William Skagen

Members
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

About William Skagen

  • Rank
    Korporal

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. William Skagen

    Bmw e39 540i/6 Touring Svenskimport!

    Den har gått 232.000km så det er ikke småtteri, men det skal merkes at bilen ble kjørt de første 150k i Tyskland i løpet av kun 4 år. Resten ble kjørt i Sverige
  2. William Skagen

    Bmw e39 540i/6 Touring Svenskimport!

    Beholdt begge vognkortene ja. Sendte han kopi av toll/godkjennings-papirer og det funka fint. Hele prosessen gikk overraskende glatt så kan bare anbefale. Ved neste import ville jeg nok hentet bil litt nærmere Norge og evt. bestilt forsikring til de svenske skiltene som sto på bilen. (Man har lov til å kjøre med disse i Norge i 30 dager)
  3. William Skagen

    Bmw e39 540i/6 Touring Svenskimport!

    Stemmer at dette er en sen 00 modell, og ja E39 med V8 er utrolig morro. Spesielt gøy er det å se folk som tester bilen glise når de starter den 😄 De fleste tror det er en 520i/d eller lignende før hører motor! Takk for tips 👍Kom på rundt 14000 i moms og ellers 2400kr i vrakpant og 120kr for norske skilt. Typegodkjenning var gratis siden bilen var E1 merket og engangsavgift slapp jeg siden bilen er "veteran". Regnet på hva bilen ville kostet meg dersom den skulle vært produsert 3 måneder senere, og endte opp på 70.000 i engangsavgift
  4. William Skagen

    Bmw e39 540i/6 Touring Svenskimport!

    Hei og hopp! Tenkte det ville være gøy å lage en tråd nå som jeg endelig har noe artig parkert utenfor 😊 BMW frelsingen min startet faktisk for kort tid siden med en gjennomrusta og sliten E39 525i. Jeg ble utrolig glad i bilen så den "logiske" oppgradering ble for meg en vassere versjon av samme modelltype. Kravet var manuelt gir (da jeg er ung og må kunne imponere damene), tørst bensinmotor og tolererbar utstyrsliste. Etter å ha funnet lite interessante biler her til lands falt det på en lovende 540i fra sverige. Nå som vi slipper engangsavgift på 2000 modeller var det jo bare å utnytte dette til det fulleste, så jeg dro med meg noen kompiser og kjørte gode 7 timer til Oskarshamn for å hente en bil jeg knapt hadde sett 8 bilder av. Da jeg omsider var fremme på den ellers tomme havna ble vi vinket inn av to menn i arbeidsklær til et mørkt mursteins-belagt varehus. Litt tidlig å dø allerede nå tenkte jeg, men jeg var veldig gira på 540 så jeg bevegde meg modig innover. Det viste seg heldigvis å være to superhyggelige folk der eieren entusiastisk viste meg bilen og hva som hadde blitt gjort i hans eie. Kort tid etterpå var jeg solt eier av en Tysk V8 stasjonsvogn med manuell girkasse! 🤩 Det har dog ikke bare vært enkelt.. Etter 10 kjørte kilometer begynte bilen å riste svakt på motorveien. Dette utviklet seg brått til å bli en voldelig risting og jeg endte opp med nødlys på veikanten mens vi febrilsk feilsøkte bilen i bekmørkt pissregn... Det falt nå på meg at jeg skulle kjøre 600km hjemover i dette været med en ukjent bil som hadde sommerdekk av tvilsom kvalitet tidlig i februar måned 😬 Både selger og mekaniker-kompis kom med tips, og etter å ha sjekket deler av for/bakstilling regnet vi med at felgene som ble satt på før salg måtte være ujevne. Med gyldige prøveskilt ut dagen bestemte vi oss for å kjøre forsiktig videre. Siden bilen ikke ristet under 80km/t tok vi en svingete landeveis-omvei for å slippe 110 sone. Dette endte opp med å bli en av mine desidert beste kjøreopplevelser noensinne mens jeg jagde kompisene mine på tomme og åpne landeveier. På mirakuløst vis gjorde dette at bilen "myknet" helt opp etter det som må ha vært en tærende vinterlagring. De resterende 400 kilometerne gikk som en drøm selv i sunne hastigheter, og på Svinesund tollstasjon gikk fortollingen heldigvis helt smertefritt så jeg rakk (omtrent) helt hjem før prøveskiltet løp ut! 😀 Alt var dessverre ikke nirvana enda, da jeg dagen etter la om til mine shabby men rette RC090 felger, og merket at høyre jekkfeste bak ikke var helt oppe å nikket. Før jeg rakk å senke bilen sa det knæsj, og jekken bevegde seg sakte opp i kanalen 😍 Typegodkjenning virket nå litt håpløst, men av ren trass bestilte jeg time. Mulig han som jobbet der likte bilen, men han mente at siden rust kun var isolert til ytre kanal var det ikke trafikkfarlig, og siden bilen ble kjøpt ferdig EU godkjent gikk den jaggu gjennom 🤗 Etter dette rabalderet har jeg fokusert mest på å nyte bilen mens det har vært fint vær, så lite har blitt gjort. Utstyrsliste ser du her. Foreløpige feil utenom ovennevnte er: Mindre rustblemmer/shabby lakk her og der og rust rundt glassbaklukerammen (umulig å få tak i rustfri brukt tydeligvis..) Litt overflate rust under bilen som tyder på et salt liv helt uten tektyl e.l. Pikselfeil i speedometer Tror justeringspinner til lykter har ryket. Hydraulisk bakluke er treg Radiomodul er defekt og jeg klarte å ødelegge kassettspilleren med en tape-AUX kassett på vei hjem fra Sverige så har 0 tilgang til musikk Det som foreløpig plager meg mest: vandring i styring (svinger svakt til høyre og venstre av seg selv på motorvei). Dette er vist et problem flere har hatt med e39, men som ender opp med å være alt fra traversforing bak til styresnekkejustering foran.. Bilen var heldigvis billig nok til at disse skavankene kan svelges, og med kun 200ish produsert i hele verden (?) i konfigurasjon 540i touring med manuell kasse og facelift er den overraskende sjelden også!
  5. Hei, Har en 2001 mod e39 525i med godt over 300.000km. Ved kjøp fortalte eier at katalysatorene sannsynligvis var tette. Symptomene jeg merker på bilen er dårlig bunndrag spesielt i oppoverbakker eller på lavt turtall generelt. Ved akselerasjon i høyere turtall funker motor helt knall og maler rent så jeg grubler på om det kanskje heller er vanos som er problemet? Har forresten et par feilkoder: P0011, P0014 og P1620. De første melder om "cam timing over advanced", er det her problemet med bunndrag ligger kanskje? Skal også nevnes at Torque appen (gjennom OBD2) viser at både catalyst og O2-sensor er "incomplete". Erfaringer rundt denne beskjeden hadde også vært fett Takk!
  6. William Skagen

    E39 diamantnøkkel vil ikke låse bilen

    Ja har grublet litt på om det kan være noe med den. Problemet er at låseknappen i midtkonsollen fungerer fint så det motsier såvidt jeg vet gm3-feil symptomet der bla. alle låseknappene slutter å virke
  7. Hei hei, Kjøpte meg nylig en E39 525i Touring 2001 mod. med nøkkel som ikke ville fjernlåse/åpne bilen. Jeg la merke til at den ville fungere i noen sekunder etter en lang kjøretur, så konkluderte med at den trengte nytt batteri. Kjøpte meg deretter et originalt V2020 batteri og loddet dette på. Tok en kjøretur på 30min og prøvde deretter funksjonene. Dessverre så fungerer ikke låseknappen (BMW emblemet), men det går fint an å låse opp bil/bagasjerom med de to andre knappene. Prøvde å "re-programmere " nøkkelen og dette gikk fint (krever at man bla. trykker på låseknappen for å gjennomføre), så regner med at selve knappen er OK. Hva kan være feil her?