Gå til innhold

Bmw F01, hvilket utstyr bør den ha


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har begynt så smått å se etter en ny brukt Bmw, akkurat heller det mot en F01, altså 7-serie med bensinmotor men det kan jo endre seg. Disse kom med både 6-trinns og 8-trinns kasse så jeg går i så fall for facelift 2013-- for å få 8-trinn 

Det jeg lurer på er hvilket utstyr en slik bil bør ha?  Irriterende å savne noe etter kjøp så hadde tenkt å finne en bil som har mest mulig av ønskelig utstyr med en gang. 

Har noen konkrete spørsmål men det finnes helt sikkert masse ting jeg ikke vet om. 

Stoler: Sport, comfort, elektrisk/manuell justering, memory?  Har en E39 i dag med elektriske comfortseter og jeg savner noe støtte under lårene ved lange turer. Jeg er 191cm 

Stereo: Antar det finnes forskjellige pakker her, er glad i god lyd, drev å bygget stor bilstereo i ungdommen. Har alle blåtann slik at en kan streame fra telefon til stereo eller er dette eventuelt noe som er greit å ettermontere? 

M-sport:  Er dette både understell og optikk eller også andre ting?  Bør en ha dette? 

Har alle modeller Sport/sport+ etc og går dette både på programmet i girkassen og hvor hard fjøring skal være eller er det kun M-sport som har dette.  Har disse bilene luftfjøring eller er det annet system som gjør at en kan stille hvor stiv bilen skal være? 

Adaptiv styring går ikke sammen med Xdrive så vidt jeg har forstått så en må velge en av de. Hadde tenkt Xdrive, virker som det er flere å velge i da men ingenting er skrevet i stein. 

Lys, er det flere systemer å velge i her?  

Det er de punktene jeg kommer på men det er helt sikkert mange flere å ta hensyn til så er takknemlig for alle tips.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker å oppsummere sånn nogen lunde:

Man fikk pre-LCI F01 med 8-trinns girkasse, men da som Active Hybrid 7 ("750i-hybrid") og 760i.

Etter min mening er mest mulig utstyr et must i en slik bil. For mitt vedkommende hadde jeg aldri kjøpt en 7-serie uten skinntrukket dashbord (standarddashbordet er en skinnimitasjon med en slags søm, så greit å være obs her), takluke, komfortseter eller velutfylt knapperekke (f.eks head-up display og ACC).

Man får F01 med både standard-, sport- og komfortseter. Alt annet enn sistnevnte er sjeldent og ikke-salgbart.

F01 leveres standard med 676 HiFi høyttalersystem. Logic7/Harman Kardon er et minimum, og Bang & Olufsen er en bonus.

M-sport er som alle andre biler med M-sportspakke. Jeg ville ikke valgt dette av estetiske grunner, men andre har helt sikkert en annen oppfatning.

Justering av dempere er standard på F01. Her kan motorens karakteristikk, demping etc. justeres. Dette er ikke luftfjæring.

Jeg ville valgt Integral Active Steering fremfor xDrive om du hanskes mye i bymessige strøk. Å ratte en 5,1 meter lang bil i trange gater er en drøm med IAS. 

På pre-LCI er det kun xenonlys å velge (adaptive og ikke adaptive), mens LCI har xenonlys og LED. Jeg ville ikke kjøpt en LCI-modell uten LED-lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info, da ble jeg en god del klokere.  

Jeg var inne å så på din F01 nå og den er skikkelig flott. Kan være enig i at de er vel så fine uten M-sport fangere. Din hadde veldig bra kombo av felger og stuk. Er den senka mye? 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående setene, så har comfortsetene i F01 justerbar lårstøtte og dermed mye bedre lårstøtte enn E39 med komfortstoler (for såvidt jeg husker er disse uten utrekkbarlårstøtte). Så komfortseter er som saltkjelen sier et must. 

Finner du en bil med justerbare bakseter er jo det en fin fin ekstraustyr om en kjører med voksne i baksetet på tur i ny og ne. Men utvalget av biler reduseres jo da betraklig så ville ikke hatt det som et krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at comfortstolene i E39 mangler justerbar lårstøtte,det er vel bare sportstolene som har dette.  Når en da har lange ben så blir det litt plagsomt på lange turer. Jeg savner å enten kunne vippe stolene mer opp i forkant/ned i bakkant eller å kunne dra ut lårstøtte. E39 mangler begge deler. 

Da var det godt å høre at F01 har justerbar lårstøtte på comfortstoler. (y) 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hpi skrev:

Takk for god info, da ble jeg en god del klokere.  

Jeg var inne å så på din F01 nå og den er skikkelig flott. Kan være enig i at de er vel så fine uten M-sport fangere. Din hadde veldig bra kombo av felger og stuk. Er den senka mye? 

Jeg glemte å tilføye følgende: 676 HiFi høyttalersystem er standard på F01 uansett modell. 677 Logic7 var toppanlegget i F01 pre-LCI. For F01 LCI ble 677 erstattet av 688 (?) Harman Kardon og Bang & Olufsen som toppanlegg. Logic 7 og Harman Kardon er likestilte anlegg men med to forskjellige navn.

Personlig synes jeg pre-LCI støtfangeren er penere enn LCI sin standardfanger, men det er jo subjektiv. M-sport faller i siste rekke hos meg. Min F01 har 9x21 med 245/35-21 og 10,5x21 med 285/30-21 Michelin Pilot Supert Sport og 40mm (mener jeg å huske) H&R senkefjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Personlig synes jeg pre-LCI støtfangeren er penere enn LCI sin standardfanger, men det er jo subjektiv. M-sport faller i siste rekke hos meg. 

Man har vel alle forskjellige preferanser og selv ville jeg valgt M-sport fremfor en del annet utstyr. Er forøvrig enig at en F01 bør ha en god del utstyr da dette er flaggskipet til BMW og bør utstyres slik.

Selv ville jeg prioritert x-drive fremfor IAS. Må her legge til at jeg ikke har kjørt F01 med IAS. Men med en bil på drøye 2 tonn er det godt med x-drive opp på Hardangervidda. Så.. Behovet ditt må nesten fortelle deg selv hva som er viktig for deg. 

Og, en 7 serie skal skille seg litt ut. De fleste er sorte med sort interiør.. 😒 men med Oyster, Sattelbrunt skinn (eller annen farge) med riktige lister gjør veldig mye for bilen og skiller den mer ut 😁 

Legger ved noen bilder tatt nå av interiøret, så vær obs på at det er med mobil og farge/nyanser ikke kommer rett frem.

Komfortstoler med lårstøtte, Sattelbrunt skinn, fine woodgrain version lister etc. 

DSC_5094.JPG

DSC_5097.JPG

DSC_5099.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,  Jeg bor i Haugesund så det er minimalt med bykjøring slik jeg ser for meg en Osloborger sikkert har en del av så tror gjerne Xdrive kan være vel så aktuelt som aktiv styring.

Det eneste som murrer litt i bakhodet er at systemet er veldig følsomt med tanke på noen millimeter forskjell på slitasje foran å bak slik at en stadig må bytte 4 dekk?  .  Hvis en kjører på 21" permiumdekk så kan det være greit å slippe å kaste de når de er halvslitte :)  Mulig det ikke er så ille som jeg har fått inntrykk av eller at en finner en slags rytme i dekkbyttene? 

Ellers enig i at det ikke nødvendigvis må være svart, var veldig flott farge på ditt interiør. De setene med lårstøtte er sikkert helt konge å kjøre langt med.

Hva består M-sport pakken av bortsett fra fangere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Understell (lavere, stivere), men på X-Drive tror jeg ikke høyden endres. Får vel ratt med M emblem på også.

Kan nevne at på X-Drive så er det ikke direkte uvanlig at drivaksler framme begynner å lage ulyd når man gir gass og svinger. Kan og begynne å lekke fra drivakselmansjett.

Bare sånn at du er obs på det. :) Gjelder forøvrig F10/11 med X-Drive også.

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja takk det er greit å ha i bakhodet, det er jo mindre ting som kan gå i stykker med bakhjulsdrift og jeg bor i Haugesund så her er det glatt kanskje 2 uker på en vinter så jeg klarer meg fint med bakhjulsdrift sånn sett.  Får sove litt på det tror jeg :) 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hpi skrev:

Hmm, ja takk det er greit å ha i bakhodet, det er jo mindre ting som kan gå i stykker med bakhjulsdrift og jeg bor i Haugesund så her er det glatt kanskje 2 uker på en vinter så jeg klarer meg fint med bakhjulsdrift sånn sett.  Får sove litt på det tror jeg :) 

Ha skikkelige dekk/dimensjoner og kjør "smart" så burde du vel klare deg med bakhjulsdrift ja :)

Har jo aldri vinter her i Bergen heller :) Har klart meg med gamle 5 serier og relativt liten erfaring bak rattet uten noe krasj så tror du burde klare deg fint da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Knoett skrev:

Man har vel alle forskjellige preferanser og selv ville jeg valgt M-sport fremfor en del annet utstyr. Er forøvrig enig at en F01 bør ha en god del utstyr da dette er flaggskipet til BMW og bør utstyres slik.

Selv ville jeg prioritert x-drive fremfor IAS. Må her legge til at jeg ikke har kjørt F01 med IAS. Men med en bil på drøye 2 tonn er det godt med x-drive opp på Hardangervidda. Så.. Behovet ditt må nesten fortelle deg selv hva som er viktig for deg. 

Og, en 7 serie skal skille seg litt ut. De fleste er sorte med sort interiør.. 😒 men med Oyster, Sattelbrunt skinn (eller annen farge) med riktige lister gjør veldig mye for bilen og skiller den mer ut 😁 

Som sagt er jo utseendet subjektivt - noen kan ikke fordra en standardbil og vise verca. Det som skurrer mest for meg er de til dels malplasserte listene og utformingen av bakfangeren. Med sorte lister tar de seg noget bedre ut (spesielt sølv F01), men chrom hører samtidig hjemme på en 7-serie. "Fordelen" med M-sport er M-sportsratt og sort taktrekk, men dette er også normalt tilvalg og sånn sett ikke noe man ikke kan få på en vanlig utgave.

All den tid man ikke har behov for xDrive mener jeg man burde unngå dette. Ikke fordi det er dårlig, men bilen blir bedre å kjøre (spesielt med IAS), og det er billigere vedlikehold og potensielt sett mindre feilkilder (bil uten IAS eller xDrive). Har man behov for xDrive stiller naturligvis saken seg annerledes.

Jeg er helt enig i at en 7-serie fortjener noe annet enn sort/sort-kombinasjon. Selv synes jeg de gjør seg godt i sort farge, men at interiøret bør være av en litt mer eksklusiv fremtoning. Vedlegger noen bilder av interiøret i min F01. Det eneste jeg savner, men som ikke irriterer meg spesielt, er sort Individual alcantara taktrekk - noe jeg også kommer til å ettermontere med tiden om anledningen byr seg.

Uansett bugner dette ut i en smakssak. Det som ikke er noen tvil er at dette er vanvittige gode biler med en helt utrolig kjøreopplevelse. Fra å være en tung milsluker i comfort-modus til å bli en stiv og sportslig anlagt landeveismaskin i sport-modus.

fullsizeoutput_66c.thumb.jpeg.668cb307c36ad770ad6176a9b8945a8d.jpeg

fullsizeoutput_66d.thumb.jpeg.927ff67e9fc06eb17826131f8359ea38.jpeg

fullsizeoutput_66e.thumb.jpeg.e20974bd1b27533147be74cbf84a98b9.jpeg

fullsizeoutput_66f.thumb.jpeg.3b30080460a22ec920efdfe30bd4c48d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyse interiøret er bare rålekkert. Hele interiøret oser klasse, det blir noe annet når alt er svart. .  Kan tenke meg at her er kjøregleden stor ja.  Jeg kjører Haugesund-Stockholm et par ganger i året, en tur på 100mil som tar ca 13 timer med et par pauser.

Skal bli en drøm å ta den turen for første gang i en F01 :) 

Skal se om jeg kan finne bil uten Xdrive. Jeg har ikke bruk for det. Det begrenser utvalget en del men får bare lete litt lenger om nødvendig

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er helt enig i at en 7-serie fortjener noe annet enn sort/sort-kombinasjon. Selv synes jeg de gjør seg godt i sort farge, men at interiøret bør være av en litt mer eksklusiv fremtoning. Vedlegger noen bilder av interiøret i min F01. Det eneste jeg savner, men som ikke irriterer meg spesielt, er sort Individual alcantara taktrekk - noe jeg også kommer til å ettermontere med tiden om anledningen byr seg.

Uansett bugner dette ut i en smakssak. Det som ikke er noen tvil er at dette er vanvittige gode biler med en helt utrolig kjøreopplevelse. Fra å være en tung milsluker i comfort-modus til å bli en stiv og sportslig anlagt landeveismaskin i sport-modus.

Som med nesten alle bruktbilkjøp, om man velger 1-serie eller 7-serie, så er man prisgitt hva tidligere eier har krysset av på i utstyrslisten for å deretter se om det passer dine ønsker, behov og lommebok. Sjelden man får den perfekte bil uten å kjøpe nytt og med åpen lommebok. I hverfall ikke med 7 serien. Hvis ikke must-have listen er kort. 

M-sport gir mine øyne mer til bilen enn kun ratt og taktrekk, da med eksempelvis røffere front etc. Men det er jo en smakssak og vi er heldigvis ikke alle like 😊

F01 er en nydelig bil og ser meget bra ut i sort, men som vi har vært inne på, fortjener et mer luksuriøst interiør. Den kler litt farge i interiøret og den skiller seg mer ut. 

22 minutter siden, Hpi skrev:

Skal se om jeg kan finne bil uten Xdrive. Jeg har ikke bruk for det. Det begrenser utvalget en del men får bare lete litt lenger om bødvendig

Hvis behovet ikke er der for x-drive, så er det helt kurant. Du vil da også kunne velge i et større utvalg biler og blant annet i 730d modeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hpi skrev:

Det eneste som murrer litt i bakhodet er at systemet er veldig følsomt med tanke på noen millimeter forskjell på slitasje foran å bak slik at en stadig må bytte 4 dekk?  .  Hvis en kjører på 21" permiumdekk så kan det være greit å slippe å kaste de når de er halvslitte :)  Mulig det ikke er så ille som jeg har fått inntrykk av eller at en finner en slags rytme i dekkbyttene? 

Ellers enig i at det ikke nødvendigvis må være svart, var veldig flott farge på ditt interiør. De setene med lårstøtte er sikkert helt konge å kjøre langt med.

Hva består M-sport pakken av bortsett fra fangere?

F01 er min bror sin bil, men i de drøye tre årene han har hatt bilen så har det aldri vært noe problem med x-drive pga avvik i dekkdimensjoner. Han byttet ifjor to sommerdekk, null problem. 

Bilen sliter mer på bakdekk og selv tre år gamle vinterdekk fungerer fint uten problem med x-drive. 

Har kjørt F01 en god del de siste årene og bilen er en glede på langturer og er i en egen klasse mht støynivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...