-
Innholdsteller
491 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av RNJ
-
Da er X5 45e vel fremme i Spania. En glimrende motorveiscruiser! Rett under 3400 km med 118.1 km/h i gjennomsnitt og 1,18 liter på milen. Vi ladet ikke underveis men kjørte ren bensin og jeg syns at under 1,2 liter på milen er meget imponerende. Bilen ligger fint på motorveien, men i fjellene i Spania er motorveien ganske svingete og da merker man godt vekten. Jeg klarte da ikke 150 km/h som bilen ellers lå på i Frankrike og Spania. Vi kjørte X5'en fordi vi hadde to hunder i bur i bagasjerommet. Hvis ikke hadde vi kjørt min G11 750D som nok ligger et lite hakk over i komfort. Uansett dette imponerte X5'en veldig på både sittekomfort og støynivå.
-
Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 |
emne svarte i RNJ sin Fredrik 90 i Bilder og filmer / Show-off
Som et kuriosum så kan det nevnes at bilen ble levert med et annet instrumentpanel enn det som sitter i bilen nå. Slik så det ut da jeg kjøpte bilen: Den var på service og jeg nevnte at det var noe tull med lyden i blinklyset. Da jeg fikk bilen tilbake hadde det kommet til en kjølevannstemperaturmåler: Jeg fikk ingen forklaring på hvorfor og vet ikke om det var en generell oppdatering eller relatert til høyttaleren som gir klikkelyd når blinklyset brukes. -
Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 |
emne svarte i RNJ sin Fredrik 90 i Bilder og filmer / Show-off
Det er en fornøyelse å se at bilen nå får den pleie som den fortjener og som den inntil for noen år siden siden også fikk hos meg. Når det gjelder innstegslisten så må jeg innrømme at denne ble byttet hos Bavaria i 2013. Den første hadde blitt litt "boblede" og ødela inntrykket når døren ble åpnet. Når det gjelder skiltholdere så er det nok heller Tronrud bil du skal se etter. Jeg kjøpte bilen med 9 600 km på telleren hos de. -
Gratulerer med flott bil! I slutten av november i fjor kjøpte vi samme type bil som også var veldig godt utstyrt. Liker den bedre enn jeg hadde trodd på forhånd og er enig i at lyden i rekkesekseren er imponerende bra selvom bilen i seg selv er veldig godt lydisolert. På fredag er planen å kjøre til Sør-Spania i bilen og jeg gleder med til å prøve den på langtur
-
Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 |
emne svarte i RNJ sin Fredrik 90 i Bilder og filmer / Show-off
Ja, takk for fin og ryddig handel! Dette var bilen jeg aldri skulle selge men når det først skulle være er det en fornøyelse at den har funnet et godt hjem hos en entusiast. Jeg håper du/dere får like mye glede av den som jeg har hatt. Den har vært ved middelhavet, på Formel 1 på Spa, Vestlandet og mange ganger i København. Bilen har gått som en klokken og det har aldri vært problemer! Jeg håper jeg får se mer til den her på forumet. Jeg fant noen bilder med alle tre typer hjul som fulgte bilen: -
Min kone har to mindre hunde (cocker spaniel) som hun absolutt vil ha med i bil. Vi nar nylig kjøpt en G05 X5 45e og trenger et hundebur til denne. Er det noen som har anbefaling i den anledning?
-
Takk for innspill til mitt luksusproblem! Alltid godt å høre ulike synspunkter! Etter å ha lest og tenkt så sitter det nok lengre inne å selge 130i'en. Får se om jeg bare beholder den eller om den blir blir avskiltet og lagret. i3'ene er veldig praktiske å ha og jeg liker de godt. Har ikke veldig lyst til å parkere 750D'en på Sandvika storsenter og på min seneste jobb ville jeg ikke ha fått plass til den i parkeringskjelleren. X5 45e kan i en viss utstrekning erstatte i3 men ikke helt. Min kone er flere ganger i Oslo og prisen for parkering og bompenger gir i3 en stor fordel. I tillegg er jeg mer komfortabel med å gateparkere i3 fremfor X5. Likevel er salg av den ene i3 en mulighet da vi relativt greit hadde klart oss med én. Jeg er enig i at X5 45e er en overgangsteknologi, men tror det er veldig langt frem til at diesel i 750D'en blir helt utdatert. Som @Fredrik 90 skriver er det en fantastisk langtursbil. Jeg er på ingen måte klar for å selge denne selvom det er et klart overlapp med X5'en. X5'en er forøvrig den eneste med tilhengerfeste som jeg tidligere har savnet. En annen refleksjon: Jeg har vært veldig fornøyd med infotainmentsystemet i 750D'en men etter å ha fått X5'en så virker det veldig gammelt. Spørs om det ikke nettopp er dette som fremover vil avgjøre om en bil føles utdatert heller enn kjøreegenskaper og ytelser. 130i'en har full navigasjon som var stas å ha den gang bilen var ny, men i dag gjør det bare at bilen virker utdatert. Jeg ville heller ha bilen uten navi i dag. Her et par bilder av 130i'en fra den gang jeg kjøpte den:
-
Siden det diskuteres variasjon i bilparken så tillater jeg meg å komme med et bidrag og presentere et aldri så lite dilemma. Jeg er veldig god til å kjøpe bil men ikke så god til å selge og har derfor fått i overkant mange. Det toppet seg tidligere i desember hvor min kone trengte større bil og vi kjøpte en X5. Bilparken er nå: 2006 130i manuell 2007 Z4 2.5i manuell 2016 i3 60Ah 2017 750D xDrive 2019 i3 120Ah 2020 X5 xDrive 45e I tillegg har vi en 2015 M235i cabriolet (manuell) i Spania. Alle bilene har lav kjørelengde og i veldig god stand. Jeg har tatt alle servicer hos BMW og alt er fikset løpende men det har faktisk aldri vært noe vesentlig feil på noen av de Vi har kun hatt X5'en noen uker men jeg må innrømme at jeg liker den bedre enn jeg hadde trodd på forhånd. Komforten i forsetet er ikke langt fra 7-serien. Lyden i rekkesekseren er overraskende bra og hybridsystemet fungerer helt sømløst. Dette må da være den optimale familiebilen! Her er et bilde fra vi hentet den i litt trist vær: Og her er M235i'en som er en fantastisk sommerbil: Og så til dilemmaet: Det er rett og slett for mange biler og jeg får ikke kjørt nok i de. Vinterlagring er også en utfordring. X5'en og 7-serien skal helt sikkert bli og det frister også å beholde de to i3'er da de er fantastisk som bybiler og daily drivers. M235i'en gjør også en strålende jobb i syden. 130i'en kjøpte jeg 1 år gammel da den hadde kjørt under 10 000 km. Jeg har vært utrolig glad i den og alltid sagt at den aldri skal selges. Har hatt mange fine turer og mange gode minner. Likevel så står den stort sett bare ubrukt og er knapt blitt kjørt de siste 5-6 årene. Selvom det er en morsom bil med selvpustende rekkesekser og manuelt gir så tviler jeg på at det noen gang blir en klassiker. Fornuften tilsier at den må selges. Det samme gjelder Z4'en. Jeg syns den er utrolig flott, men også denne blir alt for lite brukt spesielt siden vi har et sted i Spania med M235i'en. Som det står nå tenker jeg derfor å selge 130i'en og Z4'en samt muligens en av i3'ene til våren. Er jeg gal? Er det bare å la de gå eller burde jeg som en mellomløsning avskilte de og sette de bort i 5-10 år før de kanskje er enda kulere? Jeg husker ikke kilometerstand eksakt, men tror at 130i'en kjørt ca 130' km og Z4'en ca 80' km.
-
Pen bil, men er det ikke litt spesielt med "Ettermontert Hengerfeste i 2022"? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=278817854
-
Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!
emne svarte i RNJ sin Fredrik 90 i Bilder og filmer / Show-off
Jeg har hatt G11 750D i litt over et år nå og er usedvanlig godt fornøyd. Ja, den har stort fotavtrykk men bakhjulsstyringen gjør underverker for manøvreringen. Jeg hadde nok ikke valgt 7-serie som daily driver i en større by, men for meg som bor landlig til i Bærum og sjeldent er i Oslo sentrum har jeg ikke opplevd størrelsen som et stort problem. Det skal dog sies at det ofte blir i3 på kortere turer. Imidlertid er 750D'en helt fantastisk på lengre turer. For kort tid siden var jeg første gang på Autobahn med bilen da jeg skulle til Nederland for å se Formel 1. Komforten er helt fantastisk og motoren er ikke til å tro. Akselerasjonen fra 180 og oppover er brutal og fullstendig uanstrengt. Til vinteren eller våren skal jeg på tur til sør-Spania og gleder meg stor til turen! Jeg har forstått at du kjører mye sørover i Europa og da ville jeg ikke ha avskrevet 750D. Om du er forbi Bærum en gang så er du velkommen til en prøvetur! -
Jeg kan bekrefte at 130i er konge! Jeg kjøpte min i 2007 da den var 1 år gammel. Har kjørt ca 125 000 km nå uten noen problemer. Selvom den ikke er hverken den peneste, mest praktiske eller raskeste i garasjen er det alltid noe spesielt å ta en tur Den skal aldri selges og jeg planlegger å skulle begraves i den
-
Takk for svar både her og i PM. Jeg tror at konklusjonen blir å droppe trekk og heller fremskynde planene om carport!
-
Jeg har et hus i Spania og har kjøpt en M235i cabriolet (F23) som hyttebil. Har desverre ikke garasje og tenkte å kjøpe et trekk til bilen for de perioder jeg ikke er i huset. Dette for generell beskyttelse av bilen og ikke minst for å skjerme den mot solen. På sikt vil jeg nok få til en slags carport men inntil da tenkte jeg et trekk kan gjøre nytten. Jeg har ikke klart å finne et original trekk fra BMW. Noen som vet om dette finnes eller kan anbefale andre leverandører?
-
Det ser ut til at jeg får en garasjeplass eller to for lite til vinteren. Jeg vurderer derfor å sette et telt i hagen hvor det er plass til en eller to biler. Det blir sannsynligvis min 130i og kanskje også Z4 som får plass i teltet. Begge disse er registrert, men de brukes veldig lite om vinteren om noe i det hele tatt. Er det noen som har erfaring med oppbevaring av bil i telt om vinteren? Noen anbefalinger på type telt?
-
Jeg må innrømme at det ikke er alt BMW har tatt frem i senere tid som jeg syns har vært like vellykket rent utseendemessig. Hadde derfor fryktet det verste med tanke på den nye 7-serie men er positivt overrasket: Likevel er det noe som skurrer med en elektrisk 7-serie. For min del er dette er bil for lange turer i høyt tempo. De snakker om 600 km rekkevidde men da er vel realistisk rekkevidde på autobahn bare en vits. 0-60 mph for i7 60 er 4,7 sekunder. Min G11 750D klarer 0-100 kph på 4,5 og har "uendelig" rekkevidde. Tror jeg fortsetter med diesel litt til
-
Jo, C6'en var imponerende på mange måter og Citroën la mange ressurser i å bygge en bil som endelig skulle konkurrere med tyskerne. Likevel ble den aldri en suksess og heller en fiasko med kun litt over 20 000 produsert. C6'ens styrke var komfort og til en vis grad design. Håpet var at mange ville en en flott og komfortabel bil som nettopp ikke var tysk, men det var det bare ikke. Byggekvaliteten var ikke på tysk nivå og det å eie en C6 i dag er som ekstremsport å regne hvis du ikke har ditt eget Citroën-verksted eller veldig dype lommer. Jeg har hatt mange forskjellige biler og helt uten konkurranse har mine BMW'er vært mest pålitelige. Faktisk har jeg aldri hatt et eneste problem med BMW bortsett fra at jeg måtte skifte en coil på 130i'en og måtte reparere setevarme på en X3 jeg hadde før. Til sammenligning var C6'en sikkert på verksted 20 gange i de 2-3 årene jeg hadde den. Det er mulig at jeg har vært veldig heldig med BMW og uheldig med Citroën men jeg tviler. Jeg har forøvrig bestilt nye sommerdekk til 750d'en og valgte da ikke run flat dekk: Michelin Pilot Sport. Jeg er veldig spent på hvordan de er på bilen sammenlignet med de run flat den har i dag. Skal monteres om en drøy uke samtidig med service.
-
Mange takk! Jeg må innrømme at i utgangspunktet så jeg ikke etter diesel men heller 750i. Var også innom den M760Li som har ligget på finn en stund men konkluderte med at det blir for mange penge og at den nesten er too much. På mange måter ville 745Le være perfekt med rekkesekser og elmotor. Problemet at bare at da blir det LCI med de vulgært store nyrer. I tillegg ønsket jeg også helst en kort versjon (G11) frem for den lange (G12). 750d'en hadde lav kjørelengde og var på finn en stund før jeg tok kontakt med selger. I utgangspunktet var jeg skeptisk men utstyrsmessig var den også midt i blinken. Første eier hadde valgt omtrent akkurat det utstyr jeg selv ville ha valgt og han hadde også valgt fra det utstyr jeg ikke ønsket. 7-serie kan leveres med en opsjon med automatisk parfyme-dispenser i kabinen men jeg ville ikke kunne se meg selv i speilet om jeg kjøpte en bil med den slags jåleri. I tillegg hadde bilen heller ikke M Sport pakke som jeg syns blir helt feil på 7-serie. Første eier viste seg å være et skikkelig petimeter og bilentusiast og det er ingen tvil om at den var tatt godt vare på. Etter en prøvetur ble det signering av kjøpekontrakt Mange takk! Ja, 7-serie og iX er veldig forskjellige men poenget var at jeg som var i markedet for en romslig bil i samme prisklasse som iX egentlig ikke vurderte iX selvom jeg ikke er negativ innstilt til elbil. Er veldig fornøyd med 750d'en og motoren. På tomgang og bykjøring syns jeg nok at taxi-lyden fra dieselmotoren kan være litt påtrengende. Så snart man er opp i fart så er det ikke noe problem. Kreftene i motoren er helt hinsides og forbikjøringer går såpass lett at frykten for å miste lappen er påtagelig. Det som kanskje har overrasket meg mest er hvor stor forskjell det er på de forskjellige kjøremodi. I Comfort eller Comfort Plus vil jeg mene at den er veldig tett på den Citroën C6 jeg har hatt tidligere når det gjelder komfort. I Sport eller Sport Plus forvandles bilen og blir en fullblods BMW. Jeg syns ellers at det i mange biler er liten forskjell på kjøreinnstillingene slik at man nesten kan mistenke at det kun er placebo-effekten som aktiveres.
-
Jeg har nylig vært i den situasjon at jeg var i markedet for en større bil med plass til 4 for lengre turer. Med flere andre BMW i garasjen var BMW det opplagte valget og iX var absolutt en kandidat. Jeg har kun sett den på bilder men den vekket på ingen måte noen "må ha"-følelse. Jeg er ikke i tvil om at den kjører glimrende og min erfaring med elektriske biler (har i3 som daily driver) er også utelukkende positiv. Jeg så en del på bensin 7-serie ikke minst pga V8-lyden men ble litt betenkt ved å lese om mange som får motorproblemer. Det er også uforholdsmessig mange som selges med "motor byttet på garanti". Jeg endte med å kjøpe en 2017 750d xDrive (G11 pre-LCI). Norsk bil med kun én pertentlig eier før meg og bilen fremstår mer eller mindre som ny. Må si at jeg er veldig godt fornøyd og bilen kjører som en drøm med mer enn nok krefter. Den bruker omtrent ikke diesel og er virkelig den optimale langtursbilen. En lørdag formiddag kort tid etter jeg fikk bilen skulle jeg bare ta en liten testtur men endte på Vestlandet og hadde kjørt over 900 km da jeg kom hjemme samme kveld - uten å tanke
-
Tidligere i sommer kjøpte jeg en 2017 G11 750d xDrive. Bilen er solgt ny i Norge og har kun hatt én tidligere eier som har stelt veldig pent med den. Den har kjørt rett over 50’ km og fremstår som ny. Jeg har full historikk på bilen og tror aldri at noe har vært feil og vet heller ikke om noe som er feil nå. En fantastisk bil! Bilen blir 5 år nå i januar 2022. Burde jeg få den testet et sted før garantien løper ut. Kan/vil Bilia (hvor bilen er servisert og kjøpt ny) gjøre det eller blir det litt bukken og havresekken? NAF er også en mulighet, men jeg er ikke medlem og har heller ikke lyst til å bli det. Er det eventuelt uavhengige verksteder i nærheten av Oslo/Bærum som utfører den slags test? Eller burde jeg bare nyte bilen som den er og ta det som måtte komme etterhånden som det kommer?
-
Jeg hadde en kort (halv time) prøvetur i Ioniq 5 for et par dager siden og var egentlig ganske imponert. Veldig god plass/romfølelse, støysvak, kvikk og helt OK å kjøre. Jeg er ingen ekspert på biler i dette segmentet, men 550' kr for en fully loaded model med firehjulstrekk og største batteri virker som mye bil for pengene. Thomas i Autogefüel er også relativt imponert når han prøver en norsk bil i Spania
-
He he, godt poeng men jeg tror nok det mest blir jeg som kjører og fru RNJ i høyre baksete. Det blir nok enklere å få med familien på bilferie med M760i. Har forøvrig vært passasjer i F01 7-serie med fru RNJ bak rattet i nærmere 250 på Autobahn så hun vet godt hva høyre pedal brukes til
-
I utgangspunktet hadde jeg sett for meg en 750i xDrive i kort variant (G11). Her tror jeg man får en fint norsksolgt eksemplar for rundt 800k. M760i'en er en halv million dyrere, bruktimportert og lang (G12). At det frister med M760i er det ingen tvil om. Det er vel ikke helt usannsynlig at dette er den siste BMW med V12 og selv om den nok vil fremstå som en dinosaur om 10 år er den sikkert også ganske kul. For min del vil den ikke være daily driver men kun brukes på lengre turer primært til Danmark og sør-Europa. Med max 5-10k km i året så vil den kunne holde mange år. All fornuft tilsier at det er vanvittig å vurdere M760i men på den annen side er det en sjanse til å få en unik bil. Til sammenligning fremstår 750i'en som rene Toyota'en hva fornuft angår
-
Noen som kjenner til denne? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=220385489 Har lenge hatt lyst på 7-serie og V12 har alltid vært en drøm men er dette galskap? Tenker det kan bli dyrt å holde den i perfekt stand med såpass mye som kan gå i stykker. Noen som kjenner til påliteligheten til N74B66TU-motoren?
-
Jeg har to gamle late BMW-seksere: E87 130i og E85 Z4 2.5i. Jeg er helt enig i at disse er late i forhold til mer moderne konstruksjoner og ikke minst elbiler (sorry, @Fredrik 90). Til daglig kjører jeg i3 og til bykjøring er den helt klart kvikkere enn de to rekkeseksere. Likevel er jeg også blandt de som heller vil ha en rekkesekser enn moderne firer. Det er noe med lyd, linearitet, og bare det å vite at det er seks sylindre der fremme som gjør det hele verdt. Dette ikke minst når man en sjelden gang lar motoren få litt turtall og opplever at den faktisk ikke bare er lat. Om jeg skulle kjøpe ny bil og kun skulle tenke akselerasjon, ytelse og kanskje til og med praktikalitet så hadde det blitt en elbil. Hvis det var kjøreopplevelsen som var viktig så hadde det helt klart blitt en Porsche 718 Boxster GTS 4.0. Med 6 sylindret (selvom de ikke er på rekke), sugemotor og manuelt gir så tror jeg dette blir en klassiker. For meg fremstår dette som drømmebilen uansett pris.
-
Jeg har skumle planer om kjøpe brukt 7-serie - enten F01 eller G11. Diesel eller bensin-hybrid er det sikkert det fornuftige valget men bensin-V8 er jo det man egentlig vil ha. Imidlertid mangler det ikke på advarsler om pålitelighet på disse. Virker som om enkelte youtube're er veldig glad i å snakke BMW V8 ned. Jeg ser også at det er flere på finn som selges med ny motor byttet på garanti. Er det noen som har synspunkter på dette? Er det vanvid å overveie BMW V8? Bilen vil ikke være en daily driver og vil kun bli brukt til søndagskjøring og langkjøring.
