Gå til innhold

Irriterenede barne sykdommer på F31


kevin1982
 Share

Anbefalte innlegg

her ser dere en video av vår nye F31. som dere ser, så starter ikke navigasjonen, ikke får vi hørt på musikk, ikk brukt rygge sensor. Ja rett og slett kun blink, speedo meter og turtall som funker. alt annet er dødt.

jeg har vært flere ganger vært innom BMW forhandleren og klaget og fått satt opp en time. fikk den tilbake og fikk beskjed at jo batteriet er flatt. du må kjøre mer. pga dagens teknologi på nye biler, klarer ikke lade nok strøm til batteriet som gammle biler gjør. og da er kun radio, kjørelyd, AC på. ikke noe sete varme eller vindu tråder.

de sa også at de hadde sjekket nøkelen og at det var mye små kjøring. ja barn skal på barnehagen og skole + trening. også på jobb sjøl. som ligger 14km fra hjemme/skole/barnehage. og alt innenfor 5km sier bmw er små kjøring.

de klarte også å gi meg en teori på at hvis jeg feks kjører bilen min fra Drammen og til Trondheim. tok så en feks 1-2 times pause og kjørte hjem igjen. hvis jeg holdt jevn fart hele veien opp og tilbake. så ville ikke batteriet mitt væra full ladet. sånn er nye biler. for hvis alle har sett inni alle nye biler. så ser man det står Effcient Dynamics (se bilde). når den lille blå strekken lyser der. da lader bilen batteriet for fult. noe den ikke gjør før jeg slipper beinet fra gass pedalen. jeg sa også at jeg kjørte fra hjemme og til strømstad. som er 150km +/- kom ut til bilen ca 1time. og skjermen skrudde seg ikke på igjen. men da hadde jeg forsatt ikke kjørt langt nok til å lade opp batteriet.

eyh1qgbm83a00z28k95k.jpg

vi har også Webasto på bilen. og navikasjoen feilen startet lenge før vi begynte å bruke webastoen. men ikke følge bmw. for vi bruker den hyppig og kjører små turer under 5km. men de under 5km er barn på barne hage og skole. det er jo 14km etter det til jobb. men det er ikke nok til å lade opp batteri for å bruke webasto heller.

så da lurer jeg på hvordan langt jeg må kjører for å få ladet batteriet mitt. så jeg kan bruke webastoen. noe som kun blir brukt om morgen til jobb ikke fra jobb (garasje på jobben)

er det mange her som har ploblemer med webasto bruket? hvor langt kjører dere for å lade opp batteriet? og er det noen som har et innspill på hvorfor navikasjoen oppfører seg sånn som den gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er ikke jeg ekspert på batterier...

Men det de sier kan nok stemme OM det er tilnærmet flatt.

Har det lite strøm, holder det ikke å kjøre 1-2 mil.

Hvis batteriet er på 60ah, tar det ca. 10 timer å lade med 6A lader.

Dynamoen er mye mer effektiv, men det er jo tåpelig å kjøre Oslo-Bergen for å lade opp igjen litt.

Folk som driver med mye småkjøring, kan gjerne lade det en natt til et døgn, til to døgn i måneden, spesielt om vinteren. Kommer an på "størrelsen" på lader. 3A,6A,7.5A etc.

Skal også sies at jeg selv kjører ca 30-60 min om dagen, og har ikke opplevd problemer med batteriet. Dog mindre utstyr.

Men batteri med lite strøm, pluss periode med småkjøring, kan gå gale.

Du kan jo prøve å lade det et døgn og se. Ikke et par timer på et verksted.

Kanskje noen celler har røket og makskapasitet er f.eks. 80% +-

Hvis bilen ikke fungerer normalt etter lang lading, kan du prøve å bytte batteri (Husk å få det kodet inn) Hvis problemene vedvarer da, er det på tide å gå tilbake til forhandleren.

Syntes uansett det hørtes veldig rart ut, så forstår innlegget veldig godt!

Av personlig erfaring, har motoren kubbet på ødelagte batteri, like etter man fjerner starthjelp/startkabler. På nærmest defekte batterier, har jeg kunnet kjørt rundt med starthjelp hver start, men om jeg slo på nærlys, dauet bilen.

Men uansett om ting ser ut til å virke eller ei, er det lurt å lade innimellom.

I det minste en gang før hver vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i perioder hatt mest småkjøring på mine biler, men jeg har aldri hatt behov for å lade ut over det bilen selv gjør foruten når det har vært feil med batteri eller dynamo. Et gammel tommelfingerregel med Webasto, som bruker en del strøm, er at man bør kjøre minst like lenge som den har vært i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Kjennern... en garanti er en garanti... og den gjelder overalt såfremt vi snakker om autoriserte bilverksteder. EU har bestemt at man ikke engang behøver å velge et merkeverksted for at garantien skal gjelde.

Jeg synes heller ikke at du skal finne deg i en såpass smålig service fra din forhandler når du har en BMW som er så ny og kostbar. Du har tross alt investert et betydelig beløp og det skal forhandleren og verkstedet ha stor respekt for (les: de lever av det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Kjennern... en garanti er en garanti... og den gjelder overalt såfremt vi snakker om autoriserte bilverksteder. EU har bestemt at man ikke engang behøver å velge et merkeverksted for at garantien skal gjelde.

Jeg synes heller ikke at du skal finne deg i en såpass smålig service fra din forhandler når du har en BMW som er så ny og kostbar. Du har tross alt investert et betydelig beløp og det skal forhandleren og verkstedet ha stor respekt for (les: de lever av det).

Jo takk for støtten.. Bilen ble kjøpt autoriserte bmw butikk (Biia). Jeg skal ta kontakt med annen Bilia eller bravida til mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel: En e39 er utstyrt med både 90a dynamo og 120a dynamo. Hvis man har optimale forhold når man kjører dynamoen, ingen belastning så lader den opp batteriet som er på 100ah på litt under en time med 120a dynamoen. Bruker man 60a når man kjører, så lader den samme dynamoen opp batteriet på nesten 2 timer. Man må nå ta høyde for webasto bruk og bruk av starteren for å få motoren i gang. Scenarioet som du har fått fra verkstedet virker usannsynlig i mine ører. Om F31 er utstyrt som en e39 mtp ladekapasitet og batteri størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dine data stemmer, så kan du referere til min utredelse på lading til ditt verksted. For så å spørre hvor deres Drammen - Trondheim teori har sine røtter ifra. Bilen er med andre ord konstruert på lik lest som bmw tidligere har gjort, men konstruert for høyere forbruk under drift enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...