Gå til innhold

E39 og Dieselmotor valg


santho96
 Share

Anbefalte innlegg

Den 525'en var mistenksomt billig. Facelift sekser til under 50k er i seg selv skjeldent. Sjekk for rust ja! Men det absolutt bare å slå til :) 530'en var nok å se på plassering av skiltet framme og type baklykter, til å skjønne at denne har hatt et hardt liv. Styr unna.

Jekkfester går igjen. Fant akkurat hull rust mine fremre jekkfester på 2001 modell. Men det er faktisk bare en helgejobb. Skjære ut, rengjør innvendig kanal. Sveise inn nytt, og legg inn tectyleringshull. Fyll opp kanalen innvendig med ovatrol. Slip ned sveis og grunne, sparkle og pusse. Lakken er der de fleste må ha profesjonell hjelp, men det er verdt å ta den kostnaden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Shattered skrev:

Av de to ville jeg sett på den 525d'en. Med mindre du er jævlig glad i å sveise selv da :P

Er ikke glad i å sveise jekkfester nei, men går fint å få gjort det om resten av bilen er noe å ha :)

Har sveiset på E36`n tidligere. 

 

15 timer siden, Otis skrev:

Jekkfester i seg selv er ikke som oftest ikke noe problem på EU.

Jeg føler at vi må være åpen for at alle E39 ruster i jekkfester, og hva som skrives i salgsannonsen for den 525D ikke nødvendigvis forteller hele sannheten. ALLE E39 ruster i jekkfester og dører.

Godt å høre, vil uansett fikse jekkfestene om de er defekte. Kanaler ruster fortere opp om det er åpent ved jekkfester. 
 

Ja, det er jo trossalt gamle biler. Så det er vanskelig å finne biler med minimalt med rust til overkommelig pris. 
Syns det var litt tynt med info på 525`n, og bildene lyver nok litt. Bilen har jo trossalt rullet nesten 300 000 km. 

 

15 timer siden, Hpi skrev:

Jeg har vært veldig fornøyd med preface 530dat ja. Jekkfester er sveist ja men som Otis sier så ruster alle E39 så gjelder det å finne et bra eksemplar og ikke stole på at facelift er bra. Jeg har en kompis som hadde en 2003 modell 525dat og den rusta mer enn min for å si det mildt.  Denne har jo som kjent 2.5 liter med mindre turbo enn 530d og det som er med små turboer er at de spoler fort opp men de mister også pusten tidlig så de kreftene helt i kjelleren som 3.0 literen har mangler i 2.5 literen. Jeg kjørte den bilen en hel del.

Facelift har 390 girkasse men Preface har 360 girkasse. Begge er GM 5L40E.

 

Uansett så er du på jakt etter en gammel bil så istedenfor å være opptatt av om det er facelift eller ikke bør du heller finne et godt vedlikeholdt eksemplar uten for mye rust og andre feil. Det kan like gjerne være en 1999 modell

De dyre tingene jeg har gjort er pga trimming og ikke pga havari. Jeg bytta turbo og dyser til større. Originalturbo havna i 530'en til Trf.  Den var gått ca 300.000km og funka fint. Girkassen ble overhalt og forsterka på 280.000km. Den funka også fint men jeg ville ha et skuddsikkert oppsett når jeg skulle trimme.

Godt å høre, har faktisk ikke hørt om så mange som er så veldig fornøyd med prefacen de har hatt. Men vil tro at vedlikehold, kjørestil og eier historikk spiller viktige faktor i den sammenhengen.

1.)Hvordan er kvaliteten på girkassa på prefacen kontra faceliften ? Er det slik at begge kassene fint skal klare 400 000  km ? Ser jo støt og stadig at det dukker opp 530D med girkasse problem, er det noe spesiell årsak til det ? Eller er det kjørestillen til eierne ? 

2.)Har du måtte byttet toppakning på motoren din ? Vet du eller noen hvor ca hvor langt disse motorene går før toppakningen må byttes ? 
 

 

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Evopower skrev:

Den 525'en var mistenksomt billig. Facelift sekser til under 50k er i seg selv skjeldent. Sjekk for rust ja! Men det absolutt bare å slå til :) 530'en var nok å se på plassering av skiltet framme og type baklykter, til å skjønne at denne har hatt et hardt liv. Styr unna.

Jekkfester går igjen. Fant akkurat hull rust mine fremre jekkfester på 2001 modell. Men det er faktisk bare en helgejobb. Skjære ut, rengjør innvendig kanal. Sveise inn nytt, og legg inn tectyleringshull. Fyll opp kanalen innvendig med ovatrol. Slip ned sveis og grunne, sparkle og pusse. Lakken er der de fleste må ha profesjonell hjelp, men det er verdt å ta den kostnaden.

 

Ja, overraskende lav pris ja. Den ble solgt med engang. :( 

Tror jeg skal klare å fikse jekkfester,, har sveiset opp jekkfester på e36 tidligere. På den 530D ser det ut som siste eiern er ungdom, og ut fra teksten så er de tidligere eierne voksne. 

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, santho96 skrev:

1.)Hvordan er kvaliteten på girkassa på prefacen kontra faceliften ? Er det slik at begge kassene fint skal klare 400 000  km ? Ser jo støt og stadig at det dukker opp 530D med girkasse problem, er det noe spesiell årsak til det ? Eller er det kjørestillen til eierne ? 

2.)Har du måtte byttet toppakning på motoren din ? Vet du eller noen hvor ca hvor langt disse motorene går før toppakningen må byttes ? 
 

 

De har en svakhet med ventilhus som kort fortalt fører til converterhavari med påfølgende girkassehavari. Om denne feilen er mer utbredt på 360 vs 390 kassen er jeg usikker på.  Mitt inntrykk er at så lenge en ikke opplever denne feilen eller i det minste utbedrer den før kassen havarerer helt så går de langt. Hvis en fortsetter å kjøre når de første symptomene melder seg med nødmodus og konstant sluring så går det en vei. Personlig flusher jeg og bytter filter hver 60.000km.

Jeg har aldri måtte åpne motoren min. Den har vært og er svært god og bruker fremdeles ikke en dråpe olje. Bilen hadde 3 eiere før meg og hadde komplett servicehefte.  Jeg tuna den først til 218hk/450nm, etter ei stund ville jeg har mer så da ble det TRF sitt steg 2+ kit som gir ca 255hk og 550nm.  Da det også ble for lite så ble det TRF steg 4 som jeg kjører med nå og det gir 330-350hk og ca 700nm. Jeg har brukt kreftene godt og motor maler fremdeles som en katt så jeg tror ikke ikke under normale omstendigheter at du vil måtte bytte toppakning på disse motorene.

Jeg har 2 prinsipper på motor. 1 er at jeg skifter olje/filter hver 10.000km og det andre er at jeg kjører rolig til motor har passert 80 grader.  Bytter alle filtre hver sommer, dvs luftfilter, pollenfilter, dieselfilter og veivhusfilter.

Personlig mener jeg at disse bilene har blitt så gamle at de "vanlige" feilene ikke er det mest vesentlige lenger men derimot hvilket liv og vedlikehold bilen har hatt. Derfor kan du godt finne en 1999 modell som er mye bedre enn en fra 2003 så derfor hadde jeg ikke brydd meg om det var facelift eller preface men derimot leta etter det beste eksemplaret uavhengig av årsmodell.

Ser det er en del som er ute å klager på "møkkabilen" hver gang den krever noe reperasjoner. Det faktum at dette er gamle biler som koster 10% av nybilpris hvor den nyeste du får kjøpt er 14 år gammel ser ut til å være glemt. Mange av disse feilene går under ordinært vedlikehold og uansett må en være forberedt på å skru på biler som kryper mot 20 år. Hvor mange av disse "feilene" som skyldes facelift/prefacelift og ikke alder eller manglende vedlikehold eller uvettig bruk har jeg nå mine egne meninger om

Det er mye rart som blir hevda om disse bilene og det som en person har opplevd med sin bil ikke nødvendigvis gir så tungt utslag på statistikken.  Det er mye usannheter som blir gjentatt og gjentatt spesielt i Facebook gruppene

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitér

Ser det er en del som er ute å klager på "møkkabilen" hver gang den krever noe reperasjoner. Det faktum at dette er gamle biler som koster 10% av nybilpris hvor den nyeste du får kjøpt er 14 år gammel ser ut til å være glemt. Mange av disse feilene går under ordinært vedlikehold og uansett må en være forberedt på å skru på biler som kryper mot 20 år. Hvor mange av disse "feilene" som skyldes facelift/prefacelift og ikke alder eller manglende vedlikehold eller uvettig bruk har jeg nå mine egne meninger om

Altså, det spørs veldig i hvilken prisklasse man kjøper bil, tror jeg, men også hvordan det har vært vedlikeholdt. Jeg personlig kjøper ikke bil av ungdom, selv om jeg ikke er så gammel sjæl (tror jeg? :P), da ungdom har en tendens til å rævkjøre, drepe alt de har og eier. 525tds'en jeg hadde var godt vedlikeholdt mtp høy kmstand (293 da jeg kjøpte), og bilen var rustfri utenom bakluka. Da var bilen 14 år gammel. Synes det var ganske bra til å være en så gammel bil  (kjøpte den i 2013).
Mye av feilene jeg daglig ser på Facebook er ABS-sensorer som går med speedometerwire osv osv, biler som koker og sånne pissfeil. Ting som er enkle å fikse, men det er alltid en verdensmester som sier "bytt toppakning!" "vet du ikke hvordan man bytter blablabla?" :P Men altså, når den er 15 år gammel, kan man ikke annet enn forvente at ting ryker, på den bilen du fikk til 10 000 kr, så hvorfor klager man i det hele tatt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er akkurat slik det er i Facebook gruppene, en løk som sier at det må byttes Toppakning og så kommer det 38 papegøyer som gjentar det han første sa uten å ha peiling hva de snakker om. Eller å "hive i en ny motor" som om dette er gjort på 10 minutt når de selv knapt kan bytte pære i blinklyset. Facebook gir mange svar men kvaliteten på svarene er ganske ymse i mange tilfeller :-)

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det no jækli med lesing i tråden her så har ikke lest ALT. 

Lurer bare på hvorfor du ikke kan ha facelift 530d? MÅ det være pre-face hvis det blir 530 og ikke 525.? Den så jeg ikke helt..:)

legger til at typisk rust på E39 er hele forbanna bilen..:) Hele.. 

Endret av gullsakar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.2.2017 at 9.13, Hpi skrev:

De har en svakhet med ventilhus som kort fortalt fører til converterhavari med påfølgende girkassehavari. Om denne feilen er mer utbredt på 360 vs 390 kassen er jeg usikker på.  Mitt inntrykk er at så lenge en ikke opplever denne feilen eller i det minste utbedrer den før kassen havarerer helt så går de langt. Hvis en fortsetter å kjøre når de første symptomene melder seg med nødmodus og konstant sluring så går det en vei. Personlig flusher jeg og bytter filter hver 60.000km.

Jeg har aldri måtte åpne motoren min. Den har vært og er svært god og bruker fremdeles ikke en dråpe olje. Bilen hadde 3 eiere før meg og hadde komplett servicehefte.  Jeg tuna den først til 218hk/450nm, etter ei stund ville jeg har mer så da ble det TRF sitt steg 2+ kit som gir ca 255hk og 550nm.  Da det også ble for lite så ble det TRF steg 4 som jeg kjører med nå og det gir 330-350hk og ca 700nm. Jeg har brukt kreftene godt og motor maler fremdeles som en katt så jeg tror ikke ikke under normale omstendigheter at du vil måtte bytte toppakning på disse motorene.

Jeg har 2 prinsipper på motor. 1 er at jeg skifter olje/filter hver 10.000km og det andre er at jeg kjører rolig til motor har passert 80 grader.  Bytter alle filtre hver sommer, dvs luftfilter, pollenfilter, dieselfilter og veivhusfilter.

Personlig mener jeg at disse bilene har blitt så gamle at de "vanlige" feilene ikke er det mest vesentlige lenger men derimot hvilket liv og vedlikehold bilen har hatt. Derfor kan du godt finne en 1999 modell som er mye bedre enn en fra 2003 så derfor hadde jeg ikke brydd meg om det var facelift eller preface men derimot leta etter det beste eksemplaret uavhengig av årsmodell.

Ser det er en del som er ute å klager på "møkkabilen" hver gang den krever noe reperasjoner. Det faktum at dette er gamle biler som koster 10% av nybilpris hvor den nyeste du får kjøpt er 14 år gammel ser ut til å være glemt. Mange av disse feilene går under ordinært vedlikehold og uansett må en være forberedt på å skru på biler som kryper mot 20 år. Hvor mange av disse "feilene" som skyldes facelift/prefacelift og ikke alder eller manglende vedlikehold eller uvettig bruk har jeg nå mine egne meninger om

Det er mye rart som blir hevda om disse bilene og det som en person har opplevd med sin bil ikke nødvendigvis gir så tungt utslag på statistikken.  Det er mye usannheter som blir gjentatt og gjentatt spesielt i Facebook gruppene

 

Takker for svært godt og utfyllende svar. Jeg forberedt på at det vil bli endel vedlikehold på såpass gamle biler og prisklassen jeg kommer til å handle bil i. Det jeg derimot ønsker å unngå selv om det er vanskelig (å garantere) er å få turbo havari, dyse havari og dieselpumpe havari (HT), da dette er blant de mest kostbare tingene jeg anser som kan dukke opp. Spesielt kjipt er det om disse tingene kommer tett etter hverandre og kjøp av bil. 

Enig i at facebook gir veldig variabel kvalitet på svarene kontra antall, en av årsaken til at jeg hovedsakelig holder til forum når jeg skal søke kunnskap. :)

 

On 4.2.2017 at 11.08, Shattered skrev:

Altså, det spørs veldig i hvilken prisklasse man kjøper bil, tror jeg, men også hvordan det har vært vedlikeholdt. Jeg personlig kjøper ikke bil av ungdom, selv om jeg ikke er så gammel sjæl (tror jeg? :P), da ungdom har en tendens til å rævkjøre, drepe alt de har og eier. 525tds'en jeg hadde var godt vedlikeholdt mtp høy kmstand (293 da jeg kjøpte), og bilen var rustfri utenom bakluka. Da var bilen 14 år gammel. Synes det var ganske bra til å være en så gammel bil  (kjøpte den i 2013).
Mye av feilene jeg daglig ser på Facebook er ABS-sensorer som går med speedometerwire osv osv, biler som koker og sånne pissfeil. Ting som er enkle å fikse, men det er alltid en verdensmester som sier "bytt toppakning!" "vet du ikke hvordan man bytter blablabla?" :P Men altså, når den er 15 år gammel, kan man ikke annet enn forvente at ting ryker, på den bilen du fikk til 10 000 kr, så hvorfor klager man i det hele tatt? :P

Enig i at det å kjøpe bil fra ungdom er litt sann fyfy, men så spørs det hvilken prisklasse det er snakk om. Det finnes jo også unntak, selv er jeg 20 år gammel og anser med selv som den delen tar vare på tingene mine og vedlikeholder de. :)

 

On 4.2.2017 at 13.42, gullsakar skrev:

Nå var det no jækli med lesing i tråden her så har ikke lest ALT. 

Lurer bare på hvorfor du ikke kan ha facelift 530d? MÅ det være pre-face hvis det blir 530 og ikke 525.? Den så jeg ikke helt..:)

legger til at typisk rust på E39 er hele forbanna bilen..:) Hele.. 

Det er prisklasse det går på dessverre! Kan ikke ruste mer enn E-klasse (w210). Men jeg skal være på vakt når jeg ser på biler! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...