Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9370
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. GS bildeler, Koed. Så lenge det ikke er M3 så er vel alle armene like.
  2. Autoconcept er vel både og. Les det som står med liten tekst for å avklare egne forventninger. Hvis det står "garanti på girkasse" er det muligens greit å vite at det kanskje menes at du får en brukt kasse med ca. samme km-stand og at du betaler 20-50% av regningen, ikke at du får en fabrikk-ny kasse montert kostnadsfritt. De fleste som klager på slike garantier har som regel antatt at de får noe tilsvarende som man har på nybil, det har man som regel ikke når man betaler 5000kr for ett år elns.
  3. De har ikke laget ordentlig konfigurator på i4 enda.
  4. Bare ikke kutt den fine bilen din i to (halvveis), som han her: link.
  5. Ja, det glemte jeg selvfølgelig å nevne. Batterier på de aller aller fleste elbilene har vist seg å holde langt over forventning. De største unntakene har vært på Leaf (som ikke har varming/kjøling av batteri, what the fuck) og de som har brukt hurtigladeren oftere enn hjemmeladeren, samt kjørt med gassen i bånn veldig mye.
  6. Har lagt nye bensinrør med 8mm kobber og brukt gummislanger med klemmer for å skjøte. Lavere trykk, mye mindre pes enn bremserør der du må lage flens og bruke metallkoblinger. Gikk gjennom det, riktignok i 2014.
  7. Med et diagnoseverktøy for eksempel.
  8. For de som ønsker å ha bilen litt lenge så er det greit å huske at batterigarantien gjelder slik at man er garantert 70%+ av original kapasitet fram til bilen er 8 år. På i3 er kjørelengden for garanti begrenset til 100k km(?), mens i4 får vel opp mot 200k km. Sikkert greit å tenke på for de som vurderer å pendle lengre avstander på vinteren. Hvis man starter med rundt 400-450km rekkevidde så blir det rundt 300 km på vinteren, avhengig av hvor mye start/stopp med oppvarming det blir. Degraderer batteriet ned mot 70% og man skal ha litt buffer oppe og nede så kan det bikke under 200km. Kan være av betydning og noe å tenke på for de som ikke har hatt elbil før. Det var noe av grunnen til at det ble Tesla i sin tid her, selv med 70% kapasitet igjen på batteriet så ville det være ålreit rekkevidde. For å ta et eksempel fra i vinter så brukte jeg nesten 18-20% av batteriet på t/r jobb når det var -20 grader ute. Turen er på 19 km (tur/retur) og forvarming hjemme skjedde med hjelp av 5kW fra veggen. Altså ville en bil som ikke er koblet til lader hjemme/på jobb ha greid seg i én uke uten lading på den kaldeste vinteren, selv når distansen til jobb er på ca 1 mil (vel, den hadde greid det om ikke jeg skulle sette meg i en bil som holder +20 grader hver gang). Dette er med Model 3. Samme bilen greide dog fint en tur på over 300km i -5/-10 med fart på ca. 90km/t på motorvei, så det avhenger sterkt av hvor mye man skal varme opp fra helt kald bil. På de ikke helt så kalde dagene så får nok i4 god hjelp av varmepumpen.
  9. Helt klart. Kjører man spor på en bane med klare regler så er det nok ikke så gærnt. Er det derimot sladd-o-rama med 20 åringer som har ribba en bil importert fra Sverige til 20k er det neppe noen som gidder å forsikre slikt. Det er selvfølgelig satt litt på spissen.
  10. Nja, tviler på at de får til det samme. Blir vel i så fall krav om å være 30+.
  11. Leste det ett eller annet sted for en stund siden, fikk en til å tenke litt ja.
  12. Ah, 4-serie Gran Coupe. 5-dørs versjonen av 2-dørs versjonen av 4-dørsversjonen. Enda godt man fikk etablert 4-serie i sin tid for å dra et klart skille til 3-serien 😁.
  13. Har du sølt i en sensorkontakt eller kommet bort i noen ledninger?
  14. Takk for alle innspill. Jeg kjøper nok både braketten og litt diverse gjengeutstyr, inklusive "thread chaser" for både bolt og hull, samt utstyr for tapping og mulig noen inserts. Det virker som et greit sted å teste ut slikt.
  15. Takker! Ser ut som 180 kr hos GS, tar den med på neste bestilling. 4 bolter koster faktisk mer.
  16. @Otis tenker du på den som skruene festes i? Er det den samme som det var prat om i noe tråd om viskermekanisme nylig? Om det stemmer så kan det være interessant å teste ut Biltema sine, bare for å se hvor bra de fungerer, mtp. at det kan fikses "skikkelig" uten større ingrep om det går skeis.
  17. Har sett i TIS at BMW bruker helicoil, men det var på steder som ikke må inn og ut flere ganger. Så litt tomt ut for de på Wurth, men jeg kan vel alltids sende de en mail og høre. Takk for tips!
  18. Har noen prøvd Thread Repair Kit fra Biltema eller har tips til andre som leverer noe tilsvarende i Norge? Jeg kan vel strengt tatt drille og gjenge opp en dimensjon, men er greit å bruke original bolt også. Snakk om en M8x1.25 som sitter i den V-formede avstiveren mot torpedoveggen på E61. Bolten begynte bare å spinne på slutten, så kom aldri til strammingen. Kan forsåvidt bestille original helicoil fra utlandet også, avstiveren har sittet på bilen med den bolten i over et halvt år nå uten å lage klunk, så er ikke bråhast.
  19. Er ikke hele poenget med gummien på sidene til Cactus at det ikke gjør så mye om andre åpner sin dør i din dør?
  20. Avgiften er selvfølgelig på prisen etter rabatt. EDIT: som for så vidt ikke har noe å si, når man tenker matte. Moms er en faktor av prisen, nærmere bestemt 1,25 og øker/minker i takt med den. Når du gir rabatt så påvirker det både pris og moms. Så hvis du får 15% rabatt har du en faktor på 0,85. Om du multipliserer prisen med rabatten eller momsen først har ikke noe å si når begge skal med.
  21. Ikke mange e39er med kasettspiller på veien igjen:
  22. Du får det med low cluster også, det ser bare litt merkeligere ut. INPA viser bare rå sensorverdier, vanskelig å tolke direkte.
  23. Hvordan tenker du å gjøre det da? Hive deler på bilen til den funker igjen? Jeg vil anbefale deg å fikse diagnose delen, om ikke annet kun for motoren. Det at bilen er ombygd er ikke noe dealbreaker her. Hvis du skal lade delekanonen så vil jeg anbefale en ny original veivsensor. Hvis du en gang tenker tanken på Ebay sensor så kan du like gjerne la være.
  24. Du kan se verdier fra sensorer på hver side av tanken enten med et diagnosprogram eller vha. den skjulte menyen på instrumentclusteret. På den måten kan du bekrefte at dieselen ikke pumpes over fra venstre til høyre, men blir liggende i venstre fram til den kan renne over på toppen (returen går til venstre side). Jeg har samme problem på min 525d, men har ikke giddet å se på det noe særlig fordi jeg kan bare fylle når tanken har 30L igjen og det er sommerbilen min. Det er riktig at nr. 7 er den sannsynlige synderen, evt. en o-ring der som lekker slik at du mister trykket nødvendig for at sifonet skal fungere eller at noe i rørene der er litt tett. Her antar jeg at begge dine målere i tank og den i speedo viser riktig og at du faktisk har 20L i tanken når du tror du har 20L i tanken. Jeg husker ikke om M51 har et gjennomsiktig dieselrør under panseret fram til HT-pumpen, men hvis du har det problemet du beskriver så vil det komme luft der når bilen stopper.
  25. Har du lest ut feilkoder?
×
×
  • Opprett ny...