Gå til innhold

Årrestan

Medlem
  • Innholdsteller

    43
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E34 520i 91’ E28 520i 82’

Nylige profilbesøk

838 profilvisninger
  1. E28 og M30 må bare være en god kombo, har tidligere hatt E32 med M30, og har vel ikke vært annet enn fornøyd. Ser man bort fra at den slet med rund kam-syndromet. 😬 Fantastisk lyd og drag i de gamle arbeidshestene, og det må jo bare bli bra i en kombo i en dritlett E28 og manuellgir. Blir nok en kjekk søndagsbil. Venter på svar fra Biltilsynet på søknad, så er det vel bare inn å plombere donorbilen og begynne å sandblåse deler og sette over i 520en. Klør i fingra å klarer igrunn egentlig ikke vente. Gleder meg til første kjøretur med denne🙈
  2. Style 5 er ikke helt det jeg er ute etter desverre, skal jeg ha krysseiker så tror jeg at jeg må ha litt mere kant enn hva BMW hadde originalt på felgene sine. Ser man bort ifra hva BBS felgene som noen ble levert med, det er vel heller akseptabel kant😂 🤔
  3. Er litt på let etter nye felger. Noen som har noen kjekke i 16 eller 17 tom? Har veldig sansen for Alpina felgene som kom på disse, BBS RK, RS, Mahle eller lignende. Er også på let etter en ny bakfanger da min er bulka, eventuelt M-tech eller noe slikt 😊 Leter også etter Alpinavinge hvis noen har. Det stod det på denne før, men forrige eier dro denne i stykker under demontering.
  4. Her er litt hva som er gjort de to siste ukene når jeg har hatt ferie. 😎 Her har jeg akkurat fått heist av delebilen, som ble tatt med ifra Bergen. Greit med tilgang til slikt utstyr av og til 😀 Donorbil 528i kommet til rette hjemme. Denne har jeg tatt alle braketter jeg trenger i motorrom og interiør. Denne har også takluke, så var en liten stund fristet til å bytte tak. Men det tror jeg blir for omfattende til at jeg gidder. Motoren ut 😎 Dashbordet ute, og klargjort for bytte av ledningsnett. Dette var overraskende lett, og faktisk ingen gnissing eller knirking i dashbord etter montering igjen. Gulv før og etter sveising. Siste flekk med rust (eller, gjenstående er bak i hjørnene, men det må taes etterhvert). 518/520i radiatorramma kappet bort for å gjøre plass til stor M30 radiator. Ble punktsveist nedover i blekket for å stive av, samt lagt inn en pyntelist rundt, for at det ser greit ut. Synd man ikke ser det uansett bak dekselet, menmen. Ble iallefall et resultat jeg er godt fornøyd med. Utkapp av fester for bakre midtkonsoll i delebilen, for å sveise inn igjen i min. Da den ikke hadde konsollen mellom setene 😊 535i speedometer ble anskaffet, nytt batteriløst SI kort og stilt inn til korrekt kilometerstand. Glasset ble og i denne anledning polert og blankt som bare det 😎 Brakett til noe tenningsgreier akkurat sveist inn 😬 Braketten til ekspasjonstanken kappa ut fra delebil og sveist inn 😊 Det blir forøvrig å beholde vakum bremsekraftforsterker da jeg ikke er noe stor tilhenger av det hydrauliske opplegget. Slipper derfor de indre brakettene også 😊 Motorrommet i sin helhet. Begynt litt smått å montere interiøret igjen. Dashbordet og midtkonsoll er på plass igjen, sammen med den over håndbrekket. Synes den gjorde veldig mye 😄 M-Tech stolene må jeg si meg fornøyd med og. Relativt bra stand egentlig. Fått på plass M-Tech 1 ratt, som forøvrig må trekkes opp på ny. Vanskelig å få tak i siden jeg måtte ha grovsplinet/evt bytte rattstamme. Brytere til EL vindu også på plass. Siden det er litt tamt med lyd i E28, så har jeg også strukket opp ledninger til høyttalere og forsterker. Blir å kjøre den originale størrelsen (4x6) i fotbrønnen, og noen større i hattehylla. Tenkte 6x9 i utgangspunktet, hvor begge setta blir kobla på forsterker. Blir også diskanter i enden av dørtrekkene, ca under speilene, tenker jeg. Tenkte å droppe subwoofer per nå, evt skaffe en liten under setet. Noen som har forslag? Ikke akkurat noen god bil å legge opp for popanlegg i.
  5. Her bare litt historikk for dem 2 siste åra jeg egentlig ikke har kommet på å ha post her inne. Så litt tilbakeblikk for meg. Her er litt interiør og motorbilde av bilen da jeg kjøpte den. Helt standard blått kjedelig interiør, med den «gode» foringen av hestehår som stikker deg i ryggen, og drysser ned hele gulvteppet. M20B20 med 4 trinns manuellkasse, egentlig en blodkjip bil. Trommelbrems bak, ikke klokke, ikke takluke, og egentlig heller ikke radio ifra fabrikk. Preface frontblekket var opprusta, så da ble det heller Facelift, som jeg mener er mye penere. Her også fått ny rustfri framskjerm 😊 Bilde tatt under E30Meet 2021. På tur til Geiranger, BMW CCN Landstreff i 2021. Her har den fått seg sprell ny original Alpinaleppe, og pynta for 17. Mai. Tok forøvrig mye rust vinteren 2020, men finner desverre ikke igjen mesteparten av bildene. Men rust i panserinnfestning, lykteinnfestning og batterikasse ble da tatt. Lyktene kunne nesten demonteres uten å røre ei eneste skrue, for å si det slikt. Her er bildene jeg fant igjen. Ene jekkfestet (det eneste som var rusta) ble også sveiset opp. Bruker ikke jekkfestene i prinsipp, men greit å ha på stell allikevel. Bilen ble etter en heftig vinter 2020/Vår 2021, med sveiseapparat og skruing godkjent for to nye år på veien.
  6. Heihei. Tenkte jeg skulle opprette en liten post for E28en min. Litt slikt for at jeg klarer holde styr/loggføre, og for andres leselyst og inspirasjon. Annonsebilde fra bilen før den ble kjøpt i 2020😀 Ganske trist i hjørnet på framskjerm og bakluka. Dette er originalt en 1982 mod. 520i, som kom med K-Jet/mekanisk innsprut. Denne motoren hadde ett sinnsykt oljeforbruk på nærmere 4 til 5 liter i uka, så ble byttet ut til en M20B20 med L-jet, fra en facelift bil. Bilen gikk ett år problemfritt, til og med tur/retur Geiranger. Men i år, på vei til E30Meet, ble det for mye, bilen kokte og begynte sette trykk i kjølesystemet. Hovedsaklig var ikke dette særlig til bry, da jeg hadde M50 motorfester til E28, og M50 stående. Meeeen…. Så kom det en 2 måneder nyere, 528i ut som delebil. En relativt oppbrukt og opprusta en. Men med god motor og drivverk. Denne ble da kjøpt inn, og det ble satt i gang en donor-bilprosess der. Nå de to siste ukene har jeg tatt ut motor, alt av interiør, og sveist enhver rustflekk. Endelig rustfri bil😎 EL-nettet i bilen ble byttet ut til ett nyere ett, og bilen fikk da el-vinduer og sentrallås, noe jeg savnet. Gulvteppet ble i samme sleng svart, og donorbilen hadde tilfeldigvis M-Tech stoler, som jeg lenge har vært på let etter. Har til nå kjørt med E34 sportsstoler og sofa i den. Oppdateringer kommer straks og underveis😎😎 Er på jakt etter litt deler utenom, så om noen har, hyl ut! Dørtrekk i houndstooth eller annet stoff/skinn (må være antrasitt eller sort) Alpinavinge bak Felger i 16-17”, spesielt interessert i Alpinafelger da disse kler E28 bra. BBS RK/RS er også av interesse.
  7. Heisann. Er på let etter litt diverse deler til min 1982 520i, så lurer på om noen her har noe av det. Står delvis uten interiør nå, så er på leit etter et bra sort eller grått gulvteppe samt matter, skinnstoler framme og bak (helst i sort eller brun) + dørtrekk. Trenger også midtkonsoll samt denne som går rundt håndbrekk. Trenger også en komplett travers til å bygge om fra trommel til skivebrems. Denne da helst med diff-feste passende preface. Takk på forhånd for alle tips om deler😄
  8. Tror også det går bra. Men kjenner jeg ikke gidder bruke penger på noe jeg ikke vet om fungerer eller ei. Hehe.
  9. Omvendt. Skal ikke ha ix. Skal ha vanlig 525 vanos elnett.
  10. Noen som har speedometersensor/impulsgiver som sitter i diffen? Til 525 med 188diff? Muligens sensor fra 210 diff passer også.
  11. Hei! Noen som vet om det er forskjell i motorledningsnettet på M50B25 med 4-hjulsdrift til vanlig B25? Gjelder Vanosmotor. Hvis noen har ledningsnett til M50B25 med Bosch 260 hjerne (Vanos), hyl ut, jeg trenger. Lurer også litt på hva kontakten under er. Ligger ved ABS-hjerne/DME.
  12. E34en streiket og har bestemt meg for at det er greit med delebil. Må dermed bytte elnett i min nåværende. Derfor ønsker jeg en 525+, trenger ikke motor, og rust er ingen hindring. Kan så om være kollisjonsskadet. Men elnett må fungere samt styringsmoduler, osv må medfølge. Må være av den type med checkcontrol speedometer og ikke 520/525tds low end speedo. Ønsker også å kjøpe en E28 som prosjektbil. Alt fra 518 og opp er interessant. Men selvfølgelig 520+ er prioritert. Send mail til stian.aarrestad@lyse.net, eller sms til 98494567 om du har noe.
  13. Det er korrekt det du skriver ja. Begge sensorene har vært byttet til nye uten nytte. (Utenom ar begge sitter under innsug ved syl 2 på M50 da i toppen).
  14. Nåla spretter opp til det røde bare ut av tunet. Kjenner på kjøleslangene å det er like slappt som bløt papp uansett om jeg har kjørt bilen varm eller ikke. Og ja, garantert i driftstemp.
  15. Forøvrig så er det ikke vann i olje nei. Hadde da isåfall visst problemet. Bobler ikke i ekspasjonskaret.
×
×
  • Opprett ny...