Gå til innhold

sveigis

Medlem
  • Innholdsteller

    15983
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    382

Alt skrevet av sveigis

  1. Fy søren og fine felgene var nå 😊😊 Håper denne sesongen blir bra for deg nå altså 😊
  2. Satte en dag her og tenkte på hvordan det gikk her ,så da var det kjekt at man fikk greie på litt mer 😊
  3. Da har jeg lagt på sommerdekk på e61 noe som var tidlig . Mars er lunefull men da denne aldri blir brukt omtrent ,så kunne jeg gjøre det 😊 Først litt voks ; 8x ferdig : 9x ferdig : Alle klare for montering : Så kom dagen idag og etter den faste treningen kunne jeg kaste meg løs og opp i front : Bremsene foran holder enda samtidig ,fikk jeg pusset og rengjort for montering av sommerhjul: Bak må det byttes før eu : Etterhvert fikk man bil ned og det var duket for vask og shine . Ikke noe worklog men gikk fra sånn: Til dette : Mye bedre ikke sant ?😊 Klar sommer : Synes e6x holder tritt enda jeg : Og fremdeles rustfrie hjulbuer begge sider : Og det beste slippe og slite ut piggdekkene nå og ikke minst støy. Denne bilen er kjørt 1000 km siden piggdekk kom på noe som er ingenting ,samtidig så er det gøy å ha en 530d med km stand under 200000 km 😊 Godt å få gjort dette men e91 derimot ,den kjøres det vinterhjul på enda da mars er en spennende måned .
  4. Det er så vakkert og gjennomført Helmer .😊😊
  5. Gøy for store og gøy for små ikke minst 😊 Kjekt at ting kan løse seg enkelt .
  6. Da har jeg faktisk løst servoproblemet 😅 Når en bil står lenge og blir brukt som om det var en hverdagsbil ,kan alt spille inn… Leste om en som hadde reddet en e34 nede i uggabugga land og den var tvilsom på styring . Byttet alt unntatt snekke og den var hakkete fremdeles ,helt til han sjekket dette : Sprayet dette inn og gønnet på med diverse og voilla så har jeg selvoppretting og stødig styring 😎😎 Godt ting kan være enkelt .
  7. Kjører på igjen her siden det skjer litt 😊 Har jo skrevet litt om lister osv på bilen min og igår måtte jeg bak huset mitt en tur for siste planlegging av diverse pluss henting av sommerdekk til e61. Her ligger alt som jeg trenger til bilene : Og mye jeg ikke husker jeg har en gang og når jeg løftet på en spade og hva fant jeg under der ?: En omtrent 110% strøken list til førerdør😅 og hvor den har kommet fra må gudene vite . Gode spor bak og : Denne har jeg lagt i solsteiken sånn at den blir varm og mer bøyelig ,så skal dn på bil og da dere ,er listverk på venstre side omtrent strøkent . Så har jeg fått et problem helt ut av det blå her nå . Lugging i servo og lite selvoppretting til tider hard og svinge. Alt dette skjedde igår kveld når jeg skulle avgårde med en kamerat . Byttet jo servoolje for en stund tilbake og bil har jo ikke blitt brukt omtrent ,hvertfall veldig lite og kan ikke skjønne hvorfor det kan være den men … Sjekket reim og var noe slakk . Ny fra Biltema hentet : Opp på 2x8 plankebiter: Og nå er jeg glad altså her 😊😊 Jeg hadde jo en massiv rens under for tre sesonger siden der bilen under var glasert med olje og dritt. Omtrent samtlige bolter var jo løsnet ved bunnpanne og registerdeksel bla ,men se her nå : Ganske utrolig 😊. Og ikke flekker heller såvidt jeg kan se hvertfall ikke i forhold til det var . Ny reim kom på plass dog en mindre en pga Biltema ikke hadde reim til denne ,så tok en mindre fra en annen bil . Med litt kraft var den på : Desverre ingen suksess så får feilsøke litt til . Har en teori om at kanskje bil ble stående ubrukt de to forrige sesongene omtrent ,så kan det hende det er dritt og lort som har flyttet på seg i oljesystemet så tenker jeg starter med å tappe den og se hvordan det ser ut . Om ikke en rens og ny olje hjelper så tenker jeg det kan være servopumpe tuller . Dette skjedde altså helt plutselig . -Plutselig hard og lite selvoppretting -Svinger fort over en av sidene så blir den på en måte trå /hard . Så har litt og finne ut .
  8. Noe jeg lovet meg selv ifjor på denne tid når jeg satte hjemme uten førerkort ,var at 2026 var det året jeg virkelig skulle få brukt veteranparken ikke minst besøke venner / bekjente som drev med bil o l. For det er når man sitter med sykdom og diverse man virkelig kjenner på savn bare det og farte rundt og gudene skal vite at e34en har fått bein og gå på de siste dagene .😊 Etter et besøk i en av nabobyene hos en tidligere klassekamerat ,bar det en tur opp til bekjent som bor i nabolaget . Han hadde hentet seg en to eiers 87 modell 325 ix . Lav km og lite rust ,dog ikke rustfri selvsagt og gulvet måtte sveises litt på . Hyggelig å være på garasjebesøk og her er gulv ferdig sveist og lakkert : Denne bilen var veldig hel vil jeg si til å være /vært en bruks e30 og nå som alt er tatt ,er dette en bra bil . Den skal lakkeres og han er igang med diverse her og : Zinnoberrot er samme farge som vanlig rød Benga omtrent 😅 Den er blitt malt opp i gulvet med dette inni reservehjulsbrønn og utrolig å se hvor lite fargeskille det ble 😊 Igjen e21 og e30 er fine greier . Ellers har jeg brukt det meste av ledig tid på nå og bare kjøre og jeg finner unnskyldninger for nettopp det ,kun for å bruke e34en . Her måtte jeg til Bomdekompaniet: Her måtte jeg til Joker : Altså turer jeg kunne tatt feks i morgen i forbindelse med fredagshandel ,men gøyere dette . Utifra tripteller så har jeg kjørt rundt 85 mil siden søndag og det er mye . Kjørt mer siden søndag enn bil ble brukt i hele fjor og nesten året før der . Og dette er en bil som liker og bli kjørt for er ikke lenge denne skal stå før den skaper seg ,så her er det bare å fortsette .
  9. Årets første kaffe på terrasse og utsikten : Deilig årstid nå fremover .😘
  10. Da stemte følelsen min da jeg kjente igjen navnet . Ja pokker dette var en flott bil og håper den lever enda ! Enig su skulle hatt den igjen 😊🙌
  11. Flott bil du har her på alle sett ,men har et spm her 😊 Stemmer det at du hadde en e39 her på forumet tidligere ? Blå 530 i?
  12. Da har jeg forsøkt og fikse litt lister da enkelte er gått ut av produksjon desverre. De på forskjermen er ikke å oppdrive ,så da må man prøve å legge en hånd på de med litt enkel kjærlighet . Som dere ser så er det en god glippe her : Og på baksiden så er det stål under plast som har fått det samtidig andre ting bla leppene der klips skal stå : Så her var det og varme opp litt først og få det noenlunde bedre : Noe jeg og gjorde var å skrape bort plast under for å pirke bort plast som hadde hevet seg pga rusten ,sånn at jeg fikk det mer slett. Fikk og bøyd til listen bedre og dette fra før bøying : Så var det klar for montering : Og siden nå klips ikke lengre hadde funksjon må man improvisere . Jeg fylte opp hele listen på baksiden med 3M smeltelim da dette går an og løsne uten å ødelegge ting . Det viste seg nå at dette forsøket jeg gjorde betalte seg . Etter skraping av rester med dette : Sitter nå altså listen 9 ganger bedre og utseendemessig bedre inntil bil : Med litt sort fornyer på listene generelt ,så ble dette greit for meg og ikke minst det sitter og ikke slenger : Mer respektabelt nå . Dørlister får jeg kjøpt ,men prioriterer andre ting foreløpig . Bilen ble vasket og shinet på mandagen og så fort der er tørt ute skal jeg ut igjen . Bilde: Var spent på kjølevæske og innholdet der etter radiatorbytte og diverse men her er det tett overalt : Og kjølevæskenivå der det skal være : Dagens lille jobb gjorde at man føler at ting ser så mye bedre ut . e32 og e34 ser fort forfalllende ut med lister som ikke er inntakt .
  13. Ja hvertfall når det er kul i hampen og finne enkelte ting 😩 Denne mannen her var hvertfall i overkant ærlig på ting og 😅😅 Fikk streng beskjed om at hvis jeg prøvde å klage på en gammel del fra etterkrigen ,DET kunne jeg glemme!!! Sa bare pent at send den du og du vil ikke høre noe fra meg med mindre jeg trenger mer deler .😅
  14. Takk for det Viggo 😊 Oljelekk er kjedelig og fremdeles så lekker den rundt bunnpakning desverre så jeg får se hva jeg gjør . Jeg bør egentlig få fikset det og . Takk takk😊 Er ekstra gøy faktisk og stelle med denne da dette er liksom en bil som ingen vil ha pga motor.😊 Det viser seg her at nå etter 9000 km så har denne levert som om det skulle vært en Toyota Carina med 370000 km på telleren . Derfor er det morro å gå litt kjerringa mot strømmen på denne Morten. Lite drivstoff bruker den ,god og kjøre ja det meste og litt til 😊
  15. Fin bil du har her @Dusy men ikke småtterier den som står ved siden heller😊
  16. Da er det hvertfall bekreftet på hva som er på vei til meg : Abs sentral til Horst . Nå mangler jeg igrunn bare en ny akkumulator så har jeg komplett bremser til e28 fra 525 i og oppover ,altså de viktige delene foran . Tar et til : Og tror dere jaggu ikke jeg har skaffet en helt ny slavesylinder til bremsene og til e28 idag ?😊 Den henter jeg i nabobyen kr sand neste gang jeg er forbi der . Fremdeles så nyter jeg hverdagen med e34 og det til de grader 😊. Ellers et dagsferskt bilde av Opelprosjektet her : Den har der vært folk og sett på idag og nå går det fremover . Han ene som var der plukket ut hjernen og skulle se på den da etter han hadde målt ikke fikk signaler her og der . Stosekser til Opel : Men akkurat her så hviler jeg meg mer da jeg ganske enkelt har nok med mine egne biler sånnsett.😊 Uansett gøy .
  17. Ja det er ufattelig gøy og en følelse som jeg jeg aldri blir lei av faktisk 😊 Det tror jeg på og du hadde jo grom M30 med turbo ,Og tøft er ikke det ? Det jeg ikke skjønner er hvor gøy det er å fyre den selv etter så mange år 😊
  18. Tja da kan jeg ta en kjapp oppdatering etter gårsdagens skruing .😊 Somsagt så sluttet det med at jeg tok på litt ekstra pakningsilikon og ting stoppet der . Ble til at jeg gjorde andre ting isteden . Vel det ble tirsdag og jeg tenkte at hvorfor ikke se om ting er tett nå ? Isteden for da og la bil gå på tomgang ,så kastet jeg bil i drive og tok meg en lengre tur hit og dit ja overalt . Bevisst så åpnet jeg ikke panser før jeg var hjemme og det ble mil idag og : 12.8 mil totalt så nå var det jo litt spennende og se under ved filterhuset. Hadde dette grafset sørget for at ting nå ble tett?: Og her er det nå 110% tett endelig : Helt uten oljespor og det er godt . Pakninger som feks dekselpakning og vaakumpumpe er og oljefritt nå. Nå er det duket for en høytrykksvask ved blokk for der er masse søl som jeg ikke fikk bort ,helst ved veivhus og håper jeg slipper og bytte det og pga er en drittjobb på n46. Hvertfall her står den friskmeldt uten filterhus lekkasje omsider : Fylte bensin istad ,huff dette er dyrt nå 🥲🥲
  19. For mange har km stand mye og si blant entusiaster det har man sett gang på gang . Leser jo stadig utsagnet :Fin bil men for høy km stand ,dette gjelder og eldre biler i aller høyeste grad . Men selvsagt heller en bil med lang og høy km kontra rustvrak . Synes en godt ivaretatt pre face ser like bra ut og vel så det som en facelift utgave jeg for min del . Har vel kanskje med å gjøre at det var nettopp modellen fra 94 til 98 som jeg higet etter da jeg var ung på 90 tallet . Skulle man derimot kjøpt dyr 38 idag da måtte det nok blitt en facelift . Er vi her nå i 2026 at man må ta til takke med det man finner ,eller er det håp for de skikkelige råe e38 bilene enda ? Tenker da utstyr og motor . I E30 var det vel sorgen samt e21 vel ? Synes å huske at der var mye dårlige seter ute og går i de .
  20. Tre år allerede altså Viggo ?Tiden går fort 😩 Synes ikke det er lenge siden du drev og oppdaterte e34 tråden ,men det begynner jaggu å bli lenge siden .
  21. Gratulerer med nok et tilskudd i Bmw familien 😊 Rå farge på denne ,men ingen Opel nå ?
  22. Da var det oppdatering igjen her og starter for hva som ble gjort igår . 14 dager siden sist bil ble vasket og i og med den brukes hver dag ,er det et minimumskrav at den vaskes minst hver 14 dag . Kona hadde vært på Rusta og tatt med to sånne : Et produkt jeg aldri blir lei av ,så man måtte ta det i bruk .😊 Prickbort in the virkning: Etter vask var det og sette igang med tørking : Litt ekstra rundt ved motorrrom og : Etterhvert ferdig : Klar for nye dager : Så ville jeg sjekke at fjorårets jobb virket ,nemlig tilt på takluke . Et godt tegn : Et enda bedre tegn : Dette : Bakover virker det og med litt hjelp men er noen stag som må byttes der etterhvert . Vi går da til idag pga jeg ville få fikset den oljelekkasjen ved filterhuset : En kjent venn med følge er med : Noe jeg prøver å venne meg til er å bruke hansker når jeg skrur ,sånn atcjeg slipper og grise til så mye : Egentlig greit med sånne tynne . Uansett vi er igang : Dette filteret så ikke galt ut etter 8000 km : Og heller ikke oppi her : Spørs hvordan det hadde sett ut om den ikke brukte olje 😅. Neida ikke så galt . Fikk løst filterhuset og egentlig så ser jeg ikke noe galt her med pakning : Det ble brukt mye avfetning og bremseegenskaper ved blokken da den var soaket med olje men bra nok nå : Andre ting ble rengjort og : Klart for montering : Nytt filter med O ringer : Er pakning fra Topran smalere tro ?: Hvertfall alt ble satt sammen og tok en testtur . Totalt 4,2 mil og var spent ,men det lakk like ille 😩😩. Da ble jeg irritert og demonterte alt igjen og det gikk for fort . Jeg mistet to av tre skruer til filterhuset ,så måtte avgårde og kjøpe nye bolter og da ble det jo gøy å kjøre og handle : Nye bolter ; Når jeg kom hjem så måtte jeg tørke av litt mer på blokk og kjente noe med fingeren ..Tok frem magnet og der var en bolt : Og fant den tredje og under innsuget så sånnsett så hadde jeg ikke trengt å kjøre men skitt au .😊 Men nå tok jeg ut pakning igjen ,rengjorde og la på pakningsilikon på den på lik linje som jeg gjorde på toppdekket pakning ,satser på den holder tett nå her . La på litt ekstra helt ut mot hjørnene og så får vi se . Hvis ikke det er tett nå så skjønner ikke jeg og da får jeg få en kompis av meg til å se på det . Sånne ting er greit å ha iorden synes jeg . Gleder meg til å legge på sommerhjul men før det ,rustreparering . Dette bildet her skulle lengre opp men her la jeg altså på ekstra pakningsilikon i håp om å få det tett. Og akkurat det ødelegger ikke nattesøvnen min med litt ekstra gugge på .😊
  23. Først nyvasket e91 etterfulgt av søndagstur med e34 : Fin søndag 😊
  24. Idag har det vært en produktiv dag ikke minst innholdsrik dag til å være en søndag . Etter frokost og farvel til svigers ble det vask e91 ,men hadde helt andre planer idag .. Tørr vei oppholds og fint det betydde at idag skulle det bankes mil med e34 ferdig diskutert . Det skulle mimres og kjøres med 80 talls og 90 talls i spilleren .😊 Først en klunk med 10 l 98 : Dvs 9 liter pga sjekk bildet 😁😁. Igjen å få lov å kunne kjøre denne kan ikke beskrives hvor gøy det er .. Ifjor satt jeg hjemme og kunne ikke bevege meg og uten rett til å kjøre ,det er da med respekt og ydmykhet jeg nå kjører rundt her og omtrent alt er som før . DET er ikke en selvfølge når jeg ser hvor ille det har gått med andre med samme hjerneslag som jeg fikk.🥲. Først ut på e18 retning ingenting den beste destinasjonen . Hvertfall havnet nesten oppe ved hjemplassen min ,men snudde . Så nedover ytre vei fra Tvedestrand til Arendal og her var det mange som var ute og gikk ,som vinket og hilste med tommel opp som igjen er koslig . Gamle biler liker de fleste . Så ned til sentrum i Arendal og se og det samme her med mye vink og tomler . Man merker forøvrig at flere og flere tar ut biler og sykler nå heldigvis . Måtte ta et par bilder av bilen og . Endelig : Digg å kjøre ren e34 i sol og vår : Man trives : Mens jeg var ute og kjørte ble jeg ringt etter og ble bedt på kaffe og bilplanlegging. Dere husker sikkert om han jeg skrev om som kjøpte seg Ford MK1 . Vel han er ikke like rask og få igang med tingene så nå slo jeg igjennom her og sa :Dagen før skjærtorsdag ,så kan jeg være med å få denne bilen opp og gå . Jeg bygger om drivstoffrør inn til forgasser ,bytter noen ledninger så pakker du om forgasseren sånn at den er klar til oppstart . Var en glad kompis nå som vi fikk lagt en plan 😊 Av og til må man skjære gjennom og få litt skyv på enkelte . Selvsagt skal denne på veien 😎😎: 9,5x13 skrudde Revolution er verdt endel ja og passer 10/10 på et byggverk som dette 😊. Felg: Kaffe ble tatt og prat og planlegging ble gjort og kjente på rastløsheten ,så ble ble en tur til Birkeland og . 20 mil ca uten noe tull med bilen og gleder meg allerede til imorgen . Denne uken får jeg antageligvis Abssentral til e28en og . Godt Horst ikke skal hjem nå enda sånn at jeg ikke får brukt den . Dere vet jo hvordan det blir da !😅 Nabodama sa det at nå var det godt å høre denne bilen igjen da vet man det er vår og det er sant .
×
×
  • Opprett ny...