Gå til innhold

Endelig råd til guttedrømmen vurderer sterkt å kjøpe M-bil. Ønsker råd ang. E92 og evnt. fallgruver


Blade
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg vurder E92 M3 - gjerne koksgrå (sier ikke neitakk til 4-dørs heller da) og søker derfor litt erfaringer blant likesinnede BMW-entusiaster :)
Jeg har lest, sett på youtube, og generelt sitti å tenkt mye på om dette kan være et lurt valg. Hjertet sier JA, men hjernen vil gjerne har litt mer info

Feil jeg har sett folk klager på:
- Throttle Body

- Clutch

- Rådelager

Gjelder dette bare utvalgte modeller, er feilene vanlige, og hvor "krise" er dette? Når jeg søker litt rundt, så er svarene jeg leser er litt diffuse og vage, så derfor så spør jeg like gjerne her. Hva er fallgruvene, kjøper jeg meg bare problemer hvis jeg går for en E92 M3 med la oss si, rett under 100k på telleren?

Eks på bil: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98785696

Endret av Blade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

m3 er meget interessant, men virker som at alle dagens bmw (vel, fra 05 og oppover) er middels til dårlig kvalitet over. Jobber selv 50 meter fra BMW verksted og har daglig dialog med repratørene der, det går i motoroverhaling/motorbytte på maaange modeller, oftest pga. av "simplex kjeder" som ikke tåler all verden før de strekkes/ryker. Ellers er kompliserte el-feil ganske vanlig, Turbo virker også til å være mye tull med. 

Jeg skal prøve få ut mer info om "m" modellene på dagens marked i morgen på jobb. Siden jeg er i Sverige så kryr det av all slags "m" modeller her. Personlig har jeg falt litt for m4, men som deg er jeg noe skeptisk. En ting er å få kjøpt inn bilen, forsikringa osv. Det værste er jo om man må innom verksted 6 ganger i året på grunn av tull feil og dårlig kvalitet. 

Hører av meg i morgen!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, dette kan være verdifull info! :D

Jeg har i utgangspunktet satt et makstak på 550-600K, så derfor jeg kikker mest på E92 M3.
Andre alternativer er jo S4 (men jeg syns Audien er så kjedelig i utseende) og 335i

Ser frem til å høre hva du har å si i morgen, og dere andre må gjerne slenge inn kommentarer dere også :)


(Tilleggsopplysning: bilen skal brukes som bil #1, ikke noe helgebil eller kun på fine sommerdager, bilen skal da ikke gjemmes bort)

Endret av Blade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen har de ikke hatt noen motor-ras på m3 e9x, men en god del av m-dct (automat) kassene har de måttet bytte ut. Så Manuell gir vil være tryggest. Dog girer dct-kassen meeeget fint iforhold til forgjengern sin automatkasse. 

Forøvrig så har de bytta en del clutcher, men det var helt forskjellige km-stand på byttene, så det beror på bruk. Rævkjører man mye, så må det byttes mye.

En annen ting er at alt er mye dyrere bare det heter "m". Motordeler, drivaksler osv, dette er overdimmensjonerte greier også da, men bruker man bilen fint så mente mekaniker at bilen kommer til å holde lenge. Den er trossalt bygget for banebruk:) 

Før kjøp så skal du kreve og få sett feilkoder, slett de sporadiske feilkodene (er alltid feilkoder, men er de sporadiske så kan det bero på noe så enkelt at det har vært lite strøm et øyeblikk og feilkode lagres.) Ha bil på prøve (en dag eller 2?) og sjekk igjen. Om de samme sporadiske feilkodene kommer så har man mest sannsynlig noe i vente (at noen av de blir statiske, dvs at man må bytte visse komponenter)

For min del hørtes dette positivt ut, det er ingen skitbil. Håper du finner et godt eksemplar og få sjekket nøye gjennom ting! Sjekk clutch osv. Særlig dette med diagnosen bør man ta særiøst. Kjedelig å få en ekstraregning på 20-50.000,- .

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassen i disse e92 M3 bilene,heter DKG. Og jeg har ikke hørt om noen som har rast de! De som er anbefalt ved trimming av bilen, da de tåler mer enn manuellkassen. Og en så moderne og rå bil som disse, fortjener dkg. Noe annet virker litt, "gammeldags" i disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så I bunn og grunn, ikke så mye å frykte? Har snakket litt med Kolbotn bil, så får rundt 200 i innbytte for min egen. På en annen side så har jeg kikket litt på S4 også, litt billigere, litt mer "fornuftig"mtp på 4x4 og norske vinterveier og kan chippes til 400hk. Men ingen X-factor, sånn som BMW har 

Ikke lett valg dette :?

Og tusen takk for at du forhørte deg for meg, Øyvind! Det var jammen snilt! :D

Endret av Blade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rollerboy skrev:

Girkassen i disse e92 M3 bilene,heter DKG. Og jeg har ikke hørt om noen som har rast de! De som er anbefalt ved trimming av bilen, da de tåler mer enn manuellkassen. Og en så moderne og rå bil som disse, fortjener dkg. Noe annet virker litt, "gammeldags" i disse. 

Doppel Kupplungs Getriebe og double clutch transmission.. Den har problemer jo, men det er ikke like ille som hos Audi. Finnes mange biler denne kassen som går problemfritt en god stund kan man lese om på nett. Dog så har BMW-verkstedet jeg kjenner hatt en del bytter allerede, men så blir det ganske kaldt her på vinter. Kan ha en sterk innvirkning! 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Blade skrev:

Så I bunn og grunn, ikke så mye å frykte? Har snakket litt med Kolbotn bil, så får rundt 200 i innbytte for min egen. På en annen side så har jeg kikket litt på S4 også, litt billigere, litt mer "fornuftig"mtp på 4x4 og norske vinterveier og kan chippes til 400hk. Men ingen X-factor, sånn som BMW har 

Ikke lett valg dette :?

Og tusen takk for at du forhørte deg for meg, Øyvind! Det var jammen snilt! :D

Rådeproblemene som man kan lese om kan man ha i bakhodet, men å huske å fylle på rett type olje til rett type motor er alfaomega. 10-60 olje må til på høyere temp (i alle fall mange m3 bruker denne viskositet)

Ang. Audi, så fikk jeg aldri helt den rå følelsen i hverken S eller RS (med godt over 500HK) Det var liksom bare en traust Audi med stor motor:) Hehe, men Quattro-systemet er imponerende på vinterstid! Hvilken årsmod er S4?

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa de noe om "throttle body" (gass-spjeldhus på norsk, er det ikke?) som feila eller rådelagre som kunne rase? Jeg ser dette er mye nevnt på amerikanske forum

EDIT: Der skreiv vi på likt gitt :P

Audi, da tenkte jeg på B8, ala 2009 og oppover med V6 og kompressor

Endret av Blade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, da får du hjullager problemer, særlig fram. Tror jeg har bytta over 50 stk bare på 1.5 år. 

Alle nyere biler har sine feil og mangler. Audi har sine og BMW sine. Bare ikke kjøp Steptronic/tiptronic/DSG (automat versonene til VW/Audi familien) Da får du se hva utgifter betyr.! Har sett endel biler med kun 40-50000km måtte bytte. 

 EL-servo om du bor i kalde strøk (18-30 minus) Ad-blue systemet takler ikke kulde og blir til en krystalisert soft-is under tanken ;) Hjulstøy som f.. En kunde kom innom med sin nyinnkjøpte A5, klagde på ulyder som visste seg å være ekstremt dekkstøy. Han hadde dog billig dekk, men jeg synes lydnivået er høyt i flere VW-Audi.

 

Skal du ha en optimal bil uten særlig feil, så er det bare kjedelige Honda som kan kjøpes.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du jobber med Audi altså? Det er litt interessant faktisk :)

Ja, dette er begge biler som kan ha sine feil, spørsmålet er bare hvem av de som er "verst". Forsikringen er omtrent like, Audien er klart mer praktisk, og klart bedre om vinteren, og er samtidig litt anonym (som er både bra og kjedelig)




.... nei, jeg har vært BMW-man nesten hele livet. Det må bli BMW. Kanskje kikke på 4dørs? Da er de ikke så upraktiske igjen likevel. Hvordan er disse på vinterføre? Jeg har kjørt bakhjulstrekk nesten hele livet, men aldri med mer enn 200hk på vinteren. Sette på et sett med bra Conti piggfritt 18" så er det tut og kjør? :)

EDIT: Og er det helt nødvendig med en fra 2009 og opp? For prisen øker jo med 100K, om man skal finne en som har godt under 100´km

Endret av Blade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke låst meg helt nei - hva tenker du ang. X-drive? S4 f.eks er ikke heeeelt ute av bakhodet enda. Men kikker jo rundt, og blir bare mer og mer forvirra, å sitte på finn.no kan være farlig noen ganger :P

F.eks denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99715673

Jeg har kikket på F30/F31 335xi, men det er faktisk hakket for dyrt for meg, og E90-fronten til standard 3-serie har jeg aldri blitt fortrolig med dessverre 

 

Endret av Blade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...