Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    24979
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    357

Alt skrevet av Fredrik 90

  1. ….og der kom det endelig! 🥳 EU dropper forbud mot salg av nye fossile biler etter 2035. De dropper også å flytte målet til 2040 som antatt, de fjerner forbudet helt. Mine venner…fossilbilen er reddet 🤩 https://www.autocar.co.uk/car-news/consumer/europe-scraps-2035-new-ice-car-sales-ban-report Dette er gode nyheter, ikke minst for mange arbeidsplasser men også for bilkjøperne som får mer valgfrihet og forutsigbarhet. Elbilen skal ingen vei, den er kommet for å bli. Den skal spille en viktig rolle oppi dette her fordi selv om ett forbud ikke blir noe av så må fortsatt 90 prosent av bilprodusentenes flåteutslipp kuttes innen 2035. Dette skal gjøres med fortsatt salg av elbiler, forbedrede ladbare hybrider og videre utvikle ICE teknologien. Jeg tenker at både elbiler og fossile biler kan eksistere side om side, så kan kundene selv velge hva de vil kjøre 👍 Nå må ballen sparkes over til Norske myndigheter, greit med full moms på elbiler. Men fjern vektavgiften for alle drivlinjer og behold CO2 avgiften. Da får vi ett rettferdig avgiftssystem.
  2. Jeg må si at jeg skjønner ikke problemet flere av dere som har kommentert fabler om her, BMW sitt hybrid system er jo ikke vanskelig å ha herredømme over i det hele tatt. Med mindre hybridsystemet oppfører seg annerledes på de firesylindrede modellene kontra de sekssylindrede så kjenner jeg meg ikke igjen i dette. På min X5 45e har jeg valgt i innstillingene i iDrive at bilen alltid skal starte i Electric Individual, og da starter den ALLTID…jeg gjentar ALLTID i elektrisk modus så lenge det er strøm på batteriet. Og da forblir den i Electric Individual uansett hva, helt til jeg kjører batteriet tomt for strøm eller trår gasspedalen til kickdown punktet. Dette gjelder uansett om det er -20 grader eller pluss 38 grader. Hvis jeg vil kan jeg kjøre månedsvis uten at bensinmotoren starter, bilen kan kjøres som en elbil så lenge man plugger i lader hver kveld og ikke skal lenger enn ca 70 km. Og så til det å kjøre i ICE modus, her kreves litt mer tenking men dette er heller ikke vanskelig å få til. Igjen, jeg har satt alle parametere på Sport Individual til Comfort. Da oppfører bilen seg som en ren bensinbil, motor går konstant helt til jeg stopper i ett lyskryss. Da slukkes motoren slik alle fossile biler med start/stop system har gjort de siste 15 årene. Der start/stop kunne deaktiveres med en bryter så må man i Sport Individual vippe spaken over til DS for å unngå at motor stopper ved stans. Det er jeg enig i at er litt ukurant og tungvindt. Men med mindre man bare kjører rundt i en storby med tomt batteri så er ikke dette ett sort problem totalt sett. Noen ganger er det jo sånn at man starter opp med tomt batteri, f eks på ferie eller andre steder hvor man ikke har fått ladet opp batteriet. Mitt triks for å unngå at motor starter og stopper når den er kald er å kjøre i Sport Individual med de nevnte parametere, i Sports display har jeg oljetemp måler og når denne når driftstemperatur så slår jeg over til vanlig hybrid modus. Jeg ser ikke det store problemet med at motor slår seg av og på når den er driftsvarm. F eks i over 100 km/t så går motor konstant i 90 prosent av tiden, selv i Hybrid modus. Så å si at BMW sitt hybridsystem er dårlig blir ikke riktig, da går det heller på brukerfeil og at man ikke skjønner eller vil lære seg hvordan dette skal brukes. Jeg er helt enig i at det krever både tilvenning og at man må sette seg litt inn i ting, er dette for tungvint så foreslår jeg å holde seg til ren fossilbil eller elbil. Nå har jeg 2 år og 50 000 km bak meg i X5 45e og når man har lært seg å utnytte hybridsystemet til det fulle så er det en vanvittig flott totalpakke dette her.
  3. Det er det samme som her hjemmet på samme tiden. Kan være tørt og fint med 15 varmegrader eller det kan være 0 grader og sludd.
  4. Ikke vent for lenge med det, den der har jeg også i kikkerten...
  5. Artig informasjon å få. Jeg var nettopp på ett julebord med disse gutta her, og under ett møte med "faglig innhold" så ble disse løftet frem som noen skikkelige konger. De selger vist nok noe enormt med biler, kanskje ikke så vanskelig det når man etterlater seg mye grums i kjølevannet 😉
  6. Totalpakka på iX3 er veldig bra, jeg har sagt tidligere at dette er elbilen som faktisk kunne funket for meg. Nå har jo testene kommet og det er ikke tvil om at BMW her har satt sammen en veldig bra elbil. Megabra totalpakke med god hengervekt, lang rekkevidde og rask lading. Jeg har forsøkt å selge den inn til pappa som egentlig ikke vil ha elbil, mest fordi han ikke gidder å forholde seg til lading langs veien. Med iX3 slipper han det mer eller mindre helt. Men for han er designet på iX3 en dealbreaker, han går tilbake til BMW den dagen de begynner å lage pene biler igjen sier han. Dette er en mann som har eid E34, E39, 2xE46, E60 og F10 var den siste før han gikk over til Ford for 10 år siden. Men da har jeg iallfall gjort en ærlig innsats for å selge inn en iX3, men jeg må vel til Tyskland å hente en bensinbil til ham neste gang.
  7. Den har ordentlige eksosrør i det minste, noe som tilsier at den også kommer med ordentlige motorer. Men det blir en fattig trøst…
  8. @Skulebollen Japan er vel det siste i landet i verden jeg ville vært skeptisk til å kjøpe bil ifra. Japanere er ett litt annerledes folkeslag, alle som har reist litt i verden (og klarer å skille en Japaner fra en Kineser) vet at disse folka er ganske unike. Det japanske samfunnet bygger på enormt høy tillit, respekt og renslighet. Folk låser ikke dørene sine, lommeboka kan ligge på bardisken og eiendelene sine tar man eksepsjonelt godt vare på. Bil er ett statussymbol og tilstanden på denne reflekterer hvordan du er som person, derfor tar de aller fleste Japanere stor stolthet i å ha ren og strøken bil. Du har helt sikkert Google translate på telefonen din som hjelper deg med oversette bilens papirer. Problemet med å kjøpe E32 750i fra Europa er at du kan nesten være sikker på at den har hatt en klassereise i løpet av sine 35 år. Det startet gjerne bra hos en bankdirektør i Frankfurt, pendler frem og tilbake langs Autobahn samt ferieturer til Gardasjøen. Så blir E38 750i lansert og vår E32 blir byttet inn og havner nå hos en entreprenør i Baden Wuttenberg, derfra går den videre til en tyrkisk teppeselger i Hamburg som får fetteren sin til å utføre vedlikehold i kjelleren til mora, derfra går det videre til en hallik i Berlin som kjenner en fyr som har en bror som har en svoger som skrur km teller fra 297 000 km til 145 000 km. Så går ferden til Norge hvor den kjøpes av Kjell på Vinstra som driver med kjøp og slag av gull, den går derfra raskt videre til Mohammed på 22 år i Oslo, her stjeles den av Tveitagjengen og brukes i ett ran. Mohammed vil ikke ha bilen tilbake etter at David Toska og vennene hans har brukt den som askebeger. Bilen havner hos en polsk bruktbilselger i Fredrikstad som stiller km stand tilbake fra 236 000 km til 145 000 km. Freddy "dop dealer" fra Arendal kjøper bilen og ragger rundt på Sørlandet og leverer "varer", Freddy havner i fengsel så bilen står i carporten til mora hans på Saltrød i 2 år. Bilen selges så for å gjøre opp gjeld til en annen lokal kjeltring fra Froland, bilen havner så hos en Litauer som kjører den hjem til Litauen for en god lakk strekk. Bilen ser bra ut nå og kjøpes av Glenn, en BMW entusiast fra Ålesund som betaler 189 000,- for en pen 1990 E32 750i som kun har gått 157 000 km og har strøkent servicehefte.
  9. Ser iallfall ut som du er ganske alene om å ha det synet
  10. Det brygger opp til storm, bare å komme seg hjem i garasjen 😅
  11. Helt enig! Jeg så denne på Finn.no før helgen og tenkte med meg selv at det kan umulig være noen som er villige til å betale over 900 000,- for den. Da får man en bil som ser ut som en 320d som kommer rett fra Streetmeet... Som sagt så er byggekosten sikkert høy, men den eneste som får glede av dette er eier som har bygget den. Jeg som er på utkikk ett E92 M3 karakteriserer denne bilen som ødelagt.
  12. G60/61 designet har vokst på meg også men det er som du sier noe som skurrer med proporsjonene. Og det skal det ikke gjøre på en 5-serie, dette er en modell som igjennom alle generasjoner har vært perfekt proporsjonert.
  13. Ja nye A6 og E-klasse er typisk tyske i linjene, disse skal treffe europeisk smak og må ha denne nøkterne elegansen. Jeg ser det nevnes at A6 har fått litt pes for interiørkvaliteten, og den er nok ett hakk ned. Men jeg har sittet og plukket litt i nye A6 i Tyskland og det er fortsatt er solid nivå over G60 5-serie. Det som ergrer meg mest er hvor ikke Audi i de minste kan ha disse normale modellene i Norsk prisliste. I stede skal man prakkes på elbiler med heller tvilsom kvalitet, flere av dem rebadget VW. Faktisk, vet dere at man nå kan kjøpe en Ford med Quattro? Nye elektriske Explorer og Capri deler jo som kjent plattform med Audi Q4 e-tron. Audi markedsfører firehjulstrekk versjon av Q4 som Quattro, og det står Quattro på bilen. Ergo så har også Forden med firehjulstrekk Quattro 👍😬 Ikke dårlig, hvem hadde trodd det for noen år siden 😂
  14. @Marius2002 Den bilen med fire enderør er nok M350i versjonen, topputgaven av vanlig ICE 3-serie. Denne får B58 motoren så det er håp om at dette kanskje blir en skikkelig 3-serie i motsetning til dette Neue Klasse søppelet. Så gjenstår det å se om BMW har tatt til seg kritikken de har fått ang den svake kvaliteten.
  15. Dieselbil skulle ikke avgå med døden likevel 👍 Audi, som for oss Nordmenn nå er ett rent elbilmerke har utviklet en helt ny 3,0 V6 TDI motor. Denne skal inn i nye Audi A6 og Q5, gamle kjenninger for oss nordmenn som lever videre i beste velgående utenfor våre grenser. 323 hk og 600 NM yter motoren, som vist nok kan gå på både vanlig diesel, HVO diesel og filtrert frityrolje. En dieselmotor for fremtiden med andre ord. Så nå er trekløveret i klassen tilbake med hver sin sekssylindrede dieselmotor. Tyske firmabilkunder danser av glede. BMW 540d, MB E450d og Audi A6 3,0 TDI, det er 2010 all over agian og det synes jeg er herlig. Det finnes noe normalt og velkjent igjen i denne nye og fremmede verden vi befinner oss i 😀
  16. Nei det er ikke helt innafor.
  17. Ja slik jeg tolker det så vil det Alpina vi kjenner i dag opphøre og eksistere. Det vi vet foreløpig er at BMW sier de respekterer den arven og vil forvalte Alpina merkenavnet med største respekt. Men husk på at dette er de samme folka som lanserte en 2,7 tonn SUV som BMW M sin jubileumsmodell. Så BMW sine lovnader er like mye verd som lovnadene vi får fra Jonas Gahr Støre. Planen er at Alpina skal fylle rommet mellom BMW og Rolls Royce, og første modell ut skal være G70 LCI. Om det blir B7 eller hva de vil kalle den vet ingen foreløpig. Blir iallfall mer fokus på store luksuriøse modeller, så mindre biler som B3 har ikke noe fremtid under Alpina fremover. Alpina i Buchloe skal fremover nå konsentrere seg om deler og restaurering av eksisterende Alpina biler. Samt Bovensiepen modeller som vil få en langt mer limitert og eksklusiv rolle enn Alpina bilene hittil. Jeg tipper at en B3 GT eller B5 GT vil være en smart investering, dette er siste av de aller siste ekte Alpina/BMW modellene etter god gammel oppskrift.
  18. Når BMW tar over så forsvinner også de Alpina modellene som vi vil ha. BMW har ikke sagt mye om hva som skjer, men jeg har ikke troa for å si det sånn… BMW er BMW og vi har jo sett åssen de har holdt på etter 2020
  19. Det sies ikke noe spesifikt om hvordan de har tenkt at dette skal håndteres. Men ved å lese litt mellom linjene her så vil vel virkemidlene være høye bruksavgifter for fossile biler, høy vrakpant og økonomiske intensiver hvis man selger bilen ut av landet. Edit: Det sagt så er dette bare ett forslag fra bilimportørenes landsforening. De skal nå i møte med alle bilimportørene her i landet for å lodde stemningen. Veldig mange bilimportører har jo solgt en god andel fossile biler helt inn til nå nylig, biler som vil trenger service og vedlikehold de neste 15 årene. Ved å fjerne alle disse bilene innen 9 år så fjerner man jo en enorm melkeku for ettermarked. Elbiler trenger som kjent kun en brøkdel av vedlikeholdet som en aldrene fossilbil. Ta bilmerker som f eks Toyota, Volvo, BMW, Ford og Skoda så er dette merker som har ganske mange nyere fossile biler på veiene i dag.
  20. Det er en veldig trist tendens vi ser nå, men den er dessverre helt unngåelig slik ting har utviklet seg her hjemme. Prisutviklingen i det norske entusiastbil markedet har ikke fulgt den internasjonale prisutviklingen, og Norge var lenge skjermet av Sverige som var ett større marked men med den samme prisutviklingen som i Norge. Men nå er Sverige tømt og da vender utenlandske kjøpere seg mot Norge. Når en eldre Porsche eller Ferrari bytter hender i Norge så er det kun i 2 av 10 tilfeller hvor den bytter hender mellom nordmenn, resten forsvinner ut til Europa og USA. Det har nå blitt kjent at krona er svak og utvalget er bra her i Norge. Mange firmaer i Norge tjerner også gode penger om dagen på å spore opp eiere av eldre og spesielle biler, ett av dem er Autonero. De tilbyr seg å selge bilen i kommisjon på utenlandske auksjoner og oppnår gode priser, så sitter bileier igjen med en klekkelig sum og de selv sitter igjen med en grei provisjon. De har over årene solgt hundrevis av spesielle biler ut av landet fordi verdien der ute er uendelig mye høyere enn eieren av den aktuelle bilen kjøpte den for her i Norge for kanskje 10 år siden. Så vi kanskje mange si at det importeres jo fortsatt mye gromt til Norge, og ja det gjør det. Men det er for del aller meste biler nyere enn 15 år, det importeres nå svært lite klassisk Porsche f eks. Hittil i år kun 14 stk som er førstegangs reg før 1995, tallet som er eksportert er nok det mangedoblede. Og med forslag som dette som sto å lese i går så blir ikke ting bedre. Ikke bare tvinges nybilkjøpere over på elbiler, nå vil man de fossilbilene som allerede er på veien til livs også. Innen 2035 skal de enten være vraket eller sendt ut av landet. For første gang på lenge så setter jeg nå min lit til norske politikere for å få stanset dette uhyrlige forslaget, det har vært bred politisk enighet om at de fossilbilene som er på veien ikke skal røres og elektrifiseringen av bilparken skal gå naturlig. Elbil, Diesel | Vil fjerne alle bensin- og dieselbiler i Norge innen 2035 Ser ut som jeg må kjøpe en leilighet i Flensburg slik at jeg har en tysk adresse, så får jeg kjøre tyskregistrerte biler i fremtiden.
  21. Den var veldig fin og kun gått 120 000 km. Ble solgt for noen år siden for 850 000,-. Nå ser jeg den er eksportert ut av landet, som veldig mye annet av eldre og spesielle biler.
  22. Jeg har heldigvis ikke solgt noen bil som har skutt i været i pris i etterkant. Men jeg fikk i 2009 tilbud om å kjøpe en veldig fin og i orden rød E30 M3 for 250 000,-. Men jeg skulle ikke ha noen firesylindra BMW, og 250 000,- var alt for mye for en E30 😂😂 Hadde jeg bare visst det jeg vet i dag…
  23. Enig, jeg hadde hatt G31 545e hvis den fantes…da hadde jeg kjøpt en helt ny faktisk. 545e er også en bil flere må få prøvd, det er en liten godbit av en bil. 45e drivlinja i G30 karosseriet funker utrolig bra kjøremessig, de har gjort noe der som gjør at balansen i bilen er utrolig bra. Også går det helt vanvittig godt 😀
  24. Mange takk for hyggelig tilbakemelding Ja det er helt fantastisk, jeg også elsker dette da det er som du sier så sentralt. Ja du er også flink til å kjøre på tur med bilene dine, det er jo bare en helt fantastisk måte å reise og oppdage på. Det hadde vært superkult om du laget ett reisebrev. Jeg laster bildene bare rett opp fra iPhone uten å gjøre noen justering, da får jeg lagt ut rundt 30-35 bilder per post. Greit nok, bedre enn for litt siden hvor man ikke fikk lastet opp stort mer enn 15 bilder per post.
  25. Mange takk for det Det skal klø litt i reisefoten, du har jo bil til å kjøre nedover med også så det er bare å hive seg rundt Takk for hyggelig tilbakemelding, det motiverer Nei skaden var egentlig glemt så fort vi kjørte avgårde, skjedd er skjedd og jeg fikk heldigvis ordnet det slik at jeg slapp og betale for dette. Hadde han rukket å stikke av før jeg så det så kan det være det hadde irritert meg en del mer Takk for det Mange takk Ja det er bra høyt opp der, var helt komisk hvordan den tynne luften påvirket pusten. Vi gikk jo litt nedover mot de bygningene der, og når vi skulle oppover til parkeringsplassen igjen, knappe 300 meter så merket man det på pusten Takk for det Bare gjør det, bør være mulig å gjennomføre dette med Tesla også Vi var på tur fra 17. September til 22. September, så vi klemte inn mye på disse dagene. For min del så kunne vi gjerne ha hatt en dag til Ble vel rundt 4000 km skulle jeg mene, sjekket ikke dette så nøye faktisk
×
×
  • Opprett ny...