Gå til innhold

BMW 520d 2011 Webasto ryker voldsomt og durelyd fra understell


Steffeneng
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg har i 3 dager vært eier av en 2011 mod 520d m-sport med 65.000km på telleren.

Har hatt med den nye bilen på en fjelltur i helgen og fått testet den gangske godt(utrolig bil!). På dag 2 satt jeg i bilen og "lekte litt" med knapper og funksjoner, deriblant webastoen. Trykket meg inn på settings-clima-activate (ett eller annet) heat, vifteikonet blinket slik det skulle og jeg hørte at det startet. Temperaturen sto på 19 grader så jeg vrei den opp til 26 grader for å kjenne om det kom varm luft(motor var avskrudd, men tenning på) og da begynte det å ryke voldsomt!! jeg trodde det brant og instinktivt kjørte jeg bilen vekk fra bebyggelse mens jeg deaktiverte webastoen. Dette ga seg etterhvert og jeg har testet det litt i etterkant uten at det har kommet unormalt mye røyk.. kan dette være fordi jeg vred på hjulet og endert temperatur mens den var aktivert? Kupeen ble også røykfylt!

Skal denne webastoen også gå når ingenting er aktivert i menyen? den varmer også når jeg kjører hvis bilen er kald(hjelper til når det er kalt), og den går i 2-3 minutter etter at bilen er stoppet.

 

Spørsmål 2 er at det ofte kommer en kraftig "durelyd" fra ett eller annet i understellet(?) når jeg stanser bilen.. kan dette være fra fjæring som skal senke seg eller noe slik? Lyden varer i 4-5 sekunder før den stopper. Jeg har kun hørt dette ved stans etter kjøretur. Høres nesten ut som en bensinpumpe som går tørt...

 

Og bakspeilet -hvordan i all verden justerer man dette? Har ikke funnet noen knapper, men det skal sies at den til enhver tid virker til å være perfekt... justerer denne seg selv utifra sidespeil eller noe slik? 

 

 

 

Takker for alle svar:) 

Hilsen en som aldri har sett såå nye knapper før.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Otis said:

Webasto kan nok ryke endel noen ganger, spesielt under oppstart og avslutning. Det burde dog ikke komme noen nevneverdige mengder røyk inn i kupè, men litt lukt kan det komme.

Takk for kjapt svar:)

Vet du om denne skal også gå selv om den er deaktivert? Går både ved oppstart, under kjøring og et par minutter etter stans hvis det er kaldt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det du har skrevet kan det virke som det er ei stund siden Webastoen har blitt brukt, med tanke på røyk og slikt. Siden du skriver at den ikke har avgitt like mye røyk i ettertid. Er jo ikke sikkert tidligere eier benyttet seg så mye av den.

Det at den går 2-3 minutter etter at bilen har stoppet tyder på at den trenger og brenne tom for drivstoff.

Er ikke usansynlig at Webastoen er programert slik at den også skal fungere som en hjelpevarmer, men dette kan jeg ikke si for sikkert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, selger hevder å ha benyttet webasto daglig på "timer" uten problem. Er det normalt at det ryker så mye som på videoen? Det er jo slik den oppfører seg nå..

Durelyd fra kompressor på bakaksel er også normalt?

 

Blir noen spørsmål, men greit å avdekke evt mangler med en gang. Da er det kjekt med proffe som dere:-D

Endret av Steffeneng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto kan røyklegge så mye at du ikke ser bilen nesten...

Problemet på de fleste webasto er at de ikke får gå lenge nok. De soter seg til. Set timeren på webasto og la den gå så lenge du kan (1 time?) Og gjør dette 3 dager på rad. Da skal du se røken roer seg.

Durigen er helt normalt. Den er boltet i bilen og frekvensene forplanter seg.

Forresten: den røykla ingenting i youtubeklippet i forhold til hva de kan gjør!! Det der er minimum røykmengde når det er minusgrader ute.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang røyk fra webasto så er jeg helt uenig om at dette er lite røyk! Min lager nesten ikke røyk i det hele tatt. Egentlig kun under oppstart. Ved drift er det ikke synlig røyk.

Men jeg er rimelig nazi på å kjøre webasto så lenge jeg kan hver gang den benyttes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det ser voldsomt ut.. har sett biler som har brukt webasto før, men aldri noe som ryker så mye... 

Skal prøve å kjøre den en times tid i kveld for å se om den blir bedre.

Noen med F11 som kan sammenligne med sin egen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, steinarn said:

Har den durelyd fra kompressor på vinter. Deksel rundt den er isolert med matte/skum som trekker til seg vann. Detter fryser og vibrerer inntil komp. Sulland sa det er kjent:bor noen hull i deksel på sommer for å drenere.

Mener jeg har hørt denne duringen også etter at bilen har stått i varm garasje. Skal følge med litt og merke meg det.

takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...