Gå til innhold

e90/e87/e60... korleis finne ut Xenon el BI-Xenon? *Info om lysopsjoner


p.o
 Share

Anbefalte innlegg

Skal handle ny vinter/konebil..

Det står mellom e87 eller e91, greier ikkje å bestemme meg heilt, har mest lyst på 3 serie pga plass og sansynligvis litt meir komfort, men sidan eg bur midt i by`n, og den vil bli brukt mykje til bykjøring, frister
1 serien også, samt. dama ville helst ha en liten bil. Motorvalg blir sansynligvis diesel, då 320/120d, og automat er et must. Ser mest på preface pga pris.

Kom gjerne med innspel!

Men over til spørsmål:

Har alle e9x og e87 bi-xenon eller er det nokon som har halogen fjernlys?
(Då sjølvsagt dei som har s522a xenon option)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Då veit eg vertfall det..

Men nokon som veit korleis kan eg sjekke om det er BI-xenon i e91/87??

Er det annan optionkode då?

Vart det f.eks standard på facelift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt eg veit så har vel aldri e9x blitt levert originalt med xenon i dei innerste lampene men det er fortsatt bi-xenon. Du ser lysbildet i nærlyset endrer seg ved bruk av fulltlys. Pluss vanlig halogen i dei innerste. Er iallefall sånn på min men om alle er slik tør eg ikkje svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt eg veit så har vel aldri e9x blitt levert originalt med xenon i dei innerste lampene men det er fortsatt bi-xenon. Du ser lysbildet i nærlyset endrer seg ved bruk av fulltlys. Pluss vanlig halogen i dei innerste. Er iallefall sånn på min men om alle er slik tør eg ikkje svare på.

Bi-xenon er fortsatt halogen i den innerste reflektoren, men den fungerer kun som lyshorn. Bi-xenon fungerer ved at en linse flippes (om jeg har forstått det riktig) og at man har både nærlys og fjernlys på samme "reflektor", altså ytterst. Da svigers kjøpte seg ny E91 i 2007 var det i hvertfall bare mulig å velge xenon som inkluderte bixenon. Har man adaptivt lys så har man slipt glass på den innerste reflektoren og den lyser da opp kun til siden når man blinker og svinger, da er lyshorn også med xenon som fullys (er i hvertfall slik på E61).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss eg forstår deg riktig så meiner du at den innerste reflektoren kun er lyshorn og at vanlig fulltlys kun sitter i den ytterste der det er xenon? Det er i allefall ikkje tilfelle på min e91. Der endrer lysbildet seg på xenon + at halogenlyset tennes ved bruk av vanlig fulltlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preface e9x er det slik at ved fullt lyshorn lyser bixenon og halogenlyset. På facelift er det bare bi xenon som lyser. Preface lyser etter min mening bedre fordi du får et stort området som lyser fra bixenon og halogenlyset som lyser mer direkte mot et punkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mykje god info!

So då kan eg gå utifrå at dersom e9x har xenon, så har den også BI-xenon..

Det gjer leitinga litt lettare:)

Går utifrå at dette også er tilfelle på 1-Serien..?

Jeg selger en e87! Hvis du klarer deg med 118d og manuell?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44101709

Fin bil -Erik-!

Men automat er nok et must for meg, korleis opplever du motoren din? Tilstrekkelig?

Carbon-spoiler og bakluke spoiler setter prikken over I`en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mykje god info!

So då kan eg gå utifrå at dersom e9x har xenon, så har den også BI-xenon..

Det gjer leitinga litt lettare:)

Går utifrå at dette også er tilfelle på 1-Serien..?

Fin bil -Erik-!

Men automat er nok et must for meg, korleis opplever du motoren din? Tilstrekkelig?

Carbon-spoiler og bakluke spoiler setter prikken over I`en..

Til sitt bruk er 118d god som gull, og utseende er jeg veldig fornøyd med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

So då kan eg gå utifrå at dersom e9x har xenon, så har den også BI-xenon..

Det gjer leitinga litt lettare:)

Går utifrå at dette også er tilfelle på 1-Serien..?

 

Jeg har preface E87 med Xenon, og der er det som beskrevet for E91. Bi-Xenon ytterst, og halogen innerst som lyser sammen med Xenon på fjernlys. Veldig godt lys.

 

Og så har jeg 120d automat. Bra drag og fin giring. Det eneste som ikke fungerer 100% er manuell giring, det blir litt krøkkete. Men den har en sportsinnstilling på automaten som funker så bra at det er sjelden jeg føler behov for å gire manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har preface E87 med Xenon, og der er det som beskrevet for E91. Bi-Xenon ytterst, og halogen innerst som lyser sammen med Xenon på fjernlys. Veldig godt lys.

 

 

Er du sikker på dette? Den E91 pre-facelift vi har hatt i familien lyste halogenlampa kun da man brukte lyshornet. Den lyste ikke ved bruk av fjernlys. Er også usikker på om både xenon og halogen lyste ved bruk av lyshorn, trodde ganske sikkert det var kun halogenlampa. Dette var en 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...