Gå til innhold

Marlo

Medlem
  • Innholdsteller

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

617 profilvisninger

Marlo's Achievements

  1. Mulig jeg burde ordlagt meg litt annerledes, måten det fungerer på er naturligvis sammenlignbart med diesel. Men som sagt det medfører ikke sot problemene man får med diesel🙂 veivhusventilasjon er integrert i ventildeksel, så man må evnt bytte hele dekselet ja.
  2. Har brukt GS mye selv og har ingen dårlige erfaringer. Kun returnert en gang og det gikk smertefritt, men da hadde ikke delene vært montert. Stort sett billigere enn KOED også når jeg har sjekket(CCN rabatt begge steder)+raskere frakt er min erfaring. Det jeg misliker er at det ikke lenger er mulig å søke via delenr, her er KOED bedre. Synd å høre om dårlige erfaringer og at de ikke vil ordne opp for feil de selv er ansvarlige for. Men bra at det kommer frem. Håper de ser dette og skjerper seg, viktig å ta vare på gode kunder.
  3. @*MrB* EGR fører ikke til sot i innsugsmanifolden eller ventiler på n53, så det er på ingen måte sammenlignbart med diesel. Demonter manifold på en n53 og så på en diesel med samme km stand så skjønner du hva jeg mener. N53 manifolden er ren innvendig så lenge veivhusventilasjon er i orden. Om det er tilfelle er det olje i manifolden, ikke sot og drit som på diesel. Til TS: ville ikke bekymret meg over EGR, det har tross alt flere positive enn negative egenskaper for denne motoren. Og har til gode å høre om EGR relaterte problemer på n53. Men som MrB sier, dyser er en gjenganger. Så om de allerede er byttet og disse er index 11, så er det et stort pluss, disse er ikke billige. Høytrykkspumper som feiler er ikke så vanlig som internett skal ha det til, men det hender jo. Når de blir byttet er det ofte(ikke alltid) til tross for at de egentlig fungerer, pga problemer med lavtrykkspumpe gir feilkode på hpfp. Men om den har vært byttet er det selvsagt bare fint. Jeg har forøvrig kjørt biler med n53 motor sammenhengende i ca 8 år nå og har vært veldig fornøyd. Fantastiske motorer når de fungerer som de skal og har hatt lite trøbbel med mine. Kraftige motorer med lavt forbruk til å være bensin sekser. Og ikke minst herlig lydbilde, spesielt med oppgradert eksos. Andre ting som er verdt å vite og sjekke: se etter oljelekkasje fra toppdeksel og oljefilterhus. Kjøleslangen fra termostat til topp er en svakhet. Sjekk strammer til multireim. Sørg for at nox systemet fungerer som det skal, dette er viktigere enn man kanskje skulle tro og fint om sensor allerede er byttet til siste revisjon(gen5). Fordel om motor er kald når du skal prøvekjøre, da kan du sjekke at turteller ikke hopper nevneverdig ved kaldstart. Ps: tikking fra motor er normalt, spesielt ved kald motor. Det er piezo dysene og ikke noe å bekymre seg over. Edit: Siden det er en 2007 så er det mulig den har n52, overgangen var i 2007 en gang. 258hk=n52, 272hk=n53. Litt svakere, men en solid og ganske lik motor sett bort fra direkteinnsprøytning. Isåfall trenger du ikke tenke på det jeg nevnte relatert til DI, men den har valvetronic, noe n53 ikke har. Resten gjelder fortsatt; kjøleslangen+toppdeksel/pakning, oljefilterhus pakning, reimstrammer. N52 tikking er ventil løftere.
  4. Det stemmer, men jeg ville fortsatt valgt Bosch. Har brukt dem i mange år uten problemer. Delphi sine kan ruste, i tillegg kan dem lettere revne ved demontering (bunndelen løsner/henger igjen på tennplugg og er plundrete å få ut). Det har jeg selv erfart når jeg byttet dem ut med Bosch. Men du velger så klart selv hva du vil bruke.
  5. Sjekket TIS og det ser ut som det du tenkte om at bensin kan ha skadet coilene ikke var så dumt. Hvis dine aldri er byttet så ville jeg personlig ha byttet alle med nye Bosch. Pga de spesielle tennpluggene som krever mer spenning enn tradisjonelle plugger, så slites coiler raskere enn på andre motorer.
  6. Bra det ser ut til å ha bedret seg med nye teflonringer. Tror vel egentlig ikke bensinen du sølte har har fått coilene til å løsne, bensin fordamper jo fort. Men det er jo viktig å passe på at gummikragen på toppen av coilen sitter riktig, presset godt ned og ikke er klemt. De kan løsne om det er tilfelle. Hva slags coils har du? De burde ikke løsne selv om du kjører uten deksel.
  7. Ville ventet med å sette dem tilbake for å utelukke lekkasje. Ville latt dem ligge som på bildet, men med papir under av en type som gjør det lett å se den minste dråpe. Da får du sett om det drypper over tid.
  8. Håper det bedrer seg med nye teflon ringer. Her kan du se en metode for å montere dem uten spesialverktøy: https://youtu.be/YQOJICjIdns?si=eWrAtlvpnG4co2q7
  9. Hva slags plugger har du?
  10. Ja, men venter man lenge nok vil man få motorlampe og misfire kode(r). Det som skjer når en dyse lekker litt og motor står over natta/til den er kald er at motor vil fuske ved oppstart til overskudds bensin fra dårlig dyse blir forbrent. MSD80/81 tilpasser innsprøytningen til de andre dysene så de kompenserer for den dårlige.
  11. Teflon ringer må byttes hvis dyser tas ut. Clips/decouplers bør også byttes. Du kan bruke egnet spesial verktøy til ringene ellers vet jeg noen bruker en penn. Tape kan brukes til å komprimere ring, men fjernes før dyse settes inn. Ville aldri vurdert å bruke tape som han i YT videoen... Edit: Ps, når jeg hadde fusking ved kaldstart for noen år siden så var det en dyse som lakk.
  12. Gammel tråd, men hvordan har det gått på kontrollene?
  13. Utrolig frustrerende. Eneste måte å kontakte aktuell selger er via blocket, ikke noen annen kontaktinfo i annonsen.
  14. Noen som vet om det fortsatt er mulig for nordmenn å sende melding til selgere på Blocket.se? Har ikke hatt problemer med det tidligere, men nå må jeg logge inn med svensk bankid, og det er jo håpløst for personer utenfor Sverige.
×
×
  • Opprett ny...