Gunnar Skrevet Desember 19, 2006 Share Skrevet Desember 19, 2006 mbrothe, ikke nødvendigvis.. en fiks for å få bort dugg i lyktene f.eks. på E36 er å borre små hull i bunn på lyktene. Tror ikke hovedlyktene på E34en min heller er særlig tette, og jeg har ikke problem med dugg i de. Men er det om å gjøre å få det tett, så burde da det la seg gjøre. 2mMy, 10W i hva? Og ellers til dere som vurderer å gjøre dere, vær obs på at det ikke er lovlig å kjøre slik i Norge. Flyttegodsimporterte USA-biler har sannsynligvis disp., men vi andre går under kjøretøyforskriften som sier at bilen skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys. Oransje er ikke godkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2mMy Skrevet Desember 19, 2006 Share Skrevet Desember 19, 2006 10w i parklysa! =) men dersom bilen er over 1,80 brei(?) så kan man ha det.. men volvoer og bmw har jo det standard på noen biler igjen så! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Desember 19, 2006 Share Skrevet Desember 19, 2006 Min gamle E46 323 var US import, den hadde parklys i blinklysa. Hovedlysbryter av: kjørelys svakt i fjernlys.(Lavere spenning?) For det var kun 1 pære der. Parklys stilling: svakt i fjernlys + blinklys. Kjørelys stilling: kjørelys + blinkys. + evt fjernlys når jeg skrudde på det og da lyste det normalt i dem. Det var ikke noen ekstra pærer. Hadde kun vanlig blinklys, kjørelys og fjernlys pærer. Hadde ikke parklys i hovedlykt. Jeg programerte om LCM hos Autozentrum med Europa koder så ble dette "normalt" slik vi er vant med. Men da måtte jeg strekke opp parklys ledning til vanlige parklys + motstand på tåkelys bak så ikke LCM trodde pære var defekt/varslet om defekt pære på dashbordet. Så alt sammen styres fra LCM, bytta ikke noen releer eller brytere. Men dette var en E46, så vet ikke hvordan E36 er på dette området. Edit: Skulle være LCM så klart ikke LMM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nino Skrevet Desember 19, 2006 Share Skrevet Desember 19, 2006 men, skal da virkelig ikke være nødvendig å borre inn en ny sokkel/pære i lykta. jeg har en kompis som hadde en volvo 740. hvor blinklysa som satt i skjermene ble brukt som markeringslys så, må vel være snakk om et rele her dette vil jeg lære mere om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 19, 2006 Share Skrevet Desember 19, 2006 Jonte har gjort dette på sin E36 Cabriolet og han fortalte at han hadde brukt en topolet pæreholder.. Hva slags pære han benytter vet jeg desverre ikke noe om, men det er jo ikke verre enn å spørre.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Desember 20, 2006 Share Skrevet Desember 20, 2006 Jonte har gjort dette på sin E36 Cabriolet og han fortalte at han hadde brukt en topolet pæreholder.. Hva slags pære han benytter vet jeg desverre ikke noe om, men det er jo ikke verre enn å spørre.. Jeg kan svare før folk spør Jeg har kjøpt ett par pærer som er topolet.. Det er altså 3 ledninger til dem, istedet for 2 som vanlig. Det er strøm og jord som vanlig, pluss en ekstra strøm som du stjeler fra parklyset, så lyser dem konstant samtidig som parklyset, også blinker lyset sterkere når du blinker.. Pærene kjøpte jeg fra sanituning i tyskland for leeeeeeeeenge siden.. Hust, dette er ikke lovlig, men jeg har enda ikke fått noe pes for det, blei stoppet av politiet seinest i dag, uten førerkort og vognkort, uten belte, tåke+kjørelys, uten belte og med mobil.. Heldigvis var dem snille Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Desember 20, 2006 Share Skrevet Desember 20, 2006 Hva med å la blinklyset lyse konstant og slukke når du blinker? Bytt blinklysreleet fra NO til NC. Dvs. et relé som bryter kontakten når det blir tilføyd spenning. Du kan også bruke releet du har, og montere på ett par ekstra. Prøvde å lage en liten tegning til deg. Det er en stund siden jeg har tegnet koblingskjema, men jeg håper du forstår det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 20, 2006 Share Skrevet Desember 20, 2006 Problemet som dukker opp for alle dere som sier at det bare trengst reléstyring er at man da vil kjøre rundt med to stk 21W parklyspærer i fronten. For det første vil det sannsynligvis se dumt ut med så sterkt lys, og for det andre vil det fort både kunne lure andre bilister til å tro at du blinker (hvor mange millisekunder ser du til siden når du skal utpå en vei i fart?). Når den som da svingte utpå forkjørsvei sier at bilen han fikk i sida eller baken "blinket", hvem tror dere da får skylden? Neppe han som kjørte lovlig og trodde kommende bil skulle til svinge. Sett det opp skikkelig slik Jonte har gjort.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soft-ice Skrevet Desember 20, 2006 Share Skrevet Desember 20, 2006 Vet du om det finnes gule 5w/21w pærer da?Å er blinklysa 21w orginalt, slik at kabler og sikkringer holder? Blir det drøyt å kjøre 2*5w på kablene for parklys eller er det sikkrest å legge opp egen kabel og bryter? Hvis du absolutt vil ha, så lar det nok seg gjøre med pærer(oransje) og pæreholder til U.S Bmw X5, dette er noe spesielle pærer, som er uten sokkel, men bare innsatspære. Usikker på hvor mye arbeid dette vil medføre for å kunne få det til å passe orginal blinklyshuset til f.eks E36. Muligens d letterste hadde vært i kjøpt noe i Statene og fått sendt over Ingen som sier det er lett, men er nok mulig. Intet er umulig, det vanskelige tar bare litt lengre tid Og går helt fint å kjøre 2x5w på det orginale ledningsnettet, bare å oppgradere sikringen et hakk. Det er samme pærer og pære holdere på europeiske X5, og riktig meget spesielle pærer, men er lagervare hos Bmw, leita lenge første gangen jeg skifta pære, men måtte til forhandler ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan Skrevet Desember 20, 2006 Share Skrevet Desember 20, 2006 men, skal da virkelig ikke være nødvendig å borre inn en ny sokkel/pære i lykta. Nei - det er bare å skifte den originale sokkelen med en sokkel fra US-versjonen; den tar to-polete pærer Pen Volvo forresten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet Desember 20, 2006 Share Skrevet Desember 20, 2006 og hvor får man kjøpt "US" - sokkel, samt 2 polete pærer`? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2mMy Skrevet Desember 20, 2006 Share Skrevet Desember 20, 2006 vel.. han på bmw hadde vist ikke noe slikt sa han! :\ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tomas Skrevet Desember 20, 2006 Share Skrevet Desember 20, 2006 Nei, men han kan sikkert skaffe hvis han bare gidder å sjekke i delekatalogene deres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soft-ice Skrevet Desember 20, 2006 Share Skrevet Desember 20, 2006 vel.. han på bmw hadde vist ikke noe slikt sa han! :\ tull, fremre blinklyspære til en x5, den er 2 polet oransje 21w/5w Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2mMy Skrevet Desember 20, 2006 Share Skrevet Desember 20, 2006 men passer de i en e39? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå