Gå til innhold

Den lille vinterdekktråden

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er interesse for en slik tråd, men jeg prøver meg.

Det nærmer seg nå kaldere tider, og jeg har plutselig to biler som skulle hatt nye vinterdekk.

Har vært å hørt litt rundt, men det var lite priser å hente på denne tiden av året, og de jeg fikk synes jeg (som vanlig) var idiotisk høye.

Jeg har tidligere handlet sommerdekk fra dekkonline med stort hell, og gjør gjerne det igjen, men på vinterdekk er jeg litt mer skeptisk. Mange av vinterdekkene dekkonline fører er som kjent ikke beregnet for norske forhold, så de er såklart utelukket, men hvordan er det med de mer "kjente" dekkene?

Er f.eks. et Nokian Hakkapeliitta R, Continental Contivikingcontact 5 osv. likt uansett hvor man kjøper det, eller finnes det forskjellige versjoner av dette igjen?

Fant forøvrig ut at prisjakt.no hadde fått vinterdekk i listene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bar som deg handlet en del av dekkonline, men vinterdekk er de ikke best på. Men jeg har funnet hell hos byttdekk.com priser noe samme som dekkonline, men et langt større utvalg blant vinterdekk. :)

Jeg tror det fins bare en versjon av dekkene, hvis ikke er det bare å sende en kjapp Mail til vianor og spørre dem. Hva slags dekk vurderer du? Etter det jeg har opplevd er yokohama dårlige dekk for bmw. Dermed er Nokian veldig gode dekk som BMW Norge anbefaler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen piggfrie kumho vinterdekk, de sto på rimelig bra i hele vinter som var. Jeg kjører mest på våt ihjelsaltet asfalt i Oslo, og hadde et par kraftige oppbremsinger på ring 3 som bade jeg og bil kom helskinnet ut av. Dekka holdt også overraskende bra opp til f.eks Kvitfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt nokian vinterdekk fra dekkonline en eller to ganger tidligere og har da fått dekk produsert i finland og av nyere produksjonsdato. Nokian blir/ble produsert både i russland og i finland, hvor dekkene produsert i russland er av dårligere kvalitet enn dekkene produsert i finland. Jeg kjøper som oftest både sommerdekk og vinterdekk hos dekkonline, har hendt et par ganger at jeg har kjøpt vinterdekk lokalt men i år vurderer jeg å handle hos dekkonline igjen om jeg finner fornuftige dekk til fornuftig pris.

Jeg er forøvrig veldig fornøyd med dekkonline, de er generelt sett billigere og frakt er inkl. i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På piggfritt har jeg gode erfaringer med Michelin Xice Xi2. Kjørte b.la. Bergen-Sverige på en dag med nullføre og 25 lastebiler i grøften. Merket ikke noe til det.

Kom også rundt en sving i 80 oppe på Voss, og rundt hjørnet sto lastebilene strandet. Ingen la ut trekant osv. Heldigvis hadde vi gode dekk, og stoppet kjapt. Men fortsatt lesson learned! Kjører ikke fort gjennom svinger uten sikt på vinterstid lenger.

I år tenkte vi å prøve pigg, derav Nokian Hakka 7. Det blir fort 10-lapper fra nettet, på 18" og 225 rund baut. Hakka 8 kommer vel nå i høst, men 7 er velprøvd og "sikkert". Får vel ikke ny test før over nyttår, om NAF følger trenden fra de forrige par årene. Virker som det er mange gode kandidater for tiden, men jeg ville hvert fall ikke vært grådig når det kommer til dekk. :) Nå skal det sies at vi kjører mye opp til Modalen og over fjellet og østover, så piggdekk er sikkert lurest for oss. Spesielt i Modalen kan det komme svært mye snø mellom brøyting, og så er det mange små fosser som renner over og ut i veien og frossner. Prøvde oss oppover der med hyundaien på piggfritt, og den måtte bare parkeres og så tok vi beina fatt. (Husker ikke merket, men de var i øvre sjikt og med mye mønster, må ha vært gamle eller dårlige forhold for gummi)

Og jeg setter pris på slike tråder! Sikkerhet om vinteren er viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også ha vinterdekk til min f10. Skal ha 19" så regner med at det blir en dyr fornøyelse.

Regner med å gå for de nye Nokian Hakka R2

Og hvis jeg bestiller fra dekkonline så skal jo de lokale dekksjappene ha tusenvis for å legge om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min plan er Hakka 5, X-ice eller Contiviking. Piggfritt blir det uansett. Skal ha et sett i 19" og et som mest sannsynlig blir i 18".

Og hvis jeg bestiller fra dekkonline så skal jo de lokale dekksjappene ha tusenvis for å legge om.

Det er en bedrift på Vea som ligger inne som partner med dekkonline. Jeg brukte de til sommerdekkene mine og betalte vel rundt 200,- pr. hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Nokian Hakka 7 i 225/45/18 til min E61 i fjor vinter. Bor i innlandet og ville ha pigg den gangen her da bygatene her er hardpakket snø, tilnærmet is store deler av vinteren og folk er såpass vinglete og upålitelige i en så liten by at jeg vil ha noe som griper fort ved bremsebehov. Interdekk er jo lokal og holder til et steinkast fra jobb, men jeg kjøpte hos en lokal dekkforhandler istedet (Menkerud). Bedre priser enn både Interdekk og Dekkonline og meget god service med høyt kunnskapsnivå. Har kjørt samme bil med 245 brede Michelin piggdekk og piggfri dekk og det var et mareritt på ordentlig vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid kjørt med Piggfrie Nokian Hakkapelitta på mine BMWer, fantastisk dekk som gir utrolig god fremkommelighet. Blir nok dette når jeg skal ha mye vinterdekk på E34en til vintern, klarer meg dog uten pigg da vi stort sett kjører på bare veier 95% av vinteren her sørpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...