Gå til innhold

Trond H. Olsen

Medlem
  • Innholdsteller

    610
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Askøy
  • Kjøretøy
    2001 BMW 530DAT

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Anbefaler deg å lese deg opp på forskjell mellom vanlig syre batterier, EFB, AGM og GEL. Er noen plusser og minuser med de forskjellige teknologiene. Vil du ha et EFB batteri så anbefaler jeg at du heller putter noen hundrelapper til for å få et AGM batteri. GEL er egentlig laget for å være forbruksbatteri og ikke et start batteri.
  2. Andre frittstående verksteder kan dette også, men de må jo selvfølgelig ha ISTA og betale for tilgang for å ligge inn elektronisk hos BMW.
  3. Jeg pleier bare å jekke på diffen, har gått bra hittil det altså. Er vel noen biler som det ikke skal gjøres det på, men mener E39 er ikke en av disse.
  4. Med den km standen så er vel det mest trolig at registeret er byttet vel? Vurderer å hente denne som en arbeidsbil frem og tilbake til byggmax;-) Og litt som Daniel sier, bare for å se hvor lenge den går. Alltid hatt lyst på en V8, så om den går som den skal er jo det en billig bil? Men som sikkert er en tikkende bombe. Hvordan er girkassen på disse? Like dårlige som på dieselen? Hørt lite om fordelerkassen på disse, eller har jeg bare ikke fulgt med?
  5. sliter ikke noe mer på motor, men det er den dårligste oljen/speccen som gjelder når du blander oljer.
  6. Innsuget er jo den letteste delen av jobben, synes jeg da. Plastrøret er jo noe som blir sprøtt og porøst over tid, hadde en bil i garasjen der det bare gikk ifra hverandre når jeg skulle løsne slangene. Samtidig som du har av innsuget kan du sjekke tilstanden på flensen som går inn på blokken, samme plast der også. Jeg hadde en liten lekkasje der selv, var nesten umulig å se med innsuget på.
  7. For å svare veldig generelt så kan all olje blandes, men den blir ikke noe bedre enn den dårligste du blander med.
  8. Er egentlig rimelig enkelt å bytte hele røret, kan være litt trangt og lirkete å få det ut. Slangene kan også sitte innmari godt. Byttet det på min når jeg fjernet EGR kjøleren, da til rør og slanger fra manuell gir da de ikke har kjøler. Du må av med innsuget, og løsne vakuumpumpen da slangen fra pumpen er stiv og ligger litt i veien. Ellers en grei skuring, værste var egentlig å få av slangene.
  9. https://www.ba.no/trafikkstudio/s/5-8-1523766?p=lc-2806627-11888-bergensavisen En som har vært litt uheldig.
  10. Vet at Automatservice i Bergen (Åsane) forhandler Ravenol.
  11. Litt mer kjøtt på beina med tanke på innlegget over her; Ved fortynning av frostvæske er det viktig hvilken type vann som brukes. Det beste å bruke et såkalt avionisert vann. Det er vann med svært lavt saltinnhold. Vanlig vann fra springen har vanligvis for høyt saltinnhold. Salter med klorider og sulfater, salter som f.eks angriper metaller. Et vann med lav saltinnhold har lav ledingsevne.. Kommunalt tappevann har ofte en ledeevne på > 20mS/m. Har man brønn eller borehull så er jo kalkinnhold også noe å forholde seg til. Jeg personlig kjøper stort sett ferdig blandet kjølevæske(RTU) men har også brukt vann fra avfukter som er noe det samme som avionisert vann.
  12. Sist gang(ca 10år siden) jeg kjøpte noe orginal kjølevæske på GS til BMW så fikk jeg en blågrønn sak fra castrol. Så lenge produsenten sier du kan bruke produktet deres på bilen din så er det bare å bruke det. Vi er stort sett forbi den tiden det var fyfy å blande forskjellige FARGER. Alt vi har på jobben av kjølevæsker kan stort sett blandes med alt. Men så har du jo noen spesielle som Mons1 er inne på. De fleste produsenter har oppe en smørekatalog der det står hva de går god for/har fått godkjent til din bil. her er valvoline sin f.eks https://valvoline-eu.lubricantadvisor.com/nor
  13. Har hatt god erfaring med redstuff på 530`en. Støver lite. Og det lille støver de produserer sitter ikke så godt på felgen Men de trenger litt temperatur før de virkelig biter fra seg.
  14. Det passer ikke, rett og slett. Ingen steder å feste støtdemperene for det første
  15. Det ser ut som det er utgått hos Eibach, men du kan høre med Jacobs Auto supply. De er importør for Eibach her i Norge. https://www.auto-supply.no/universal/search/general/RTIwNTMtMzIw/9ec52949-25dd-476b-9b0c-0170501005e5/ Vet Eibach lager fjører og sånt på bestilling hvis de er utgått, men vet ikke om de gjør det med stab.stag.
×
×
  • Opprett ny...