Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

On 15.11.2016 at 21.10, papertiger skrev:

Da fikk jeg endelig bytta gassdemperne på bakluka - de var mildt sagt gåene. Måtte bevege luka i alle retninger. 

Tilstandsbilde:
IMG_2755.JPG

Nå trenger luka derimot bare en liten dytt når den er helt nede, så skyver den seg opp i helt åpen posisjon selv. De små gleder!

Takk til @Marius2002 for tips :D

Skal legge inn ei bestilling på det jeg også. Hvor kjøpte dere demperne @Marius2002 og @papertiger? Gidder ikke bruke mer enn nødvendig, har nettopp handlet dab modul og nå må jeg ha greier til garasjen, også kommer julegaver atpåtil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gorg jeg kjøpte på GS. Har ingen bekjente eller noe der så ble fullpris (minus gavekortet jeg vant). 12-1300,- ble det for 2 stk. Har du bekjente innenfor BMW så klarer de nok en bedre pris :) Jeg fikk tilbud på Meca for ca. 900,- samlet for en "tilsvarende vare"(fortsatt kvalitetsvarer) men på grunn av gavekortet valgte jeg GS. GS har alltid levert og god service selv om jeg aldri har hatt/fått noe rabattgreier der.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Gorg jeg kjøpte på GS. Har ingen bekjente eller noe der så ble fullpris (minus gavekortet jeg vant). 12-1300,- ble det for 2 stk. Har du bekjente innenfor BMW så klarer de nok en bedre pris :) Jeg fikk tilbud på Meca for ca. 900,- samlet for en "tilsvarende vare"(fortsatt kvalitetsvarer) men på grunn av gavekortet valgte jeg GS. GS har alltid levert og god service selv om jeg aldri har hatt/fått noe rabattgreier der.

Du burde melde deg inn i BMWCCN, får rabatt hos både koed og gs mener jeg og rabatt hos bmw verksteder, både verksted og deler. 

Er mange andre fordeler, i tillegg til fine magasin og kalender i januar :D 

Skal sjekke opp, også hos lokale forhandlern. Tenker å ha dette som første prosjekt i garasjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sene svar. Er på jobb i Korea for tiden, skylder på tidsforskjell og mye jobbing.

On 19.11.2016 at 8.04, Gorg skrev:

Skal legge inn ei bestilling på det jeg også. Hvor kjøpte dere demperne @Marius2002 og @papertiger? Gidder ikke bruke mer enn nødvendig, har nettopp handlet dab modul og nå må jeg ha greier til garasjen, også kommer julegaver atpåtil :) 

Kjøpte hos min lokale Bavariaforhandler. Fikk litt rabatt, ble vel 1200kr for to originale. Muligens jeg hadde kjøpt uoriginale på Koed til en brøkdel av prisen hadde jeg tenkt meg om. Googlet den uoriginale varianten de har hos GS, og det var dårlige erfaringer med den merkevaren, så da kjøpte jeg heller originale. Vet ikke om det er samme uoriginale variant de har på Koed. De originale har 470 Newton, mens på GS hadde de også en 640 Newton variant. Ble redd at det ble vanskelig å få lukket døra med bruk av innvendig håndtak på normalt vis, så holdt meg til 470N varianten etter litt konversering med Marius2002 :)

On 20.11.2016 at 20.50, Marius2002 skrev:

@papertiger Hvordan følte du plassen i F20en var kontra E91en? :)
Jeg lurer på å ta meg en tur ned på Brages å teste den Estorilblå 120xd som står der, men om det er stor forskjell så orker jeg ikke, da jeg ikke kan gå ned så mye i plass.

F20'en var nok hakket mindre, men samtidig så føltes den romslig til å være en klasse under 3-serien. Ville sagt at baksetet var noe mindre. Bagasjerommet er nok ikke sååå mye forskjell, men det spørs hvilke marginer du har å gå på på den du har nå. Det er en mye lettere og leken bil enn 3-serien, ingen tvil om det. Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt å prøvd den - om ikke annet for å bare ha gjort det. Hvorfor kunne du tenkt deg å bytte? Prismessig ligger vel E91en din og den F20en ganske likt? Jeg synes E91en er hakket bedre enn F20 som "familiebil", mens F20en er mye morsommere å kjøre enn E91en. Alt kommer selvfølgelig an på hvor mye din bedre halvdel pakker med seg på tur :D 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg bare lurte da jeg synes den 120en var ganske så snasen til en grei pris. Som damer flest pakker hun vel for ei uke når vi skal være borte ei helg... Det var en innom jobben med en annen F20 og fikk se nøyere på den da. Med bakovervendt sete på isofix i noen år til er det ikke mye rom for å gå ned på plass i baksete. E91en ligger vel i samme prisleie og vi er kjempefornøyd med den. Det er familiebil jeg må prioritere. :) Det er bare alltid moro med noe nytt så litt spekulasjoner av og til må til, om så bare for å bekrefte at vi har en fantastisk bil allerede. Vi skal til sommeren nordover på tur(Lofoten, Vesterålen) og trenger blant annet da den plassen vi kan ha :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, papertiger skrev:

Beklager sene svar. Er på jobb i Korea for tiden, skylder på tidsforskjell og mye jobbing.

Kjøpte hos min lokale Bavariaforhandler. Fikk litt rabatt, ble vel 1200kr for to originale. Muligens jeg hadde kjøpt uoriginale på Koed til en brøkdel av prisen hadde jeg tenkt meg om. Googlet den uoriginale varianten de har hos GS, og det var dårlige erfaringer med den merkevaren, så da kjøpte jeg heller originale. Vet ikke om det er samme uoriginale variant de har på Koed. De originale har 470 Newton, mens på GS hadde de også en 640 Newton variant. Ble redd at det ble vanskelig å få lukket døra med bruk av innvendig håndtak på normalt vis, så holdt meg til 470N varianten etter litt konversering med Marius2002 :)

 

I Korea?!

Er sort fredag på GS, så jeg skal sjekke om de har noe tilbud der da.

Godt tips ang nm :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Marius2002 skrev:

Takk for svar :) Jeg bare lurte da jeg synes den 120en var ganske så snasen til en grei pris. Som damer flest pakker hun vel for ei uke når vi skal være borte ei helg... Det var en innom jobben med en annen F20 og fikk se nøyere på den da. Med bakovervendt sete på isofix i noen år til er det ikke mye rom for å gå ned på plass i baksete. E91en ligger vel i samme prisleie og vi er kjempefornøyd med den. Det er familiebil jeg må prioritere. :) Det er bare alltid moro med noe nytt så litt spekulasjoner av og til må til, om så bare for å bekrefte at vi har en fantastisk bil allerede. Vi skal til sommeren nordover på tur(Lofoten, Vesterålen) og trenger blant annet da den plassen vi kan ha :) 

Da tror jeg du har svaret ditt - E91 er nok en bedre familiebil når du har unger - vertfall i bakovervendt sete som du sier. Det som går an for de lengre ferieturene er å kjøpe en lavtliggende takboks (vi har Skiguard 850), gjerne lakkert i bilens farge. Det ser ganske så greit ut og støyer faktisk ikke så mye - gitt at den er lavtliggende.

17 timer siden, Gorg skrev:

I Korea?!

Er sort fredag på GS, så jeg skal sjekke om de har noe tilbud der da.

Godt tips ang nm :) 

Kan være du får en god pris da. 

Ja er på Hyundai-verftet og gjør en jobb på et prosjekt vi har levert til Aasta Hansteen-plattformen - regner med du kjenner til den i og med at den blir liggende rett vest for der du bor :) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Lite som skjer her, travel tid fram mot jul.

Takboksen kom på her om dagen, etter at jeg hadde fått spylt av noe som ikke lengre var en sølvfarget bil. Dynket i Prickbort og lot det virke litt før jeg skumla hele bilen med Nerta og lot det virke i 10min. Så en grundig høytrykksspyling som gjorde underverker! Merker at både Collinite og Autobahn ligger bra på ennå.

Bilen pakka for jul og på vei innover Ryfylke: 

IMG_3256.JPG

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny ting som har skjedd da: vi begynte å merke for en stund tilbake at bilen lagde en klunkelyd idet bremsepedalen trykkes inn under rygging. Og kun idet den trykkes inn, ikke mens den er trykket inn. Liten sak men vanvittig irriterende. Søkte litt på nettet og fant masse info på bimmerpost. Fikk Moe Auto til å kikke på det i går før vi dro på ferie, og der fant han ut at den ene fjøra som holder bremseklossen i spenn på høyre bakre kalipper var dårlig spenn/fjæring i. Så den ble byttet og lyden forsvant. Tok det uten kost siden han bytta bremsene bak tidligere i høst, selv om jeg mente at det ikke var hans feil. Snakk om god service! Er slike ting som gjør at han får ta servicene på bilen.

God jul folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.12.2016 at 14.26, papertiger skrev:

En ny ting som har skjedd da: vi begynte å merke for en stund tilbake at bilen lagde en klunkelyd idet bremsepedalen trykkes inn under rygging. Og kun idet den trykkes inn, ikke mens den er trykket inn. Liten sak men vanvittig irriterende. Søkte litt på nettet og fant masse info på bimmerpost. Fikk Moe Auto til å kikke på det i går før vi dro på ferie, og der fant han ut at den ene fjøra som holder bremseklossen i spenn på høyre bakre kalipper var dårlig spenn/fjæring i. Så den ble byttet og lyden forsvant. Tok det uten kost siden han bytta bremsene bak tidligere i høst, selv om jeg mente at det ikke var hans feil. Snakk om god service! Er slike ting som gjør at han får ta servicene på bilen.

God jul folkens!

Kjekt å høre at flere har god erfaring med Moe Auto :) Kun han som får røre min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da kom det endelig en bil nr. 2 i heimen - etter flere (2 :D )  måneders iherdig leting fant vi den rette bilen nesten rett foran nesa på oss. 

50 minutters kjøring sørover fra Stavanger fant vi en knall rød 2007 Mini Cooper S, gått 111 000 km med det meste av utstyret jeg ønsket foruten Bluetooth og USB interface. Bilen lå for høyt i pris for vårt budsjett, men klarte å prute den helt ned til vårt maksbudsjett. Bilen ser etter mine øyne så bra ut som en 10 år gammel bil kan se ut.

Bilen er kjøpt ny i Stavanger og visstnok eid av en eldre herremann før forrige eier kjøpte den i 2013 hos Bavaria Bryne. Jeg klarte etter litt undersøkelser å få tak i det meste av historikk på bilen før kjøp.

Følgende har blitt utbedret fra bilen var ny og fram til nå:

  • Vannpumpe skiftet av Bavaria på recall
  • Oljereturrør skiftet av Bavaria på recall
  • Clutch skiftet av Bavaria
  • Registerkjede og strammer skiftet til forbedret Citroen-variant av forrige eier (som er bilmekaniker)
  • Innsug åpnet, sjekket og rengjort for koksing, samt byttet noen returslanger til Citroen-variant som skal forhindre fremtidig koksing.
  • Bremser bak overhalt av forrige eier.

Dette er ting som jeg har lest at har vært problemer med bilene, så det er beroligende at alt dette er fikset.

I tillegg byttet forrige eier tennplugger i helgen. Det har siden 2013 vært byttet olje på hver 10-12000km av forrige eier. Han har også satt inn et K&N vaskbart innsatsfilter, samt lagt inn Autologic programvare i ECU, så den går meeget bra :D - opp mot JCW ytelser.

Stort smil om munnen hver gang jeg har kjørt den :D 

Tekniske data:

Spoiler
Model Cooper S - EUR
Development Code R56
Chassis COUPE
Steering LL
Doors 3
Engine N14
Displacement 1.60
Power 128
Drivetrain FRONT
Transmission MECH
Color Chili Red - 851
Upholstery Stoff/leder/e6 Rooster Red - FKE6
Production Plant OXFORD
Production Date 2007-03-19

Utstyrsliste:

Spoiler
1CA Selection Cop Relevant Vehicles Selektion Cop Relevanter Fahrzeuge
2PA Locking Wheel Bolts Radschraubensicherung
2RP Alloy Wheels Crown Spoke /runflat Lm Raeder Crown Spoke / Notlauf
2TA Limited Slip Differential Sperrdiferential
210 Dynamic Stability Control (dsc) Dynamische Stab. Control (dsc)
226 Sports Suspension Settings Sportliche Fahrwerksabstimmung
249 Multi-function For Steering Wheel Multifunktion Fuer Lenkrad
255 Sports Leather Steering Wheel Sport-lederlenkrad
327 White Bonnet Stripes Motorhaubenstreifen Weiss
382 Roof And Mirror Caps In White Dach U. Spiegelkappen In Weiss
4AA Roof Lining Anthracite Dachhimmel Anthrazit
4BA Colour Line Red Colour Line Rooster Red
4BD Interior Surfaces Piano Black Interieur-oberflaeche Piano Black
4UF Sport Button Sport Button
403 Glas Roof, Electric Glasdach, Elektrisch
423 Floor Mats, Velour Fussmatten In Velours
428 Warning Triangle Warndreieck
450 Height Adjustment F Front Passenger Seat Beifahrersitz Hoehenverstellung
493 Storage Compartment Package Ablagenpaket
494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
5DD Car Jack Wagenheber
507 Park Distance Control (pdc), Rear Park Distance Control (pdc), Hinten
520 Foglights Nebelscheinwerfer
522 Xenon Light Xenon-licht
534 Automatic Air Conditioning Klimaautomatik
550 On-board Computer Bordcomputer
563 Lights Package Lichtpaket
6FC Radio Mini Boost Cd Radio Mini Boost Cd
736 Second Radio Remote Control Key 2. Funkfernbedienungsschluessel
785 White Direction Indicator Lights Weisse Blinkleuchten
8SP Cop Control Cop Steuerung
842 Cold Climate Version Kaltland-ausfuehrung
850 Add Fuel Tank Filling For Export Zusaetzl. Tankfuellung Export
863 Europe/dealer Directory Service Kontakt-flyer Europa
872 Chili Chili
885 Swedish / On-board Documentation Schwedisch / Bordliteratur
896 Daytime Lights Function Tagfahrlichtschaltung

Har per nå kun bilde av den utenfra, kommer mer bilder på et senere tidspunkt. Bildet yter ikke fargen rettferdighet, den er noe mer knallrød i virkeligheten. 

IMG_0008(1).JPG

Bilder fra bimmer.work: 

image.config.php?vin=TS11567&view=ex

image.config.php?vin=TS11567&view=in

Vi har fått leie naboens carport, kan jo ikke glisene stå ute :D 

IMG_0009(1).JPG

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...