Gå til innhold

e90/e87/e60... korleis finne ut Xenon el BI-Xenon? *Info om lysopsjoner


p.o
 Share

Anbefalte innlegg

Er du sikker på dette? Den E91 pre-facelift vi har hatt i familien lyste halogenlampa kun da man brukte lyshornet. Den lyste ikke ved bruk av fjernlys. Er også usikker på om både xenon og halogen lyste ved bruk av lyshorn, trodde ganske sikkert det var kun halogenlampa. Dette var en 2007.

Det var ikke meningen å gi inntrykk av at begge lyser ved lyshorn. Da lyser bare halogenlysene, som sitter innerst. Skyver du spaken frem slik at fjernlysene blir stående på, lyser både xenon og halogen. Du kan høre et klikk når xenonlampa skifter stilling fra nærlys til fjernlys.

På min bil heter opsjonen S522A Xenon Licht.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye frem og tilbake.

 

E91 LCI - jeg vet at de ytterste reflektorene har Xenon, og at disse bare endres ved bruk av fjernlys. Ergo er det Bi-Xenon eller null Xenon på bilen. Men de innerste reflektorene - er det lys i dem på LCI? Og i så fall, når? 

 

Og hvorfor i svarte balle er det egne lykter til lyshornet, som IKKE brukes ved fjernlys? Er jo ikke akkurat som at man ikke har bruk for dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye forskjellige funksjoner på disse bilene underveis, slik som på E60/E61. Vi kan jo forsøke å oppsummere litt:

NB! Kom gjerne med konkrete eksempler på E9x og E6x pre-LCI iht. lysfunksjoner. Min 05/2004 produserte E60 har funksjoner som den nederste, men en 10/2005 produsert E60 har nest nederste scenario. Det er derfor nærliggende å tro at lysfunksjonene på E6x ble endret i 2005 en gang, men E9x litt senere (rundt 2006).

E90/E91 (E60/E61) LCI med xenonlys (option 522):

  • Innerste lampe har ingen funksjon annet enn at pæren for coronaringene sitter der.
  • Lyshorn er i den ytterste lampen og er xenon.
  • Fjern- og nærlys sitter i ytterste lampe og det er en kuppel som sitter over reflektoren som går opp når fjernlyset slås på.
  • Her er en film

E90/E91 (E60/E61) LCI med adaptive xenonlys (option 522 + 524):

  • Innerste lampe fungerer når rattet dreies i et visst antall grader og/eller blinklyset slås på.
  • Lyshorn er i den ytterste lampen og er xenon.
  • Fjern- og nærlys sitter i ytterste lampe og det er en kuppel som sitter over reflektoren som går opp når fjernlyset slås på.
  • Her er en film

E90/E91 (E60/E61) pre-LCI med xenon og adaptive xenon (option 522 og 524) de seneste modellene:

  • Innerste lampe brukes til lyshorn.
  • Fjern- og nærlys sitter i ytterste lampe og det er en kuppel som sitter over reflektoren som går opp når fjernlyset slås på.

E90/E91 (E60/E61) pre-LCI med xenon og adaptive xenon (option 522 og 524) de tidligste modellene:

  • Innerste lampe brukes til lyshorn.
  • Innerste lampe lyser sammen med bi-xenon fjernlys som et "ekstralys".
  • Fjern- og nærlys sitter i ytterste lampe og det er en kuppel som sitter over reflektoren som går opp når fjernlyset slås på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet det når jeg sto i kø, og det er som det står der - kun ytterste reflektor er i bruk uansett hva jeg gjør. Jeg har ikke adaptive lys.


Morsomt at de tviholder på de 4 frontlyktene selv om de bare har behov for 2 :P


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Saltkjelen for at du orker å ta deg tida til å gi så detaljerte og utfyllende svar stadig vekk :)

 

Håper for all del ikke BMW tar bort innerste "lampe" da det er et godt kjennemerke på BMW. Og det er veldig godt å ha den for adaptive lys ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

 

Det er nok mye forskjellige funksjoner på disse bilene underveis, slik som på E60/E61. Vi kan jo forsøke å oppsummere litt:

NB! Kom gjerne med konkrete eksempler på E9x og E6x pre-LCI iht. lysfunksjoner. Min 05/2004 produserte E60 har funksjoner som den nederste, men en 10/2005 produsert E60 har nest nederste scenario. Det er derfor nærliggende å tro at lysfunksjonene på E6x ble endret i 2005 en gang, men E9x litt senere (rundt 2006).

E90/E91 (E60/E61) LCI med xenonlys (option 522):

  • Innerste lampe har ingen funksjon annet enn at pæren for coronaringene sitter der.
  • Lyshorn er i den ytterste lampen og er xenon.
  • Fjern- og nærlys sitter i ytterste lampe og det er en kuppel som sitter over reflektoren som går opp når fjernlyset slås på.
  • Her er en film
  • Her er en film til som viser DRL vs parklys

E90/E91 (E60/E61) LCI med adaptive xenonlys (option 522 + 524):

  • Innerste lampe fungerer når rattet dreies i et visst antall grader og/eller blinklyset slås på.
  • Lyshorn er i den ytterste lampen og er xenon.
  • Fjern- og nærlys sitter i ytterste lampe og det er en kuppel som sitter over reflektoren som går opp når fjernlyset slås på.
  • Her er en film
  • Her er en film til som viser DRL vs parklys

E90/E91 (E60/E61) pre-LCI med xenon og adaptive xenon (option 522 og 524) de seneste modellene:

  • Innerste lampe brukes til lyshorn.
  • Fjern- og nærlys sitter i ytterste lampe og det er en kuppel som sitter over reflektoren som går opp når fjernlyset slås på.

E90/E91 (E60/E61) pre-LCI med xenon og adaptive xenon (option 522 og 524) de tidligste modellene:

  • Innerste lampe brukes til lyshorn.
  • Innerste lampe lyser sammen med bi-xenon fjernlys som et "ekstralys".
  • Fjern- og nærlys sitter i ytterste lampe og det er en kuppel som sitter over reflektoren som går opp når fjernlyset slås på.

 

Her har det skjedd ting eg ikkje har fått med meg før no.. Flott arbeid Saltkjelen!

Min e91 prod. 08/06, med adaptiv, som eg endte opp med å kjøpe er akkurat som du beskriver til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som p.o skrev har han handlet en 08/2006 produsert bil og betydningen av AHL har derfor ingenting å si. Han har halogenlys som lyser i tillegg med fjernlysene. Om du finner et sett med canbus motstand bør ikke xenon være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr AHL adaptiv?

Det har i såfall ikkje noko å sei nei, tenkte på å bytte halogenlysa, som lyser i tillegg til xenon på fullys.

Einaste er at det kanskje vil gå utover lyshorn? mulig xenon ikkje vil tenne fort nok til det bruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, Logisk når eg får tenkt meg om..:)

Er egentlig veldig imot ettermontering av xenon, og feilaktig bruk av lys generelt, men føler det er meir ei gråsone når der allereide er xenon i resten..

Får sjå om eg prøver etterkvart, men blir nok sansyligvis prøvd med ei halogenpære av god kvalitet først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...