Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

LED gir ikke mer lux. Det er helt sikkert. Det kan oppleves som mer pga at lyset er hvit.

Var nettopp i møte med Chalmit og Hubbell som er en av verdens fremste produsent av LED lys. Vi vurderte å skifte ut til LED på alle plattformene vi har på Norsk sokkel.

Gikk gjennom en stor test som var gjennomført i USA og i UK.

Resultat var at man trengte 5 LED lys kastere for å oppnå samme lux som en halogen lys kaster gav.

Selv med en LED lyskaster oppleves lyset som sterkere for mennesker, men målingene viste klare tall som talt for halogen med tanke på lux.

De er lux som teller, ikke hva hjernen oppfatter.

Spredning på LED er også ganske dårlig i forhold til halogen. 180 grader er vel det aller beste man kan få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LED gir ikke mer lux. Det er helt sikkert. Det kan oppleves som mer pga at lyset er hvit.

Var nettopp i møte med Chalmit og Hubbell som er en av verdens fremste produsent av LED lys. Vi vurderte å skifte ut til LED på alle plattformene vi har på Norsk sokkel.

Gikk gjennom en stor test som var gjennomført i USA og i UK.

Resultat var at man trengte 5 LED lys kastere for å oppnå samme lux som en halogen lys kaster gav.

Selv med en LED lyskaster oppleves lyset som sterkere for mennesker, men målingene viste klare tall som talt for halogen med tanke på lux.

De er lux som teller, ikke hva hjernen oppfatter.

Spredning på LED er også ganske dårlig i forhold til halogen. 180 grader er vel det aller beste man kan få til.

Det kan nok stemme generelt! Er vel kun Audi R8 som har LED-lys over hele linja så langt, og fått en teknologi som gir såpass mye lux at dette er typegodkjent. Men i forhold til angel eyes på BMW, så vil vel en 5 watts LED-pære gi mer lys enn en standard halogenpære på pre-facelift uansett eller er det kun menneskehjernen som oppfatter det slik? Standard halogenpæra er vel på rundt 3 watt? Synes hvertfall at det lyser bedre opp i mørket, når jeg slår av bilen og LED AE lyser opp i forhold til halogen i AE tidligere...

Spennende det du forteller forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste LED gir ut ca. tre ganger så mye lux/watt en det et vanlig halogen gir.

På min LCI så står det 35w orginalt. Skifter jeg ut til de beste LED på markedet (koster sikkert mange tusen) så må jeg har 2-3 stk for å oppnå samme lux/watt som i dag.

Spredningen er i tillegg ikke så bra på LED. Du kan tenke deg på en vanlig tak lampe så har man reflektorer som reflektere lus fra pæren som kommer ut fra pæren nesten over alt, bare sokkelen som ikke lyser. På LED er det kun et lite området som lyser, og dette er da linsen.

Så disse. Dette er jo vanlige pærer.

http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f9/ ... te-t50284/

Ser GS har noe lignede. Kanskje dette er en bedre ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg må skifte mer enn parklysene... Nå er plutselig det ene ryggelyset også gått..???

Bilen min har en uggen historie, og det bare i løpet av 10 mnd...

Kjøpte bilen november 2010, det første som skjedde var at glassluken bak åpnet seg i tide og utide, slik glasslukene "pleier" på E61. Så begynte panoramasoltaket å lekke i bilvask. Ganske mye også. I tillegg begynner også venstre speil å tulle, som jeg har nevnt tidligere i tråden.

Tok kontakt med der jeg kjøpte den, en stor bilbutikk i Rogaland. Da jeg to dager etterpå kom for å hente bilen lyste det opp som et juletre i displayet, alt elektrisk skrudde seg av, vindusviskerene slo seg på, det elektriske kom tilbake og enda en feilmelding pinget. Irritert gikk jeg ut av bilen og inn i butikken...

Bilen ble diagnotisert, og dagen etterpå fikk jeg vite at elektronikken i bilen hadde blitt oversvømmet med vann mens de spylte for å finne taklukelekkasjen. Altså tatt inn vann en annen plass også. Dette var 22. juni, og i forgårs hentet jeg den. Speilet er fortsatt tullete og takluken er heller ikke skikkelig tett. Men det er nå så... Reparasjonenen hadde visst kostet over 90.000, jeg fikk se bestillingen av deler, og den inkluderte nytt ledningsnett, ny hovedenhet til PDC, og en haug andre store summer nedover siden... Jeg frykter nå at det er ledningsbrudd igjen, eventuelt fukt. Begynner å bli drittlei denne bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag når jeg startet min e60 530dA facelift fikk jeg følgende feilmelding i dashen:

Active Steering Fault

Steering behaviour altered.

Steering wheel may be at an angle.

Possible to continue the journey.

Steer with care!

Jeg fikk også melding om at time and date må stilles inn.

For meg virker det som om batteriet har vært dødt, eller at spenningen har vært så lav at dato, klokkeslett og trippteller har nullstilt seg (hva annet kan forårsake dette). Når jeg da kjørte i ca 30 sekunder uten servostyring, så kom denne tilbake og fungerte som normalt. Jeg har lest at for lav spenning på batteri kan føre til mange feilmeldinger og rar oppførsel på diverse komponenter.

Jeg målte ladespenningen på tomgang i motorrommet og den viste 14,8V ved tomgang. Den er uforandret ved gasspådrag. Når jeg stoppet bilen målte jeg batterispenningen på batteriet i bagasjerommet. Denne lå på 12,5V. Jeg startet bilen igjen etter kort tid, og det kom da INGEN feilmelding eller ytring om at tid og dato måtte stilles inn. Kjørte deretter i 2 timer i strekk uten noe vifte eller musikkanlegg eller annet som kan trekke unødvendig strøm. Stoppet bilen, lot den stå i ca 3 timer, og ved oppstart igjen var det påan igjen med feilmelding om active steering og at dato og klokkeslett må stilles inn.

Har noen vært borti tilsvarende? Jeg har googlet litt og noen steder mener de at det kan være batteriet (ett av to?) som er dårlig. Noen andre steder skrives det om en sensor som kan være fuktig og skape trøbbel som fører til strømtap fra batteriene. Det som skal sies er at jeg får startet bilen.

Alle tanker og løsninger mottas med STOR takk :)

Si ifra hvis du kommer nærmere dette problemet. Har veldig liknende symptomer og er veldig veldig irriterende!

F10 bruker helt annen type "pærer"..og de lyser faktisk skikkelig i dagslys..

Selv har jeg 6W(!) LED pærer i ringene og de er synlige i dagslys, men ikke så gode som f.eks f10...

6W LED til pre-LCI?

Isåfall, hvor fra? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...