Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    24976
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    357

Alt skrevet av Fredrik 90

  1. Ikke vent for lenge med det, den der har jeg også i kikkerten...
  2. Artig informasjon å få. Jeg var nettopp på ett julebord med disse gutta her, og under ett møte med "faglig innhold" så ble disse løftet frem som noen skikkelige konger. De selger vist nok noe enormt med biler, kanskje ikke så vanskelig det når man etterlater seg mye grums i kjølevannet 😉
  3. Totalpakka på iX3 er veldig bra, jeg har sagt tidligere at dette er elbilen som faktisk kunne funket for meg. Nå har jo testene kommet og det er ikke tvil om at BMW her har satt sammen en veldig bra elbil. Megabra totalpakke med god hengervekt, lang rekkevidde og rask lading. Jeg har forsøkt å selge den inn til pappa som egentlig ikke vil ha elbil, mest fordi han ikke gidder å forholde seg til lading langs veien. Med iX3 slipper han det mer eller mindre helt. Men for han er designet på iX3 en dealbreaker, han går tilbake til BMW den dagen de begynner å lage pene biler igjen sier han. Dette er en mann som har eid E34, E39, 2xE46, E60 og F10 var den siste før han gikk over til Ford for 10 år siden. Men da har jeg iallfall gjort en ærlig innsats for å selge inn en iX3, men jeg må vel til Tyskland å hente en bensinbil til ham neste gang.
  4. Den har ordentlige eksosrør i det minste, noe som tilsier at den også kommer med ordentlige motorer. Men det blir en fattig trøst…
  5. @Skulebollen Japan er vel det siste i landet i verden jeg ville vært skeptisk til å kjøpe bil ifra. Japanere er ett litt annerledes folkeslag, alle som har reist litt i verden (og klarer å skille en Japaner fra en Kineser) vet at disse folka er ganske unike. Det japanske samfunnet bygger på enormt høy tillit, respekt og renslighet. Folk låser ikke dørene sine, lommeboka kan ligge på bardisken og eiendelene sine tar man eksepsjonelt godt vare på. Bil er ett statussymbol og tilstanden på denne reflekterer hvordan du er som person, derfor tar de aller fleste Japanere stor stolthet i å ha ren og strøken bil. Du har helt sikkert Google translate på telefonen din som hjelper deg med oversette bilens papirer. Problemet med å kjøpe E32 750i fra Europa er at du kan nesten være sikker på at den har hatt en klassereise i løpet av sine 35 år. Det startet gjerne bra hos en bankdirektør i Frankfurt, pendler frem og tilbake langs Autobahn samt ferieturer til Gardasjøen. Så blir E38 750i lansert og vår E32 blir byttet inn og havner nå hos en entreprenør i Baden Wuttenberg, derfra går den videre til en tyrkisk teppeselger i Hamburg som får fetteren sin til å utføre vedlikehold i kjelleren til mora, derfra går det videre til en hallik i Berlin som kjenner en fyr som har en bror som har en svoger som skrur km teller fra 297 000 km til 145 000 km. Så går ferden til Norge hvor den kjøpes av Kjell på Vinstra som driver med kjøp og slag av gull, den går derfra raskt videre til Mohammed på 22 år i Oslo, her stjeles den av Tveitagjengen og brukes i ett ran. Mohammed vil ikke ha bilen tilbake etter at David Toska og vennene hans har brukt den som askebeger. Bilen havner hos en polsk bruktbilselger i Fredrikstad som stiller km stand tilbake fra 236 000 km til 145 000 km. Freddy "dop dealer" fra Arendal kjøper bilen og ragger rundt på Sørlandet og leverer "varer", Freddy havner i fengsel så bilen står i carporten til mora hans på Saltrød i 2 år. Bilen selges så for å gjøre opp gjeld til en annen lokal kjeltring fra Froland, bilen havner så hos en Litauer som kjører den hjem til Litauen for en god lakk strekk. Bilen ser bra ut nå og kjøpes av Glenn, en BMW entusiast fra Ålesund som betaler 189 000,- for en pen 1990 E32 750i som kun har gått 157 000 km og har strøkent servicehefte.
  6. Ser iallfall ut som du er ganske alene om å ha det synet
  7. Det brygger opp til storm, bare å komme seg hjem i garasjen 😅
  8. Helt enig! Jeg så denne på Finn.no før helgen og tenkte med meg selv at det kan umulig være noen som er villige til å betale over 900 000,- for den. Da får man en bil som ser ut som en 320d som kommer rett fra Streetmeet... Som sagt så er byggekosten sikkert høy, men den eneste som får glede av dette er eier som har bygget den. Jeg som er på utkikk ett E92 M3 karakteriserer denne bilen som ødelagt.
  9. G60/61 designet har vokst på meg også men det er som du sier noe som skurrer med proporsjonene. Og det skal det ikke gjøre på en 5-serie, dette er en modell som igjennom alle generasjoner har vært perfekt proporsjonert.
  10. Ja nye A6 og E-klasse er typisk tyske i linjene, disse skal treffe europeisk smak og må ha denne nøkterne elegansen. Jeg ser det nevnes at A6 har fått litt pes for interiørkvaliteten, og den er nok ett hakk ned. Men jeg har sittet og plukket litt i nye A6 i Tyskland og det er fortsatt er solid nivå over G60 5-serie. Det som ergrer meg mest er hvor ikke Audi i de minste kan ha disse normale modellene i Norsk prisliste. I stede skal man prakkes på elbiler med heller tvilsom kvalitet, flere av dem rebadget VW. Faktisk, vet dere at man nå kan kjøpe en Ford med Quattro? Nye elektriske Explorer og Capri deler jo som kjent plattform med Audi Q4 e-tron. Audi markedsfører firehjulstrekk versjon av Q4 som Quattro, og det står Quattro på bilen. Ergo så har også Forden med firehjulstrekk Quattro 👍😬 Ikke dårlig, hvem hadde trodd det for noen år siden 😂
  11. @Marius2002 Den bilen med fire enderør er nok M350i versjonen, topputgaven av vanlig ICE 3-serie. Denne får B58 motoren så det er håp om at dette kanskje blir en skikkelig 3-serie i motsetning til dette Neue Klasse søppelet. Så gjenstår det å se om BMW har tatt til seg kritikken de har fått ang den svake kvaliteten.
  12. Dieselbil skulle ikke avgå med døden likevel 👍 Audi, som for oss Nordmenn nå er ett rent elbilmerke har utviklet en helt ny 3,0 V6 TDI motor. Denne skal inn i nye Audi A6 og Q5, gamle kjenninger for oss nordmenn som lever videre i beste velgående utenfor våre grenser. 323 hk og 600 NM yter motoren, som vist nok kan gå på både vanlig diesel, HVO diesel og filtrert frityrolje. En dieselmotor for fremtiden med andre ord. Så nå er trekløveret i klassen tilbake med hver sin sekssylindrede dieselmotor. Tyske firmabilkunder danser av glede. BMW 540d, MB E450d og Audi A6 3,0 TDI, det er 2010 all over agian og det synes jeg er herlig. Det finnes noe normalt og velkjent igjen i denne nye og fremmede verden vi befinner oss i 😀
  13. Nei det er ikke helt innafor.
  14. Ja slik jeg tolker det så vil det Alpina vi kjenner i dag opphøre og eksistere. Det vi vet foreløpig er at BMW sier de respekterer den arven og vil forvalte Alpina merkenavnet med største respekt. Men husk på at dette er de samme folka som lanserte en 2,7 tonn SUV som BMW M sin jubileumsmodell. Så BMW sine lovnader er like mye verd som lovnadene vi får fra Jonas Gahr Støre. Planen er at Alpina skal fylle rommet mellom BMW og Rolls Royce, og første modell ut skal være G70 LCI. Om det blir B7 eller hva de vil kalle den vet ingen foreløpig. Blir iallfall mer fokus på store luksuriøse modeller, så mindre biler som B3 har ikke noe fremtid under Alpina fremover. Alpina i Buchloe skal fremover nå konsentrere seg om deler og restaurering av eksisterende Alpina biler. Samt Bovensiepen modeller som vil få en langt mer limitert og eksklusiv rolle enn Alpina bilene hittil. Jeg tipper at en B3 GT eller B5 GT vil være en smart investering, dette er siste av de aller siste ekte Alpina/BMW modellene etter god gammel oppskrift.
  15. Når BMW tar over så forsvinner også de Alpina modellene som vi vil ha. BMW har ikke sagt mye om hva som skjer, men jeg har ikke troa for å si det sånn… BMW er BMW og vi har jo sett åssen de har holdt på etter 2020
  16. Det sies ikke noe spesifikt om hvordan de har tenkt at dette skal håndteres. Men ved å lese litt mellom linjene her så vil vel virkemidlene være høye bruksavgifter for fossile biler, høy vrakpant og økonomiske intensiver hvis man selger bilen ut av landet. Edit: Det sagt så er dette bare ett forslag fra bilimportørenes landsforening. De skal nå i møte med alle bilimportørene her i landet for å lodde stemningen. Veldig mange bilimportører har jo solgt en god andel fossile biler helt inn til nå nylig, biler som vil trenger service og vedlikehold de neste 15 årene. Ved å fjerne alle disse bilene innen 9 år så fjerner man jo en enorm melkeku for ettermarked. Elbiler trenger som kjent kun en brøkdel av vedlikeholdet som en aldrene fossilbil. Ta bilmerker som f eks Toyota, Volvo, BMW, Ford og Skoda så er dette merker som har ganske mange nyere fossile biler på veiene i dag.
  17. Det er en veldig trist tendens vi ser nå, men den er dessverre helt unngåelig slik ting har utviklet seg her hjemme. Prisutviklingen i det norske entusiastbil markedet har ikke fulgt den internasjonale prisutviklingen, og Norge var lenge skjermet av Sverige som var ett større marked men med den samme prisutviklingen som i Norge. Men nå er Sverige tømt og da vender utenlandske kjøpere seg mot Norge. Når en eldre Porsche eller Ferrari bytter hender i Norge så er det kun i 2 av 10 tilfeller hvor den bytter hender mellom nordmenn, resten forsvinner ut til Europa og USA. Det har nå blitt kjent at krona er svak og utvalget er bra her i Norge. Mange firmaer i Norge tjerner også gode penger om dagen på å spore opp eiere av eldre og spesielle biler, ett av dem er Autonero. De tilbyr seg å selge bilen i kommisjon på utenlandske auksjoner og oppnår gode priser, så sitter bileier igjen med en klekkelig sum og de selv sitter igjen med en grei provisjon. De har over årene solgt hundrevis av spesielle biler ut av landet fordi verdien der ute er uendelig mye høyere enn eieren av den aktuelle bilen kjøpte den for her i Norge for kanskje 10 år siden. Så vi kanskje mange si at det importeres jo fortsatt mye gromt til Norge, og ja det gjør det. Men det er for del aller meste biler nyere enn 15 år, det importeres nå svært lite klassisk Porsche f eks. Hittil i år kun 14 stk som er førstegangs reg før 1995, tallet som er eksportert er nok det mangedoblede. Og med forslag som dette som sto å lese i går så blir ikke ting bedre. Ikke bare tvinges nybilkjøpere over på elbiler, nå vil man de fossilbilene som allerede er på veien til livs også. Innen 2035 skal de enten være vraket eller sendt ut av landet. For første gang på lenge så setter jeg nå min lit til norske politikere for å få stanset dette uhyrlige forslaget, det har vært bred politisk enighet om at de fossilbilene som er på veien ikke skal røres og elektrifiseringen av bilparken skal gå naturlig. Elbil, Diesel | Vil fjerne alle bensin- og dieselbiler i Norge innen 2035 Ser ut som jeg må kjøpe en leilighet i Flensburg slik at jeg har en tysk adresse, så får jeg kjøre tyskregistrerte biler i fremtiden.
  18. Den var veldig fin og kun gått 120 000 km. Ble solgt for noen år siden for 850 000,-. Nå ser jeg den er eksportert ut av landet, som veldig mye annet av eldre og spesielle biler.
  19. Jeg har heldigvis ikke solgt noen bil som har skutt i været i pris i etterkant. Men jeg fikk i 2009 tilbud om å kjøpe en veldig fin og i orden rød E30 M3 for 250 000,-. Men jeg skulle ikke ha noen firesylindra BMW, og 250 000,- var alt for mye for en E30 😂😂 Hadde jeg bare visst det jeg vet i dag…
  20. Enig, jeg hadde hatt G31 545e hvis den fantes…da hadde jeg kjøpt en helt ny faktisk. 545e er også en bil flere må få prøvd, det er en liten godbit av en bil. 45e drivlinja i G30 karosseriet funker utrolig bra kjøremessig, de har gjort noe der som gjør at balansen i bilen er utrolig bra. Også går det helt vanvittig godt 😀
  21. Mange takk for hyggelig tilbakemelding Ja det er helt fantastisk, jeg også elsker dette da det er som du sier så sentralt. Ja du er også flink til å kjøre på tur med bilene dine, det er jo bare en helt fantastisk måte å reise og oppdage på. Det hadde vært superkult om du laget ett reisebrev. Jeg laster bildene bare rett opp fra iPhone uten å gjøre noen justering, da får jeg lagt ut rundt 30-35 bilder per post. Greit nok, bedre enn for litt siden hvor man ikke fikk lastet opp stort mer enn 15 bilder per post.
  22. Mange takk for det Det skal klø litt i reisefoten, du har jo bil til å kjøre nedover med også så det er bare å hive seg rundt Takk for hyggelig tilbakemelding, det motiverer Nei skaden var egentlig glemt så fort vi kjørte avgårde, skjedd er skjedd og jeg fikk heldigvis ordnet det slik at jeg slapp og betale for dette. Hadde han rukket å stikke av før jeg så det så kan det være det hadde irritert meg en del mer Takk for det Mange takk Ja det er bra høyt opp der, var helt komisk hvordan den tynne luften påvirket pusten. Vi gikk jo litt nedover mot de bygningene der, og når vi skulle oppover til parkeringsplassen igjen, knappe 300 meter så merket man det på pusten Takk for det Bare gjør det, bør være mulig å gjennomføre dette med Tesla også Vi var på tur fra 17. September til 22. September, så vi klemte inn mye på disse dagene. For min del så kunne vi gjerne ha hatt en dag til Ble vel rundt 4000 km skulle jeg mene, sjekket ikke dette så nøye faktisk
  23. Mange takk for det Ja det var fryktelig kjedelig, kan skje hvor som helst men erfaringen er at det blir mer styr når det skjer i utlandet. Det har vært en lang prosess med å få godkjent kravet hos tysk selskap, de behandler ikke krav like fort som i norge. Også var det lite vilje til å erstatte den keramiske coatingen også, så dette måtte jeg også bruke mye tid på for å få godkjent. Ja jeg liker å bruke bilene mine på tur, man får ett helt annet eierforhold til bilene sånn. Også er det jo utrolig morsomt da, å kjøre rundt på "oppdagelsesferd" i egen bil Ja vi burde det, men tiden strakk ikke til ettersom vi skulle rekke Munchen og BMW museum samme dagen Takk for det Jan, hyggelig å høre Ja jo flere som er med jo morsommere er det, gøy å være en liten gruppe på tur. Det ble noen lange etapper ja, for meg er ikke lange etapper noe problem hvis jeg kan kjøre effektivt i ett strekk. Men med så mange folk på tur så blir det ofte flere stopp og da blir det litt langdradd. Ideelt sett så skulle vi nok hatt en dag ekstra.
  24. Vel oppe i Danmark svingte vi innom Løkken for å vandre litt rundt bunkerene på stranda. Fascinerende hvordan havet over tid har spist seg inn slik at bunkerene har falt ned på selve standa. Om noen tiår er de helt slukt av havet. Kult sted å besøke om man har god tid til ferga 😀 Også ender turen her, en fantastisk flott tur med mange flott opplevelser. Masse god mat, flotte folk, mye latter og ikke minst nydelige steder 😀 Angret ikke på at jeg tok X5 på denne turen, synes den gjorde en god jobb. Gleder meg til neste års tur allerede 👍
  25. Vi beveger oss opp i rene månelandskapet.. 2778 moh…stor høyere går det ikke å komme med bil i Europa. Beklager for fingermerkene, blir sånn med disse moderne tochskjerm bilene… Jeg anser meg som en kar med god kondis i min beste alder, men i 2800 meters høyde er lufta så merkbart tynnere at du blir andpusten av å gå 200 meter. Opp her sykler folk, hatten av sier jeg bare.. Effekt messig så virker ikke X5 så plaget av den tynne lufta, men E63en med sugemotor mistet vist litt ork i denne høyden. Også kjører vi nedover igjen.. Ble første bensinfylling siden før vi begynte å kjøre i Alpene. Litt imponert at etter så mange fjellpass så havner forbruket på 0,89 l per mil. Har ikke ladet annet enn det bilen har regenerert selv. Av 614 km så har 251 km vært elektrisk, har altså kjørt distansen Arendal-Oslo i konstant nedoverbakker 😂 Målet var å komme seg inn i Tyskland slik at vi kommer oss litt oppover igjen. Så da var det inn i Sveits igjen Breie fine motorveier, men vi tar det med ro her. Sveitsere her helt gale etter fartssyndere 😬 Etter en ganske lang dags etappe så endte vi opp i en liten tysk by jeg ikke husker navnet på en gang. Det ble litt banking på Autobahn, X5en gir seg på 249 km/t på speedometer, som er 244 km/t på GPS. Liten raste stopp… …på grunn av det her… Eurokai i Hamburg er i business. Jeg som kjører så mye i Europa burde bytte navn til Eurofredrik 🙃 Vel fremme ved hotell i Hamburg ble det klaget på at at det var så trangt i parkeringshuset… …skjønner ikke hva de snakker om 😬 Ikke noe å si på hotellrommet iallfall 👍 Neste dag startet med litt kø… Før alle bilene bare forsvant… Så da satt vi cruisen på hyggelig marsjfart. Det var ikke ofte jeg var under 200 km/t mellom Hamburg og Flensburg. X5en er dog bra tørst med snittfart på 200 km/t… Men likevel kom jeg meg fra Hamburg til Arendal på en tank bensin, hvilke andre ladbare hybrid SUVer med sekser klarer det? Det obligatoriske handlestoppet 👍
×
×
  • Opprett ny...