Gå til innhold

Netlandet

Medlem
  • Innholdsteller

    1141
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    11

Netlandet vant dagen sist Januar 28

Netlandet hadde mest likt innhold!

4 følgere

Om Netlandet

  • Bursdag 11/16/1992

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Askim, Østfold
  • Kjøretøy
    BMW E39

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ellers har jeg byttet ut trekkbilen. BMW leverer jo som kjent ingen varebiler eller praktiske arbeidsbiler, så i 2023 kjøpte jeg en splitter ny Mercedes-Benz Vito med det riktige utstyret. Var meget fornøyd med bilen, men så kom facelift modellen og da ble det ny bil 😀 Lakkerte opp litt småskader, shinet bilen og tok av logomerkene før bilen ble solgt til ny eier. Kommer faktisk til å savne gulfargen, bilen fikk mye oppmerksomhet til tross for at det «bare» er en Vito. Hentet ut ny 2025 modell facelift i mai. Bilen er topputstyrt med luftfjæring, sport-pakke, kaptein stoler, varme i ratt, ekstra stereopakke, 190hk 4x4 osv. Samme drivlinje som den forrige bilen, men luftfjæring og mye bedre infotainment system i facelift løfter det hele mange hakk 😀 Meget fornøyd med bilen! Her ute på oppdrag for å hente en veldig fin Z3 M 3,2 i Bærum med VANOS problemer 😀 Henter og bringer en del biler i forbindelse med jobb, i tillegg til at vi reiser lange distanser med driftingbilen (spesielt på vinteren) og da er det veldig fint å ha en pålitelig og solid trekkbil 😀 Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
  2. Rådelagerhavari er en gjenganger spesielt i BMW verdenen dessverre. Ser mye av det både på jobb og det siste året også på egne biler 😩 I mitt tilfelle har det sannsynligvis noe med kjørestil å gjøre, men 2JZen i E39en går stadig uten problemer med roterende komponenter. Det jeg observerer på Toyota motorer kontra BMW motorer er er vesentlig høyere oljetrykk. Oljetrykket til S50 er regulert til maks 4 bar, men på 2JZ peaker den gjerne over 6-7 bar. Dette fører selvfølgelig til mer motstand og friksjon, men jeg er ganske overbevist om at det spiller en viktig faktor her. Et annet spøkelse som ofte resulterer i rådebank på spesielt turbomotorer er tenningsbank/detonasjon som gjerne skjer pga. dårlig kvalitet på fuel og høyt ladetrykk. S55 motoren har også høyt kompresjonsforhold kombinert med direkte bensininnsprøytning som har vist seg å være utsatt for slitasje. Dette kan føre til magert blandingsforhold som er svært skummelt kombinert med ladetrykk og turtall 😀 Det høye forbrenningstrykket som oppstår ved en detonasjon trykker oljefilmen ut av rådelageret som får lageret til å skjære seg.
  3. E39en fungerer som sagt veldig bra. Har kjørt ca. 600 mil i sommer og brukt bilen både på sommerferie og til/fra jobb. Hadde litt trøbbel med ukontrollerbart ladetrykk her i våres, men det viste seg å være en AN-kobling som var feilmontert på trykkslangen til WG. Fikk ordnet det og har kjørt safe på 1,5 bars ladetrykk i sommer som gir et sted mellom 700-750hk. Mappet også det elektriske gasspjeldet til å lukke litt rundt 3500rpm for å ikke gi den sinnsyke momentkurva som gjerne river løs hjula i 3. gir. Fungerer rimelig fint nå, fortsatt ikke 100% i mål med alle justeringer, men absolutt en ålreit bil å kjøre 😀 Stilte ut bilen på Gatebil og den så ut til å få ganske mye oppmerksomhet: Her på tur til Hallingdal med en kamerat sin C43 AMG (for øvrig også en veldig ålreit bil): FB974A2E-1852-4635-853C-04894F2AF715.mp4 Motorrommet holder seg bra. Måtte skifte en toppdekselpakning og har bygd om åndesystemet litt. Ellers kun skiftet olje og tatt vanlig service 😀 Tomgang og kaldstart begynner å bli rimelig stabilt etter mye prøving og feiling. Syns fortsatt bakpottene gir for mye støy. Er i utgangspunktet på jakt etter Eisenmann til E39 M5, men alle bakpotter fra M5 passer så hvis noen har bakre eksos av god kvalitet de vil selge så er jeg veldig interessert 😀 A249A401-2389-42F5-B509-3C9AFE16E7AA.mp4 Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
  4. Så over til E46: Hadde en fantastisk iskjøringssesong hvor vi besøkte blant annet Dagali, Funäsdalen, Sigdal osv. og fikk noen virkelige fine dager på banen sammen med gutta 😀 S50 motoren fungerte stort sett problemfritt hele sesongen til tross for tidvis ekstremt hard kjøring med mye turtallsperre og mye clutching. Rakk en treningsdag på Gardermoen når våren kom: Bilen har jo fått del platekontakt de siste 2 sesongene, så jeg bestemte meg for å strekke opp chassiset litt før Gatebil Rudskogen. Satte bilen i jiggen og retta kanalene, før nye dører osv. ble montert. Videre fikk jeg kjøpt inn glassfiber overfenders, støtfangere osv. Delene ble lakkert og montert. Plutselig ble det en M3 igjen 😀 Dette er jo en rendyrket driftingbil, så den vil få juling videre, men fint å få rettet den litt opp med jevne mellomrom så den ser presentabel ut 😀 Her er sluttresultatet: Ingen tvil om at E46 M3 er et kult chassis! Vi kom oss omsider til Gatebil på Rudskogen hvor jeg fikk kjørt ca. 1,5 runde før råde nr. 4 kom ut av motorblokka nede i angsten. Motorhavari nr. 2 i 2025 der altså! Mer om det senere 😀 Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
  5. En vinter og en sommer har gått forbi, og det har jo som forventet skjedd litt på bilfronten. F80 ble solgt i mai til ny heldig eier. Tok noen bilder av bilen for annonsen. For en fantastisk bil! For å gjøre ting litt ekstra spennende bestemte den seg for å få motorhavari kvelden før salg. Under et pådrag i 2. gir låste motoren seg fordi et rådelager spant. Bygde opp motoren med ny veiv og nye råder, lager osv. Meen etter kort tid skjedde det samme på nytt. Motoren spant et rådelager; men ikke på samme sylinder som sist. Konkluderte med at dette trolig skyldes en årsak som er vanskelig å oppdage, dessuten måtte bilen bli klar raskt slik at den hittil tålmodige kjøperen ikke trakk seg, så jeg endte opp med å kjøpe en komplett motor i god stand som ble satt inn i bilen. Skiftet samtidig bensinpumper, dyser osv. da vi mistenker at årsaken til havariet ligger i bensinsystemet. Den nye motoren fungerte problemfritt (og gjør det fortsatt såvidt meg bekjent) slik at ny heldig eier kunne ta over bilen 😀 BMW interessert kar med erfaring fra bilbransjen, så jeg er helt sikker på at bilen er i gode hender videre. Jeg er også helt sikker på at den nye eieren kommer til å like bilen like godt som jeg har gjort, for til tross for et par-tre motorhavarier og noen sett med turboer har det vært en helt fantasisk maskin som har tatt meg på mange opplevelsesrike turer nedover kontinentet. Det blir liksom ikke kjedelig med 650hk og manuell kasse kombinert med et utrolig bra chassis 😄 Her kjører den av gårde for siste gang og jeg pleier ikke å være så følelsesmessig involvert i biler jeg selger, men akkurat denne bilen og tiden med den kommer jeg til å savne og se tilbake på som en fantastisk tid i livet 😀 IMG_0111.mov Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
  6. Har på lager 😃 PM
  7. Så fikk jeg rigget bil og henger før vi reiste til kaldere strøk og fikk årets første helg på isen 😃 IMG_9083.mov IMG_1649.mov Etter litt rolig innkjøring og bytte av tennplugger begynte ting å fungere bra. Veldig gøy å kjøre E46 M3 på isen blant alt for mange Toyota Supraer, hehe 😃Fantastisk chassis, veldig lettkjørt og veldig bra satt opp med hjuloppheng og fjæring. Savner selvfølgelig en raskere girkasse, men dette får bli neste prosjekt. En liten inboard video hvor jeg følger kameraten min i Toyota Supra. Er litt krevende å legge ut videoer her, men kommer sikkert mer utover sesongen. IMG_9109.mov Alt i alt en vellykket helg med mye kjøring og lite problemer. Gøy med S50 igjen, lenge siden sist jeg har hatt bil med sånn motor. Er noe eget med lyden, turtallet og gassresponsen fra de motorene straight out of the box 😃 Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
  8. Liten oppdatering her 😃 E46en er ferdig, testkjørt og vi har hatt vår første «treningscamp» på isen. Rigga om til «isbil» med kræsjbjelke foran, hevet fjæring og 15’’ ishjul på originale BMW felger (disse kom originalt på E39 og er veldig lette). Bilen blir ikke så pen å se på i denne tilstanden, men jeg er helt avhengig av å kunne kutte snøfonnene og kjøre av uten at det spruter plastikk som ødelegger for kjøringa 😊 Laga layout, koblingsskjema og ledningsnett til ECUMaster ADU dashlogger. Iogmed at S50 er OBD1 uten CAN kommunikasjon så fungerer ikke E46 instrument som baserer turtall, hastighet, temp osv på CAN-signaler fra DME og ABS. Kunne selvfølgelig slengt inn et E36 instrument, men ADU gir meg mer oversiktlighet samtidig som at den styrer slike ting som radiatorvifte etc. Er koblet opp med eksterne oljetrykk/bensintrykksensorer, temp. sensorer og ABS-sensor så jeg har speedometer. Får også varsel osv hvis oljetrykk eller bensintrykk forsvinner. IMG_9020.mov Laget eksosanlegg. Så enkelt og lett som mulig, med minst mulig restriksjoner. Og så er det lagt så tett under bilen som mulig for å ikke bli rivd i stykker på isen. Syns kanskje det er litt mye raspelyd fortsatt, så skal sette inn en resonator på midten 😃
  9. Dette kan jeg kan hjelpe deg med! 😃 Send meg en PM.
  10. Høres ut som EGR-ventil henger seg i åpen stilling og kveler motoren. BMW har en recall på dette på visse modeller. Den hvite røyken du referer til kommer trolig fra intern lekkasje i EGR-kjøleren. Feilen må diagnostiseres videre, men mest sannsynlig må du ha ny komplett EGR-kjøler/ventil.
  11. Kan ta en diagnose på systemet for deg, send meg en PM 😃
  12. Har bunnpanne til deg i Spydeberg, Østfold. Send meg en PM 😃
  13. Tror jeg har et sett brukte dyser liggende. Send meg en PM med reg. nr så skal jeg sjekke om de passer 😃
  14. Slenger inn en liten oppdatering her 😃 Fått gjort mye med banebilen i romjula. Motoren ble sluppet nedi bilen 2. juledag: Så begynte kjøret med oppkobling av servo, kjølesystem, bensinsystem osv. Ingenting passer «bolt-on» her siden S50 aldri ble levert i E46, men jeg har fått smidd det sammen med en blanding av diverse OEM deler. Bruker E46 kjølesystem, E36 servosystem og bensinsystemet er lagt i AN6 fra fuelcell i bagasjen frem til motoren 😃 Har en 044 pumpe under bilen som er servicevennlig. Slangene er også lagt på innsiden av tunnelen for å unngå at de subber i stykker når jeg treffer dype spor i isen. Montert originale grenrør, disse passet som hånd i hanske 😃 Fått på plass girkasse og svinghjul/clutch. Vesentlig større bunnpanne på S50 motoren, det er jeg veldig fornøyd med. Har også montert pulverlakkert stabstag med nye powerflex foringer foran. Motoren sitter ca. 25mm lenger bak med E36 motorlabber. Dette er en fordel vektfordelingsmessig, så jeg valgte å løse utfordringene dette medfører istedenfor å lage nye motorfester og beholde original M54 plassering. Mellomaksel og spakstell er nå for langt. Spakstellet er en enkel sak, det kapper vi og sveiser sammen. Mellomakslen må til UNI-Cardan for innkorting og balansering, men de kunne ta den på kort varsel så jeg leverer den rett etter nyttår 😃 Giroverføring kortet inn og klar for sveising: Oljekjøler og servokjøler montert med nye AN-slanger/koblinger. Har også flyttet servobeholder ned til motorfeste under innsug som originalt på E36. Fått på luftfilter med vannavstøtende trekk. Neste år blir det datasprut og eliminering av luftmassemåler 😃 Fått shinet opp bakenden av bilen og montert nylakkert kræsjbjelke: Bilen begynner å nærme seg startklar. Har fortsatt en solid jobb igjen med ledningsnett. Må også koble opp dashloggeren med eksterne sensorer. Skal også lage nytt komplett eksosanlegg. Vi skal kjøre allerede i uke 3, så det er bare å henge i stroppen. Godt nyttår alle sammen 😃 Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
  15. S50 motoren er stort sett ferdig (mangler grenrør) og er klar for å settes inn i E46en. Digger byggekvaliteten og designet på disse motorene! Har hatt flere S50er i både E30 og E39, det er noe eget med de seks gasspjeldene og den mekaniske følelsen i disse motorene. Ser frem til å få testet den i bil! 😃
×
×
  • Opprett ny...