Gå til innhold

Rufsete på kald motor 530D F11


Haug530D
 Share

Anbefalte innlegg

Var for noen uker siden å hentet meg en 530D F11 på Østlandet og jeg merket det ikke før noen dager etterpå at den var litt rufsete med engang jeg startet den, det går/gikk over etter noen minutter men det er jo irriterende for det, noen som har noen formeninger om hva det kan være? har gåene glødeplugger noe å si? ser på en kvittering som følger med bilen at forhandler byttet 5 av 6 glødeplugger pga den siste var litt fast.

Uansett, er dette noe jeg kan si fra til forhandler om nå? jeg har vært så travelt opptatt i det siste og har for det meste brukt den andre bilen. Hvordan fungerer sånn bruktbil garanti? er det sånn at man må reise tilbake til forhandler, eller er det noen som er greie og sier at det er greitt at man bruker ett annet verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være dårlige glødeplugger eller relé kanskje? 

Normalt sett så pleier de fleste bilfirma å godta at jobben gjøres hos noen andre enn seg selv. Det kan hende at selger vil bestemme hvilket firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om relé kommer opp på diagnose.

Det gjorde ikke det på min e61 med m57n2, da var det bare tilfeldige glødeplugger som var defekt, trodde jeg utifra diagnosen.

Men du har n57 motor og annen DDE så kanskje det kommer opp der? Uansett så vil selv 1 defekt glødeplugg resultere i dårlig tomgang på kald motor. Men over 25 grader så er det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Jeg vet ikke om relé kommer opp på diagnose.

Det gjorde ikke det på min e61 med m57n2, da var det bare tilfeldige glødeplugger som var defekt, trodde jeg utifra diagnosen.

Men du har n57 motor og annen DDE så kanskje det kommer opp der? Uansett så vil selv 1 defekt glødeplugg resultere i dårlig tomgang på kald motor. Men over 25 grader så er det noe annet.

 

Ja, det var ganske varmt den dagen jeg hentet bilen, så jeg merket ikke noe til det da, eller når jeg kjørte hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta diagnose og se om du får noen av kodene under her, da er det dårlig egr og/eller nedkokset innsug og innsugskanaler i topplokk.

M47x, M57x, N47x, N57x Intake Manifolds / Inlet Chokes PuMA nr. DE 53856249-14 - 04.09.15 
klage: 

Ulike kundeklager: 
Unround motor kjører etter kaldstart, motoren har ingen strøm, rykkig, aksepterer ikke gass 
eller gå ut. Emissionsvarselampen (MIL) kan lyse, AU er ikke bestått. 
Kjøretøyet har økt drivstofforbruk. 

Følgende feil kan lagres: 
4AD6, 4AF6, 4B16, 4B06, 4AE6, 4B26, 3FF0, 3FF1, 4DFF, 4E09, 4E0E, 4E0F, 4868, 41AB 
24C100, 24C200, 24C300, 24C200, 24C500, 24C300, 24C600, 24C400, 24C500, 24C400, 
24C600, 24CE00, 24CF00, 253400, 278F00, 279000, 279100, 290B00, 2AB500 

årsaken 

Innløpskanaler på sylinderhodet og inntaksmanifolden 
Ved å introdusere olje (via vevhusventilasjon) og sot (via eksosgass resirkulering) 
I suget frisk luft kan det komme til fornærmelse av inntaksområdet. Dette vil 
Tverrsnittet av inntaksområdet reduseres kraftig, noe som medfører en tilsvarende negativ innvirkning 
har på luftmassestrømmen. 
Lang tomgangsoperasjon (stopp og gå i trafikkmetropoler) eller lang Untertertouriger 
Motordrift kan i økende grad føre til oljetåke i inntakssystemet 

måle 

Ved kundeklager, fortsett i henhold til følgende fremgangsmåte: 

Utfør diagnostikk med ISTA / D 3.45 eller høyere. 


N47 og N57: 

Velg testmodulen manuelt i funksjonsvalget under: 

01 Drift - Dieselelektronikk - Luftmassesystem - Soak inntakskanaler 

Hvis det oppdager en koking, er det også rensing av inntaksslangen 
(Samler for inntaksluft) og inntakshullene i sylinderhodet i henhold til 
Instruksjon 11 12 800 "Rengjør innløpsrørledningene og inntaksluftspjeldet 
(M47, M57, N47, N57) ". 


M47 og M57: 

Velg testmodulen manuelt i funksjonsvalget under: 

Kjøring - Dieselelektronikk - Luftmassasystem - Vrikklapper 

Ta testmodulen inn i testplanen og utfør en funksjonstest. 
Dette er ved visuell inspeksjon for rask og fullstendig lukking 
å ta hensyn til hvirvellappene! Lukk virvelklappene bare sakte eller 
ufullstendig, det er en indikasjon på coking. 
Hvis det ikke er installert hvirvelklapper, kan det oppstå en mulig coking 
bestemmes ved en visuell inspeksjon av sugesystemet. 

Ved koking, rengjøring av sugeledningen (kollektor 
for inntaksluft) og inntakshullene i sylinderhodet i henhold til 
Reparasjonsinstruksjoner 11 12 800 "Cylinder Head Intake Channels and Collectors 
for rengjøring av inntaksluft (M47, M57, N47, N57) ". 

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ----------------------- 

Spesielt tilfelle MINI modeller R5x og R6x med motor N47C til produksjon 09/2015: 

I tilfelle av N47C, kan det skje i noen få tilfeller på grunn av ovenstående årsaker 
økt oppføring av oljetåke i inntaket og dermed også i tillegg til 
føre til stive innløpsventiler. 

Ved kundeklager, er rengjøring av sugeledningen (samler for inntaksluft) 
og inntaksporter og ventiler i sylinderhodet i henhold til reparasjonsinstruksjonene 11 12 800 
"Clean Cylinder Head Intake Channels og Intake Air Collectors (M47, M57, N47, N57)" 
ut. 

I tillegg utveksles sylinderhodedekselet (kun med MINI-modeller R5x og R6x med 
Motor N47C til produksjon 09/2015!) Med modifisert oljeseparator (TN11 12 8 589 943) 
gjøre. 
Den modifiserte oljeseparatoren i sylinderhodedekselet forhindrer økt oljeinngang i 
inntakskanalen. 

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------------------- 

Forsiktig! 
I det svært sjeldne tilfellet med sterk coking, som ikke kan løses ved rengjøring, 
eller skade på sugeledningen, anbefales utskifting. 
Ved utskifting av inntaksledningen gjelder garantien daglig oppdatert 
Bilder av linjen (her inntakskanaler eller skader klart synlige) og 
å sette inn VIN i bilrekordet og legge det til søknaden. 


viktig: 
Etter dette må null-mengdekorreksjonsverdiene (NMC) for injeksjonene nullstilles. 
For å gjøre dette velger du manuelt følgende testmodul: 
Servicefunksjoner - 01 Kjøring - Dieselelektronikk - Justeringsprogrammer - Justering av injeksjonsmengde. 

Til slutt: 
- Les, sammenlign og noter gjeldende IMA-verdier for injeksjonene 
Erstatt alle IMA-verdier for hver sylinder med den universelle IMA-tilbakestillings-koden og 
program: 
Piezo Injektor AAAAA5G 
Magnetventil - Injiser AAAAAEA 
(Bakgrunn: Tilbakestilling av injeksjonsanpassinger av alle sylindere) 
Reprogrammer / skriv inn originale IMA-verdier, og la bilen falle i søvn 

Advarsel: 
• Piezoinjektoren kan gjenkjennes ved tilkobling av høytrykksledningen. Dette er på injeksjonshodet 
boltet, se vedlegg - bilde 1. 
• Når det gjelder magnetventilinjektoren, er tilkoblingen til høytrykksledningen skråstilt ved siden av injektoren 
boltet, se vedlegg - bilde 2. 

Fjern feilminnet og vurder nytt kjøretøy. 

Merk: 
I alvorlige tilfeller av klage eller i tilfeller av repetisjon kan det redusere EGR-hastigheten 
bidrar til å redusere kokingsintensiteten. 
Dette bør imidlertid kun brukes i unntakstilfeller! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en liten lekkasje i en av returslangene på dysene dine? Hender at når bilen har stått litt så kommer det noe luft inn i systemet og dette blir borte når bilen har fått gått litt på tomgang. Dette kommer veldig an på hvor stor lekkasje det er. 

Man kan tro at det er noe med glødingen siden bilen er kald. Teknisk sett skal bilen ikke bruke gløding i denne temperaturen som er ute nå. 

Kan tenkte meg bilselger hadde startet og evt varmet opp bilen før du kom å hentet den.

Du har gode muligheter med å ta bilen tilbake og klage på det du opplever. De har 2 sjangser å rette feilen før du går videre i saken. De velger som regel selv hvem de ønsker å bruke av verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk opp DDE 242800 Glow Plug, Cylinder 3, activation: Open Circuit.

Så da er det nok glødeplugg på sylinder nummer 3.

Hvordan burde man gå frem med å prøve å få dette dekket på garantien? jeg kan vel ikke akkurat si til forhandleren at jeg har tatt diagnose på bilen selv og funnet ut at det er en defekt glødeplugg, etter at det har gått en mnd ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...