Gå til innhold

Hollabaloo

Medlem
  • Innholdsteller

    736
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Hollabaloo

  • Bursdag 01/16/1980

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo
  • Kjøretøy
    Hogd! 1998 E39 520i

Nylige profilbesøk

1441 profilvisninger

Hollabaloo's Achievements

  1. Det kommer jo litt an på. Gitt at man har en F30 320i med 300x22 skiver. Da gjelder følgende: Nominell tykkelse: 22 mm MIN TH: 20,4 mm Gods man kan slite bort før man når MIN TH: 1,6 mm Gods man kan slite bort før bremseskivene må av bilen: 2,4 mm Gods man kan slite bort fra man passerer MIN TH til bremseskivene må av bilen : 0,8 mm (2,4mm-1,6mm) Gitt at man er nede på f.eks. 20,5 mm etter det første settet med bremseklosser, så sier BMW sine instruksjoner at det er greit å gjenbruke skivene fordi tykkelsen er større enn MIN TH. Men er det smart? Man har da i eksempelet slitt bort 1,5mm på det første settet med klosser, og har igjen 0,9mm å gå på før skivene må byttes, og det er da sannsynlig at skivene må byttes før det andre settet med bremseklosser er utslitt. Jeg ville nok i det eksempelet gått for skivebytte i samme slengen som bytte av klosser. (jeg vet ikke hvor realistisk det er at man sliter så mye på skivene på et sett med klosser, men jeg innbiller meg fra sist gang jeg skiftet bremser at det var en ganske heftig slitekant på skivene foran etter det første klosse-settet - ny skiver ble da montert siden det uansett var så billig) Hadde jeg derimot kunnet sannsynliggjøre at skivene ville tålt et helt sett med klosser til uten å nå 22mm-2,4mm=19,6mm, så ville jeg nok kunne vurdere å beholde skivene, evt. hvis det var en "gammel haug" som uansett bare skulle være på veien en begrenset tid til og som aldri ville rekke å slite ut bremsene før den ble hogd.
  2. Hvilken modell hentet du instruksjonen fra? Jeg hentet i sin tid instruksjonen fra en 318i E90. La oss ta en titt på en engelsk oversettelse for 320i F30: Som du ser så står det akkurat det samme som på tysk. Jeg regner med at den tyske originalen for 318i E90 sa akkurat det samme som den engelske (som jeg siterte i mitt startinnlegg i denne tråden) og at man endret både på den tyske og engelske instruksjonsteksten for nyere modeller. Det er forøvrig interessant å klikke seg inn på linken "minimum brake disc thickness", da får man info om det dere diskuterer, nemlig om hvor mye under MIN TH man kan bruke skivene før de må byttes. Dette er for F30 320i, det kan sikkert gjelde andre tall for andre modeller:
  3. Girskiftfølelsen er fortsatt god som gull, 8 år etterpå. I tillegg til Z3-girstang byttet jeg også ut CDV valve med en "uthulet" en fra Zeckhausen.com det samme året, og skiftet original MTF-LT-1 girolje. Hadde jeg kjøpt en "ny-brukt" manuell E39 igjen, så ville jeg gjort det samme igjen uten å nøle. Forskjellen er natt og dag. Spesielt viktig på de motorsvake variantene (som en 520i) der man må gire ofte
  4. Har ikke 520d xdrive "TRW floating caliper"? Der gjelder vel andre rutiner når det gjelder å smøre glideboltene. Jeg har forøvrig samme type calipere som du linket til over, og har kun rengjort glideboltene de siste 5-6 årene. Det har fungert helt fint, selv om det føltes "feil" første gang jeg gjorde det (gammel vane er vond å vende).
  5. Det er et veldig godt poeng. Bedre å bruke noen minutter på å fjerne understellsguffe fra muttere og bolthoder når man under all guffa blir belønnet med rustfri deler som lar seg løsne med vanlig verktøy, enn å måtte dra fram vinkelsliper og det som verre er for å kjempe med istykkerrustede skruer og bolter...
  6. Jeg har gode erfaringer med Goodyear eagle f1 asymmetric 3 i dimensjon 235-45/17 på E39. Merk at dette dekket har nå kommet i ny utgave Asymmetric 5. Her er en sammenlikning mellom de. Er sikkert restlagre av Asymmetric 3 rundt omkring. Anbefaler deg å se denne videoen, om ikke annet for å få litt mer info om dekkalternativer. Oppsummert liste nedenfor: Bane-dekk Goodyear Eagle F1 SuperSport R Michelin Pilot Cup Sport 2 Sports-premium-dekk Continental SportContact 6 Goodyear Eagle F1 SuperSport Michelin Pilot Sport 4 S Sports-premium-dekk som er mer komfort-orientert Continental PremiumContact 6 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 Michelin Pilot Sport 4 Nesten-premium Hankook Ventus S1 Evo 3 Nokian PowerProof Falken Azensis FK510 Komfortorienterte touring-dekk Michelin Primacy 4 Continental EcoContact 6 Nokian WetProof Hankook Ventus Prime 3 Falken Ziex ZE310
  7. Skader ikke å overhale caliperne i samme slengen. Selv om stemplene ikke sitter fast, så kan de gå treigt. Forøvrig: The real truth about warped brake rotors Man kan sikkert diskutere innholdet i artikkelen, men jeg har nå ihvertfall hatt gode erfaringer med "brake bedding" for å få bort vibrasjoner. Foretrekker litt aggressive klosser som sliter mer på skivene, selv om det blir mer støv og slitasje av det. Da holder jeg rusten unna i slitebanen. Forrige bremsesettet mitt foran (originale skiver + textar klosser) holdt ca 40000-60000km (husker ikke nøyaktig) før jeg valgte å bytte til det jeg har nå. Som er Zimmermann-skiver og Textar klosser.
  8. Pumpa mi sa takk for seg for 3 år siden, kjøpte hele greia ny. Det er i løpet av 8 år den dyreste enkelttdelen jeg har kjøpt til 520en: Glad for at jeg tok den kostnaden da jeg rota rundt med radiator-bytte og lufting tidligere i år...
  9. Hva vil dere si er en riktig pris på denne? (Husk at Økern tar et salær på 9900 kr på toppen av kjøpsprisen dersom en bil selges til 99000 eller mer) 2008 530i: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150649199
  10. Jeg brukte sånne en gang. Vil ikke anbefale de til noen. I fjor da jeg skiftet dempere og fjærer bak, brukte jeg disse. De koster bare 100 kr mer, men føles mye mer solide og trygge:
  11. Øvre og nedre fjærgummi også i tillegg til fjærbeins/demper-lager. Dersom det er en bil man ønsker å holde i god stand og ha i flere år, så ville jeg benyttet anledningen til å bytte begge sider, og skiftet demperne i samme slengen dersom disse er gamle. Så slipper man å bekymre seg for fjær/demping foran på mange år.
  12. Nå er den nye hylsa (og staget) montert. Dypfrosset (-25 grader) var det bare å klemme hylsa inn med håndkraft, trengte ikke å presse den inn med verktøy. Det var vel du @quandt1960 som lurte på om erstatningshylsene fra eBay kanskje var minimalt mindre, og det kan hende du har rett. Noen lurte på hvorfor jeg ikke bare gjenbrukte den gamle hylsa. Til det vil jeg si: Ta en titt på bildet av den gamle hylsa. Over halvparten av kragen er knekt, og arbeidet med å få den av gjenstår. Jeg vil si at de ca 300 kr jeg betalte for en ny hylse, en økonomisk bagatell i bil-mekanisk sammenheng, var vel anvendte kroner
  13. Venter fortsatt på ny hylse, så har ikke skjedd noe siden sist. Men kom over denne videoen som viser hvordan man kan presse inn hylsa. Det er akkurat sånn jeg planlegger å gjøre det.
  14. Bra tips! Hos meg så er "skaden" allerede skjedd. Du sier at hylsene er fryst/krympet fast inni armen. Ved re-montering av hylse som har løsnet, har det noe for seg å la de ligge over natta i fryseren først, eller trengs det temperaturer lavere enn -25 grader for å få noen krympe-effekt?
×
×
  • Opprett ny...