Gå til innhold

Innredning av garasje.


aremoe
 Share

Anbefalte innlegg

Har også innlagt vann i garasjen, sluket i gulvet går rett i grusen, er jo ikke meninga at man skal vaske bil inni der akkurat. Avløpet til vannet går rett i grusen. Funker prima det, husk evt. selvregulerende varmekabel om du legger vann i bakken :) Sett opp en liten søt varmtvannstank i garasjen.

 

Når det gjelder varmekabler, så har jeg også det, og det er helt gull når man skal skru. Er det 4-5 minusgrader ute og man holder som regel 5 grader der inne vinteren gjennom, så kreves det et par timer med 2kW vifteovn og varmekabler før du har løfta temperaturen ganske greit. Er fort 15 grader, og etterhvert som det blir varmt i flisene og såla så er det bare å skru av og du får en jevn økning! 

Kan vel beregne samme effekt pr. kvadratmeter som på et bad.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.7.2016 at 22.08, FredrikE24 skrev:

Har også innlagt vann i garasjen, sluket i gulvet går rett i grusen, er jo ikke meninga at man skal vaske bil inni der akkurat. Avløpet til vannet går rett i grusen. Funker prima det, husk evt. selvregulerende varmekabel om du legger vann i bakken :) Sett opp en liten søt varmtvannstank i garasjen.

 

Når det gjelder varmekabler, så har jeg også det, og det er helt gull når man skal skru. Er det 4-5 minusgrader ute og man holder som regel 5 grader der inne vinteren gjennom, så kreves det et par timer med 2kW vifteovn og varmekabler før du har løfta temperaturen ganske greit. Er fort 15 grader, og etterhvert som det blir varmt i flisene og såla så er det bare å skru av og du får en jevn økning! 

Kan vel beregne samme effekt pr. kvadratmeter som på et bad.

takker for svar.   jeg har nå gravd ut 15-20cm uti garasjen,og det blir definitivt varmekabel. ellers hadde ikke dette vært verdt det.. for en jobb...   ga fort opp og gikk og leide minigraver ja :-P

 

er det noen som vet hvor mye isolasjon jeg bør legge i bunn?     

det ligger nå grov pukk.  bør jeg jevne av med sand?     

 

planen nå er og legge plast mot grunnen og så isolasjon. så skal jeg skaffe rørlegger og få han til og legge vann og avløp til en vask der ute.  så legger jeg varmekabel.  så blir det støpings :-D

 

anbefaler dere avrennings-renne inni der eller?   tviler på at det blir vasket bil inne, men er jo greit å få ut vann som blir med inn.  men da må det vell støpes med fall, noe som sikkert blir en utfording... 

 

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000031762

Endret av space-ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, space-ace skrev:

takker for svar.   jeg har nå gravd ut 15-20cm uti garasjen,og det blir definitivt varmekabel. ellers hadde ikke dette vært verdt det.. for en jobb...   ga fort opp og gikk og leide minigraver ja :-P

 

er det noen som vet hvor mye isolasjon jeg bør legge i bunn?     

det ligger nå grov pukk.  bør jeg jevne av med sand?     

 

planen nå er og legge plast mot grunnen og så isolasjon. så skal jeg skaffe rørlegger og få han til og legge vann og avløp til en vask der ute.  så legger jeg varmekabel.  så blir det støpings :-D

 

anbefaler dere avrennings-renne inni der eller?   tviler på at det blir vasket bil inne, men er jo greit å få ut vann som blir med inn.  men da må det vell støpes med fall, noe som sikkert blir en utfording... 

 

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000031762

Jo mer isolasjon jo bedre, men når det kun er snakk om sporadisk oppvarming hadde jeg gått for 5 cm XPS, plast og 8-10 cm påstøp (hvis det ikke skal boltes og monteres f.eks løftebukk i gulvet) med armeringsnett (gjerne litt tykkere støp ved porten).

Ikke legg plasten mot pukken da blir den gjennomhullet. Rett av med litt sand eller subbus og legg ut XPS før plasten.

Bør også legge fall ca 1:100 med f.eks et par meter slukrenne (Acodrain el) langs midten, da bruker du lik høyde langs veggene ved utstøping og plasserer slukrenna i midten med fall til den. Ca 200Watt pr m2 burde holde, du kan regulere ved bruk av effektbryter eller gulvføler med regulator.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Maxmek skrev:

Ca 200Watt pr m2 burde holde, du kan regulere ved bruk av effektbryter eller gulvføler med regulator.

 

200w/m2 kan fort bli litt mye strømtrekk om man har stor garasje så spørs hva man har tilgang til av strøm i garasjen,

 

23 timer siden, space-ace skrev:

 

planen nå er og legge plast mot grunnen og så isolasjon. så skal jeg skaffe rørlegger og få han til og legge vann og avløp til en vask der ute.  så legger jeg varmekabel.  så blir det støpings :-D

 

 

er du elektriker a? vk skal legges av det vøtt ;) 

har 35-40m2 ca med garasje, 5cm isolasjon så 15cm fiberarmert betong (pga 2søyler), i vegga og tak er det 15cm glava,

selv uten vk i gulvet tar det ikke lange tia å fyre opp tempen med en 6kw varmeovn jeg har,

gulvvarme er treig varme, så ikke mest egnet i garasje som brukes litt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, janerik171187 skrev:

 

200w/m2 kan fort bli litt mye strømtrekk om man har stor garasje så spørs hva man har tilgang til av strøm i garasjen,

 

 

 

er du elektriker a? vk skal legges av det vøtt ;) 

har 35-40m2 ca med garasje, 5cm isolasjon så 15cm fiberarmert betong (pga 2søyler), i vegga og tak er det 15cm glava,

selv uten vk i gulvet tar det ikke lange tia å fyre opp tempen med en 6kw varmeovn jeg har,

gulvvarme er treig varme, så ikke mest egnet i garasje som brukes litt,

jepp, jobber som elektriker.  men jeg har ingen erfaring med varmekabler i garasje.    men det er jo alt etter hvor raskt man vil at de skal ta opp varmen også da. 

ser ut til at jeg lander på rundt 100w/kvadraten  mest pga prisen.   på bad bruker vi rundt 120w/kvadraten.  så trur det vil funke greit jeg. 

 

skal sjekke om jeg får tak i en rørlegger nå, slik at han får lagt avløp og varmt/kaldt vann til en vask via grunnen der uti nå mens jeg kan :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, bricks said:

Bør legge kabel under porten, for å smelte is, jeg ville lagt en egen der med høyere effekt og egen bryter

Har problemer med at det fryster i portåpningen min. Tok igjen portåpningen med ny støp med riktig fall når ny port ble montert så det renner ikke vann mot den eller i åpningen, men det fryser uansett. Nødløsning er å smøre gummien med vaselin innimellom, men det beste hadde nok vært å lagt en kabel slik som bricks sier. Ser også at på brannstasjoner/transportterminaler (eller lokaler med mye porter) og da spessielt på innlandet legger ned en sløyfe ved portene trolig for å spare seg hodebry senere. Koster uansett ikke mer enn et par hundrelapper å legge den ned så kan du heller bare bokse den til senere om du ser det blir behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, minim skrev:

Har problemer med at det fryster i portåpningen min. Tok igjen portåpningen med ny støp med riktig fall når ny port ble montert så det renner ikke vann mot den eller i åpningen, men det fryser uansett. Nødløsning er å smøre gummien med vaselin innimellom, men det beste hadde nok vært å lagt en kabel slik som bricks sier. Ser også at på brannstasjoner/transportterminaler (eller lokaler med mye porter) og da spessielt på innlandet legger ned en sløyfe ved portene trolig for å spare seg hodebry senere. Koster uansett ikke mer enn et par hundrelapper å legge den ned så kan du heller bare bokse den til senere om du ser det blir behov. 

 

ja kanskje jeg skal koste på en framme ved porten i tilfelle da.  et koster vell ikke mange kronene uansett: )   da kan jo den gå på egen styring/bryter...

 

ser devi har kabler nedi 130w /7,3 meter.  passer perfekt med to sløyfer under porten nesten det.   evt. har nexans 200w på 11,8meter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ihvertfall mye vanskeligere og dyrere å ta det igjen etterpå om det blir et problem. Har rivd av listen på porten min et par ganger og to ganger har jeg måttet frem med varmepistol tidlig en morgen ^^ 

 

Har faktisk vurdert å pigge en stripe for så å legge ned kabel men er litt redd for at støypen ikke blir noe fin etterpå og at det vil sprekke i fra den gamle støpen om jeg fyller noe over kabel igjen.. Dette dilemmaet slipper du om du får tak på noe rimelig som du kan legge ned just-in-case.

Har forøvrig to like porter som begge fikk ny og lik støp under porten når de ble byttet. Den ene er vendt rett sørover (vinden kommer ofte herfra pga fjell rundt meg) og en hvor den er vendt nord-øst. Problemet med frysing er kun på denne som er sør-vendt så godt mulig at dette ikke er noe problem andre steder enn hos meg pga. et sært vær fenomen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker en 3Kw Thermo vifte montert oppe på veggen (http://thermo-varme.no/nb/produkter/thermodoor-luftporter/essensse-vce-e-elektrisk ), tar ikke lange tiden før det er grei temp til å mekke i garasje på 50m2 (hvis det er noenlunde isolert og tett) . Som nevnt over her tar det tid å få varme med kabler spesielt hvis man kryper ned mot 100W/m2, og hvis det skal legges over hele gulvet i en stor garasje blir det fort for mye strømtrekk. Jeg har også måtte bytte gummipakning på porten pga fastfrysing, så lurt å legge en varmekabel under der.

Skal du ha oppvarmet garasje ofte er kanskje en rimelig varmepumpe fornuftig, har hørt noen som har montert den til Jula (selvmontering ?).

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endelig skal det bli garasje på meg også. DET har jeg ventet lenge på..!

Ble en modulgarasje fra Grimstad med målene 6,2x8 med 60 cm overheng foran port, altså 49,6 kvm nede og 53,6 oppe.

Planene er fliser på gulv, kjøkkeninnredning, varmepumpe, isolert osv. Garasjen skal brukes til lett skruing og polering. Skulle gjerne hatt løftebukk, men det måtte bli litt kompromiss, da det er andre enn far som også skal bruke den, dessverre.. ;)

Vurderer MDF-plater på veggene, da det er kjapt, pent og billig. Noen formeninger om dette? Tenkte å montere en avtrekksvifte også. Det bør vel hjelpe på? 

Kunne tenkt meg LED-spotter i taket, men redd det kan bli for dyrt, samt usikker på om det er bra nok som lysskilde til bruken. Noen innspill her?

Hvor mange stikkontaker bør man ha? Ser for meg å ha 1 dobbelkontakt midt på hver sidevegg, en ved port og et par ved benk.

Kun taksten, div. listing, montere dør og montere søyler ved siden av port igjen, så kan man begynne innvendig;

9BD3A71B-A550-422C-BC6D-C40FA44ACD01_zps

Endret av R Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

R Andersen, På detailersclub er det mange garasjer til inspirasjon. Spesielt NeDD og AudiS8 har noen brukbare garasjer..

Selv har jeg 9stk 2x36w t8 armaturer. Uten hvitt tak og vegger samt reflekterende gulv, syns jeg det er for lite. Det jeg håper gjør meg fornøyd med lyset til slutt blir en lys epoxy på gulvet hvis det ikke blir lyse fliser.

Led-spotter er nok kjekt og ha, men for min del er det definitivt value for money som gjelder. Det er for mange ting jeg ønsker meg til at jeg har råd til å "sløse". Ryker en spot, skal man også ha elektriker til å bytte denne hvis man skal følge forskriftene..

 

Pr i dag har jeg 7doble stikkontakter (+1 til portåpneren og en til fremtidig avtrekk oppunder taket) og syns det er greit nok. Da har jeg 1 kontakt pr ca 3meter vegg. Plasseringen er ikke helt gjevn, da jeg tok høyde for plassering av stereo og kompressor osv før jeg monterte. Noen ganger mangler jeg en eller to kontakter ved arbeidsbenken. Mange monterer slike kanaler med mulighet for å flytte litt rundt på kontaktene senere, eventuelt bygge på med flere kontakter. Sikkert kjekt hvis man ønsker skjult trykkluft installasjon senere også.

 

MDF plater tåler ikke så mye fuktighet, så hvis du skal mye inn/ut med våt bil, ville jeg valgt et annet alternativ hvis du ikke gjør aktive tiltak for å kontrollere fukten. Det spørs jo litt hvor mye tunge ting du skal montere på veggene også. Med overskap fult av terrassevask, avfetting og verktøy bør du i det minste ha gode spikerslag bak. Selv mener jeg rupanel er det beste og billigste alternativet, men vannfast kryssfiner, OSB eller fibotresbo er jo også gode valg. Litt etter bruk og budsjett. I bruksgarasjen vår er vegger og tak kledd med hvite stålplater type "vaskehall". Det fungerer til sitt bruk, men er ikke så estetisk pent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...