@*MrB* EGR fører ikke til sot i innsugsmanifolden eller ventiler på n53, så det er på ingen måte sammenlignbart med diesel. Demonter manifold på en n53 og så på en diesel med samme km stand så skjønner du hva jeg mener. N53 manifolden er ren innvendig så lenge veivhusventilasjon er i orden. Om det er tilfelle er det olje i manifolden, ikke sot og drit som på diesel.
Til TS: ville ikke bekymret meg over EGR, det har tross alt flere positive enn negative egenskaper for denne motoren. Og har til gode å høre om EGR relaterte problemer på n53. Men som MrB sier, dyser er en gjenganger. Så om de allerede er byttet og disse er index 11, så er det et stort pluss, disse er ikke billige. Høytrykkspumper som feiler er ikke så vanlig som internett skal ha det til, men det hender jo. Når de blir byttet er det ofte(ikke alltid) til tross for at de egentlig fungerer, pga problemer med lavtrykkspumpe gir feilkode på hpfp. Men om den har vært byttet er det selvsagt bare fint.
Jeg har forøvrig kjørt biler med n53 motor sammenhengende i ca 8 år nå og har vært veldig fornøyd. Fantastiske motorer når de fungerer som de skal og har hatt lite trøbbel med mine. Kraftige motorer med lavt forbruk til å være bensin sekser. Og ikke minst herlig lydbilde, spesielt med oppgradert eksos.
Andre ting som er verdt å vite og sjekke: se etter oljelekkasje fra toppdeksel og oljefilterhus. Kjøleslangen fra termostat til topp er en svakhet. Sjekk strammer til multireim. Sørg for at nox systemet fungerer som det skal, dette er viktigere enn man kanskje skulle tro og fint om sensor allerede er byttet til siste revisjon(gen5). Fordel om motor er kald når du skal prøvekjøre, da kan du sjekke at turteller ikke hopper nevneverdig ved kaldstart. Ps: tikking fra motor er normalt, spesielt ved kald motor. Det er piezo dysene og ikke noe å bekymre seg over.
Edit: Siden det er en 2007 så er det mulig den har n52, overgangen var i 2007 en gang. 258hk=n52, 272hk=n53. Litt svakere, men en solid og ganske lik motor sett bort fra direkteinnsprøytning. Isåfall trenger du ikke tenke på det jeg nevnte relatert til DI, men den har valvetronic, noe n53 ikke har. Resten gjelder fortsatt; kjøleslangen+toppdeksel/pakning, oljefilterhus pakning, reimstrammer. N52 tikking er ventil løftere.