-
Innholdsteller
1133 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
10
Netlandet vant dagen sist Desember 31 2024
Netlandet hadde mest likt innhold!
Om Netlandet
- Bursdag 11/16/1992
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Askim, Østfold
-
Kjøretøy
BMW E39
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Netlandet's Achievements
-
Netlandet reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
overhalden begynte å følge Netlandet
-
Ingen reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
Ingen reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
chiller reagerte på et innlegg i et emne: M54 bunnpanne
-
mslello reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: Hjelp til å bytte lager i girkasse på en E9 2800 CS
-
Dette kan jeg kan hjelpe deg med! 😃 Send meg en PM.
-
Høres ut som EGR-ventil henger seg i åpen stilling og kveler motoren. BMW har en recall på dette på visse modeller. Den hvite røyken du referer til kommer trolig fra intern lekkasje i EGR-kjøleren. Feilen må diagnostiseres videre, men mest sannsynlig må du ha ny komplett EGR-kjøler/ventil.
-
Kan ta en diagnose på systemet for deg, send meg en PM 😃
-
Har bunnpanne til deg i Spydeberg, Østfold. Send meg en PM 😃
-
Tror jeg har et sett brukte dyser liggende. Send meg en PM med reg. nr så skal jeg sjekke om de passer 😃
-
skoglund reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
wSax reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
CHNilsen reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
Skulebollen reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
Slenger inn en liten oppdatering her 😃 Fått gjort mye med banebilen i romjula. Motoren ble sluppet nedi bilen 2. juledag: Så begynte kjøret med oppkobling av servo, kjølesystem, bensinsystem osv. Ingenting passer «bolt-on» her siden S50 aldri ble levert i E46, men jeg har fått smidd det sammen med en blanding av diverse OEM deler. Bruker E46 kjølesystem, E36 servosystem og bensinsystemet er lagt i AN6 fra fuelcell i bagasjen frem til motoren 😃 Har en 044 pumpe under bilen som er servicevennlig. Slangene er også lagt på innsiden av tunnelen for å unngå at de subber i stykker når jeg treffer dype spor i isen. Montert originale grenrør, disse passet som hånd i hanske 😃 Fått på plass girkasse og svinghjul/clutch. Vesentlig større bunnpanne på S50 motoren, det er jeg veldig fornøyd med. Har også montert pulverlakkert stabstag med nye powerflex foringer foran. Motoren sitter ca. 25mm lenger bak med E36 motorlabber. Dette er en fordel vektfordelingsmessig, så jeg valgte å løse utfordringene dette medfører istedenfor å lage nye motorfester og beholde original M54 plassering. Mellomaksel og spakstell er nå for langt. Spakstellet er en enkel sak, det kapper vi og sveiser sammen. Mellomakslen må til UNI-Cardan for innkorting og balansering, men de kunne ta den på kort varsel så jeg leverer den rett etter nyttår 😃 Giroverføring kortet inn og klar for sveising: Oljekjøler og servokjøler montert med nye AN-slanger/koblinger. Har også flyttet servobeholder ned til motorfeste under innsug som originalt på E36. Fått på luftfilter med vannavstøtende trekk. Neste år blir det datasprut og eliminering av luftmassemåler 😃 Fått shinet opp bakenden av bilen og montert nylakkert kræsjbjelke: Bilen begynner å nærme seg startklar. Har fortsatt en solid jobb igjen med ledningsnett. Må også koble opp dashloggeren med eksterne sensorer. Skal også lage nytt komplett eksosanlegg. Vi skal kjøre allerede i uke 3, så det er bare å henge i stroppen. Godt nyttår alle sammen 😃 Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
-
S50 motoren er stort sett ferdig (mangler grenrør) og er klar for å settes inn i E46en. Digger byggekvaliteten og designet på disse motorene! Har hatt flere S50er i både E30 og E39, det er noe eget med de seks gasspjeldene og den mekaniske følelsen i disse motorene. Ser frem til å få testet den i bil! 😃
-
Takk 😃 Ja, er forsåvidt enig i at 1UZ motoren var fetere, men det var flere av løsningene jeg ikke var fornøyd med og på det tidspunktet var det enklere å bytte den til en 2JZ. Havariet var nok relatert til stressede stempler/materialtrøtthet og aggressivt map, men jeg kjørte ca. 25 000 km med 650hk før havariet oppstod og da hadde motoren totalt gått ca. 150 000 km uåpnet. Jeg kjørte også på 10W-60 racingolje når dette skjedde, og etter å ha lest litt om Low Speed Pre Ignition som gir lignende stempelskader funderer jeg på om 10W-60 olja mangler noen tilsetninger for å forhindre dette. Dette er noe motorer med direkte innsprøytning er utsatt for og spesielt hvis det er mye karbonrester i olja. Kjører nå på original spec olje 😂👌 Når det er sagt så har jeg kjørt S55 hundrevis av mil på høyt turtall på europeiske motorveier uten problemer. Med manuelt gir er bilen forholdsvis kort gira, så i høy fart går motoren fort rundt. Har også brukt bilen daglig over mange titalls tusen kilometer uten større problemer, og så lenge coiler/dyser/turboer er OK er dette meget solide motorer selv med langt mer enn original effekt. Valvetronic systemet lager også gjerne trøbbel på disse med høy kilometerstand, men det løser seg med ny valvetronic actuator og ny eksenteraksel 😃 Hehe, jeg sover også godt om natten når jeg vet at bilen ser sånn ut under! 😃 Ja, har en tråd her inne et sted, men fant ut at det var fint å lage en samletråd for alle bilene 😃 Takk for hyggelige komplimenter! Har hittil skrudd rimelig langt over 10 000 timer, så kunnskapen kommer med erfaringene 😃 Hyggelig at du syns det, tusen takk 😃 VGT er en utfordring på bensinmotorer pga den høye temperaturen (800-1100 grader) kontra dieselmotorer som opererer på 500-700 grader. Mekanismen er veldig fintfølende, så det krever materialer med ekstreme termiske egenskaper som drar opp kostnadene. Porsche har gjort noen forsøk på 911 turbo med dette 😃 Uansett er turbolag i all hovedsak pga. størrelsen på turboen. I tillegg er dette en glidelager turbo med mer friksjon enn enn kulelagerturbo, så det er mye å hente i mellomregisteret med et annet oppsett av grenrør/turbo. En annen ulemper er at 2JZ GTE i motsetning til f. eks S55 har verken valvetronic eller vanos/vvti som også hjelper mye i mellomregisteret med riktig map. Skal ikke ha et «sjukt» stereoanlegg, men et skjult stereoanlegg 😃 Dashlogger med all viktig informasjon i motorstyring sitter der original spiller satt, så jeg må ha et system uten monitor og kun tilkobling via Bluetooth til telefonen 😃 Høyttalerledningene går allerede til bagasjerommet, så jeg må montere en AMP der med mulighet for Bluetooth styring 😃 IMG_6976.mov
-
Kan fikse det, kontakt meg på Netlandet AS 😃
-
Del 3: E39 2JZ Etter at bilen endelig startet og gikk med grovt map ble det lagt ned en iherdig innsats for å få bilen klar for bremsebenken før Gatebil Julitreffet 2023. Som med alle nybygde biler måtte diverse lekkasjer og barnefeil lukes ut. Bilen hadde også stått i mange år, så ting som lys og annen elektronikk måtte tas hånd om. Datasprutet (ECUmaster) kommuniserte fint med bilen via CAN, men jeg brukte en del tid på kalibrering av temp. sensorer og justering av map i styreenhet og dashlogger. Måtte også bygge om fra LSU 4.2 til LSU 4.9 lambdasonde for å få fungerende lambdasignal. På bildet her har jeg også montert Waterman mekanisk bensinpumpe drevet av kamakselen og bygd et intrikat bensinsystem med doble pick-uper i tank og in-tank el. pumpe for priming og backup. Jeg fikk kontroll på det meste, og jeg fikk tatt en firehjulskontroll før bilen omsider ble spent opp i Dynapack’en hos Anders Ringstad. Vi fikk mappet bilen grovt og kjørt noen pull med lavt ladetrykk: IMG_3165.mov Hvis jeg ikke husker feil bremset vi allerede her over 600hk i motor på under 1,5 bar ladetrykk. Men når vi begynte å øke ladetrykket fikk vi problemer med mager blanding på høyt turtall over lange pull. Selv om vi la på mer fuel i tabellen virket det som om bensinsystemet slet med å levere nok fuel ved høy belastning. Dette kan være ekstremt skadelig for motoren da mager blanding fører til tenningsbank og smeltede stempler, så vi begynte å feilsøke på bensinsystemet. Den mekaniske pumpa burde enkelt levere fuel nok til det dobbelte av effekten jeg siktet på, så vi brukte mye tid på å prøve å finne restriktorer eller andre problemer i systemet uten å finne noen klar årsak. Det endte med at ettermiddagen kom og vi ga tilslutt opp å løse problemet etter timesvis med prøving og feiling. Bilen ble med til Gatebil på henger hvor den ble stående utstilt og trakk masse hyggelig oppmerksomhet 😃 Etter dette ble bilen satt bort i påvente av ny motivasjon. Vinteren kom og gikk før våren 2024 dukket opp 😃 Fikk mine første prøveturer i bilen langs veien uten at jeg kunne pushe motoren, men jeg fikk testet drivlinje og chassis. Opplevde girkasse- og clutchproblemer. Tilton clutchen var forferdelig slitsom å kjøre i gang med, i tillegg var det mye støy fra clutch/svinghjul oppsettet. Etter dynokjøringen (som foregår i 5. gir / 1:1) hoppet bilen også ut av femtegir når jeg slapp gassen og coastet. Litt å ta tak i her altså 😃 IMG_2833.mov Etter litt research endte jeg med å bestille et nytt komplett clutch/svinghjul og adapterkit til girkassa fra en polsk eBay annonse. Kitet bestod av en 2-platet organisk lamell med SACHS trykkplate. Ligner veldig på originalt clutchoppsett på F80 og var ratet til ca. 1100nm 😃 Mottok delene og ble positivt overrasket over maskineringsarbeidet! bc351bd52b644cb794e039186ba5aaa7.mov Den nye adapterplata var selvfølgelig 6mm tykkere enn den gamle som førte til at girkassen ble flyttet 6mm bakover. Dette førte til at giroverføring og mellomaksel måtte kortes inn ytterligere. Bakre girkassefeste måtte også modifiseres. 2 skritt frem og 1 tilbake der altså 😃 En liten fun fact er at motor og gir sitter ca. 10cm lenger bak enn original M52 motor. Resultatet ble heldigvis over all forventning! Inspiserte også 5. gir i girkassen uten å finne noen feil, men problemet med at girkassen hoppet ut av gir forsvant med den nye clutchen. Det viste seg at fordi clutchlamellene var så tynne i Tilton oppsettet, så lugget splinen i lameller på inngående aksel som igjen førte til at 5. gir hoppet ut ved ujevn belastning på drivlinje (5. gir er direktegiret og sitter direkte koblet til inngående aksel inne i girkassen). En litt krevende sak å finne ut av, men den som gir seg er en taper 😃 Videre endte jeg med å droppe den mekaniske bensinpumpa. Det viste seg at den faktisk satt for langt unna bensintanken og leverte derfor ujevn flow fordi den ikke klarte å løfte bensinen fra tanken. Jeg monterte 2 stk elektriske Walbro pumper bak v. innerskjerm og modifiserte bensinsystemet i tanken. Systemet fungerer nå utmerket og pumpene lager lite støy 😃 (Dette er selvfølgelig skjult og skjermet av lokariskjermer og plater under bil). Ny runde i bremsebenken hos ARP. Denne gangen fikk vi gode resultater! 823hk/999nm i motor på 1,8 bar ladetrykk 🎉 Brutale tall i en gammel 5-serie 😃 IMG_6481.mov Den er ekstremt rask når den får turbotrykk og leverer effekt hele veien opp til 8000 rpm. Litt turbolag med den store turboen, så det er mulig jeg gjør om oppsettet med grenrør og turbo senere 😃 Brutalt drag over 6000 rpm sammenlignet med F80! IMG_6893.mov Fikk trekt opp framstolene (Recaro CS) i skinn og sømmer tilsvarende original interiøret. Monterte også carbonlister innvendig 😃 Fikk brukt bilen litt i sommer, kjørt 4-500 mil og ting begynner å virke ganske bra 😃 Utrolig kul bil å kjøre! Tight, komfortabel, bråkete og sinnsykt rask. IMG_3488.mov Planen videre er å få hellakert bilen og fjernet litt påbegynt lakkrust. Videre skal jeg gjøre om eksosanlegget for litt mindre støy. Jeg tenkte også å få laget et skjult stereoanlegg i bilen med trådløs tilkobling 😃 Foreløpig står den vinterlagret i garasjen. Stay tuned! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
-
Del 2: E39 2JZ Året ble 2020 og mens alle var opptatt med å sitte hjemme under Corona fikk jeg og noen kompiser tak i lokaler vi kunne bygge opp de nyoppstartede bedriftene våres i. Netlandet AS ble etablert og før jeg visste ordet av det brukte jeg all ledig tid til å reparere ulike BMWer 😃 Bilen ble flyttet hit og prosjektet gikk inn i en ny fase. Motor ble tatt ut for å gjøre ferdig de siste mekaniske tingene. Bygde downpipe og plasserte wastegate: Intercooler og trykkrør ble pulverlakkert med sort strukturlakk: Alle aluminiumsdeler på motoren ble eloksert svart og motoren ble montert sammen med nye pakninger og gullkromatiserte bolter. Litt info om motoren forresten: Dette er en stroket/borret Toyota 2JZ-GTE (fra Toyota Supra). 3,4 liters motorvolum, smidde råder og stempler, CNC-portet topplokk med større ventiler, titan retainers, HKS 264 kamaksler osv. Lista er lang og motoren er velbygd 😃 Hjuloppheng foran ble gjennomgått med nye slitedeler, traversen ble eloksert og bremsene ble ferdigstilt. Bremsene foran er originale RS6 kalippere over E60 M5 370mm skiver. De fungerer overraskende bra 😃 Kjører også H&R stabstag med powerflex foringer foran og bak. Motorrom ble lakkert og motoren ble montert inn igjen. Dette var kanskje den mest tilfredsstillende delen av prosjektet! 🫶 Drivlinje ble montert. Denne består av E46 M3 6. trinns manuell girkasse (Getrag 420G) med adapterplate, custom mellomaksel og E39 M5 bakstilling med oppgradert differensial (40% LSD). Kjørte bilen først med 2-platet 7,25’’ rally clutch og veldig lett svinghjul, men dette fungerte svært dårlig til veibruk så jeg bygde om til 2-platet 240mm organisk clutch med større svinghjul. Mer om dette senere 😃 Bakre hjuloppheng er selvfølgelig gjort i samme stil som foran. Alle foringer er byttet ut med Powerflex og all aluminum er eloksert. Har også montert forsterkede stabstagfester 😃 Eksosanlegg og motorledningsnett laget vi fra bunn av 😃 Og etter mye om og men startet bilen og gikk 😃 B7F97EDC-1745-440B-AB1D-2261096BE74C.mp4 Fortsettelse følger! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
-
Takk Simon! Hyggelig å legge ut litt gode minner som en slags tidslinje. Ja, er veldig fornøyd med interiøret! Har oppholdt meg mange timer inni den bilen og tar meg selv aldri i å bli lei. Kult at du vil følge! Ja, det har vært og er fortsatt en reise. Setter veldig pris på at vi har tillit i miljøet og at folk kommer til oss med BMWene sine 😃 Takk, håper du vil fortsette å følge med. Ja, det løftet bilen mange hakk 😃 Enig her Lasse, den fungerer både som familiefrakter og racerbil uten særlige nykker! Liker også designspråket på F-serie bilene 😃 Kult at du syns det, følg gjerne med 😃 F80 er definitivt en bra bil på mange måter og jeg vil driste meg til å si at det er forholdsvis holdbart om man unngår de største fellene 😃 Dessuten syns jeg det er litt morsomt å pushe grensene og lære underveis, så at ting går i stykker innimellom er en del av gamet. Hyggelig at du syns det Jan! Du er alltid velkommen til å følge med eller velkommen innom verkstedet om du er forbi 😃 Takk 😃 Prøver å holde det interessant! Hyggelig å dele litt med likesinnede mennesker! Ja, jeg har fått med meg at du har erfaring med Europa og Tysklandsturer. Det er en egen sjarm over Autobahn med rask bil 😃 Hehe, ja, jeg er ikke så opptatt av hvilket merke som har produsert motoren egentlig. Det er en del enklere å deale med 2JZ når motoreffekten er så høy, dessuten drar jeg mye nytte av erfaringer og hjelp fra driftingmiljøet hvor 2JZ har vært en svært mye brukt motor opp gjennom. En viktig fordel med 2JZ er at det er en forholdsvis kompakt konstruksjon som også er ekstremt kapabel og driftssikker. Samtidig er den ikke i nærheten av like smidig, gjerrig og bunnsterk som den 30 år nyere S55 motoren i M3en, men de har hver sin sjarm 😃 Skal fortsette å oppdatere om E39en når jeg får tid. Setter pris på at dere legger igjen en kommentar og om dere har noen spørsmål skal jeg gjøre så godt jeg kan for å gi tilbakemelding 🤠
-
Nr. 3 2000 mod. E39 520i. Del 1: Dette er en bil jeg vokste opp i baksetet i. Den gangen var dette en original 520iA uten M-sport. Jeg har alltid vært veldig glad i fargekombinasjonen bilen har (royalrød med sandbeige skinn) i tillegg til at E39 er et fantastisk chassis langt forut sin tid. Når bilen skulle selges ut av familien endte jeg opp med å kjøpe den. Før den tid hadde jeg og kompisene mine tjuvlånt den til mutterns store fortvilelse og kræsjet uten lappen i 16-års alderen, men det er en annen historie. Det er uansett en bil jeg har valgt å beholde fordi jeg har mange minner med akkurat denne spesifikke bilen, en ting som sikkert flere her kan kjenne seg igjen i. Jeg klarte ikke å la bilen være original, så jeg bygde den om til komplett M-sport 528i med manuelt gir (kjøpte en komplett svensk M-sport bil og flyttet over alt), før dette ble godkjent i vognkort tilbake i 2012 😃 Fant fort ut at B28 motoren var rimelig lat, så som ung ambisiøs 21-åring startet jeg en litt (for) omfattende ombygging. Lite visste jeg da at det skulle ta 10 år før bilen kom på veien igjen 😃 Etter litt frem og tilbake ombygging med Lexus 1UZ V8 endte jeg tilslutt med å selge denne motoren og erstatte den med en 2JZ GTE. På dette tidspunktet hadde jeg sagt opp jobben som mekaniker og drev hjemme i garasjen med prosjektet, så jeg hadde begrenset med utstyr og plass. På en eller annen måte fikk jeg tilpasset motoren med vinkelsliper og 230V sveiseapparat før den tilslutt satt ganske fint i motorrommet 😃 Fikk på en stor turbo: Og med litt hjelp av gode kompiser fikk vi smidd sammen både trykkrør, intercooler, radiator, oljekjøler/servokjøler, girkasse/motorfester osv. Fortsatt i garasjen 😃 Fortsettelse følger! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
-
Netlandet reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
Netlandet reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
Netlandet reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
Netlandet reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
Netlandet reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
Netlandet reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
Netlandet reagerte på et innlegg i et emne: Netlandets BMWer
-
Nr. 2 2001 mod. E46 M3 Jeg er en del involvert i motorsportsmiljøet og hovedsakelig drifting. Fant ut for ca. halvannet år siden at jeg måtte ha en «grassrot» bil jeg kunne delta på iskjøring og diverse banekjøring med. Vi er en gjeng som kjører mye sammen, både simulator og gokart, men flere av gutta konkurrerer også seriøst i drifting både her i Norge og utenlands. Jeg endte opp med å kjøpe et komplett E46 M3 chassis rigget for drifting, men uten motor og drivlinje. Siden vi på det tidspunktet hadde en «gentlemansagreement» om maks 250hk endte jeg opp med å bygge sammen en ganske standard M54B30 motor for fjordårets sesong. Den fikk diverse oppgraderinger som grenrør, høyere turtallsperre, enkeltmassesvinghjul og en solid clutch. Oppgraderte også oljepumpa med ny oljepumpeaksel og strammer fra S/M50. IMG_3292.mov Monterte pedalboks for å få BIAS justering og kvitte meg med vacuumforsterkeren. Dette fungerer utmerket og pedalen er nydelig hard for venstrebremsing og banekjøring. Laga nytt oppsett med giroverføring og håndbrekk. Det er viktig at håndbrekket sitter nærme rattet, så dette ble plassert i perfekt avstand. Videre kastet jeg ut den ubrukelige ettermarkeds fastmonterte girskifteren og erstattet det med original BMW giroverføring for å slippe unødvendige bomgiringer. Kjører SLR drifting forstilling med uniballs. Bremsene på bildet er erstattet med 318i bremser modifisert til E46 M3 spindler for å få på 15’ ishjul. Har også K-sport bremser for kjøring på sommeren, men M54 motoren setter ikke så høye krav til bremser. Bygde kræsjrammer foran og bak for iskjøring: Kom oss omsider på isen og fikk kjørt litt i starten av sesongen. Så ble det gjort litt forbedringer på girkasse/drivlinje og kræsjramme bak før vi fikk en helt sinnsyk sesong med kjøring både i Sigdal, på Golsfjellet og i Sverige 😃 Bilen fungerte helt rått og var meget driftssikker! IMG_5464.mov IMG_5466.mov IMG_0383.mov Når sommeren kom bygde jeg om bilen til asfaltoppsett. Litt skabbete på sidene etter mye tett twinkjøring på isen, men det er litt av poenget med denne bilen. Å kjøre så nærme lead bil som mulig og forsøke å imitere vinkel og hastighet. Skikkelig fet bilkjøring! 😃 Vi kjørte showkonkurranse på Seljord Showdown i regi av Fredric Aasbø. Fet opplevelse vi håper å gjenta neste år! Fikk etterhvert nye problemer med oljepumpa i M54 motoren. Det startet med at svingningsdemperen gikk opp i gummivulkinga og eksploderte. Dette førte til ubalanse og dermed røyk den forsterkede VAC oljepumpeakselen tvert av. Har også lært at 3 liter utgaven av M54 sliter med høye torsjonelle svinginger pga. lang slaglengde og dårlig vibrasjonsdemping i alu blokka. Dette kombinert med enkeltmassesvinghjul, høy turtallsperre og tilslutt defekt svingingsdemper fører til at oljepumpa ikke er holdbar nok. Denne motoren skal derfor få leve videre i en vanlig veibil med dobbeltmassesvingjul og original turtallsperre. Jeg fikk tak i en forholdsvis rimelig S50B30 motor som lå demontert i esker. Rimelig perfekt motor for mitt bruk. Høyt turtall, 6 spjeld og forhåpentligvis mer pålitelig smøresystem/oljepumpe. Har brukt de siste ukene på å bygge sammen motoren med nye pakninger, overhalt VANOS, justerte ventilklaringer, planet topplokk osv. Planen er å sette motoren inn i løpet av romjula. Må bygge nytt eksosanlegg, lage oppsett for oljekjøler og koble opp ledningsnett/dashlogger. Skal prøve å holde dere oppdatert. Vi gleder oss helt sinnsykt til ny sesong på isen og jeg tror bilen blir enda mer konkurransedyktig med dette motoroppsettet 😃 Stay tuned! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
-
Hei 😃 Siden jeg driver mye med BMW både på fritid og jobb tenkte jeg at jeg skulle lage en god gammeldags forumtråd igjen for å bidra mot dårlige og uoversiktlige innlegg på sosiale medier. Etter å ha jobbet en del år i bransjen har jeg opparbeidet meg en del erfaring med de ulike modellene og har endt opp med en «samling» BMWer med ulike formål. Bilene er stadig i bruk og får stadig nye modifikasjoner. Nr. 1 2015 mod. F80 M3 Dette er en bil jeg kjøpte tilbake i 2021 som jeg har hatt ekstremt mye glede av og mange kule bilturer med. Jeg importerte bilen fra Tyskland midt under Corona og kjøpte den usett. Jeg var på jakt etter en bil med manuelt gir og hadde et budsjett på maks 700 000kr. Det norske markedet var ganske støvsugd for fine M-biler på dette tidspunktet, så jeg fant denne bilen som var forholdsvis ribbet for utstyr nede i Tyskland. Den hadde det mest essensielle som manuelt gir, adaptive lys og harman/kardon stereo. Jeg ville i utgangspunktet ikke ha adaptive dempere, head-up eller noen andre førerstøttesystemer så at dette manglet gjorde meg ingenting. Samtidig tenkte jeg at mye av det utstyret jeg savnet lot seg ettermontere, så etter litt papirarbeid og noen uker med venting stod plutselig bilen ferdig levert på grensa ved Halden. Dønn original 2015 mod. F80 M3 i sort 😃 Bilen så grei ut med unntak av noen små lakkskader som ikke ble nevnt av selger, men allerede under turen hjem oppdaget jeg at eksosen ga fra seg en del blårøyk. Dette var selvfølgelig på grunn av defekte turboer (en vanlig svakhet på disse motorene som jeg etterhvert har fått erfare). Mer om dette senere 😃 Den første sommeren nøt jeg bilen uten å gjøre noe som helst med den utover service og vedlikehold. Kjørte også original effekt med originale katalysatorer. Brukte bilen på norgesferie og ble godt kjent med chassiset 😃 IMG_9412.mov Vinterlagret bilen og brukte vinteren på å skaffe diverse deler til 2022 sesongen. Våren 2022 monterte jeg LCI baklykter og svarte nyrer/detaljer, samt fikk på et H&R senkesett. Monterte også oppgraderte diff. foringer og Powerflex brakett uten at jeg fant noen bilder av dette i farten. Turboproblemene ble adressert med nye KottePerformance Hybrid turboer montert sammen med crankhub oppgradering, downpipes og aluminiums trykkrør. Monterte også equal length eksos og ny bakpotte med svarte stusser 😃 Brukte en del tid på å få mappet bilen, men ble aldri fornøyd med hvordan motoren oppførte seg, så jeg endte med å kjøre bilen ned til Kotte i Tyskland hvor den ble mappet i bremsebenk. Etter montering av nye dyser, nye coiler og nye tennplugger fikk vi gode resultater på rulla. Ca. 648hk/860nm som forvandlet bilen til et monster. Mappet fungerte utmerket og motoren gikk strøkent på alle belastninger. Ganske sprøtt å kjøre en moderne bil med oppunder 650hk, manuelt gir, bakhjulstrekk og et forbruk på under 0,8 ved pen kjøring. Brukte bilen samtidig på sommerferie i Europa. Kjørte blant annet til Italia og ferierte der, før turen gikk innom Nürburgring på vei hjem 😃 Kjørte 8.15 BTG ganske uanstrengt med dårlige dekk, men var ikke der nede for å pushe for hardt. I en random busslomme i Sveits, på vei ned fra alpene 😃 Ny sesong, 2023. Bilen hadde et ganske kjedelig interiør originalt, svart delskinn. Fikk tak i et komplett Silverstone skinninteriør og monterte dette 😃 Kjøpte nytt originalt alcantara ratt og carbonlister. Fikk et ørlite motorhavari rett før sommeren. Ringlandet på stempel nr. 4 ga opp og havnet i bunnpanne. Blokka var uskadet men endte med å kjøpe en brukt komplett motor som hadde gått halvparten av bilens kjørelengde. Strammet opp denne med nytt register, nye rådelager, crankhub og diverse før jeg satte den inn i bilen igjen. Har lite bilder fra denne prosessen, hadde dårlig tid til å få bilen klar for ny europatur 😂 Dro på ferietur, endte denne gangen opp i Paris. Toppet også 310 km/t en sen kveld langs Autobahn. Bilen går fortere men sjåføren feiga ut 😂 Var innom Kotte for en ny runde i benken for å sjekke at alt var OK etter motorbytte og for å forhindre nytt havari. Gikk ned et par grader på tenning og endte på ca. 630hk. Helt innafor 😃 Kotte hadde også oppgradert verkstedlokalene siden sist. Bilen fungerte utmerket ut sesongen. Kjørte blant annet litt sidelengs på Gatebil Septembertreffet. IMG_4620.mov Sesongen 2024: Litt ny lakk på frontfanger: Fikk på nye hjul, 666M i 20’. Forferdelige å kjøre på sammenlignet med 19’ hjula, men de kler bilen 😃 Dro på ny Europaferie, endte denne gangen tilslutt i Bosnia 😃 Gjennom Alpene på vei hjem 🫶 IMG_7643.mov Og en skikkelig poleringsrunde etter hjemkomst 😃 Fortsettelse følger! 😃 Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS