Gå til innhold

BMW E91 318D 2009 LCI Black Sapphire Metallic


bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk godkjent reklamasjon pga bobler under lakken bak skilt og to ørsmå noen cm til venstre for bmw merket.

Vi skal jo ha garanti på rust enda i flere år, skjønner ikke hvorfor det ikke gikk i utgangspunktet.

Btw, viktig å vaske bil nøye, ta av skilt i ny og ne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Hva gjør 330d intercooleren for bilen i det daglige? Er det utført med tanke på framtidig trimming? :) Apropos rust i bakluke - ser Gorg får tatt sin på reklamasjon også, men jeg kan ikke huske å ha sett noe rust på vår bil. Er det en spesiell plass dette forekommer?

Har en E91 i familien og der har bakluka blitt lakkert 2 ganger allerede. Sitter egentlig å venter på rust i falsene for å få ny luke. 

Sjekk på kanten på innsiden av luka, i falsene rundt og rundt der gassdemperen festes på luka. Kan også forekomme rundt bryteren på luka osv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorg skrev:

Fikk godkjent reklamasjon pga bobler under lakken bak skilt og to ørsmå noen cm til venstre for bmw merket.

Vi skal jo ha garanti på rust enda i flere år, skjønner ikke hvorfor det ikke gikk i utgangspunktet.

Btw, viktig å vaske bil nøye, ta av skilt i ny og ne :) 

Rustgaranti har vi i mange år, men ikke lett å få igjennom på steder hvor rust normalt forekommer på disse.. Kommer nok helt an på hvem som behandler saken inne hos BMW :) Hadde type 15-20 bobler på bakluken, bilen har blitt vasket jevnlig (hvertfall i mitt eie), og klarte heller ikke se at det var hull i lakken som skulle kunne utvikle seg til rust under. Første gangen prøvde jeg på BMW på Sem, og da ville han ikke engang ta bilder å sende inn.. Han bare sa at det ikke kom til å bli dekket pga at det ikke var gjennomrust eller falserust.. Kikket den gangen ikke så nøye under lister osv, trodde jeg kun hadde boblene på bakluka. Så prøvde jeg hos Bilia på Gol, der kom de rett ut, tok bilder og sendte inn. Ventet 2-3 uker og fikk svar om at bakluka ikke blei dekka pga samme årsak som han på Sem forklarte. Dette var jo ikke falserust og siden bakluken er spesielt utsatt for salt og dritt så var ikke dette dekket av rustgaranti. Dette kunne derimot ha blitt dekket av lakkgarantien sa han, men denne varer ikke lenge og var dermed utgått. Så også at jeg hadde fått litt rust på dekslene på A-stolpen mellom fram og bak-dørene. Prøvde på nytt hos Bilia på Gol for å se om disse ble dekket, men her fikk jeg også avslag, og denne gangen var forklaringen at dekslene var påmonterte deler, og dermed var heller ikke disse dekket av den berømte rustgarantien.. Flott..! Men etter at de nok en gang var å så på bilen min når jeg hadde fått demontert gummilister og diverse deksler og dermed endelig kunne vise til noe som faktisk var falserust, så gikk det gjennom med en gang :D Så de dekker falserust, men ikke mye annet.. Foreldra mine fikk også dekket lakkering av en X3, der hadde det begynt å ruste bak baklyktene. Så så lenge rusten forekommer på unormale steder så virker det som de er villige til å dekke, men ikke mye villige ellers har jeg fått ett inntrykk av hvertfall :) 

2 timer siden, papertiger skrev:

Hva gjør 330d intercooleren for bilen i det daglige? Er det utført med tanke på framtidig trimming? :) Apropos rust i bakluke - ser Gorg får tatt sin på reklamasjon også, men jeg kan ikke huske å ha sett noe rust på vår bil. Er det en spesiell plass dette forekommer?

330d intercooleren har jeg ikke fått montert enda, men skal være litt større så vil vel gi litt mer/kaldere luft håper jeg. Vil nok ikke ha mye å si, men kanskje litt :) spurte diverse chippingsenter, og de mente de kunne få ut 220-230hk med intercoolerbytte og DPF delete. Mesteparten av disse ekstra hestene er nok pga DPF delete og ikke pga bytte til 330d intercooler, men mere/kaldere luft kan jo ikke skade det :) Hadde egentlig lyst på performance intercooleren, men siden jeg fikk 330d intercooleren til så god pris så ble det den.

Bakluken er spesielt utsatt på de fleste BMWer.. mye dårlige bakluker der ute. Snakket med en kompis på et opprettingsverksted, og det er stadig inne både nye og gamle BMWer for utbedring av bakluker på egen regning ;) Så baklukene til BMW har absolutt et forbedringspotensiale :) 

 

19 minutter siden, ahj skrev:

Har en E91 i familien og der har bakluka blitt lakkert 2 ganger allerede. Sitter egentlig å venter på rust i falsene for å få ny luke. 

Sjekk på kanten på innsiden av luka, i falsene rundt og rundt der gassdemperen festes på luka. Kan også forekomme rundt bryteren på luka osv. :) 

Fælt det skal være sånn! Skjønner ikke helt hvorfor BMW gang på gang skal lage så dårlige bakluker.. Hadde også på kanten på innsiden av luka på min, og i bunn av bakruta under gummilisten, samt rundt baklukehåndtaket.. Skjerpings BMW! :) 

 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, bjorneoen skrev:

Fælt det skal være sånn! Skjønner ikke helt hvorfor BMW gang på gang skal lage så dårlige bakluker.. Hadde også på kanten på innsiden av luka på min, og i bunn av bakruta under gummilisten, samt rundt baklukehåndtaket.. Skjerpings BMW! :) 

 

Helt sinnsykt. Må sjekke der du hadde rust, begynt å ruste i falsen rett ved der vindusvisker motoren er. Og det bobler rundt baklukehåndtaket. Så håper at det er grunnlag for bytte av luke :)

Ellers må jeg si at bilen din har blitt veldig bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31.10.2016 at 15.47, ahj skrev:

Helt sinnsykt. Må sjekke der du hadde rust, begynt å ruste i falsen rett ved der vindusvisker motoren er. Og det bobler rundt baklukehåndtaket. Så håper at det er grunnlag for bytte av luke :)

Ellers må jeg si at bilen din har blitt veldig bra :) 

Høres ut som det kan være grunnlag ja :) Krysser fingra ;) Slikt burde jo dekkes!

Tusen takk for det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nærmer seg! :)

IMG_8248.JPG

IMG_8251.JPG

IMG_8252.JPG

IMG_8254.JPG

Var også litt heldig å fikk tak i et brukt optisk ledningsnett på eBay til en meget god pris. Kjøpte det pga at jeg ikke har noe optiske ledninger i bilen fra før, og dermed trenger en del småting om jeg vil ha det helt originalt og derfor var brukt ledningsnett absolutt det billigste og enkleste :) og etterpå så jeg at settet også inneholdt en del høyttaler ledninger osv så da sparer jeg både tid og penger på å legge opp ekstra ledninger :)

 IMG_8269.PNG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da blir Logic7 + ny intercooler + ny TCB telematik modul (som nå fungerer) + Lys/takenhet med SoS knapp + Airbag deactivation bryter + knapp for åpning av bakluke + hotelswitch for å velge om baklukeknappen skal åpne/låse+ nytt speedometer montert til helga! :D Blir en travel lørdag! 

Fikk tak i et 330/335d speedometer klart for programmering av mitt VIN nummer uten at jeg får tamper dot. Dette har lys rundt ringene, 280 istedenfor 260, og større skjerm :) Er HIGH versjonen, og nå har jeg LOW speedometer fra før. Nå får jeg også mest byttet min originale cruice control kode 540 til dynamisk cruice control 544 med bremsefunksjon som skal fungere så fort nytt instrument cluster er på plass! :)  Gleder meg!

 

Gammelt speedometer ser ca slik ut (ikke min bil):

20161208_164335000_iOS.png

Nye ser slik ut: (bare at mitt har 280 istedenfor 260km/h)

20161208_164141000_iOS.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎31‎.‎10‎.‎2016 at 10.02, bjorneoen skrev:

330d intercooleren har jeg ikke fått montert enda, men skal være litt større så vil vel gi litt mer/kaldere luft håper jeg. Vil nok ikke ha mye å si, men kanskje litt :) spurte diverse chippingsenter, og de mente de kunne få ut 220-230hk med intercoolerbytte og DPF delete. Mesteparten av disse ekstra hestene er nok pga DPF delete og ikke pga bytte til 330d intercooler, men mere/kaldere luft kan jo ikke skade det :) Hadde egentlig lyst på performance intercooleren, men siden jeg fikk 330d intercooleren til så god pris så ble det den.

Av erfaring tviler jeg på at det har noe nevneverdig å si effektmessig når vi snakker så lite overtrykk. Hjelper litt på en varm sommerdag og ved lengre hardkjøring, men intercooleren er vel ikke veldig mye større på 330d? Ikke i forhold til en ettermontert oppgradering i alle fall.

Er den mye større er det mer volum som skal komprimeres også så responsen går ned....

Endret av mowz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mowz skrev:

Av erfaring tviler jeg på at det har noe nevneverdig å si effektmessig når vi snakker så lite overtrykk. Hjelper litt på en varm sommerdag og ved lengre hardkjøring, men intercooleren er vel ikke veldig mye større på 330d? Ikke i forhold til en ettermontert oppgradering i alle fall.

Er den mye større er det mer volum som skal komprimeres også så responsen går ned....

Ja sant, har nok ikke mye å si men fikk den nesten gratis så tenkte hvorfor ikke! :) God stand var den å 👍🏻 Den skal visst være 17% større ifølge dette forumet :) 

IMG_8511.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, awt skrev:

Var faktisk ikke klar over at det fantes speedometer med større skjerm til disse, ganske grei oppdatering det da. :)

Da er vi to! Så det tilfeldigvis her om dagen, og da ble det spontankjøp med en gang hehe! Gleder meg til å få det på plass, syns det gjorde en bra forskjell :) Den high versjonen minner en del om E60 speedometer i grunn med egen cruice control indikator som følger ringen rundt når man aktiverer/deaktiverer cruise :) 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, awt skrev:

Synd jeg ikke visste det når jeg hadde 1-serien, det hadde jo vært en selvfølge. :D

Hehe ja hadde passet fint inn med alle andre upgrades som ble gjort! :D  bare håper det er klart for koding som selger påstår da.. så jeg slipper eeprom styr eller tamper dot :P 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...