Omtrent hver M52/M54 eg har skrudd på har opprevnet vakuum blendeplugger bak på innsuget mot torpedovegg. Er litt vanskelige å komme til, men det går.
Ellers så er det veldig vanlig at veivhusventilasjonen sprekker i rørene mellom toppdeksel, oljeseperatoren og innsug. Grei måte å finne ut om veivhusventilasjonen har stor lekkasje på er å ta av oljepåfyllingslokket, og høre om motoren forandrer tomgang, hvis ingenting skjer så driver motoren antageligvis allerede å sug falsk luft gjennom ett sprekt veivhus rør. Motoren bør forandre seg en del på tomgang hvis alt er i orden, fordi du lager falskluft med å ta av påfyllingslokket. (Du kan finne ut om du har typisk dårlig M54 som blåser ut veivhusdamp pga råtne stempelfjører, hvis du ser at det står ut røyk/damp når du tar av påfyllingslokket.)
Har sett M52/M54 med sprekk i innsugslange mellom Lmm, og gasspjeld. Men det er ikkje så dårlig innsugslange på dei som di gamle M50'ene hadde. Må helst demontere slangen(e) for å sjekke etter sprekker.