Gå til innhold

Hvor fort går bilen evt hvor fort har du kjørt bilen tråden


littlep
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte å starte en tråd om hvor fort bilene går i det virkelige liv, evt om det er noen som har hatt mulighet til å kjøre nær toppfart. Kom med deres erfaringer og litt om hvordan bilene oppførte seg i disse hastighetene. Farten jeg tenker på er det speedometeret viser.

Jeg har hatt mulighet til å kjøre diverse biler på autobahnen selv de siste årene, og det er alltid moro å se hva de er gode for. Dette er selvfølgelig gjort under trygge omgivelser med klar sikt, lite trafikk etc. Det er stort sett BMW jeg velger når jeg er ute, men prøver også andre merker innemellom.

Her er mine høydepunkter så langt:

290 km/h 2009 Audi RS6 580hk hadde fremdeles voldsomt drag, tror den skulle være fartssperret på 300 km/h. Er den klart mest stabile bilen jeg har kjørt i høye hastigheter. Føltes nærmest for lett og komfortabelt. Også ved våt veibane føltes 250 helt uanstrengt

280 km/h 2012 e93 M3 traff fartssperren, klarte faktisk det samme fart med taket nede. Merket tydelig at sperren slo inn met taket oppe, nesten som å slippe gassen. Med taket nede gikk det såvidt til sperren. Stabil og fin med taket oppe. Med taket nede var det ganske stor forskjell, mistet litt følelse. Girskiftene fra dobbeltclutch-kassen føltes nesten som slag i ryggen ved fullt pådrag helt opp til 7. gir.

 

271 km/h 2014 f13 M6 cab. Surrialistisk rask, taket på denne begynte og ule rundt 260 som med 650en, men ikke like mye. Klarte lett toppfarten med taket nede. Etter min mening i overkant for kraftig motor til å ha det gøy på autobahn når bilen har fartssperre, man får likson ingen følelse av å kunne presse bilen. Ble heller ikke helt klok på bilen, det skal jo være en GT-cruiser, men med understellet stillt inn i comfort var den like stiv eller stivere enn en f11 5-serie i sport+ og ikke spesielt komfortabel i normalhastigheter på autobahn (130 - 180 km/h)

264 km/h 2012 f13 650 xdrive cab, 408 hk, cabtaket begynte faktisk å ule ved rundt 260, traff fartssperren. Ellers stabil og fin i høye hastigheter

 

264 km/h 2014 f33 435ia, 306 hk. Herlig motor i denne bilen og perfekt til autobahne-kjøring etter min smak. Traff fartssperren. 

263 km/h 2012 e92 335i dobbeltclutch, traff fartssperren. "M3-lite", føltes like rask som M3 i lave hastigheter, men selvfølgelig mindre brutal ved fullt pådrag og ikke samme slagene i girskiftene. Fin og stabil i høye hastigheter. Kjørte mot en 911 Targa 4S på en Autobahnestrekning syd for München uten trafikk med herlig kupering og passe svinger, min kanskje største bilopplevelse, virkelig TV-spill-følelse.

262 km/h 2011 Jaguar XJ diesel, 275hk, var ikke mer å hente. Trodde først den stoppet ved ca 250, men seg veldig sakte oppover til 262. Ble da forbikjørt av en Porsche Cayenne Turbo. Spesiell følelse å se den store SUVen kjøre i fra i den hastigheten. Mer komfortabel enn F10/11 i høye hastigheter. Ugjevnheter og hull i veien kjennes voldsomt i rattet på denne bilen.

260 km/h 2013 f11 535d traff fartssperren, mye mykere overgang til fartssperren på denne sammenlignet med 335'en og M3'en. Den varslet først ved 240 at det gikk fort og strupet motorkraft fram til sperren

 

256 km/h 2015 Mercedes S400 hybrid, 333 hk, var ikke mer å hente. Uten tvil den mest komfortable bilen jeg noensinne har kjørt i høye hastigheter, men hadde hatt godt av litt mer power. 3200 rpm i 200 km/h, og med hot stone massasje i setene var uansett behagelig. I lave hastigheter og i svinger hadde bilen en båtaktig følelse. 

246 km/h 2011 f01 730d, var ikke mer å hente. Fin og stabil, føltes faktisk litt undermotorisert i forhold til hva denne bilen trenger.

244 km/h 2011 Audi A6 3.0TDI multitronic, 204 hk, var ikke mer å hente. Overraskende sterk i lave hastigheter og skulle ikke tro at dette er den detunede versjonen av 3-literen, multitronic-kassen ble jeg ikke venn med, og at Audi (og de fleste andre bilmerker utenom BMW) vil at man skal dytte girspaken fra seg når man skal gire oppover og mot seg når man girer nedover, blir jeg ikke fortrolig med. Personlig liker jeg f1x bedre i høye hastigheter, synes de føles litt tyngre og stabile.

240 km/h 2006 Saab 9-5 2.0t stasjonsvogn , 210 hk, var ikke mer å hente. Overraskende bra futt i Saab-turbomotorene, men kan ikke sammenlignes mot en moderne f1x i stabilitet og trygghet i høye hastigheter

232 km/h 2012 f10 520d, 177hk, var ikke mer å hente. Brukte veldig lang tid å sige opp fra ca 215 og oppover. Føltes undermotorisert på autobahnen for en slik bil

230 km/h 2011 Mercedes c220d, 170hk var ikke mer å hente. Stabil og fin, rimelig lik følelse som e9x i stabilitet.

210 km/h 2008 e87 118d, 136hk, hadde nok vært mulig å tynt 5-10 km/h til. Litt nervøs styring når det går fort, stor forskjell fra 1-serie til 3-serie her.


Flere som har kjørt fort og vil fortelle det? :D

Endret av littlep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... en skikkelig skrytetråd er alltid artig, men jeg har ikke baller av titan så ca. 255 Km/t er det hurtigste jeg har kjørt. Det var med min egen Porsche 928 S en gang på midten av 80-tallet. Jeg har imidlertid kjørt rundt 230 Km/t flere ganger med et par andre biler (Porsche 931 og BMW E36 323i) og som rosinen i pølsen har jeg kjørt hele 180 Km/t med en Porsche 959 (topphastighet 300 Km/t, men den var ikke min og den var svært kostbar 750K Deutsche Mark eller ca. 3 millioner norske kroner før norske avgifter). Min nåværende E46 318d Touring har jeg mange ganger kjørt hva den kan klare... 204-205 Km/t på en god dag med litt medvind og tilstrekkelig med flat og rett Autobahn... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryt på meg overdrivelsestall, men jeg gjør oppmerksom på at jeg bor i Norge..., men jeg har gjørt min nye BMW 520 100-110km/t. :-)

Men da jeg var i en lengre periode i øst-tyskland så kjøre jeg 100km på 20 minutter med en Audi A8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt 220 på speedometeret med en 98 mod 728i.

Hatt litt over 220 med en 92 mod Astra GSI. Speedo stoppa på 220 så vet ikke hvor mye over. Hadde også ca 60-70 bakover med den bilen.

Hatt rundt 180 med min nåværende bil. 99 mod 740i.

Så ikke ned på speedo da jeg kjørte. Tror denne er sperret på 250.

På tide med en ny utlandstur og prøve. Kan jo ikke prøve i norge. Her kan man jo ikke kjøre forter enn 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...