Gå til innhold

Min kjøreglade '06 130i (E87)


MrQuiet
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle BMW folk!

Her er min nr-2-bil, en 2006 130i M-sport (E87). Denne tenker jeg vil gi mye kjøreglede, også på bane.

Etter å kun ha eiet "fornuftige" biler hadde muligheten kommet at den ene fornuftige bilen kunne byttes ut med noe litt mer spenstig. Så det var en schizofren ønskeliste, som ledet til dette valget. Eksempelvis ønsket jeg en kjørglad bil, men som ikke så ut som en førtiårskrise. Jeg ønsket meg egentlig noe som var så anonymt som mulig. Det burde være 200+ hester, kombinert med plass til barneseter. Og jeg ønsket meg en bil med moderne elektroniske hjelpemidler.

Bilen har vært BMW demobil, når den ble lansert, så den er rimelig pakket med utstyr. Men for min del var det viktigste at den hadde bensin rekkesekser og manuell girkasse :)

Bilen er foreløpig helt original. Men jeg har satt på et sett Toyo R888 semi-slicks. Og den har fått prøve seg på både Rudskogen og Vålerbanen.

Her er lenke til en video jeg snekret etter en trackday på Rudskogen, og noen bilder fra Vålerbanen, tatt av "hagenisse" her på bimmers.no.

rx2ffcp5s1b9kmblcrw1.jpg

2phl23xspa6aff7ipnlx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hjulene som brukes på bane.

Felgene er et sett eldre BBS rx204, der alle felgene har dimensjonene 17"x8" ET38. Dekkene er Toyo Proxes R888 i dimensjonen 225/45-17.

Det er fire like hjul for å enkelt kunne rotere disse på bilen. 17" fremfor 18" blant annet for å holde kosten nede.

Nærbildet av dekket er venstre framhjul, etter en sesjon på Rudskogen. Til tross for at jeg har brukt relativt høyt trykk så har jeg fått dekkslitasje på utsiden av den lille pilen som indikerer hvor kanten av slitasjefeltet bør ligge. Særlig på venstre framhjul. Har prøvd både 32psi og 35psi, på kalde hjul, på henholdsvis Rudskogen og Våler og har da fått 41-42psi varme.

Kan vel egentlig slå fast at jeg enten trenger mindre krenging og/eller mer camber for å få jevnere dekkslitasje.

51rosoaxxopmhusr3wud.jpg

mt88lgde2a38b1ye5amn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft å se 1-serier med sekser. :)

Vil tro denne er ganske så morsom, samt at den vil "lure" de fleste.

Jeg har forøvrig et lite spørsmål til deg. Når/om du en gang bytter hjul eller gjør andre ring baki der, kunne du sjekket hvordan og hvor på bilen potten er festet på førersiden og fjerne tatt er bilde? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke denna som har vært vraka?

Jo.

Du som kjøpte denne ja :-) Jeg var og prøvekjørte den helgen før du handlet bilen :-) Utrolig morsom bil :-) Ble dessverre for skeptisk pga. historikken, men ingen tvil om at dette er en utrolig morsom bil! Jeg var på jakt etter akkurat det samme som deg. En morsom og sprek anonym bil med masse utstyr :-) Forstår fremdeles ikke hva som gikk galt siden jeg endte opp med 116i noen uker etter :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda! Denne har vært i en smell tidligere, så prisen var vel noe lavere enn for et strøkent eksemplar. Jeg fikk den sjekket av både Furubakken Bil og plateverkstedet vegg-i-vegg (Begge på Haslum i Bærum) og de fant ikke noe graverende med skadereparasjonene som hadde blitt gjort. Det eneste de fant var at finishen på rep-jobben var noe slurvete gjort, så de antok at det ville koste rundt 20' for å gjøre finishen fagmessig godt.

Men som nevnt over, jeg er nok av typen som er tenker kjøreglede først, og utseende etterpå, så det er ikke noen krise for min del. Og jeg tenker jo å ta denne på bane en gang i blant, så da kan det jo hende at noe skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda! Denne har vært i en smell tidligere, så prisen var vel noe lavere enn for et strøkent eksemplar. Jeg fikk den sjekket av både Furubakken Bil og plateverkstedet vegg-i-vegg (Begge på Haslum i Bærum) og de fant ikke noe graverende med skadereparasjonene som hadde blitt gjort. Det eneste de fant var at finishen på rep-jobben var noe slurvete gjort, så de antok at det ville koste rundt 20' for å gjøre finishen fagmessig godt.

Men som nevnt over, jeg er nok av typen som er tenker kjøreglede først, og utseende etterpå, så det er ikke noen krise for min del. Og jeg tenker jo å ta denne på bane en gang i blant, så da kan det jo hende at noe skjer igjen.

Det er riktig innstilling :-) Slike biler er til for å brukes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil med riktig motor. :) Mer camber foran vil hjelpe på både dekkslitasje og gi skarpere turn-in. Hvis du ikke kjøper camberplater/justerbare topplager, kan det hjelpe å fjerne den lille styrepinnen på fjørbeinet som går opp i tårnet for å få bittelitt mer camber. Søk på "camber pin delete" , så ser du prinsippet. :)

Og husk, kjøring med NSK på Rudskogen torsdag 12. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer camber foran vil hjelpe på både dekkslitasje og gi skarpere turn-in. Hvis du ikke kjøper camberplater/justerbare topplager, kan det hjelpe å fjerne den lille styrepinnen på fjørbeinet som går opp i tårnet for å få bittelitt mer camber. Søk på "camber pin delete" , så ser du prinsippet.

Jadda! Jeg har lest meg opp :) Jeg har noen biter som ligger og venter på at den foreløpig siste brikken skal dukke opp i posten. Så skal det forhåpentligvis bli bedre turn-in og jevnere dekkslitasje.

Ser jo også at noen bruker justerbare camberplater foran. De har da markert, og veksler mellom, posisjoner for henholdsvis gate- og baneoppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...