjule det for sjefen!
  13. Gleden med bakhjulstrekk på vinteren...Måtte flire litt her om dagen da en rød E46 sedan skulle snu i en trang gate i Oslo, og ble stående med hekken mot fortauet og fronten ut i veien mens han spant for harde livet og blokkerte trafikken. Heldigvis kom det 3 fotgjengere og fikk dyttet han av gårde på sin vei.
  14. En 1982 380SEC som tydeligvis fikk være bruksbil til og fra jobb på en fredag. Deilige linjer som holder seg bra etter så mange år.
  15. Kom over en sjeldenhet på norske veier i 2018 - en bil med V8 og manuell kasse. Parkerte ved siden av en 2007 Audi RS4 Avant, og slo av en kort prat med eieren og måtte rose han for ha en fet bruksbil på vinteren. Grom lyd når han tømte første giret ut av krysset Tok ingen bilder, måtte suge til meg lyden før han forsvant. Men veldig hyggelig med noe utenom det vanlige på tampen av arbeidsuka.
  16. Den vestlige verden er på god vei til å kutte personvern. Utrolig hvor mye som blir loggført og lagret. Google, Microsoft, NSA, FBI etc er noen skurker som jobber for å fjerne alt av frihet. Skremmende å se hvordan vesten ofrer friheten sin i bytte mot materialismen. Myndighetene kaller det "kampen mot terror" selv om det er de som med viten og vilje har forårsaket dette gjennom systematisk import av kulturer som krasjer fullstendig med vesten. Dette blir brukt som unnskyldning for å overvåke sivile og innføre "tanke-politi" der stadig flere mennesker blir arrestert og domfelt for tanker de har hatt i sitt eget hode, men aldri gjennomført i virkeligheten. Skummel utvikling. Det har heldigvis vært en ganske bra vinter på Østlandet i år. Relativt jevnt kaldt helt siden november og bra med snø. Har til og med talt 8 dager uten salting hittil i år
  17. Skal du feriere i Tyskland og vil ha varmt vær burde du holde deg så langt syd som mulig, da er det stort sett 28-34 grader på dagtid og fortsatt ok varmt på kveldene. Dog kan været være variabelt selv i Bayern, så du kan risikere 21 grader, jakkevær og vind selv i juli. Tyskland er jo ikke det sprekeste ferielandet i verden, så hvis du vil ned til Italia er jo Toscana en klassiker. Fin natur, mye god vin og byer som Firenze, Pisa og Siena. Ikke nærhet til sjøen, så da må du leie hus med basseng. Aircondition er et must.... Gardasjøen er et usedvanlig vakkert område med hoteller som ligger langs sjøen hele veien. Ulempen er høye priser og veldig mye trafikk på de trange veiene. Fordelen er at det ligger såpass nære Alpene og Tyskland slik at man slipper å sitte timevis i bil nedover i Italia. Alternativt har du Rimini på østkysten som er en klassisk badeby. Rivieraen ville jeg vurdert å styrt unna pga mye folk, høyt prisnivå, enormt mye trafikk og stort potensiale for terrorhandlinger i de franske byene i fellesferien. Italia er et tryggere land slik jeg ser det. Det er for så vidt sikkert mulig å leie hus med basseng billigere i Kroatia enn Italia, og det ligger ikke så langt unna. Da kan du besøke Venezia mens du først er i området.
  18. Første som slår meg er 60 000kr ferdig prutet. Høstpris noe lavere.
  19. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=111934016 "Kjørt av voksen mann" blir vanligvis brukt om originale og forholdsvis pene biler i god stand. Ikke om rælete nedslitte biler med bøttestol, sota vinduer etc som ganske tydelig har hatt en yngre eier som har brukt den godt.
  20. 7-serien har aldri vært en populær bruktbil/veteran. Hadde E32 hatt potensiale ville den allerede ha steget i pris for noen år siden. Disse har vært kronisk tungsolgte i årevis uansett motor, og tar egentlig bare opp stafettpinnen fra E3 og E23. Med det store utvalget av E30, E34 og E36 så tviler jeg på at E32 vil oppleve en renessanse. Fare for at de forsvinner ut i hager, bak uthus eller inne på en låve fordi de ikke er verdt nok til å påkostes skikkelig. Er dog spent på å se om E38 har det som trengs for å bryte denne tradisjonen - er det en 7-serie som har potensiale må det være E38. E65 blir nok igjen en god kandidat til jordebil, hagepynt eller delebil om ti års tid.
  21. Har det samme inntrykket som Fredrik 90 angående danske bilister. Umulig å kjøre i jevne hastigheter på motorveiene, går i jojo-hastigheter mellom 85 og 135 km/t hele tiden med enorme køer i venstrefeltet. Hovedårsaken til dette er at mange dansker ikke akselerer under forbikjøringer, men blir liggende i 2-5 km/t over den de kjører forbi, og da baller dette på seg bakover. Har opplevd utallige ganger at man kommer i 130 km/, så smetter de ut rett foran deg uten å bruke speil i 100-105 km/t. Og der blir de gjerne liggende en kilometer eller to... En annen grunn til opphopningen i venstrefeltene er at de i venstrefeltet i for stor grad viker/slipper inn tregere trafikk fra høyrefila. Den mest effektive trafikkavviklingen er når den raskeste trafikken passerer, så venter tregere trafikk i høyrefelt til flokken har passert før de kjører forbi den tregeste trafikken. Men ikke i Danmark, der fletter man inn treg trafikk i så stor grad at det ødelegger effektiviteten fullstendig. Dette er et særdansk fenomen, og jeg gruer meg hver gang jeg passerer grensa ved Flensburg da jeg vet at nå blir det 3 timer med ineffektiv jojokjøring frem til Øresund...Dette skjer ikke bare i fellesferien når det er mye trafikk, men også på vår og høst. Mulig du har blitt såpass dansk at du ikke lenger ser dette unormale kjøremønsteret, Fredrik Nordmenn tar nok sølvmedaljen når det kommer til tvilsom kjøring - mye rart der og. Fletting er for eksempel et av verdens mysterier som mange sliter med å skjønne. En annen ting er hvordan nordmenn er kronisk livredde for å bruke høyrefeltet på motorveier med 3 felt i samme retning, som for eksempel E6 Alnabru-Olavsgård og E18 Skøyen-Sandvika. Ofte er det tett i tett i venstre og midtre felt mens høyrefelt ligger helt åpent og skriker etter å bli brukt...
  22. Det var sagt med litt glimt i øyet . Dog er såvidt jeg har sett Cosworth-deler fortsatt populært, akkurat som for eksempel Mitsubishi EVO 6, Subaru Impreza WRX, E46 M3 og Audi S/RS. Selv om bilmodeller er aldrende er veldig mange av de den dag i dag fortsatt ettertraktede i noen kretser... Et eksempel er at jeg tok en sjekk på regnr på registrerte E34 M5 og E36 M3 i Norge, og det er overraskende hvor mange som har blitt stjålet relativt nylig. Husk at noen tross alt trenger deler til alle disse ombygde E30-prosjektene som står på vent Norge rundt... Men back to topic - litauere bryr seg ikke om modeller eldre enn E70, F10 og W212 med sekser. Så de av oss med Ford og Toyota på gårdsplassen kan sove godt.
  23. Litt off topic - men fredag kveld 22 Juli 2011 hadde jeg vært i Stockholm og kjøpt noen Porsche 911 Turbo-felger, og det var for engangs skyld Texas ved grensa over E18 Ørje. Fikk en Polis opp i nakken et par km før grensa og lommelykt opp i trynet ved overgangen, men de så fort at jeg ikke var terrorist heldigvis...
  24. Det er ikke meningen "å bite på", for jeg er fullt klar over de vage kjøreegenskapene til Z3 cab. Dog er du såpass teknisk interessert at det ofte virker som du ikke klarer å sette pris på enkle kjøreopplevelser. For all del, jeg er ikke en av de nissene med skinnhansker og hatt. Men jeg har mye erfaring med spesielt MX-5 mk1 og elsker grisekjøring, autoslalom etc. Så jeg vet at bilen er myk som smør, men det er samtidig mye av sjarmen - det å føle at bilen lever og at man kan legge ut ræva i kontrollerte sladder i humane hastigheter uten at man risikerer gård og grunn...Det er derfor jeg digger MX-5 og har litt sansen for Z3 cab - fordi de tilbyr Instant billig kjøreglede. Det handler ikke om hardcore rundetider og førstemann til månen her. Bare simple smil bak rattet...
  25. Det er derfor Ford har Mercury og Lincoln. Så kan Ford være kjipesen-bilene... Beklager for dobbeltpost, men ville bare poste denne artige reklamen som jeg ikke har sett før på tross av at den er noen år gammel...VW har alltid vært flinke på markedsføring, og i kombinasjon med norsk pop er det rimelig sjef.
×
×
  • Opprett ny...