Gå til innhold

Erfaringer med Audi A6?

Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Fordelen med å kjøpe en brukt A6 er at dette er kjøpers marked, det er et vanvittig antall A6er til salgs og det er gode muligheter for et bra kjøp. Jeg hadde nok styrt unna 1,8T motoren i A6. Ikke at motoren er dålig, tvert om dette er en meget bra motor, men det blir for smått for en såpas stor bil som A6. 2.4 har en bedre moment kurve som passer bilen bedre. Og stort bedre 4wd system enn quattro skal du lete lenge etter!

enig i dette jeg og , ser at du har land rover disse er jo kjent for en mengde feil, men man hører bestandig mye drit om andre biler, så jeg kan ikke si at land rover er dårlig, eller a6 2.5tdi med quattro er dårlig har ikke hatt annet en fremhjulstrekker, men du kan jo komme over en som kammene er bytta på også og regreim bytta da har du jo bil i mange år, fikk anbefalt og kjøpe nyere enn 2000mod(inkl 2000mod) jeg for da var di mye bedre i forstilling osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan jo se på Mercedes G-klasse eller prute ned en ML. Greit å skille seg litt ut, "alle" kjører jo sølvfarget stv fra VAG eller Toyota om dagen.

Slå til med en Caravelle syncro 1.9D minibuss :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg har en 2000 Audi A6 Avant 2,4 quattro, bensin. Det er automatgir og den går rimelig bra. Fine biler er det også. Ellers har de ikke hatt noen problemer med bilen, bare fulgt vanlig service og tatt vare på bilen, så den er i topp stand. Slitedeler er selvfølgelig byttet, men det må man uansett. Interiøret er heller ikke så ille med stoffsetene.

Ser mange har negative erfaringer med disse, det kan hende, men jeg har ikke hatt det.

Bilen har han hatt siden den var ny og har den fortsatt. Har prøvd den en del, og må si jeg synes det var en grei bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg jobber sammen med hadde en 2002 A4 1,8T med automatgir. Denne gikk faktisk toppen på (bilen har vel gått 120.000 eller noe). Han prøvde derfor å skaffe en brukt motor istedet, men her har Audi laget det så idiotisk at han måtte skaffe en motor fra akkurat samme årstall som bilen hans og måtte stamme fra en A4. Kunne ikke være en 1,8T fra en A6 foreksempel, fordi da passa ikke ledningsnett eller noe over. Han ringte rundt og greier, og skaffa til slutt 2 motorer som han prøvde og begge skulle visstnok passe ifølge de huggerne han kjøpte de av. Ingen passet. Ledningsnett og motorfester og alt var feil. Så til slutt ga han opp og fikk tak i en ny topp istedet.

Hvordan går det ann å lage noe så idiotisk? BMW lager jo ihvertfall motorene sine så de er like i alle serier når de heter det samme. Men Audi, nei de må lage forskjellige versjoner av motoren på samme årstall i de forskjellige bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for dumt... Skoda Oktavia 4x4 er i praksis en Golf 4-Motion med et annet karosseri... og den har derfor ikke et Quattrosystem, men et enklere Haldexsystem. Det er for mye synsing og subjektive meninger her nå (man kan kanskje ikke forlange mer i et BMW forum), men når dette er nevnt vil jeg påpeke at jeg aldri har skrevet at Audi´s modeller er feilfrie... det er de dessverre ikke.

Etter mer enn 5 år her inne og i BMWCCN´s forum vil jeg imidlertid mene at det er grovt mange feil på spesielt E36, E39 og E46 også. Jeg har imidlertid ikke selv opplevd mange feil med min E46, men min tidligere 1997 E36 323i var en katastrofe vedr. alvorlige feil.

Det er solgt mengder av A4 og A6 modeller i Norge... mange flere enn tilsvarende modeller fra BMW... og det vil naturligvis prege hvor mange biler som noen år senere dukker opp på div. verksteder. Spesielt A4 var i noen år populære biler som firmabiler (inkl. de billigere A6 modellene) og det preger også situasjonen når det gjelder feil på disse bilene. Allikevel er det objektivt intet som tyder på at Audi bygger dårligere biler enn BMW (dårligere kjøreegenskaper ja.... ikke dårligere byggekvalitet), men alle ser dog ut til å ha deres personlige preferanser. Det er vel og bra, men skulle vi ta den samme diskusjonen vedr. E39 og E46 tror jeg dessverre mange myter står for fall.

Det ble spurt om meningene til oss brukere av dette forumet, og det har han fått.

Vi bytter mye understellsdeler på BMW 3 serie, både E36 og E46, mens 5 serie er svært skjelden.

Det kan skyldes at de benytter andre verksteder.

Vi her i byen har store treff hver 14 dag og deler erfaringer, og stort kontaktnett ellers på BMW.

Er klar over hva som er svakt på disse bilene.

Synes du det er rart at vi som faktisk arbeider med bil svarer når det blir stilt spørsmål om erfaringer osv.

Og mener du jeg er merkeavhengig når jeg faktisk anbefaler Skoda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble spurt om meningene til oss brukere av dette forumet, og det har han fått.

Vi bytter mye understellsdeler på BMW 3 serie, både E36 og E46, mens 5 serie er svært skjelden.

Det kan skyldes at de benytter andre verksteder.

Vi her i byen har store treff hver 14 dag og deler erfaringer, og stort kontaktnett ellers på BMW.

Er klar over hva som er svakt på disse bilene.

Synes du det er rart at vi som faktisk arbeider med bil svarer når det blir stilt spørsmål om erfaringer osv.

Og mener du jeg er merkeavhengig når jeg faktisk anbefaler Skoda?

Du må nok lese mine innlegg én gang til iom. at jeg hverken kritiserer din erfaring eller din integritet. Mitt poeng er at slektskapet mellom de forskjellige modellene i VAG systemet nå er så stort at det i praksis er liten forskjell på f.eks Skoda Oktavia og VW Golf V. Ergo må det skyldes andre årsaker enn byggekvaliteten på de respektive modellene som gjør at dere får bilene inn for reparasjon... bruksmønster, alternative verksteder eller tilfeldigheter bare for å nevne noen årsaker.

Jeg sitter også igjen med en følelse av at det er viktig for enkelte her inne å rakke ned på Audi uten at de egentlig har objektive grunner for å gjøre det. Mitt forhold til Audi er ikke eksisterende (jeg har aldri hatt en Audi), men jeg vet nok om biler til å vite at objektivt er det i dag liten kvalitetsforskjell på de fire store premiumprodusentene i Tyskland (Audi, Mercedes-benz, BMW og Porsche). Konkurransen står ikke om kvalitetsforskjeller som for 25 år siden, men om prisforskjeller i relasjon til de enkelte markedssegmentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har hatt 01 a6 1,9tdi i noen år nå, riktignok ikke quattro (og den er manuell), men den har det meste av annet ekstrautstyr man kunne få. Jeg har etterhverdt kjørt en del mil i den bilen også, og er ikke mye negativt jeg kan si om den. Feila som har verdt på den har bare verdt småting (som feks lmm). Diselmotoren passer veldig godt i bilen og er sterk og sprek nok (etter chipping). Skulle jeg selv ha valgt bil i den klassen hadde jeg nok valgt a6 (jeg liker også utsende på den godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jobben mener av egen erfaring at:

På Seat er skruene nesten skrudd helt i.

På VW er skruene skrudd til de gir motstand

På Audi er det skrudd til skikkelig.

Nå skal det legges til at Seaten hans var en skamsenka knallstiv ibiza, hvor alt falt fra hverandre.

På denne klarte han faktisk knuse frontruta ved å kjøre i et hull i veien. :)

Men det er mange meninger om bil, og vi her inne kjøper vel kanskje litt mer bil med følelsene enn med fornuften til tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri ville kjøpt meg en A6 eller A4. Utrolig mye feil på disse bilene både mekanisk og elektronisk uansett motor. Det er iallefall min erfaring som bilmekaniker på et frittstående verksted.

Også er det jo langt fra like gode kjøreegenskaper på en Audi da motoren sitter veldig langt frem og chassiene er en del mykere enn hos BMW for ikke å nevne grevlingdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det jo langt fra like gode kjøreegenskaper på en Audi da motoren sitter veldig langt frem og chassiene er en del mykere enn hos BMW for ikke å nevne grevlingdrift.

Nå var det quattro det egentlig var snakk om her da. kjøreegenskapene vil jeg ikke si er dårlig selv om det ikke er racer bil dette her og det er den heller ikke ment å være, men med det orginale sportsunderstellet og sikkert med andre uorginale understell spiser den svinger ganske fint vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noen av disse da? Burde jo kunne være mulig å prute ned noen tusen hvertfall..

2001 BMW E46 325xiAT

Den ligger til salgs her på bimmers også, til 205 000,- :D . Så dette er ikke noe å tenke på Gunnar! Jeg blir med deg/kjører deg opp nå du skal hente den... 8) .

Steike..! :o Nei, dette er ikke noe å tenke på. Løp og kjøp før noen andre får kloa i den gromme firhjulstrekkeren.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noen av disse da? Burde jo kunne være mulig å prute ned noen tusen hvertfall..

2001 BMW E46 325xiAT

Den ligger til salgs her på bimmers også, til 205 000,- :D . Så dette er ikke noe å tenke på Gunnar! Jeg blir med deg/kjører deg opp nå du skal hente den... 8) .

He-he, der er vi på rett spor 8)

Skwalleys 330 XI er en av de bilene jeg vil kvalifisere til forumet fineste.

Alu interiørlister og div på den.

Kikket på den bila nesten ett år før han kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octavia er en liten bil, og ikke særlig aktuell. Mitt mannlige ego hadde ikke hatt det godt bak rattet i en slik. Ikke er det sexy med kvinnfolk i en Octavia heller..

ML har jeg såvidt kikket litt på tidligere. Har registrert at de er blitt billige, men de ser fort litt gammeldagse ut i forrige design. Er de bra teknisk?

E46 syns jeg nok også er litt liten, og jeg tror det blir vanskelig å overtale madammen til at vi bruker over 200k på en slik. Hun er ikke noen big spender, og det eneste jeg får ut fra henne i forhold til bil er at hun a) bare vil ha noe som funker og går eller B) vil ha en stor fin firehjulstrekker som går på luft og kjærlighet og ikke koster noe og c) gjerne vil ha automatgir.

Egentlig er hun kjempefornøyd med Land Roveren. Det har vært en bra bil for oss, men så har vi dieselutgaven som er relativt skuddsikker. Bensinutgaven går motorene på i ett kjør. Fabrikken har ikke flere igjen. Hadde den hatt 5 dører og automatgir hadde vi garantert beholdt den. Kan sette inn bakseter for 9500,- i juni.

De siste to dagene har jo også bekreftet for oss at LRen er perfekt. Kjører der vi føler for, med henger og alt. Har vært i dyp snø (25-30 cm) med henger både i går og i dag, uten at det er merkbart. Antispinnen koblet ikke inn engang.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...