Gå til innhold

Min (gamle og ikke(!) bildeløse) "garasjetråd" - e61 solgt


awt
 Share

Anbefalte innlegg

e81 - Nytt ratt

 

Reisebrev var visst ikke så populært...

 

Uansett, en ting som har irritert meg litt er rattet i bilen. Det er forøvrig rundt slik det skal være, men det har litt bruksmerker her og der, og man merker godt at skinnet har gjort sitt.

 

Jeg kom over et ratt her inne som aldri hadde vært montert i bil, så da slo jeg til. Dessverre ikke M3-ratt (som jeg forøvrig hadde liggende i flere år, men til slutt solgte for "ingenting"  ](*,)  ](*,)  ](*,)), men de har også normalt en helt annen pris. Det nye har riktignok noen "liggesår" i toppen, men satser på de kommer seg etterhvert. Det ser også verre ut på bildet under her enn det det egentlig er.

 

Jeg tok ikke bilde av det gamle rattet før jeg begynte på dette, men her er ihvertfall et bilde etter at airbagen er ute.

 

IMG_4053_zpsf7ffb2d1.jpg

 

Å demontere/montere ratt er en ganske rask og enkel jobb, men husk å koble fra batteriet først.

 

Gammelt vs. nytt:

 

IMG_4054_zpsd705def4.jpg

 

Deksel med knapper ble skrudd over på det nye, og deretter montert i bilen. Jeg skal bytte ut dekselet også, men må bare kjøpe et først.

 

Ved montering er det viktig at disse to kommer overens (de er overens her, bildet er tatt litt på skrått).

 

IMG_4055_zps83b0af01.jpg

 

Deretter ble rattet teitet med 62,5 Nm, og airbagen puttet tilbake.

 

IMG_4056_zps97ded239.jpg

 

Om noen ønsker å kjøpe det gamle rattet får de rope ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan slitt er det gamle rattet? Hvor mye skal du ha for det? :)

 

Nei, si det. Det er alt annet enn nytt, og har litt slitasjemerker/felt her og der. men det er ingen større skader. Evt. så kan man jo også få trukket det om. Tenkte kanskje en 500-lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

e61 - Nok en Danmarkstur

 

e61-en gjør stort sett det den er best til, nemlig være en god og komfortabel bil i det hverdagslige. Dette fikk den nok en gang bevise, da vi plutselig tok nok en Danmarks-tur forrige uke. Turen gikk med en av Fjord Lines ferjer fra Stavanger, noe som er en veldig mye bedre måte å reise på enn kaos-ferjene fra Kristiansand. Det tar kun halvannen time til terminalen utenfor Stavanger, og så våkner man friske og opplagde neste morgen i Danmark.

 

IMG_4122_zpsfef958d6.jpg

 

På plass utenfor hytten:

 

IMG_4186_zps791e3973.jpg

 

Ettersom dette også var en familieferie er det ikke så veldig mye å skrive om, men vi tok en liten handletur til Tyskland, og da traff jeg disse to utenfor Albert Bauer (byens BMW-forhandler). Det stod også en M235i inne, men utenom det var det ikke så mye spennende.

 

IMG_4177_zps6e328f1a.jpg

 

På vei til Tyskland kjørte jeg forøvrig et lite stykke sammen med tre norske eldre 911-er som mest sannsynlig skulle en tur til Nürburing. Virket som de koste seg skikkelig, og må si jeg ble en liiiiten smule misunnelig. :)

 

Dagen vi skulle hjem begynte venstre blinklys bak å tulle, og de resterende to blinklysene begynte å turbo-blinke. Ettersom kvaliteten på BMWs LED-lykter er mildt sagt elendig (byttet nettopp samme lykt på 1-serien), konkluderte jeg med at jeg trengte ny lykt kjapt. Jeg har også sett tegn til fukt i denne lykten, så jeg har igrunn ventet litt på det. Da vi hadde hele dagen før ferjen gikk om kvelden, sendte jeg en mail til Koed og lurte på om de hadde noen på lager i Danmark. Fikk fort svar om at de hadde en igjen, så da blei veien lagt innom der.

 

IMG_4201_zps5f75bb22.jpg

 

Må dessverre si jeg ble litt småskuffet over besøket. Jeg fikk riktignok det jeg skulle og alt det der, men lokalene var helt tomme, og det var lite tegn til liv. Jeg aner ikke om de skal pusse opp eller endre konsept i "butikken", men nå var det bare trist. Ironisk nok "fikset" lykten seg igjen rett før vi var hjemme neste dag, så noe bytte har det ikke blitt, men regner med det ikke er altfor lenge før den tuller igjen.

 

Etter besøket hos Koed gikk turen opp til Hirtshals og ferjeventing.

 

IMG_4234_zps0ebd751f.jpg

 

Var visst noe "viktig" på fjernsyn også den kvelden. Ettersom det var fredag antar jeg det var Norge Rundt.

 

IMG_4229_zpse1c038ec.jpg

 

Etterhvert kom vi nå oss ombord i ferjen, og hadde en relativt grei tur over fjorden hjem. :)

 

IMG_7668_zpsc042fdb5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har valgt å slå sammen trådene om e61-en og e81-en. Dette er noe jeg har vurdert en stund, men ettersom jeg nå slipper å mase på noen andre for å gjøre det, ble det litt enklere. :)

 

På grunn av dette er kanskje noen av kommentarene i tråden litt "ulogiske", men det meste passer egentlig ganske greit sammen. Grunnen for dette er at jeg gjør mye av det samme på begge bilene, og at jeg nå kan ha en litt mer generell tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er nok avgått med døden. :)

 

Som nevnt så begynte blinklyset på venstre side bak å tulle på e61-en, for og så friskmelde seg igjen. Her en dag begynte det å tulle på ny, så da ble det å montere lykten jeg kjøpte hos Koed.

 

IMG_4292_zpsa9d6af12.jpg

 

IMG_4293_zps9f3aa8cf.jpg

 

Den nye lykten er original Hella, men uten BMW-logo, og kostet derfor halvparten av en med BMW-logo. Foruten selve BMW-logoen var lyktene 100% identiske, både i utseendet og med tanke på delenummer og slikt.

 

1-serien venter fortsatt på ny frontfanger, men nå har jeg endelig fått de siste delene jeg trenger (dagen før jeg reiste på jobb...).

 

For en stund siden bestilte jeg litt forskjellig fra dette bildet:

 

381.png

 

...men jeg bestilte ikke nummer syv, noe jeg også trengte. Jeg kunne fint montert alt på uten denne, men da måtte jeg ha tatt fangeren av igjen for å få denne på. Problemet med denne nummer syv er at den kun finnes til en side, da 135i har oljekjøler på andre siden. Selv om oljekjøler sikkert er greit, er ikke det noe jeg trenger på min bil, så det ble en del grubling der. Etter en god del leting fant jeg ut at 135i cab uten en eller annen pakke i USA ble levert uten oljekjøler, så da fikk jeg endelig bestilt til begge sider. :)

 

Leppe er også handlet inn til denne forresten, men jeg er igrunn redd for at den blir hakket for lav. :roll:

 

En annen ting jeg har planer/ønsker om fremover er å gjøre litt forskjellig med garasjen, deriblandt lage den litt "penere" innvendig. For en liten stund siden fikk jeg endelig lagt inn vann og avløp, noe jeg har savnet mye. For de som har mulighet til dette, vil jeg absolutt anbefale det på det sterkeste.

 

IMG_4061_zps03e84abf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, dine tuller dine og. Godt jeg ikke er alene.

 

jeg kjøpte også nye, dog på Ebay uten BMW logo. Disse har nå sprekt opp hele veien innvendig og utvendig. Tror nok ikke BMW logoen hadde holdt lyktene sammen men jeg tenkte bare gi en heads up. Kanskje jeg har fått en dårlig batch med lykter, men det er nøyaktig samme sprekker på begge side. Inni lykta har "gulvet" gitt etter.

 

:) Hvordan ligger du an med HUD prosjektet ditt og LCI RLS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen sprekker i mine, så vet ikke helt hva som har skjedd. Ettersom mine er kjøpt her hjemme, så har jeg uansett garanti/reklamasjon om noe skulle skje.

Det er ikke LCI RLS jeg skal ha, for det har jeg. :) Jeg har en pre-LCI-liggende, og den kommer på om/når ruten en gang blir byttet.

Fremgangen er vel noe slik:

https://youtube.com/watch?v=JbFKyPEsGpk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...