Mortenej

Members
  • Content Count

    158
  • Joined

  • Last visited


Reputation Activity

  1. Like
    Mortenej reacted to danskiii in danskiii's E21. Recaro stoler kjøpt   
    Idag kommer stolene  De er jo fra 2017 også så nesten ny jo!

  2. Thanks
    Mortenej got a reaction from oledra in Bmw e12 prosjekt.   
    Gratulerer med spennede prosjekt
    Blir spenende å følge med her. 
  3. Like
    Mortenej got a reaction from Eddy`s in Gazellenbeige/Kansasbeige 1986 E30 324TD, STOR OPPDATERING!!!   
    Rått prosjekt, og bra du går såpass grundig tilverks under bilen.
    Gøy å se utviklingen fra du fikk tak i bilen, gått fra anonym til riktig lekker.
    Kjekt å se at du fikk lagt noen mil bak deg i sommer, tross alt viktigste grunnen til  å ta vare på klassikere.
  4. Thanks
    Mortenej got a reaction from danskiii in danskiii's E21. Recaro stoler kjøpt   
    Nydelige stoler, og ikke minst viktig å få stoler med rette passform.
    Gøy å se nye deler, hjemme produsert  E jo helt genialt å få det tilpasset akkurat slik du vil ha det.
  5. Like
    Mortenej got a reaction from Rune-K in E34 520iA   
    Heisann, på tide med en oppdatering igjen.
    Ble jo bråstopp her i midten av Januar, ikke at det hadde gått så raskt før det heller. Som skrevet tidligere så har det blitt vel mange døgn på hotel siden nyttår. Positive er at F10 har fått seg østlandsturer, langt mere kos å cruise ned Gudbrandsdalen bak rattet i denne enn å sitte i et fly, for ikke å snakke om tog for å komme seg på jobb.
    Får skrudd litt innimellom når jeg er hjemme, men går sakte, og det blir ikke rare updaten å legge igjen her.
    Men passerte en milepæl her om dagen, 2 stk dempere av bilen.
    Etter gode råd var det bare å finne frem varmluftspistol og klubbe, med det resultat at første foring var ute:

    Verre var det med passasjersiden. Fikk ikke lirket demperen av foringa. Prøvde i det lengste med å lirke, men trangt mellom innerskjermen og demperen, så blir brå stopp. Her var det bare å finne frem vinkelsliper. Trangt, men fikk tilslutt kappet løst såpass at det bare var å hekte av demperen:

    Så nå ligger 2 stk dempere klar til neste økt:

    Ikke fått demontert disse enda. Venter også på nye dempere i posten, samt nye hundebein og foringer til stabilisatorstaget. Fikk akkurat melding at det er på vei . Ble like dempere med de som stod på, så ingen senk. Beholder også fjærene, så langt bedre ut når de først kom ut. Så har noe glede meg til når jeg er innom Ålesund i slutten av neste uke.
    Bilen hadde noe risting bak mellom 80 og 100. Tenker at jeg burde byttet de store foringene ytterst under bakdøra. Hvordan er det å få ut disse uten å ta ned hjulopphenget? har sett på YouTube de som setter en stor kopp eller bit av stålrør med litt mindre dimensjon mellom foring og karosseri for så å la tyngden av bilen presse ut foring. Gjennomførbart, eller optimistisk?
    Hva med å erstatte med Polyforing her slik som Tore skriver? 2 delt poyforing ser jo enkelt ut å få på plass. 
    Har også løsnet kaliperne så får gå over disse ved neste økt. Klossene så ut til å være ganske nye, men både kaliperne og skivene trenger behandling (skulle jo hatt bilder av disse, men kommer ved neste oppdatering). Forhåpentligvis før februar er over.
    Takk til dere som følger med og bidrar.
  6. Like
    Mortenej got a reaction from Rune-K in E34 520iA   
    Heisann, på tide med en oppdatering igjen.
    Ble jo bråstopp her i midten av Januar, ikke at det hadde gått så raskt før det heller. Som skrevet tidligere så har det blitt vel mange døgn på hotel siden nyttår. Positive er at F10 har fått seg østlandsturer, langt mere kos å cruise ned Gudbrandsdalen bak rattet i denne enn å sitte i et fly, for ikke å snakke om tog for å komme seg på jobb.
    Får skrudd litt innimellom når jeg er hjemme, men går sakte, og det blir ikke rare updaten å legge igjen her.
    Men passerte en milepæl her om dagen, 2 stk dempere av bilen.
    Etter gode råd var det bare å finne frem varmluftspistol og klubbe, med det resultat at første foring var ute:

    Verre var det med passasjersiden. Fikk ikke lirket demperen av foringa. Prøvde i det lengste med å lirke, men trangt mellom innerskjermen og demperen, så blir brå stopp. Her var det bare å finne frem vinkelsliper. Trangt, men fikk tilslutt kappet løst såpass at det bare var å hekte av demperen:

    Så nå ligger 2 stk dempere klar til neste økt:

    Ikke fått demontert disse enda. Venter også på nye dempere i posten, samt nye hundebein og foringer til stabilisatorstaget. Fikk akkurat melding at det er på vei . Ble like dempere med de som stod på, så ingen senk. Beholder også fjærene, så langt bedre ut når de først kom ut. Så har noe glede meg til når jeg er innom Ålesund i slutten av neste uke.
    Bilen hadde noe risting bak mellom 80 og 100. Tenker at jeg burde byttet de store foringene ytterst under bakdøra. Hvordan er det å få ut disse uten å ta ned hjulopphenget? har sett på YouTube de som setter en stor kopp eller bit av stålrør med litt mindre dimensjon mellom foring og karosseri for så å la tyngden av bilen presse ut foring. Gjennomførbart, eller optimistisk?
    Hva med å erstatte med Polyforing her slik som Tore skriver? 2 delt poyforing ser jo enkelt ut å få på plass. 
    Har også løsnet kaliperne så får gå over disse ved neste økt. Klossene så ut til å være ganske nye, men både kaliperne og skivene trenger behandling (skulle jo hatt bilder av disse, men kommer ved neste oppdatering). Forhåpentligvis før februar er over.
    Takk til dere som følger med og bidrar.
  7. Like
    Mortenej reacted to sveigis in Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i.   
    Herregud folkens ,vi er jo snart i midten av februar og mars nærmer seg 😀.
    Nå skjønner dere ,da er det ikke lenge til jeg skal hente The love of my life bilveien ,nemlig denne :

    Tror dere jeg gleder meg ?
    Ja.😀
    Å se denne baken med de midtstilte pottene og de klassiske lyktene ,det blir glede av de største dimensjoner :
    Ser frem til å kjenne duften av klassisk gammelt skinn og bare se på den inni :

    Skal bli nydelig å kjøre sinna og trimmet m30 igjen som er like nervøs som en polakk gjennom Svinesund med varebil full av smuglersprit og sigaretter .😀😀.
     
  8. Like
    Mortenej got a reaction from Hardtop in Hardtops 02 Alpina Gr.2 Bastard   
    Spennende arbeid,
    Husker jeg leste meg gjennom E9 tråden, og det arbeidet du gjennomførte der, var et av prosjektene som motiverte meg inn i den eldre BMW verden (dog '95).
    Blir gøy å følge denne tråden og utviklingen til 02. 
  9. Thanks
    Mortenej got a reaction from EspenV in Bmw e24 M70 prosjekt.   
    Fantastisk prosjekt Espen, og for et arbeid du legger ned her.
    Veldig bra at du lager en tråd og oppdaterer, her blir det bare å henge seg på å følge med.
  10. Like
    Mortenej got a reaction from Bimmerlorris in E34 520iA   
    Takker Jan
    Er slik input jeg trenger .
    Det jeg er redd ved å bytte bare bak er å få en bil som blir for stiv bak i forhold til foran spesielt om jeg også må ta med nye fjærer.. Har hatt ubehagelig opplevelse der på en Sierra for en del år tilbake. Blei kjapt bytte foran og kan du si. Samtideg er jeg redd den blir merkbart høyere med nye fjærer (mulig jeg tar feil).  litt kjipt å satt på nytt med rett høyde for så oppleve at den skulle vært litt lavere.
    Så svaret ligger sansynligvis i tilstanden på fjærene, mulig de er gode nok til å leve videre. Vil se når jeg får tatt andre siden også.
     
    Som sagt er jeg ikke ute etter hverken GoCart eller en enormt stiv bil. 
     
    Ja målet er fortsatt skilt i år, men dette satte meg noe tilbake tidsmessig, samtidig som timene hjemme bare blir så alt for få...
  11. Like
    Mortenej got a reaction from viggo E34 in E34 520iA   
    Nytelses fredag!
     
    Var uheldig tidligere i år og fikk knust frontruta, så nå var dagen kommet da go' bilen skulle få ny frontrute.
    Men først litt forbredelser. Bytta olje på denne tidligere i år, kjøpte da Biltema olje 10/40 med tanke på å kjøre en rens og få på Mobil 5/30. Skulle starte torsdag, men deverre tomt batteri... så der var ikke mye liv å få i denne.
    Det kjipe var at jeg har vært plaget av litt tikke lyd, som jeg mistenker å være en ventil, og den har vært tiltagende. Lite lysten å kjøre noe særlig med dette, men nå var det ikke noe valg. Så etter å ha ladet batteriet over natta, var det bare å løse bilen og kjøre ned på Riis, og heller ta oljeskift i kveld.
    Det positive er at et par km så blir tikkelyden mindre og mindre, og innen jeg har fått bilen hos Riis går den som ei klokke. Og for en god følelse.

    Prøveskilt for en dag, så da blei dette dagens transport
    Det gøye var når jeg plukka opp jentungen og hennes første kommentar var, her var det stille..... og ja, impmonert over det lave lydnivået i bilen! Og som jeg gleda meg til i kveld.
    Fikk kjørt en lengre runde på tilsammen 15 mil. og for en fryyyd. kjente at den hadde godt av å bli kjørt. føltes som den blei bedre og bedre. Automatkassa girer fint, omtrent umerkelig, og la seg på ca 1800 o/m i 100.
    Merker at det nok må gjøres en innsats i understellet. En tanke blaut, men ikke ubehagelig. Noe knaking fra bakre dempertårn, mulig det er uttslitt lager, eller om det bare er puta som er tørr. Blei mindre lyd når vekta bak økte.
    Merka også noe risting når jeg bikka 95-100, men var ikke konsekvent. og ved krusing i 70-80 var det ikke noe merkbart.
    Etter 15 mil med blanda kjøring både svingete vei med aktivkjøring og cruising på E39 så måtte jeg desverre returnere og parkere i garasjen. Bare jeg hadde hatt prøveskilt hele helga....
    En tur var iallfall en enorm motivator for å fortsette å fikse denne.
    Olja var fortsatt fin i fargen etter roadtripp og tikkelyden er ikke komt tilbake, så nå blir nok oljeskift flyttet til våren.
    Nesten synd å si det, men lurer litt på hva jeg skal med F10 når E34 har fått skilt.
     
    Nedturen kom i morges, å ta løst i E-golfen var IKKE noe glede, får bare tenke at det er mere økonomisk på alle måter.
    Tilslutt et stemningsbilde fra førersetet:

  12. Like
    Mortenej reacted to danskiii in danskiii's E21. Recaro stoler kjøpt   
    Første bit ferdig i printeren

  13. Like
    Mortenej reacted to sveigis in Mini Sveigis sin e34 525tdsA.Oppdatering.26.12   
    Etter litt Pizza og avslapning , bestemte jeg meg for at hylsen skulle av.
    Vinkelkutter er kjekt:

    Fikk splittet sånn at jeg fikk av demper og hylsen stod igjen .
    Men denne satt godt enda .
    Takket være varme og en stor tang , måtte den gi tapt :

    Fikk smurt inn nye deler inn med kobberfett og alt gikk rett på plass.
    Og forsyne meg fikk jeg alt på plass:

    Rart med det , alltid gøy å bli ferdig med tingene .
    Grunn til at jeg gasser ekstra på , er at vi haster med å få skilt , shine den utvendig .
    Imorgen etter jobb , skal jeg få eier til å pusse rust på bremserørene og drivstoffrør .
    Må bytte noe av dieselrørene så jeg og nå men det går fint .
    Ufattelig mye man må demontere for å komme til muttere på topplagrene :

    Vel , dagens innsats gjort !
  14. Haha
    Mortenej reacted to sveigis in Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i.   
    Likheten slutter med fargen :•
  15. Like
    Mortenej got a reaction from Bimmerlorris in E34 520iA   
    JA, Jan er blitt litt stille her.
    Beklager , men  svart deg via mobilen her om dagen, men ser at der må noe ha feila
    Bilen står greit i garasjen, men savner å stelle med den.
    Blitt mye reising via jobb, mange kvelder på hotelrom rundt om på østlandet, fremfor hjemme. Når jeg først er hjemme blir E34 offret til fordel for viktigere ting (I den grad det finnes).
    Så hjelper det ikke at jeg er en frostpeis heller, som ikke er så veldig klar for å gå ut i garasjen å starte når kvikksølvet har klatret under 0.
    Rekker jo også sitte å tenke å tenke på neste steg. Så da GS hadde Black Friday tilbud blei det å sjekke tilbud. Blei så jeg handla nye tårnlager og foringer til demperne bak. Var noen stygge lyder bak når jeg var ute sist. Takk GS for gode priser!! Pakken kom rett før helga, så ikke usansynlig at det skjer noe der i mellomjula. Er noen fridager da  Så får jeg håpe været er med meg.
     
     
     
  16. Thanks
    Mortenej got a reaction from danskiii in danskiii's E21. Recaro stoler kjøpt   
    Flott Danski. Gratulerer. 
    Blir gøy å følge med fremover. Savner jo å møte grønneBønna om morgenen på vei til jobb
  17. Like
    Mortenej got a reaction from viggo E34 in E34 520iA   
    Nytelses fredag!
     
    Var uheldig tidligere i år og fikk knust frontruta, så nå var dagen kommet da go' bilen skulle få ny frontrute.
    Men først litt forbredelser. Bytta olje på denne tidligere i år, kjøpte da Biltema olje 10/40 med tanke på å kjøre en rens og få på Mobil 5/30. Skulle starte torsdag, men deverre tomt batteri... så der var ikke mye liv å få i denne.
    Det kjipe var at jeg har vært plaget av litt tikke lyd, som jeg mistenker å være en ventil, og den har vært tiltagende. Lite lysten å kjøre noe særlig med dette, men nå var det ikke noe valg. Så etter å ha ladet batteriet over natta, var det bare å løse bilen og kjøre ned på Riis, og heller ta oljeskift i kveld.
    Det positive er at et par km så blir tikkelyden mindre og mindre, og innen jeg har fått bilen hos Riis går den som ei klokke. Og for en god følelse.

    Prøveskilt for en dag, så da blei dette dagens transport
    Det gøye var når jeg plukka opp jentungen og hennes første kommentar var, her var det stille..... og ja, impmonert over det lave lydnivået i bilen! Og som jeg gleda meg til i kveld.
    Fikk kjørt en lengre runde på tilsammen 15 mil. og for en fryyyd. kjente at den hadde godt av å bli kjørt. føltes som den blei bedre og bedre. Automatkassa girer fint, omtrent umerkelig, og la seg på ca 1800 o/m i 100.
    Merker at det nok må gjøres en innsats i understellet. En tanke blaut, men ikke ubehagelig. Noe knaking fra bakre dempertårn, mulig det er uttslitt lager, eller om det bare er puta som er tørr. Blei mindre lyd når vekta bak økte.
    Merka også noe risting når jeg bikka 95-100, men var ikke konsekvent. og ved krusing i 70-80 var det ikke noe merkbart.
    Etter 15 mil med blanda kjøring både svingete vei med aktivkjøring og cruising på E39 så måtte jeg desverre returnere og parkere i garasjen. Bare jeg hadde hatt prøveskilt hele helga....
    En tur var iallfall en enorm motivator for å fortsette å fikse denne.
    Olja var fortsatt fin i fargen etter roadtripp og tikkelyden er ikke komt tilbake, så nå blir nok oljeskift flyttet til våren.
    Nesten synd å si det, men lurer litt på hva jeg skal med F10 når E34 har fått skilt.
     
    Nedturen kom i morges, å ta løst i E-golfen var IKKE noe glede, får bare tenke at det er mere økonomisk på alle måter.
    Tilslutt et stemningsbilde fra førersetet:

  18. Like
    Mortenej got a reaction from sveigis in 1993 Bmw E34 Tds touring. Anskaffet 1994 E34 525Tds sedan (side 19)!   
    Nye kanaler blir bra. Godt du får fortsette på denne
    Ang drenering kan jeg legge til at du ikke trenger å forlenge når du legger ut bak høyttalerne. Har gjordt dette på min, tok hull fremover mot fremhjulet. Ligger noen bilder tråden som viser resultatet.
    Gleder meg til fortsettelsen
     
  19. Like
    Mortenej got a reaction from Bimmerlorris in E34 520iA   
    E34 e fantastisk cruiser, ikke noen racer med 150 bensin hester, men tenker denne skal bli nydelig å ta på langtur når skilt er på plass.
    Ikke kjekt å parkere for vinteren, men tenk på at det blir mindre vedlikehold når du slipper salt laka, og gleden er desto større når du kan svinge den ut av garasjen til våren.
     
  20. Like
    Mortenej got a reaction from viggo E34 in E34 520iA   
    Nytelses fredag!
     
    Var uheldig tidligere i år og fikk knust frontruta, så nå var dagen kommet da go' bilen skulle få ny frontrute.
    Men først litt forbredelser. Bytta olje på denne tidligere i år, kjøpte da Biltema olje 10/40 med tanke på å kjøre en rens og få på Mobil 5/30. Skulle starte torsdag, men deverre tomt batteri... så der var ikke mye liv å få i denne.
    Det kjipe var at jeg har vært plaget av litt tikke lyd, som jeg mistenker å være en ventil, og den har vært tiltagende. Lite lysten å kjøre noe særlig med dette, men nå var det ikke noe valg. Så etter å ha ladet batteriet over natta, var det bare å løse bilen og kjøre ned på Riis, og heller ta oljeskift i kveld.
    Det positive er at et par km så blir tikkelyden mindre og mindre, og innen jeg har fått bilen hos Riis går den som ei klokke. Og for en god følelse.

    Prøveskilt for en dag, så da blei dette dagens transport
    Det gøye var når jeg plukka opp jentungen og hennes første kommentar var, her var det stille..... og ja, impmonert over det lave lydnivået i bilen! Og som jeg gleda meg til i kveld.
    Fikk kjørt en lengre runde på tilsammen 15 mil. og for en fryyyd. kjente at den hadde godt av å bli kjørt. føltes som den blei bedre og bedre. Automatkassa girer fint, omtrent umerkelig, og la seg på ca 1800 o/m i 100.
    Merker at det nok må gjøres en innsats i understellet. En tanke blaut, men ikke ubehagelig. Noe knaking fra bakre dempertårn, mulig det er uttslitt lager, eller om det bare er puta som er tørr. Blei mindre lyd når vekta bak økte.
    Merka også noe risting når jeg bikka 95-100, men var ikke konsekvent. og ved krusing i 70-80 var det ikke noe merkbart.
    Etter 15 mil med blanda kjøring både svingete vei med aktivkjøring og cruising på E39 så måtte jeg desverre returnere og parkere i garasjen. Bare jeg hadde hatt prøveskilt hele helga....
    En tur var iallfall en enorm motivator for å fortsette å fikse denne.
    Olja var fortsatt fin i fargen etter roadtripp og tikkelyden er ikke komt tilbake, så nå blir nok oljeskift flyttet til våren.
    Nesten synd å si det, men lurer litt på hva jeg skal med F10 når E34 har fått skilt.
     
    Nedturen kom i morges, å ta løst i E-golfen var IKKE noe glede, får bare tenke at det er mere økonomisk på alle måter.
    Tilslutt et stemningsbilde fra førersetet:

  21. Like
    Mortenej got a reaction from viggo E34 in E34 520iA   
    Nytelses fredag!
     
    Var uheldig tidligere i år og fikk knust frontruta, så nå var dagen kommet da go' bilen skulle få ny frontrute.
    Men først litt forbredelser. Bytta olje på denne tidligere i år, kjøpte da Biltema olje 10/40 med tanke på å kjøre en rens og få på Mobil 5/30. Skulle starte torsdag, men deverre tomt batteri... så der var ikke mye liv å få i denne.
    Det kjipe var at jeg har vært plaget av litt tikke lyd, som jeg mistenker å være en ventil, og den har vært tiltagende. Lite lysten å kjøre noe særlig med dette, men nå var det ikke noe valg. Så etter å ha ladet batteriet over natta, var det bare å løse bilen og kjøre ned på Riis, og heller ta oljeskift i kveld.
    Det positive er at et par km så blir tikkelyden mindre og mindre, og innen jeg har fått bilen hos Riis går den som ei klokke. Og for en god følelse.

    Prøveskilt for en dag, så da blei dette dagens transport
    Det gøye var når jeg plukka opp jentungen og hennes første kommentar var, her var det stille..... og ja, impmonert over det lave lydnivået i bilen! Og som jeg gleda meg til i kveld.
    Fikk kjørt en lengre runde på tilsammen 15 mil. og for en fryyyd. kjente at den hadde godt av å bli kjørt. føltes som den blei bedre og bedre. Automatkassa girer fint, omtrent umerkelig, og la seg på ca 1800 o/m i 100.
    Merker at det nok må gjøres en innsats i understellet. En tanke blaut, men ikke ubehagelig. Noe knaking fra bakre dempertårn, mulig det er uttslitt lager, eller om det bare er puta som er tørr. Blei mindre lyd når vekta bak økte.
    Merka også noe risting når jeg bikka 95-100, men var ikke konsekvent. og ved krusing i 70-80 var det ikke noe merkbart.
    Etter 15 mil med blanda kjøring både svingete vei med aktivkjøring og cruising på E39 så måtte jeg desverre returnere og parkere i garasjen. Bare jeg hadde hatt prøveskilt hele helga....
    En tur var iallfall en enorm motivator for å fortsette å fikse denne.
    Olja var fortsatt fin i fargen etter roadtripp og tikkelyden er ikke komt tilbake, så nå blir nok oljeskift flyttet til våren.
    Nesten synd å si det, men lurer litt på hva jeg skal med F10 når E34 har fått skilt.
     
    Nedturen kom i morges, å ta løst i E-golfen var IKKE noe glede, får bare tenke at det er mere økonomisk på alle måter.
    Tilslutt et stemningsbilde fra førersetet:

  22. Like
    Mortenej got a reaction from Bimmerlorris in E34 520iA   
    Takker Jan og Tore, kansje et lurt tips å ta den på NAF, Kjenner at alt er ikke som det skal være, og sikkert bedre å finne ut hva som er gåent av noen som kan dette enn bare å bytte basert på egen oppfatning.
  23. Like
    Mortenej got a reaction from Bimmerlorris in Lorriz 525i og 535ia fra side 32   
    Gratulerer Tore.
    Herlig å kunne hente en rustfri E34 og kjøre inn i Carporten. Glad å høre at arbeidet ser bra ut. Ser jo bra ut på bildene. Lagt ned godt arbeid med å fjerne det som var, virker som du fant en som gjorde en skikkelig og grundig jobb.
    Planen din for konservering av kanalene tror jeg skal hjelpe denne med å holde seg rustfri fremover.
    Så er det jo slik at om vi vil ta vare på bilene, så er vinterlagring en nødvendighet, på andresiden, så blir gleden desto større til våren
     
  24. Like
    Mortenej reacted to Bimmerlorris in Lorriz 525i og 535ia fra side 32   
    Fikk mld fra sveiseren om at jeg kan komme med produktene til kanalene i morra, onsdag 16 okt. Da er han ferdig og kanalene skal behandles med syregrunning og Carosol Body som skal sprayes på med sprøyte 👍 Så nå kan jeg snart hente ut bilen og jeg håper vinteren kan gi seg selv en uke eller to utsettelse. Så kan jeg få cruiset litt 535i før den settes på lagring 😍 



  25. Thanks
    Mortenej got a reaction from Bimmerlorris in Lorriz 525i og 535ia fra side 32   
    Så bra Tore. Herlig med mye bilder, får et godt intrykk av jobben.
    Kan absolutt lønne seg å ta ned tanken, fant mye sand liggende oppå tanken min. Heldigvis ikke noe rust