Gå til innhold

På Utkikk

Medlem
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW I4 M50

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

På Utkikk's Achievements

  1. Bestilte dekkhotell hos Jæger når jeg bestilte M50'en. Koster et par lapper i året, men da slipper jeg være redd for å skade batteripakken med jakken. Bor slik til at jeg har bakke og singel, ikke et veldig stødig underlag. Forhandler vil neppe foreta noen justeringer, og de er også overivrige mtp når dekkskift bør foretas. Vær også ops på at du fort sparer +/- 500 NOK pr dekk om du gidder å ta turen til et dekkverksted. Merkeforhandler tar seg betalt for at vi skal få det lettest mulig. Tviler også på at de justerer noe når bilen er inne. M50 har ry på seg å spise dekk, og mange mener spissingen er feil fra fabrikk. Dette når du neppe frem med overfor forhandler, så 4 hjulskontroll må betales selv. En ting min forhandler anbefaler for å minske dekkslitasjen er å kjøre med max dekktrykk. Dette fikser de uten å ta ekstra betalt for det. Så gjenstår å se om dekka varer lenger enn 15-20' km.
  2. Hei folkens! Jobbet litt med å levert min M50 før LCI'en kom, noe jeg klarte. Hovedgrunnen var at jeg ønsket laserlys. Snakka så med en bekjent som kjøpte LCI'en og som hadde fått opplyst av selger at de nye Led Matrix lyktene var overlegne laserlyktene. I så fall angrer jeg litt, for selv om det er bra med laser, så synes jeg både Polestar 2 og MB sitt Multibeam-system er bedre. Noen som har testa laser mot led matrix på I4?
  3. Da er I4 M50 satt i bestilling, FC med luke, M-sportseter, røde kalippere ++, men feiga ut og gikk for 19 tommere 859. Bare å glede seg. Kommer nok til å lese hele tråden her, og etterhvert som jeg lærer bli aktiv selv. Håper på gode råd fra dere eksperter!
  4. Skjolden er en perle 🙂 Men tror nok jeg styrer unna dekkstørrelse og type med kortest rekkevidde, selv om de er desidert tøffest på safirsort. Men litt fornuft er nok lurt å velge 🙂
  5. Av det jeg har lest meg til bør jeg holde meg unna Performance-dekk og heller gå for standard dekk i litt mindre dim. På den måten ser det ut som rekkevidden vil ligge på 450+. Om man bestiller helt ny, står man fritt til å velge type sommer og vinterdekk? Har gode erfaringer med Hakka vinter, tror jeg vil ha det om ikke det frarådes her. Men hvilket sommerdekkmerke bør en gå for. Er Hakka å anbefale her også?
  6. Da blir det M-sportstoler. Følger opp med et spørsmål til, og det gjelder hjulstørrelse. Har i utgangspunktet tenkt meg 19-tommere, men må innrømme at uansett farge på bilen blir den tøffere med 20-tommere. Men dette går kraftig ut over rekkevidden. Noen biler mister 50 km, andre 100 sett i forhold til de oppgitte 520 km. Hva er grunnen til denne forskjellen? En annen ting er pris på dekkene. Vil anta 20 tommere er en god del dyrere i innkjøp? Og med 544 hk og 2,3 tonn ser jeg for meg et noe hyppigere dekkskift enn i dag. For meg vil det ikke være mer enn ca 5-10 dager i året at jeg kjører mer enn 30 mil på en dag. Hva har/ville dere valgt?
  7. Hei forum! Trenger deres bistand ifm. mulig kjøp av I4 M50 Fully charged. Har i dag en 2014 5 serie med komfortseter, noe både jeg og min kone elsker. Beste seta i en bil, bruker vi å si. I4 M50 kommer med sportsseter og M-sportsseter så langt jeg har funnet ut. Differansen er vel ca 10`. Har prøvd de vanlige sportssetene, fine og faste, men kanskje litt lite støtte? Leser her at noen mener M-sporsetene er for harde, men er de egentlig mye hardere enn de ordinære sportssetene? Ser ut som det er flere innstillinger på M-sport, kanskje med unntak av hodeputa som ser ut som ikke-justerbar. Stemmer det? Går for sort skinn, synes M-sport er mye kulere selv om de kanskje gjør en trang bakseteplass enda litt trangere. Men, er de så mye hardere at dere ville valgt dem bort? Og husk at jeg elsker komfortsetene i 5-ern.
  8. Men si meg, om man velger en modell med justerbart understell, vil ikke comforten være brukbar o comfort-mode også i 5-serien?
  9. Du satte meg på en tanke, der
  10. Hehe, i min alder blir en mer og mer opptatt av comfort 😉
  11. 8000 er ikke avskrekkende. Et bytte av alle dempere/fjørben og kompressor på Airmatic ligger på rundt 80', ABC endå mye mer. Enig i at det koster mer på dyre og avanserte biler. Men livet er for kort til å kjøre Toyota...
  12. Har litt erfaring med Mercedes sine Active Body Control og Airmaic. Begge fantastiske systemer, men dyre å vedlikeholde. Er det noen som har erfaringer med kostnadsnivået på Adaptive drive, søm jeg forstår er BMWs svar på MB sitt justerbare understell. Dyrt og styr unna, eller et må ha uansett?
  13. Enig i det, skal sjekke ulike selskap. Er ikke lett på å bli klok på holdbarheten på disse motorene. Noen hevder de er trygge så banken all den tid service er fulgt, og glatt holder til 200`km. Andre har skiftet turboene etter 80`. Infoen stammer fra tyske BMW-forum. Antar jo at tyskimporterte har vært utsatt for mer belastning på Autobahn, samtidig som de har sluppet mye av elendige norske veier og klima. Med kreftene denne motoren yter fremstår det nok som særdeles fristende å trykke høyrefoten i bånn, med den slitasje det medfører på akslinger, kryss, foringer mv... Likefullt, det virker som en heftig doning, så litt må en jo godta
  14. Hei forum! En gammel og godt fornøyd Mercedes-mann vurderer overgang til Bmw, og har fattet interesse for M550d utgaven av F11. Prisene på disse virker ikke avskrekkende sett i forhold til 530/535, ei heller enkelte av hva jeg vil kalle overprisede 520. Så er spørsmålet om det er en hake? Tenker da først og fremst på utgifter knyttet til å eie disse bilene. Ser at det er en del gjentatte feil på F11, så som luftputer, forstillingsdeler, litt lekkasjer , kabler i bagasjeluke og noen med xdrive-trøbbel. Men foreløpig ikke funnet problemer som er virker større enn hva som er vanlig med andre biler. Når det gjelder M550d ser jeg at noen har måtte bytte alle tre turboer, og kostnadene for dette er rapportert fra 60 000 og oppover. Er dette et vanlig problem, eller gjelder dette kun modeller som er kjørt langt og hardt? Er det noen tips på hva en skal se etter her? Vil bruktbilgarantier kunne dekke en slik kostnad? (hår dårlig erfaring med disse, da det ofte står at garantien gjelder alt, med unntak av følgende: så ramser en opp bortimot alt...) Kjører ikke mer enn 12000 i året, de fleste dager maks 5-6 km. Blir derfor en del kaldkjøring, og det er vel neppe bra på diesel (Mine Mercer har ikke tatt skade av det, da...) Er interessert i å få erfaringer fra folk som har eller har hatt denne bilen, eller personer som kjenner denne modellen gjennom arbeid på verksted etc. Spørsmålet er, vil en 2016-2017 modell med lav km (60-70`) være et trygt kjøp, eller kan det koste skjorta?
×
×
  • Opprett ny...