Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    24980
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    357

Alt skrevet av Fredrik 90

  1. Da er det sikkert som @Rune-K sier at BMW tar dem tilbake og "nullstiller" dem. Jeg mente jeg hadde lest en vei at BMW skulle ha tilbake bilene fordi de ikke ønsket at det skulle bli kjent hvordan de pansrede bilene er bygget. Det ville jo gitt folk med uærlige hensikter ett fortrinn å vite hvordan bilene er bygget. Men jeg kan ha (og håper) misforstått 😀 Forøvrig litt ergerlig at de ikke kommer ut på bruktmarkedet her i Norge, ettersom det er snakk om en håndfull biler med norsk servicehistorikk.
  2. Jeg har faktisk aldri forsøkt cruise med henger tilkoblet. Men det funker jo på alle andre biler så jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle gå på denne.
  3. Det jeg synes er merkelig og direkte vondt er at BMW skal ha tilbake disse bilene for å destruere dem. Jeg skjønner at det er teknologi i disse bilene man ønsker å holde hemmelig, men ærlig talt…hvis noen vil avdekke dette så får de sikkert tak i tilsvarene bil andre steder. Jeg nekter å tro at BMW har såpass kontroll at ingen av disse har havnet på bruktmarkedet. Veldig merkelig at i dag med så stort fokus på bærekraft at fult brukbare biler, de fleste sikkert med svært beskjeden kjørelengde skal skrotes. Særlig når det er snakk om biler som mest sannsynlig kommer til å ha ett veldig langt livsløp, er liksom ingen som bruker opp en 760i og kjører den til høggern når den er 18 år gammel. Særlig herfra og fremover så tror jeg dette kommer til å bli ansett som klassikere og etterhvert veteranbiler, dette konseptet med V12 i en stor sedan er jo noe som er ytterst spesielt i dag.
  4. Jeg synes generelt sett at Frankrike har de beste motorveiene veiene i Europa, ikke bare med tanke på standard men også kapasitet. Veldig sjelden jeg står i kø her, og de er flinke til å ha 130 sone og seks felt. Nederland er også bra, men som nevnt over her så er fartsgrensene idiotisk lave. Værst må vel være motorveiene mellom Amsterdam og de nærliggende nabobyene hvor det er åtte felt og 80 sone. Det er helt umulig å kjøre 80 km/t på noe som minner mer om en endeløs rullebane enn en motorvei. Værste veinettet er etter min mening i Spania, iallfall når vi snakker veistandard. Veldig mye hullete og dårlig asfalt og dårlig kurvatur, Autobahn har også tragisk dårlig veidekke på veldig mye strekker. Kunne også tatt med Norge her, men faktisk så er ikke Norske motorveier så dårlige…bortsett fra E6 mellom svenskegrensa og Oslo (rene berg og dalbanen noen steder). E6en opp i Mjøsregionen er jo rene Autobahn, her kjører folk også som på Autobahn. Lå i 130 km/t og forbi meg suste småbarns mødre i Outlander og håndverkere i Hiace med materialer på taket 😂
  5. BMW for store og små her i familien 👍 Utstyrt med BMW i8 og brannmann hjelm for anledningen bak frem så gjør 2 åringen gårdsplassen utrygg. Her får hjulet på E34en seg en dult, forøvrig den bilen hun aller helst vil kjøre. Begge ungene (2 og 5 år) er totalt likegyldige til alle andre biler, bortsett fra E34en. Den vil de kjøre med, kjøre i og leke i. Må låse den hver gang hvis ikke så kryper de inn i den, slår på nødblink, tuter og holder på 😂😂
  6. I det minste kult med matchende p-bot da 👍
  7. @Ingvaldsen @teerex Ang mangel takluke så ser jeg helt klart fordelen med mindre kompleksitet, men den med vekt og kjøreegenskaper kjøper jeg ikke helt. Hvor mye veier ei takluke, 50-60 kg kanskje og det utgjør ikke mye på en 2.2 tonn bil. Kan skjønne argumentet hvis det hadde vært en 3-serie, men ikke en tung SUV som X5. Det er jo ikke en sportslig bil i det hele tatt, da gjør jo en 5-serie jobben mye bedre.
  8. Dette ser ut til å bli spikeren i kista for elbiler i USA… https://www.jalopnik.com/1909835/fuel-efficiency-standards-fines-dead/ USA har CAFE reglene som går på bilens utslipp, på samme måte WLTP reglene gjelder i Europa. Som her så straffes bilprodusentene for å komme over de grenseverdiene som er satt. Dette har Trump administrasjonen nå besluttet at det nå slutt på i USA. CAFE reglene vil fortsatt gjelde men det vil ikke lenger straffes hvis man ikke oppfyller grenseverdiene. Dette vil umiddelbart styrke bilprodusentene sin evne til å konkurrere mot kinesiske biler på det amerikanske markedet. Man kan bruke eksisterende teknologi og holde prisnivået lavere enn om man hele tiden skulle måtte utvikle nytt. Dagens fossile bilteknologi er allerede kommet så langt at å forsøke å utvikle denne videre for å møte utslipps krav har vist seg å bare gjøre den dårligere. Dette er gode nyheter for oss petrolheads, la oss håpe dette sender signaler til våre styresmakter.
  9. Hvorfor det egentlig? Jeg tenker jo at panorama tak er ett must på en X5. Jeg synes det gir litt ekstra lys i kupeen og generelt øker premiumfølelsen. Jeg er ikke fremmed for å åpne luka heller jeg, enten helt opp på en varm sommerdag eller på tilt/ventilering. Også har man jo mulighet for å stenge helt igjen ved å lukke trekket. Kan skjønne at folk ikke vil ha takluke på en sportsbil hvor vekt og tyngdepunkt er en greie. Men på en børstraktor vil jeg tro dette har lite å si 😅
  10. Den kan også ha blitt solgt ny på export, og så tatt inn til Norge igjen. Det er flere som kjøper bil ny i Norge for å bruke i utlandet en kort periode, for så å importere tilbake til Norge igjen. En kollega av min far gjorde dette med en G Wagen, kjøpte den ny hos Bertel O Steen med eksport skilt, kjørte den to år i Spania på spanske skilt før han tok den hjem til Norge og registrerte den her. Tro det eller ei men enkelte biler er lettere å skaffe i Norge enn i andre land, og på G Wagen var det visst halve leveringstiden i Norge kontra spansk forhandler. Norske importører er gode på å skaffe mye allokering på spesielle biler, er noe Goodwill greier pga høyt elbilsalg. Porsche i Norge fikk jo tildelt 26 stk 911 GT3 RS, mens Sverige og Danmark tilsammen fikk 25 stk. Dette har jeg fra en bekjent som har kjøpt akkurat en slik bil.
  11. Jeg tok en taxi fra fra Gardermoen, en E400d facelift og jeg måtte jo gi komplimenter for bilen. Det var eieren selv som kjørte den, han var mildt sagt ikke begeistra for elbil drosje. Han var selv glad han skulle gå av med pensjon om noen få år så han slapp å forholde seg til disse drastiske endingene i drosjenæringen. Største problemet med elbil drosje er jo at det blir så mye bruk å kast. Bilene skrotes så sykt tidlig pga innleide somaliske sjåfører kjører over stokk stein. Gikk nettopp en 2021 mod Mach-e på dynga pga han sklei av veien på glatta i vinter og havna oppå en stein med batteriet. En fossilbil ville her fått noen nye deler og ut på veien igjen, og levd videre til den ble 16-17 år gammel og tilbakelagt 400 000 km.
  12. HAHAHA…FLAUT! 😂😅 NÅ VAR DET JEG SOM FREMSTO MINDRE BEGAVET 😬
  13. Nei jeg var innom Hjulius på for å levere ene felgen til Alpinaen til avbalansering. Så bilen din og kjørte bort for å ta bilde 😜
  14. Synes jeg spottet en kjent E61 @sveigis
  15. Det var mye penger for en bil som karosserimessig er en 25 000 kroners bil..
  16. Annonser som er skrevet med Caps Lock på burde vært stoppet i kontrollen. Jeg vet ikke med andre her men når jeg ser annonser på Finn.no skrevet med Caps Lock så kan jeg ikke unngå å tenke at selger muligens en litt mindre begavet. Noe annet jeg synes vi bare kan slutte med umiddelbart er å skryte av hva bilen kostet ny. Det er totalt urelevant hva en bil kostet ny i 2013.
  17. Gode nyheter synes jeg, G61 Touring ser grei nok ut så å kline ett Neue Klasse tryne på denne ville trekt den rett ned i søla igjen. Ja jeg skal innrømme at sort G61 med vanlig grill (ikke M grill) ser helt grei ut. Sier ikke at den er flott, bare grei. Neue Klasse derimot er virkelig noe av det styggeste BMW har kommet med på mange år, de som synes dette er fint må få sjekka synet sitt 😅
  18. Enig, da synes jeg XC90 er vesentlig bedre, synes faceliften av den også ble vellykket. EX90 er liksom Wish versjonen av vanlig XC90 😂 Finnes det i det hele tatt noen bilmodell hvor elbil varianten er tøffere eller finere enn den tilsvarende ICE/Hybrid versjonen?
  19. De har jo nesten blitt en kultbil dette her, iallfall nedover i Europa. Fortsatt ikke ett uvanlig syn på syd europeiske veier. Disse ble vel aldri solgt nye her i Norge? Jeg ser ikke helt fascinasjonen, for meg er dette en blikkboks. Men siste generasjon Twingo er jo litt artig med hekkmotor og bakhjulstrekk.
  20. Hehe, ja han sa til meg at han ikke hadde hatt noen problemer med sin X5 40e hittil. Så jeg sa det var lurt å komme seg ut av den mens leken er god. Han hadde kjørt 165 000 km uten ett feilslag, stor sjanse for at noe sier pang ganske snart 😅 Kikka litt på reg statestikken for nye XC90 og EX90, begge ble jo lansert samtidig. Litt vittig at det faktisk er registrert flere XC90 ladbar hybrid hittil i år enn den helelektriske EX90. Ble kanskje ikke den suksessen som ble spådd, enkelte snakka jo om at det skulle bli en ny folkebil. Folkebil til 1,2 mill…
  21. Hehe, nå er jeg full av skadefryd 😂 Far til en kamerat fikk i Mai sin nye Volvo EX90 (kort fortalt en elektrisk XC90) som han har venta spent på i to år nå. Bytta inn en F15 X5 40e som han hadde hatt siden den var ny i 2017. Vi var flere som advarte ham om å nedgradere fra BMW til Volvo. Men han var bestemt på at neste bil skulle være elbil og iX falt ikke i smak. Så viser det seg at…i følge hans eget utsagn at denne EX90en er den største "piece of shit" han noen gang har vært borti. Det var vist rett og slett en uferdig bil. Værst var det med softwaren og funksjoner som ennå ikke var klare, men som bilen skulle få på en senere software. Men den fant på å slutte å lade plutselig, så han kunne komme ut om morgenen for å oppdage at bilen kun hadde 20% batteri. Funker dårlig når man er privatpraktiserende distriktslege. Så nå har han vært og bytta den inn i en demokjørt X5 50e hos Bavaria i Oslo, og med det tatt ett tap på 350 000,- på to måneder 😂😂 Men han ville bare ikke se den bilen igjen, måtte bare få den vekk og komme seg tilbake til BMW igjen. Tilbake til det kjente og vante som man kan stole på at virker👍
  22. Aha, de har sikkert flere sånne biler i BOS systemet. Hittil hadde de solgt rundt 130 stk av denne AllTerrain modellen, pluss en håndfull av E53 AMG. Så man kan si at W214 generasjonen av E-klasse blir ikke noen vanlig bil på Norske veier. Har dog sett noen vanlige, altså ikke AMG eller AllTerrain men det antar jeg er bruktimporterte biler. Prisen for denne bilen var 1,25 og det er helt klart mye for en slik bil. Men det er dette en fossil bil koster i dag, og sett i ett 10 års perspektiv så er det egentlig ikke så dyrt på tross av de avgiftsøkningene. Hadde denne kostet 900 000,- (som din 520d gjorde for 13 år siden) så tror jeg ingen hadde hevet på øyenbrynene. Men det skjer noe når man bikker millionen, særlig når man altpåtil har elbilene som koster mye mindre. En EQE SUV koster jo 800 000,- full spekka, men den ser jo helt balle ut ved siden av E klassen. Er jo det samme med iX kontra X5 det. Men jeg må si at jeg er fysen på en sånn AllTerrain, men ikke som ladbar hybrid. Da blir det i såfall en E450d, tilbake til diesel igjen…en aller siste ordentlig dieselbil før det definitivt er over for dette vidunderlige drivstoffet. Men det blir lenge til, X5en duger for oss i noen år til 👍
  23. Jaha, så nå blir det vanskeligere å finne brukte deler nå da. Folk kommer jo bare til å gi faen i å legge ut, blir bare en hel del uoversiktlige annonser hvor man må melde frem og tilbake. Finn.no er helt klart en elsk/hat greie. Synes også at nesten 1000 kr for en bilannonse er på grensen til ran. Hva får vi som skal selge ting igjen for at alt dette skal koste så forbanna mye penger? Dette her er ren og skjær grådighet, og det er ikke noe vi kan gjøre mot dette monopolet.
  24. BMW har jo som kjent fjernet glassluka bak som kan åpnes på nye G61 5-serie. Jeg skal innrømme at det er ikke ofte jeg har behov for å bruke denne, men når jeg har behov så er det veldig greit at glassluka kan åpnes 👍
  25. Jeg registrer at man stadig møter på grensesjekker nå kontra tidligere, har nok med mer urolighet i verden. De hadde full kontroll fra Danmark og inn i Tyskland i for sommer. Køen sto sikkert 3 km inn i Danmark, alle så ut til å bli vinka inn. Når det var vår tur så kunne jeg se han så på bilskiltet, og bare vinka oss videre ut på veien igjen. Jeg så spørrende på ham, men han pekte bestemt ut av køen og inn på veien igjen. Å ha norske skilter hjelper absolutt i noen tilfeller. Men ikke alltid. Vi kom inn i en landsby i fjellene i Syd Spania for noen år siden. Da husker jeg G30en min var nesten ny og skinnende blank, i stor kontrast til den ellers slitte og bulkete bilparken i byen der. Fattern kjørte først i en Fiat leiebil med spanske skilt, mens jeg kom etter i min norske 540d. Vi viste hvor vi skulle parkere, det hadde vi på forhånd avklart. Plutselig dukka det opp en lokal ungdom som helt febrilsk skulle vise oss veien til parkeringsplassen, han løp foran bilen og pekte vei. Jeg forsøkte å forklare at det ikke var nødvendig, men det registrerte han ikke. Jeg kjørte jo bare etter fattern, men idioten løp i veien mellom fattern og oss og pekte vei…samme vei som fattern kjørte og som vi skulle følge etter. Når vi kommer frem og han peker oss inn i den siste ledige p-plassen så står han bare der og åpenbart venter på penger. Jeg koker i topplokket da jeg synes dette er toppen av frekkhet. Pappa mener jeg bør stikke til han noen Euro, man vet aldri…kanskje finner de på noe faenskap med bilen så fort vi runder hushjørnet. Motvillig får han en 5 EUR seddel, han smiler og peker BMW emblemet og så på det norske flagget på skiltet samtidig som han gnir tommel og pekefinger sammen. Så da ryker en 10 EUR seddel også i hans retning, han bukker og takker og forsvinner inn i ett smug. Dette er åpenbart en bi inntekt for arbeidsledig ungdom mange steder i syd Europa, veldig uvant for oss nordboere iallfall 😅
×
×
  • Opprett ny...