-
Innholdsteller
3855 -
Ble med
-
Dager vunnet
31
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Werther
-
Langt fra første gang jeg ser Bentley Bentayga - dog noe spesielt å se en bil til 3.5 mill stående gatelangs full av fugleskitt og støv.
-
Finn.no er definitivt oppsamlingsstedet for løkskaller med for mye fritid. Skulle en gang selge en bil til 6000kr, men en interessent fikk ikke kjøpt den da han måtte vente på feriepenger... Og når jeg skriver spesifikt i annonsen at folk skal ringe/sms og ikke sende mail via finn er det likevel en som presterer å sende mail der han skriver at han er interessert og spør om jeg kan ringe han...For å ikke snakke om alle som sender sms og mail uten å introdusere seg, men bare skriver "Kan gi halv pris". Folk mangler jo totalt folkeskikk og sosial intelligens. Før brukte jeg Torget i noe grad, men oftere og oftere går ting i søpla da det ikke er verdt å bruke tid og energi på idioter.
-
Pratet med en bruktbilforhandler for et par uker siden - han pleide å kjøpe en del innbyttebiler fra nybilforhandlere, inkludert E39. Når jeg var innom sto det en 520i og en 528ia der som begge skulle fraktes til Afrika. Så det er tydeligvis noen av de gamle, godt brukte norske BMWene som får nytt liv i et eller annet u-land.
-
noen tips til å ta med meg når jeg blir oppringt av takstmann?
emne svarte i Werther sin Kristiansan'årn i Teknisk
Nå er jo ikke de E34 M5 Touring-annonsene på finn realistisk salgspris, det vet jo du og. Må si meg enig i at 139k er en ganske fornuftig takst fra forsikringsselskapet. Selv ville jeg ikke kverulert noe mer på den taksten da du naturligvis ikke kan forvente å få tilbake rubbel og bit av hva du har påkostet bilen. -
Julian_Sommers 1995 BMW E34 - SELGES
emne svarte i Werther sin Julian_Sommer i Bilder og filmer / Show-off
Ser du skal selge på finn. Det ble ikke lange eierskapet. Blir det ny BMW eller noe helt annet? -
Kristiansan'årns 540i/6 *saken er ferdig!*
emne svarte i Werther sin Kristiansan'årn i Bilder og filmer / Show-off
Utrolig trist at en original E34 540i/6 måtte bite i gresset på denne måten. Håper at mange av delene fra denne bilen med tiden kan leve videre i andre E34. Fikk selv et brudd i håndleddet en gang når jeg dro i skauen i ca 50 km/t. Når du først skulle havne i en ulykke med en 25 år gammel bil er nok E34 blant de tryggeste bilene å gjøre det med. -
Ser at bilen er 1997-modell uten steptronic. Trodde steptronic var standard på E39 fra modellår 1997, men det stemmer kanskje ikke - er det slik at 525tds ikke ble levert med steptronic? Uansett imponerende at automatkassen etter 1 mill km fortsatt er original og aldri har fått oljeskift. Egentlig godt gjort å legge på en slik bil over 50 000km pr år i så mange år i bittelille Nederland. Vil tro den har sett en del langkjøring i nabolandet Tyskland også.
-
Den så helt genial ut. Har selv hatt bilen som kontor i mange år, og har alltid savnet et slikt ordentlig underlag og muligheter for bedre arkivering/lagring ved siden av "kontorstolen". Hvis du bruker mye tid langs veien i jobbsammenheng er det nok en god idé å investere i et slikt hjelpemiddel. Nå står det dog ingenting om pris på hjemmesiden, men kvaliteten på produktet er sikkert bra siden det er et tysk firma som står bak det.
-
-
Vel Fredrik, da ble det handlet inn E39 igjen - en forholdsvis godt utstyrt 2000 523ia solgt ny i Norge med få eiere. Ganske ryddig og relativt original bil, dog har den noe av den vanlige lakkrusten i skjermer og bakluke samt noen riper. Den kjører som en ny bil med god komfort, usedvanlig stillegående, fin styring og med en herlig motorlyd. Etter å ha blitt vant til Caprice føles nå E39 ganske kompakt, og minner ikke så rent lite om en 3-serie. På 90-tallet ble jeg forelsket i E39 og dagdrømte mange ganger om å kjøre en slik på ferie nedover i Europa. Denne nostalgitåken har aldri helt lettet, så jeg kjenner på mange av de samme følelsene selv nå i 2018 som når jeg satt i en slik for første gang i 1998. Det er noe av kombinasjonen i eldre BMW som er vanskelig å slå - ordentlig solid og pent interiør som oser av klasse, tidløst eksteriør, fin automatkasse og en nydelig rekkesekser. Vrient å finne noe å mislike...
-
Hørte en amerikaner med V8 og manuell komme kjørende i det fjerne i dag - regnet med at det ville være en Corvette C5/C6. Ble rimelig overrasket når det var en ganske ny Dodge Ram pickup med tyske skilt. Dodge er den eneste av de amerikanske produsentene som tilbyr (6-trinns) manuell i pickupene sine. Usikker på om den jeg så hadde 5.7l eller 6.4l, men artig var det.
-
En del interessant informasjon om Model 3 i disse testene: https://www.edmunds.com/tesla/model-3/2017/long-term-road-test/2017-tesla-model-3-monthly-update-for-april-2018.html https://www.consumerreports.org/hybrids-evs/tesla-model-3-review-falls-short-of-consumer-reports-recommendation/ Blant annet: Synes det er altfor svakt av Tesla at bilene deres lider under dårlig kvalitet selv etter 10 år som bilprodusent. Når skal de legge fra seg unnskyldningen om at de er et ungt og nystartet selskap, og når skal de legge fra seg diverse løgnaktige påstander i markedsføringen sin. Er ganske provoserende når lederen deres kommer med tvilsomme utsagn tatt rett ut av lufta uten å ha noe backing fra reelle tester og/eller rot i virkeligheten. Og Model 3 har vi vel snakket om i et par år nå, og det er ikke sikkert de kommer på norske veier før jul en gang. Da liker jeg heller måten for eksempel Nissan gjør det - uten pomp og prakt, villedende markedsføring og lovnader om levering allerede i morra leverer de tusenvis av biler med god kvalitet til fornøyde kunder...
-
Er dessverre ikke ung og lovende lenger. Dog har jeg aldri hatt særlig sansen for E90 og E60, og faller derfor ofte tilbake på E39 og E46 på tross av at de ikke er de billigste bruktbilene å drifte. Har som regel to bruksbiler, så skulle noe gå helt skeis har jeg backup. Et alternativ til E39/E46 er Mini Cooper R50 som jeg har veldig sansen for. @asv Følger også med på MX5-prisene, og det er nok litt for mange optimister som tror de kan presse prisen for mye opp på våren. Smertegrensen for meget bra eksemplarer av NA ligger nok på 45-50000kr for folk flest. Har også observert at S13 og S14-prisene har skutt i været i forhold til de noe mer humane prisene i vinter. Personlig kan jeg ikke fatte at (eller om) folk gir 250 000kr for en S14a. Greit at det er attraktive biler, men de har nå en del svakheter også i tillegg til at tiden ubarmhjertig tikker av sted... Nok en Olsen Bil-E60 som har havnet i hengemyra: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=120905531
-
Selv har jeg ingen tung amcar-arv på mine skuldre. Dog vokste jeg opp med en kamerat, og faren hans var amcar-fanatiker (nærmere bestemt Mopar/Dodge-Chrysler). Så det var alltid stas å se moren hans komme cruisende i en stor Dodge stasjonsvogn etter skoletid. Mannen i huset gikk så langt som å bygge en låve for å lagre bilene sine! Så etter å ha tilbringt barndommen med å leke gjemsel mellom x antall gamle amerikanske flak utendørs og innendørs blir man tydeligvis noe "skadet"- så i voksen alder kjøpte jeg en 1991 Chevrolet Caprice. Siste generasjon Caprice har et design som skaper steile fronter, fra dag en har det vært nok av journalister som kritiserer bilen for å se ut som en strandet hval eller et badekar, dog har den alltid hatt et rykte for å være solid og driftssikker på tross av et tvilsomt design. Selv er jeg en av de som liker designet på godt og vondt. Den er stygg, men på en sjarmerende måte Selv har jeg eid sleden i litt over 3 år og har kjørt ca 43000km med den. På et tidspunkt trodde jeg motoren hadde rast (mistenker at dette var brukerfeil - for høyt oljenivå med dertil blårøyk og fusking), men utenom det har den fungert helt sheriff, starter og går som den skal uansett temperatur, selv på vinterstid med 20 minus og tett snødriv. Det som skiller denne slitne, gamle bilen fra så mye annet gammalt ræl er at den har den X-faktoren, lukt, design, lyd og det som gjør at man ser frem til å kjøre den igjen selv om man parkerte den dagen før. Vanskelig å forklare, men den har for meg personlig det lille ekstra som gir så mange smil pr mil.
-
Jeg ser faktisk spesifikt etter E39 sedan med M52. Kanskje jeg er sær, men mitt inntrykk er at touring generelt lider av flere problemer, er mindre elegante og ofte er misligholdt av eierne sine. Stoler heller ikke helt på M54 når det kommer til oljeforbruk etc.
-
Ja, jeg tok en nærmere titt på bilen da den sto parkert utenfor et NAF-senter. Personlig synes jeg generelt grå er en kjedelig farge, men likevel har jeg sansen for Arktissilber på E34 og E39. Det var et par små bulker på høyre kanal og passasjerdør, og en litt større skade på forskjerm som ikke er i annonse. Det er bare det at det er så få originale, rustfrie E39 med litt motor til salgs, så jeg sliter med å bestemme meg. Tenker at 30k ferdig EU-godkjent er en fornuftig pris, men vet ikke om selger er helt med der.
-
Forresten, hva tenker dere om E39? Jeg ser etter et bra og originalt eksemplar, og de er pokker ta meg vanskelig å finne. Har fulgt prisene på E39 i 20 år, så er klar over at denne er noe dyr (1998 528ia): https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=118626364 Positivt er at den har ekstremt lite rust og bra med utstyr. Negativt er en del parkeringsbulker, merker og riper som har gått gjennom lakken på ene forskjerm. Den har mye positivt ved seg, men fortsatt langt fra strøken.
-
Hehe, må flire litt av disse annonsene. Først er det en kar som gambler vilt og legger ut touringen sin på finn for 400 høvdinger, så plutselig renner det på med to til som tydeligvis tenker at "Vil man være med må man henge seg på!!" Kom over førstnevnte for to år siden. Hyggelig eier som så vidt jeg kunne tolke var Alfa Romeo-entusiast.
-
-
Da burde du i så fall få opp farten. De opplever en prisøkning som selgere spekulerer hardt i, ser jeg. Angående Pontiac Aztek - i det samme gamle bilbladet der jeg så en test av tidligere nevnte HR-V sto det også en artikkel om GM og Chrysler sine prototyper for 1999. Og vedrørende Azek skrev journalisten "Men bilen kommer neppe til å komme i produksjon i nåværende form." Dog var det jo akkurat det den gjorde....Som jeg har nevnt her før synes jeg det er stilig hvordan amerikanske bilprodusenter generelt har mye kortere vei fra prototype til fullproduksjon i forhold til de europeiske bilprodusentene som i mye større grad feiger ut/demper ned konseptet på veien mot produksjon. Andre minneverdige biler fra serien som fikk en del skjermtid (Chevy Monte Carlo, Toyota Tercel, Volvo V70, Chrysler Fifth Avenue):
-
Den type E36-styling er litt som hockeysveis. Folk ser tilbake og lurer på hva man tenkte på... Kom forresten over en 1957 Ford Thunderbird.
-
Utrolig irriterende at Statens Vegvesen med sine enorme, oppblåste budsjetter og årsverk ikke klarer å vedlikeholde sin egen nettside. Bruker den tjenesten mange ganger i uka, og de siste par mnd har den fungert kanskje halvparten av gangene. Og visningen av EU-kontroll/km-stand har ikke fungert på ukesvis. Når det gjelder diskusjonen rundt dekkonline - er det så mye annet å forvente? Det er ikke noe nytt at man får det man betaler for, og dekkonline pleier å ha ganske "fordelaktige" priser. Da må man forvente noe svinn på andre områder.
-
Jeg synes det er kjempekult at bruktbil-tester og gjennomganger har blitt så populære de siste årene på youtube. Jeg har i en del år holdt et øye med kanaler som har slike gjennomganger av brukte biler, og satte lenge stor pris på brukeren "Saabkyle04" ( https://www.youtube.com/user/saabkyle04/videos?disable_polymer=1 ) som for 7-8 år siden startet med eldre GM, men med tiden eskalerte med nye biler og beveget seg for mye vekk fra det som gjorde han populær. Det samme gjelder en kanal som heter "Regular Car Reviews" - det var en glimrende og utrolig morsom kanal, men har endt opp med å være en narsissistisk ego-tripp uten fokus på de halvgamle biltestene som folk likte. Angående linkene du deler: Toyota Previa var aldri en storselger i Norge pga avgiftene, men den var en forholdsvis populær bil i taxinæringen. I dag er det nesten ingen igjen av dem. På mange måter forgjengeren til dagens Toyota Prius 7+ som har tatt taximarkedet med storm både i USA og i Norge. Jeg har alltid lurt på hvorfor ikke taxibransjen brukte Nissan Prairie i større grad - en av de originale og tidligste MPVene på markedet allerede i 1984 - en glimrende familiebil. Selv eide jeg et par år en 1991 Prairie med 2.0i og manuell kasse som var varebil-registrert. En genial transportør som slukte enorme mengder last og med skyvedører på begge sider bak - utrolig praktisk og driftssikker bil. Dessuten hadde den et ganske pent design og gikk tålig greit. Jeep Cherokee XJ er en bil jeg har vurdert flere ganger (i likhet med MB G). Dessuten er Cherokee i Norge sympatisk priset da det fortsatt går ganske mange av dem rundt omkring. Bøse biler med sjarm uten tvil. Selv ville jeg kjøpt en to-dørs variant med store vindusflater bak B-stolpen med 4.0l R6. Et rent og klassisk design akkurat som med Range Rover Classic. Forresten - noe som slo meg her om dagen når jeg leste et eldre bilblad er at første generasjon Honda HR-V 1999 mest sannsynlig er inspirert av Cherokee XJ. Førstegenerasjon HR-V fikk man i en slik 2-dørs variant (et ganske frekt og pent design i mine øyne), men den solgte såpass dårlig at den ble fjernet fort for å prioritere 4/5-dørs-varianten...
-
Har også sett en del av Doug DeMuro sine filmer (han har vel et slags samarbeid med Hoovies Garage som jeg nevnte i denne tråden for en stund tilbake). Dog er DeMuro sitt fokus på relativt kostbare biler, så for min del finner jeg Hoovies Garage litt mer interessant da han faktisk kjøper og eier utrolig mange spennende og interessante biler mens han er helt ærlig på hvordan det er å eie 90- og 2000-talls luksus-ræl
