-
Innholdsteller
24979 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
357
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Fredrik 90
-
Jeg mener at Bavaria her i Arendal kan dette, samt ett verksted som heter Batteri Elektro. De har iallfall lest ut feilkoder for meg før på denne bilen 👍 Du har utstyret i orden ser jeg, takk for tilbudet 😀 Ja dette er bilen som jeg liksom aldri fikk meg til å selge, har hele tiden liksom tenkt at jeg får ikke så mye for den så da kan jeg like godt bare beholde den. Også er den jo nå blitt så gammel at den bilen jeg kjøpte som bruksbil nå kan brukes som veteranbil og kjøre på treff med. Nærmer meg 15 års eierskap nå, kjøpte den i 2012. Din bil er stadig feiende flott, veldig morsomt at du har den ennå og at den fortsatt går i området den ble solgt ny. Jeg synes ikke din ser segen ut bak, men E34 har en tendens til å sige på hekken hvis det ikke er montert OEM fjærer. Også er hjulbuen foran større enn bak og det bidrar også til at bilene kan se litt lavere ut bak. Ja det var fargekombinasjonen på B10en som solgte meg helt på den bilen. Det er bare helt riktig for en 90 talls premiumbil, selv i dag synes jeg Oxford grønn over lyst beige skinn er drit lekkert. Det kombinert med at det var en pre facelift bil med oransje blinklys gjorde at jeg bare måtte ha den. Blir den ikke solgt så er det ikke noe å gjøre med det, som sagt så må jeg ikke selge. Men jeg må innrømme at jeg er litt der at jeg føler meg "ferdig" med bilen, jeg har hatt de opplevelsene og turene jeg har sett for meg ville være gøy med en 90 talls Alpina. Nå friser det å prøve noe annet og litt nyere fra M eller AMG og da hadde det vært fint å frigjøre kapital ved salg av Alpina. Men vi får se Ja Scand båtene er tidløse, synes generelt sett mange av de norske båtprodusentene var flinke til å produsere tidløse båter. Best av alt setter jeg pris på kvaliteten og sjøegenskapene i disse båtene. Bunnlistene på E34 er helt nye de også, de gamle var umulige å få av og på igjen med god passform. De blir deformerte med tiden og enda verre når man skal forsøke å få dem av etter 30 år 😅
-
Prisen var jo helt hinsides all sunn fornuft. Dette er jo det dobbelte av hva en strøken 745i går for. Jeg er helt med på at bilen er unik og befinner seg i en museums lik tilstand, det gjør den helt klart verd enn del. At den er eid av en eller annen random prins som ingen har hørt om betyr egentlig ingenting, det er jo 18 000 prinser og konger der nede så veldig unikt er det nok ikke. Da vil jeg påstå at Kong Harald sin gamle 745i ville verd vesentlig mer om den eksisterer og er i bra stand. Han var riktignok prins han også når han kjørte den men han er nok litt mer kjent rundt om.
-
Nei så langt har jeg ikke kommet ennå. Etter litt undersøkelser så har jeg en klar mistanke om kamsensor, tomgangsregulator og vakumslanger. Tomgangs regulatorer har @sveigis hatt ute for meg før, da ble den renset og alt ble bra. Men dette er nå noen år siden så jeg tenker kanskje den er moden for utskifting nå. Også tror jeg mange kjenner seg litt igjen i det at det er morsomt å prøve å finne ut av det selv først. Jeg kan godt bruke noen lapper på litt deler for å feilsøke, pusle litt med dette i garasjen på høstkvelder. Men det er klart, kommer jeg ikke i mål og får løst problemet så må jeg til ett verksted å lese ut feilkoder. Ja dette ble bra, jeg er fornøyd 👍 Jeg kommer ikke til å gi meg på Bimmers.no, men å være aktiv medlem krever faktisk litt tid. Jeg har innsett at der jeg er nå i livet så har jeg ikke lenger tid til å delta aktivt slik jeg gjorde før, å lage blogg style tråder hvor bilholdet dokumenteres mer inngående. Der er du og mange andre superflinke og en enorm ressurs for forumet. For min del så blir det mer at man er aktiv i andre deler av forumet fordi det er ikke så tidkrevende som "bloggingen" er. Men i diskusjons delene av forumet så må jeg bare si det rett som det er, det blir for mye fokus på elbil, munnhuggeri og moderne BMW modeller man man ikke har følelser for. Tidene endrer seg, og man endrer seg selv også. Sånn er det bare. Ja det er irriterende dette, særlig for en bil som har vært driftssikker som en Toyota. Ellers så er bilen på god vei til å bli veldig bra, noen museumsbil blir den aldri men en bil man stolt kan ta med på treff skal det bli. Nå må jeg få tatt bakskjermene samt få skygget ut litt på fremskjermene så er vi i mål kosmetisk. Under er den som sagt veldig bra, men jeg vil nok ut med gulvteppet på sikt for å se om det er noe i bunnen å ta. Jeg må nok krype til korset å se om jeg må justere den bitte litt ned foran, disse bilene er veldig høye i fronten helt originale 😅
-
Mye penger for en bil med ett interiør som er bygget som i en 2013 Kia Picanto…
-
Hadde ett raskt oljeskift på Alpina. På 10 800 km, bla med en del hardkjør på Autobahn så har den brukt en halv liter olje 😀 Også måtte den stå ute i regnet i dag på jobb. Men ingen vinterlagring her i gården, iallfall ikke ennå. Venter til de begynner å salte før bilene settes bort. Også er dørprosjektet på E34 ferdig, innser jo nå at jeg nesten ikke har tatt bilder av dette. Synd å si det med interessen for forum og "prosjektråd" er dalende. Skjer alt for mye rundt meg til at jeg klarer å ha fokus på å ta bilder når jeg først holder på med noe. Men jeg slenger ut det jeg har av bilder. Eneste mekaniske lakkerer gjorde var å montere dørene på bilen og flytte over låsekassa i fremdørene. Resten av monteringen ville jeg ta selv for å unngå slurv og dører med skrangel. Her skal man ikke sitte igjen med løse skruer når man er ferdig, den solide kvalitet må opprettholdes. La inn litt ekstra asfalt matter i dørene også. La godt med fluidfilm inni alle dører. Kjøpte nye deksler med pakninger til dørhåndtakene. Var blitt litt værbitte de gamle. Før Etter Her monterer femåringen nye vaiere til dørhåndtaket. Kunne like gjerne bytte disse også når alt først var åpent 👍 Og så det ferdige resultat. Veldig fornøyd med kvalitetsfølelsen i dørene, de er tunge og solide…litt sånn en tysk kvalitetsbil fra denne perioden skal være. De åpner og lukker med en herlig solid lyd og følelse, mye bedre enn de gamle dørene mine. Og ingen skrammel, helt fantastisk 😀 Også har jeg klaget på at bilen er segen på hekken. Noe jeg synes er rart ettersom dempere, fjører og lager ble byttet i 2018. Har oppdaget at fjærer bak har forskjellig lengde, og en titt på en gammel kvittering viser at de fjærene Koed solgte meg (over telefon) var 359 mm. Så denne gangen gikk jeg på Autodoc og bestemte meg for å gå OEM. Da ble det Sachs som var 369 mm. I følge mekaniker så mener han disse Sachs fjærene var mer solide enn de som sto på bilen, som åpenbart har seget litt sammen siden 2018. Fjærer tør jeg ikke bytte, så da blir det min faste mekaniker som tar de jobbene jeg ikke kan eller gidder. Jeg har ikke mistet senterkoppene bak, jeg tok de bare av da jeg trodde hjulene måtte av. Og det hjalp mye å få ordentlige kvalitetsfjærer på bilen. Før fjærbytte Eller fjærbytte Jeg vet ikke hva slags fjærer de solgte meg på Koed den gangen, men gode var de ikke. Men det er helt klart mer "motstand" i disse fjærene sånn at bilen oppleves som fastere i rompa. Nå skulle den kanskje vært noen få millimeter ned i fronten så hadde det vært perfekt. Når det kommer til fjuskingen så har jeg nå byttet innsugsbelg. Bestilte original BMW for å være sikker Dette var sprekkene i den gamle. Bytta også tempføler på innsuget, den gamle var full av "gønk" som vi sier. Starta opp bilen, ruser motor og når den skal ned til tomgang så bare dauer den…som vanlig. Kjørte bilen til jobb i dag, alt virka helt fint helt til jeg kommer i noe trafikk. I en sving i ca 45 km/t så dør motor, jeg mister servo og det ble ble ganske ubehagelig. Den har aldri daua i fart før. Enda verre, når motor er varm så er den jo litt tungstartet…det vet jeg. Så jeg kjinner og kjinner, men nå vil den ikke starte i det hele tatt. Køen bak meg begynner å vokse, jeg på med nødblinken. Bilen kjinner og kjinner, vil faen ikke starte. Da oppdager jeg at ettersom bilen døde i fart så står girvelgeren i Drive og da starter jo selvsagt ikke motor. Over i Park, kjinner litt også harker den seg i gang…sikkert oversvømt med bensin fordi den gikk som en dass i noen sekunder. Men nå gidder jeg ikke dette lenger, nå skal innsuget av. Nå ryker kammsensor ut til fordel for ny, tomgangsregulator skal ut og alle vakuumslanger skal gås over og byttes. Nu er jeg meget lei 😡
-
På en G11 med ren fossilmotor så ligger jo bagasjeroms gulvet 15 cm lavere enn lastekanten, på en hybrid så ligger bagasjeroms gulvet flush med lastekanten. Samme gjelder for G30 545e, var derfor den ble uaktuell for oss.
-
Jeg stusser alltid over de som legger mye penger og energi i å få en iX3 til å ikke se ut som en elbil….men så kjører de med elbil skilt. Var jo bare å be om å få ett vanlig bilskilt når de henta ut bilen 😅
-
Jeg driver og frister en kamerat med G30 545e, men det er så mange av de som mangler ACC. Synes det er veldig merkelig på en så dyr bil…
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i Fredrik 90 sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
Tenkte jeg ville se videoen men når 25 sekunder var gått og vi var på reklamefilm nr 2 om Solvinge kylling da mistet jeg tålmodigheten og interessen. 25 sekunder høres ikke mye ut men når du bare vil se en kort videosnutt i forbifarten så føles det som 5 minutter 🫣 Men ja, M4 og "ung mann" har blitt en ikonisk duo 😂 -
Med avgift og moms så bikker den der millionen… Tipper at det ikke er så veldig aktuelt. Ikke har den refunderbar moms i Tyskland heller
-
Jeg har skikkelig sansen for G11 745e, synes det er en bøs bil med en drivlinje som kler en sober luksusbil. Men jeg kan servere flere årsaker til hvorfor man skal velge X5 fremfor denne. * Bagasjeplass * Hengervekt * Praktikalitet * Andrehåndsverdi * Elektrisk rekkevidde for hybrid * Bakkeklaring Men egentlig så føler jeg det blir helt feil å sammenlikne X5 mot 7-serie. Jeg skjønner at det er ett stikk i en viss retning, men selv da så må man ha innsikt nok til å skjønne at dette er to helt forskjellige biler med forskjellige bruksområder. Selv er jeg ingen X5 entusiast, bortsett fra at bilen er helt super til sitt bruk så er det den av mine bruksbiler jeg har hatt minst følelser for. Men gitt den livssituasjonen man befinner seg i og med det bruksmønsteret man har så finnes det få andre totalpakker som er bedre. Er vel derfor X5 utselger 7-serie ni av ti ganger 😀
-
Med andre ord så ble ikke bilen kjørt vinterstid..
-
Herlig å se G05 i noe annet enn sort, grå og hvit Bruktbil til salgs: BMW X5 - 2020 - Lilla - 394 hk - SUVOffroad | FINN.no
-
Ja jeg vet, og det er jo ett problem som blir mer og mer vanlig hos BMW også dessverre. Men Audi A4 B7 er jo en bil det ble laget millioner av, og som det fortsatt går hundre tusenvis av på veiene ennå. Så deler er å få til disse bilene, føler R8 blir noe helt annet og lite sammenliknbart. I motsetning til RS4 så har S4 langt mer normale A4 deler og komponenter i seg..f eks understell. Så deletilgang tar jeg ikke så tungt…problemet er å finne noe som ikke er ihjel kjørt eller overprisa. I Norge finnes jo ikke disse bilene omtrent, så jeg må søke i Sverige. Ellers så høres det ikke ut som han kompisen din er så nøye med underspyling. Kommer vel litt an på hvor i landet man bor også. Jeg er veldig nøye med underspyling vinteren igjennom, har egen chassis vasker til å ha på høytrykken. Den er gull verd, kjører den under bilen en gang i uka vinteren igjennom. Det har funka for meg i alle år. G30en min så ut som den fortsatt var ny under etter å ha kjørt den i fem år 👍
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i Fredrik 90 sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
Der er jeg helt enig! Det er så mye elendighet og så lite sensur nå at folk blir rett og slett forgifta i huet sitt. Særlig når vi snakker om yngre folk som er i en svært lettpåvirkelig alder. Nå er jeg ikke på Tiktok, men jeg scroller igjennom Facebook og Instagram noen ganger om dagen og der havner jo mye tiktok innhold. Noen ganger kan jeg kjenne på det selv hvis jeg har kikket litt for mye på det som legges ut der. Blir helt ør i huet av det… Tja, jeg tror ikke standarden på kjøretøyet er avgjørende for bilentusiasmen. På 90 tallet så feis ungdommen rundt i Kadett og Golf 2, ble bilentusiaster av mange av dem. Jeg kjørte 520i når jeg var 18 år, ble bilentusiast av meg også. Det jeg stusser på er hvor foreldrene er oppi dette. Er de så fraværende at de virkelig signerer med sitt navn på at 18 åringen skal kjøre rundt i en livsfarlig bil. For det er nettopp det en M4 er i hendene på en fersk sjåfør som tror han er verdensmester. De tilfellene vi ser her er tydelige bevis på det. For det er jo aldri "mann i 40 årene" som bretter en slik bil rundt en stolpe. Er det liksom helt normalt at foreldre både kausjonerer og forsikrer slike biler i sitt navn for at poden skal få herje rundt i M bil. -
Jeg ser det litt annerledes jeg da. Selv om man setter bort bilene vinterstid så er det ikke noen grunn til å kjøre kjedelig bil hele året. Jeg har jo de senere årene kjørt alt fra Ford Crown Victoria, Chevy Camaro, 2x545i og 130i vinterstid så jeg synes ikke jeg har noe å klage på. Nå er jeg på utkikk etter noe annet artig, har siktet meg inn på Audi S4 B7. Men de er så innmari lurvete alle som ligger til salgs i Sverige. Mulig jeg ryker på nok en E6x med vriåtter…de er billige, driftssikre og generelt sett helt herlige biler. Også er det ett pluss at man kan selge de med god fortjeneste i Norge når man er "ferdig" med dem 👍 Det hadde selvsagt vært kult å rocka rundt vinterstid med Alpina B10. Fått tak i en fet skiboks i samme farge som bilen og sust på fjellet i stil. Men lanolin synes jeg er noe ordentlig svineri, og uansett hvor mye man lanolin behandler en E39 så vil den ruste i stykker i løpet av ett par vintere. Det begynner å bli en gammel skute dette og jeg synes den fortjener bedre enn å være bruksbil vinterstid. Da setter jeg den heller på vinterlagring, også gleder jeg meg til å kjøre den frem til våren igjen og ha mange fine turer i løpet av sommeren. Vil heller ha en god E39 som jeg kan hamre nedover Autobahn med i 250 km/t, eller cruise rolig nedover Moseldalen enn en bil som brukes opp her hjemme på vaskebrett føre og salt. Bilen gikk vinterstid til 2012, men dette var i nord Sverige hvor de ikke salter (i motsetning til Nord Norge). Den har vel de fineste usveisa jekkfestene jeg noen gang har sett på en skandinavisk E39. Tenker jeg forsøker å holde det sånn 😀
-
Ja i5 blir veldig dyr, man betaler nå tett på millionen for en bil som overhode ikke føles som en bil i den prisklassen. Jeg ble kjørt i en 2023 E400d All Terrain i fjor, også fra Oslo Taxi. Da var det eieren selv som kjørte og det var den siste dieselbilen han kunne ta ut. Så da tok han like godt ut en E400d som han kunne overta privat om noen år. Da regnet han med det ble Nio elbil. Så etter 9 stk E-klasser måtte han over på Nio pga noe ramme avtale greier. Men den E-klassen (forrige generasjon W213) var en lekker vogn, mest av alt så like jeg hvor raffinert dieselmotoren virket. Det fikk meg umiddelbart til å savne min G30 540d. Si gjerne at jeg er rar, men det er noe skikkelig deilig over tysk premium sedan/stasjonsvogn med stor sekssylindret dieselmotor. Den deilige bølgen uanstrengt moment man hele tiden seiler på 😀
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i Fredrik 90 sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
Jeg skal iallfall ALDRI kjøpe M bil i Norge, det er iallfall helt sikkert. Må handle i ett land hvor det er litt vanskeligere for talentløs ungdom å skaffe seg slik redskap. -
At BMW videreførte 599 000 prisen på i4 M60 er ganske unikt, det er ett vanvittig bra tilbud. Men det har jo totalt kannibalisert salget av i5, men det har vel kanskje vært hensikten.
-
Kunne lett hatt en 745d også, uendelig tøff bil med ett mektig svev. Disse er vel relativt sjeldne også vil jeg tro 👍
-
Denne F10en er virkelig unik, hvis du velger å selge denne så får iallfall nestemann en bil som egentlig allerede er en klassiker og ett samler objekt 👍 Men for å være ærlig så synes jeg ikke du bør selge denne, med mindre det er til fordel for en Alpina B5 GT 😎 Den hadde stått fint ved siden av F90’n i garasjen 😀
-
Dette er nettopp det som er skummelt med disse bilene, og absolutt en risiko man må ta. Men etter å ha søkt litt rundt, for det meste i amerikanske forum og grupper så har jeg fått ett inntrykk av at N73 er en grei motor. Bedre enn N63 sies det. Også tenker jeg at det er bedre å ta en slik sjanse med en bil til 130 000,- enn en bil til 500 000,-. Nei, det beste er nok å kjøpe en Toyota Corolla.
-
Svenskene er stort sett veldig lette å prute med, særlig når de kan selge bilen på eksport til Norge. Slike biler som dette er vanskelig å selge i Sverige, fordi nyere feite biler også er ganske billig så da kjøper folk heller det. Er jo kun for oss disse 20 år gamle bilene er interessante fordi de kan importeres avgiftsfritt. Mitt inntrykk av V8 i BMW er at N62 er relativt trygg å kjøpe, ordentlig dårlige ble de vel ikke før N63 kom med F01. Jeg sikler på denne også, selv om jeg ikke skulle ha flere E61 med V8. Men det er så sykt herlige biler synes jeg 🤩 https://www.blocket.se/annons/1402357909
-
Men når vi snakker om 7-serie og motorisering, og for å trekke tråden litt mer on topic igjen…selv om det ikke er Finn.no https://www.blocket.se/annons/1002842115 Billigere går det vel ikke an å få en E65 760i LCI. Hadde denne vært ett år eldre sånn at den kunne regges avgiftsfritt nå straks så hadde jeg kjøpt denne. Etter salget av E61 så har jeg ikke noen nr 2 bil å kjøre med i vinter. Men å kjøre på prøveskilt ett helt år blir litt lenge 😅
-
Jeg tror nok det vil være vanskelig prute noe særlig på ny bil ut året nå. Nå vil det bli ett ganske stort trøkk i salgslokalet av folk som vil sikre seg ny bil før momsfritaket senkes til 300 000 kr etter nyttår. Dette kombinert med at det også for tiden er ganske gode kampanjer og tilbud ute å går gjør at forhandlerne i større grad nå vil holde prisene for redde inn margin. Nærmeste månedene vil det nok være selgers marked på nybil, etter mange år med kjøpers marked.
