Gå til innhold

Sand1

Medlem
  • Innholdsteller

    393
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Sand1

  • Bursdag 01/27/1989

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Siljan
  • Kjøretøy
    E71 X6 40D/F25 X3 20D

Nylige profilbesøk

3037 profilvisninger
  1. Ja man skulle jo tru at det var det samme, men er en plot twist fra den ene til den andre. Jeg ser at zf sier at etter du har fylt olje og prøve kjørt da skal man utføre olje nivå sjekk. Jeg fylte kassa, startet og fylte på nytt, så ruset opp og holt girene i 10sek PRND M/S 1, 2 forså og gå tilbake 1,DNRP slik som kassene er bygd i dag får du ikke byttet gir manuelt til 4-6 uten at hjulene er drift eller hastigheten er oppe rundt der du skal skifte gir. Så å kjøre mellom hele tiptronic er ikke noe vits og prøve på. Det var slik tidligere at man kjørte i mellom disse også. Jeg hadde ekstra olje kjøler på min, vis man ser ned på røra som går til kjøleren som sitter på oljefilter huset ser man om de går videre eller om de bare går fra kassa og til denne kjøleren. Når jeg gjorde detta så holdt jeg på etter jobb, så jeg fikk kjempe problem med å kjøle ned kassa etter prøve turen. Så ble svarte natta før jeg fikk utført olje nivå sjekken. Da den skulle gjøres når olje var 36-40 grader? Når kassa var 70+grader så tar den mange timer før den blir kald. Jeg trodde det var en fordel og kjøre oljen varm før tapping, slik at man fikk ut mest og gikk kjappest, men det er det ikke, for alt som kommer ut er varmt, samt at det tar lang tid før alt kjøler seg ned. Så vil faktisk anbefale og ta og tappe den når den er kald.
  2. Det er smått utrolig at det er så maange forskjellige måter og bytte olje girkasser generelt. Jeg har sett noe fra autodata, meko, zf og bmw og alle disse er en twist som den ene ikke har eller den andre😅jeg har hatt bremsen inne, mener det står i zf sin beskrivelse. Men der igjen tror jeg det ikke står at du skal ruse opp motoren til rundt 2000 rpm igjen der tror jeg den bare skal gå på tomgang igjen. Men er en stund siden jeg gjorde dette sist nå. jeg tror jeg har hørt at grunnen til at du ikke skal slippe bremsen er fordi det kan komme luftbobler/trykk bobler når oljen passerer ventilene, men hvor sant det er har jeg ikke spekulert så mye i. Men har hørt om de som har sluppet bremsen også, har gått bra med de også. Men jeg ble mer confused av og lese de forskjellige enn jeg ble klok egentlig. Jeg landet på og følge oppskriften til ZF. Når jeg tenker meg litt om så mener jeg ved bruk av ISTA på oil balancing så øker den turtallet selv på enkelte modeller. Eller så kommer du ikke videre før den har akseptert turtallet i så så mange sekunder. Kassa bruker litt tid på å bli varm men tar vinter og votter for å bli kald vis man bare skal sjekke olje nivået etter prøvekjøring. Er noen som skal overfylles og kjøres vis den har ekstra olje kjøler. Da fyller du og peiler en annen dag😉
  3. Det er nice to know, maxgear tror jeg det var som virket veldig lovende når den ble satt på, men holdt ikke lenge. Så grei erfaring og ta med seg.
  4. Det høres veldig ut som vibrasjonsdemperen egentlig. Hadde en lignede lyd på min bil for noen år siden. legger ved filmer jeg tok fra den, da var vibrasjonsdemperen helt ny. Så ved evnt bytte kjøp av kjent kvalitet. jeg landet på febi. Maxgear Stark osv er dessverre søppel. IMG_0328.MOV IMG_0327.MOV
  5. Stemmer har sett den, ut fra det jeg har funnet ut så er de med M57 motor belemret med at det imploderer/skjer noe med høytrykk slangen fra tandem pumpen til snekkedrevet. Virker som de som har N57 har gått klar av det problemet(skulle ha vist det føre jeg bytta men). Slangen har også andre innfestninger. Jeg er usikker på hvor det sitter ventil og hvilken slange så har hvilket trykk. Men for meg så virker det som det er noe som stagnerer flowen til servo olja, når den går på tomgang. For det er snedig at ved å bare gi 200-300 rpm så er lyden borte og styringen oppleves mye bedre. Så etter å ha brukt 10 000 i slanger så er jeg spent om jeg resonert riktig. Men da står jeg ikke igjen med så mye. Har også liggende ventil til Aktiv styring. Men skulle ikke være så lang levreringstid på returslangen. Men har ventet 1mnd nå. Ja disse multireimene har spor på begge sider. Er noen N47 motorer som har det samme. Men er ment til å være slik.
  6. Den er nok riktig vei. Reimen på disse er dobbeltsidig siden den en siden driver vannpumpe, dynamo og servo. Mens den andre er til A/C kompressoren. Tekstil siden skal inn, mens gummi siden skal ut. Jeg har bestilt retur slangene(disse er restet) siden det ikke er problemer med AD. Men AD retur og retur fra servo returnerer i samme slange så mistenker at det skal sitte en tilbake slags ventil fra AD retur å at det er noe humbug i denne som gjør at det motvirker returen fra servo. For det er snedig vis det skal være noe med pumpa også da hadde det nok gått fort til at man ikke hadde hatt noe trykk i det hele tatt. Men ingenting er umulig, men har en huntch på retur slangene.
  7. Før fikk man type justerbar lenke arm som man kunne skru på fangrene. Mener og ha sett det på e36 gt. har sett det på flere, lurer litt på om jeg har sett det på skyliner og litt jdm biler. Tror det heter bumper rod.
  8. Er det bare meg eller kan den minne litt om G82 front.🙄
  9. Detta er jo fordelen med forum er at man har mange som kan dele erfaring. Var ikke klar over at håndtakene til easy force kunne henge seg opp. Når det er sagt var det kanskje akkurat det som var ønsket🙄 jeg har bare testet på kaldt vann og 150 bar. Synes det virket greit på den. (Plasten føltes litt billig/rar ut) Men var jo ikke gamle sakene heller. Pga sikkerhets hensyn så er det nok ikke mulig og få tak på en med lås på. Men har sett mange gressklippere med stropp rundt håndtaket for å holde det inne. Men da stopper ikke dritten vis den velter heller. Hydroscan/tess har endel håndtak og slikt. Disse kan bestille inn slik at du kan prøve deg litt frem på hvem håndtak som funker best for deg. De kan også presse på annen type kobling osv.
  10. Foma har vel M22 kobling, så det er mulig du kan bruke easy force håndtaket til Kaercher proff. Disse vil du neste holde inne av seg selv siden trykket skyver håndtaket bakover. du må nok kjøpe ny lanse for at den skal passe med easy lock pistolen. Men i løse deler så er det nok mer bang for the bucks og kjøpe vasker med dette. Fort 4000 for pistol og lanse, MTM er rimeligere tror jeg havnet på rundt 2000 med 2 dyser pistol, 2 lanser og overgang fra M22 til 3/8(MTM pistolen har 3/8 inn) jeg personlig har Kranzle med MTM Pistol med kew kobling kjøpt på detail shop. Føler den er helt ok. Liker godt at den er stubby. Altså har dysa rett på pistolen. Da er den som en kraftig hage pistol. Men har vært inne på tanken og bytte til easy force. Men vasker ikke så lenge av gangen. link til easy lock force: https://www.garasjetid.no/kärcher/41180050/kärcher-easyforce-høytrykkpistol-easylock-kobling-ergonomisk?srsltid=AfmBOoq6fKWC9gkt9GHMfiSFRIpFoQLw1d0vYcJovaiL1G78xKcLu1MI
  11. Da var slangen byttet. Lyden på tomgang ble ikke så mye bedre, nesten værre. Men styringen virket ikke så hakkete ved sving på tomgang. Filtrer/olje tanken hadde ikke kommet så fikk ikke byttet det. Men kom ikke helt i mål bare ved å bytte slangen. Det virker nesten som det er bypass ventil eller lignende som åpner seg når den går på tomgang, for lyden blir helt borte så fort jeg er borti gass pedalen. Jeg mener jeg har hørt noen rykter om at Bmw begynte og tilsette additive i chs11 oljen i 2012 for å få bedre smøring. Usikker hvilket hold dette har men skulle vist være etter utfordringer med lyd fra pumpe på e60/e61 IMG_2013.mov Lyden før jeg byttet slangen. IMG_2019.mov Lyden etter bytte av slangen
  12. De kan sitte litt de der, men så lenge låsen er fri fra røret, og lirke litt og litt så kommer som regel. Kan hjelpe med en tang siden røret er borte og ikke har så mye hold når de mangler. Pass på og se på det nye hvor det er greit og klype. Kan også spraye litt wd40/multi spray ned mellom røret. Er bare o-ringen det sitter på.
  13. Stemmer det, er veldig fan av realoem selv, men på E71 har slitt litt med og få riktige nr da denne er en halv LCI altså den har N57 motor, CIC 8HP kasse +litt artig utstyr. Det kom aldrig noe LCI på E71 selv om det egentlig gjorde det. Utfordringen på realoem er at den er ikke oppdatert siden 2019 så nye nr vil den ikke plukke opp, men eldre vil den fint plukke opp. Så har det kommet et nytt nr så vil den ikke finne dette. Men fult mulig å søke tilbake.
  14. Det skal jeg gjøre, skal prøve og huske og ta film av lyden også før jeg demonterer slangen. Slangen har kommet og ligger på operasjonsbordet klar til montering🙂
  15. Det er helt riktig. Selv om det ligger åpent på det vide internett, så er det noe med at at der du bestiller også har den muligheten får og se. Blir litt som å kjøpe mysteriboks men aner ikke om det passer. Selv om jeg sjeldent har fått feil, så er det også endel overgangs nr og revisjoner ute å går. Når jeg stod med topp pakiningen i hånd så tenkte jeg jo at det var ikke likt, men tenkte da at de hadde revidert den slik at den de hadde en topp pakning som passet(da det ikke er mulig og sjekke mot GS hva som er riktig). Men det var jeg som ble skadelidene for at de hadde gjort feil. Slik som olje, olje filter, kjølevæske, strekkbolter, pakninger osv var det jeg som måtte koste. Det er rart at forbrukerrådet ikke er mer på banen egentlig for det er jo rett og slett forbruker uvennlig. Det er flere merker som du rett og slett sliter med og kunne finne deler/deletegninger til. Skulle du ha tilgang og deler den så kan lisenser og slikt bli inndratt av produsenten. Vi får håpe at dette ikke er en 1.april spøk😅
×
×
  • Opprett ny...