ChrZZ Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 Er det mulig å laste ned SW oppdateringer selv (x?) og oppgradere, på lik linje som på E46-ene? Jeg har ikke navi, så har bare CD. OG, hvordan finner jeg ut hvilken SW-versjon jeg har (samt hvem som er nyest til min bil?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris A Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 BMW er vel dem eneste som kan oppdatere software etc. Koster skjorta.. Lite man kan gjøre med dette selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skands1 Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 Har noen erfaring med aksialslark i turboen? Det hender min E61 har litt ujevn gange særlig på lavt turtall (ca 1000-1400 o/min), og lurer på om dette kan være slark i akslingen i turboen... Det merkes først og fremst med at det ikke er motoren som sviver ujevnt, men bilen drar ujevnt og urytmisk til tider på lavt turtall. Det skjer ikke konstant, men særlig når bilen ruller uten særlig motstand og akkurat i det den får litt motbakke og trenger litt mer power.. Hvis noen av dere har vært borti defekt turbo hadde det vært nyttig og interessant å høre om symptomer som man kan merke under kjøring. Mengden av olje i innsuget er på grensen til å være over det normale, og det er litt "tynt" grunnlag å skifte turboen kun basert på det. Kan selvfølgelig demonterer turboen og kjenne om det er slark, men vært greit med noen innspill på typiske symptomer før jeg spanderer mye på å demontere turboen og montere ny.. Eller kan en annen mulig feil være at akslingen ikke blir smurt godt nok og at den derfor blir stør under lav belastning og derfor gir ujevnt? Har hatt bilen inne hos Bavaria som har feilsøkt og funnet "defekt turbo" og all SW er satt opp på nytt og helt ok.. Så derfor må det nødvendigvis være noe mekanisk.. Bilen er kjørt 100' og er kun 3 år gammel. Ingen garantier gjelder og goodwill-garanti var også uaktuelt, med klar beskjed fra Bavaria at "sånn må du regne med på disse" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Friksen Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 At turboen er defekt etter bare 100k er meget spesielt synes nå jeg.. kjenner et par som har egene taxier(MB) som kjører til bilen har passert 300 før dem bytter bilen inn.. uten å bytte turbo.. samt fadern har en passat han har kjørt 245k med nå og har aldri byttet turbo ellerno.. eneste var at den fjuska litt her en stund.. men smørte opp wastegate mekanismen så ble den bra.. spjelldet gikk tregt bare.. har fulgt med tråden til "kjennern" blandt annet og synes det virker ut som mye usikkerhet blandt verkstedene.. Og har hatt mine krangler me bmw som gjør at jeg tror ikke vi kjøper noe nyere bmw igjenn pga dorlig service om feil som ikke burde vere noe å krangle om.. Bare det å si at en turbo ryker etter 100k og "det må du regne med" er sånnt jeg blir forbanna for.. vertfall når servicer er fulgt opp i forholdt til bmw sine krav til olje osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hofmeister-Knick Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 Lukter vel photoshop lang veg her. Bingo! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hofmeister-Knick Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 har fulgt med tråden til "kjennern" blandt annet og synes det virker ut som mye usikkerhet blandt verkstedene.. Commonrailturbodieseler er relativt nytt ifht sugemotorer. Ikke rart at det er laber kunnskap på dette området. Videre er en dieselmotorer nok mer sårbar for feil, og mindre driftssikker enn bensinmotoren. Selv har jeg diesel, det er nok den siste, et lite studie kan man si. Det er jo egentlig galskap å velge diesel når BMW har så mange nydelige bensinmotorer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m-blå Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 Har noen erfaring med aksialslark i turboen? Det hender min E61 har litt ujevn gange særlig på lavt turtall (ca 1000-1400 o/min), og lurer på om dette kan være slark i akslingen i turboen... Det merkes først og fremst med at det ikke er motoren som sviver ujevnt, men bilen drar ujevnt og urytmisk til tider på lavt turtall. Det skjer ikke konstant, men særlig når bilen ruller uten særlig motstand og akkurat i det den får litt motbakke og trenger litt mer power.. Hvis noen av dere har vært borti defekt turbo hadde det vært nyttig og interessant å høre om symptomer som man kan merke under kjøring. Mengden av olje i innsuget er på grensen til å være over det normale, og det er litt "tynt" grunnlag å skifte turboen kun basert på det. Kan selvfølgelig demonterer turboen og kjenne om det er slark, men vært greit med noen innspill på typiske symptomer før jeg spanderer mye på å demontere turboen og montere ny.. Eller kan en annen mulig feil være at akslingen ikke blir smurt godt nok og at den derfor blir stør under lav belastning og derfor gir ujevnt? Har hatt bilen inne hos Bavaria som har feilsøkt og funnet "defekt turbo" og all SW er satt opp på nytt og helt ok.. Så derfor må det nødvendigvis være noe mekanisk.. Bilen er kjørt 100' og er kun 3 år gammel. Ingen garantier gjelder og goodwill-garanti var også uaktuelt, med klar beskjed fra Bavaria at "sånn må du regne med på disse" Hei. Jeg har også det samme problemet som deg, men rundt 1500 o/min. Har hatt bilen inne flere ganger for denne feilen nå, og for to uker siden ble det satt inn ny turbo pga. det du skriver her. Det hjalp ikke... er der fremdeles den " nykkinga" en sjelden gang. Så tror jeg ville fått en garanti fra dem at det er turboen før du bytter, og at de eventuelt må sette tilbake den gamle hvis det ikke hjalp med bytte. Min bil er kjørt 64tkm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skands1 Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 Har noen erfaring med aksialslark i turboen? Det hender min E61 har litt ujevn gange særlig på lavt turtall (ca 1000-1400 o/min), og lurer på om dette kan være slark i akslingen i turboen... Det merkes først og fremst med at det ikke er motoren som sviver ujevnt, men bilen drar ujevnt og urytmisk til tider på lavt turtall. Det skjer ikke konstant, men særlig når bilen ruller uten særlig motstand og akkurat i det den får litt motbakke og trenger litt mer power.. Hvis noen av dere har vært borti defekt turbo hadde det vært nyttig og interessant å høre om symptomer som man kan merke under kjøring. Mengden av olje i innsuget er på grensen til å være over det normale, og det er litt "tynt" grunnlag å skifte turboen kun basert på det. Kan selvfølgelig demonterer turboen og kjenne om det er slark, men vært greit med noen innspill på typiske symptomer før jeg spanderer mye på å demontere turboen og montere ny.. Eller kan en annen mulig feil være at akslingen ikke blir smurt godt nok og at den derfor blir stør under lav belastning og derfor gir ujevnt? Har hatt bilen inne hos Bavaria som har feilsøkt og funnet "defekt turbo" og all SW er satt opp på nytt og helt ok.. Så derfor må det nødvendigvis være noe mekanisk.. Bilen er kjørt 100' og er kun 3 år gammel. Ingen garantier gjelder og goodwill-garanti var også uaktuelt, med klar beskjed fra Bavaria at "sånn må du regne med på disse" Hei. Jeg har også det samme problemet som deg, men rundt 1500 o/min. Har hatt bilen inne flere ganger for denne feilen nå, og for to uker siden ble det satt inn ny turbo pga. det du skriver her. Det hjalp ikke... er der fremdeles den " nykkinga" en sjelden gang. Så tror jeg ville fått en garanti fra dem at det er turboen før du bytter, og at de eventuelt må sette tilbake den gamle hvis det ikke hjalp med bytte. Min bil er kjørt 64tkm. Jeg ba om en slags garanti hvis det skulle vise seg å ikke være turboen allikevel, men det var ikke snakk om noe sånn. Derfor jeg er litt skeptisk til å bare hoppe i det og montere ny turbo til 20' og så kan det vise seg at det ikke hjelper i det hele tatt.. Jeg spurte om Bavaria for 20.000,- kunne garantere at den ujevne gangen forsvant, men neida; de kunne garantere ny turbo - men ikke at bilen ble bra. Litt forbanna på at de tar så lett på det og har liksom holdningen at det bare er å reparere og reparere helt til bilen nærmest helt tilfeldig blir iorden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris A Skrevet September 24, 2008 Share Skrevet September 24, 2008 Det har ikke noe med tilførsel av diesel og kombinasjon, diesel og luft? Virker som den får feil blanding av noe slag, eller for mye eller lite? Alle forum har vel et orakel, så må bimmers og ha et vell? En annen ting er bilen orginal, tenker da på triming? Jeg har hatt mine feider med BMW forhandlere, så jeg får litt vondt smak i munnen når jeg leser det du skriver Skands1. Men du skal vite, jeg vet akkurat hvordan du har nå, du går å irriterer deg noe voldsomt. Du har min fulle medlidenhet. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet September 25, 2008 Share Skrevet September 25, 2008 Ser ut til at jeg kanskje har funnet meg noen felger gitt! Står mellom to stykk. [Variant A] Vertini Hennessey ---------------- 20", 8,5" foran, 10" bak. ET: 20 foran, 25 bak Kant: uvisst. Pris: 10 000,-, inkl. frakt, eks. dekk. [Variant B] R1 Hype ---------------- 20", 8,5" foran, 10" bak. ET: 15 foran, 20 bak Kant: 6,93cm foran, 10,2cm bak Pris: 17 000,-, inkl frakt & Nankang-dekk påmontert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astri Skrevet September 25, 2008 Share Skrevet September 25, 2008 BMW er vel dem eneste som kan oppdatere software etc. Koster skjorta.. Lite man kan gjøre med dette selv. Koffer mener alle at det koster skjorta? Fikk en pris på et par tusen på bavaria her eg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet September 25, 2008 Share Skrevet September 25, 2008 BMW er vel dem eneste som kan oppdatere software etc. Koster skjorta.. Lite man kan gjøre med dette selv. Koffer mener alle at det koster skjorta? Fikk en pris på et par tusen på bavaria her eg... Hvis man skal sammenlikne E46 og E60 på dette området: E46 -> laste ned *GRATIS* sw-oppdatering fra Pirate Bay og fikse det selv. E60 -> (ifølge folkene her) betale BMW til å gjøre jobben. Alt over 0 kr er da dyrt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astri Skrevet September 25, 2008 Share Skrevet September 25, 2008 ja det e nå e60'n me fekk pris på... Men synes faktisk ikkje et par tusen va så gale for jobben. Hadde forventa mer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet September 25, 2008 Share Skrevet September 25, 2008 ja det e nå e60'n me fekk pris på... Men synes faktisk ikkje et par tusen va så gale for jobben. Hadde forventa mer. Hmm.. Si at det koster 3000,- da. Dvs, at dem bruker tre timer på jobben. Vet ikke helt hvordan oppgraderingsprosessen er, men burde da gå via en form for plate-medium. Og siden det da gjør det, så ser jeg ikke grunnen til at jeg i teorien ikke kan låne en slik plate og da gjøre jobben selv. Siden dette er data, så koster det ikke noe å repodusere det, og dermed så ser jeg fint på dette som normal service/good will. Men men.. Vi bor jo i Norge, og dette er som regel ukjente ord, evt at folk generelt liker å ta seg betalt for småtteri.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet September 25, 2008 Share Skrevet September 25, 2008 Har noen erfaring med aksialslark i turboen? Det hender min E61 har litt ujevn gange særlig på lavt turtall (ca 1000-1400 o/min), og lurer på om dette kan være slark i akslingen i turboen... Det merkes først og fremst med at det ikke er motoren som sviver ujevnt, men bilen drar ujevnt og urytmisk til tider på lavt turtall. Det skjer ikke konstant, men særlig når bilen ruller uten særlig motstand og akkurat i det den får litt motbakke og trenger litt mer power.. Hvis noen av dere har vært borti defekt turbo hadde det vært nyttig og interessant å høre om symptomer som man kan merke under kjøring. Mengden av olje i innsuget er på grensen til å være over det normale, og det er litt "tynt" grunnlag å skifte turboen kun basert på det. Kan selvfølgelig demonterer turboen og kjenne om det er slark, men vært greit med noen innspill på typiske symptomer før jeg spanderer mye på å demontere turboen og montere ny.. Eller kan en annen mulig feil være at akslingen ikke blir smurt godt nok og at den derfor blir stør under lav belastning og derfor gir ujevnt? Har hatt bilen inne hos Bavaria som har feilsøkt og funnet "defekt turbo" og all SW er satt opp på nytt og helt ok.. Så derfor må det nødvendigvis være noe mekanisk.. Bilen er kjørt 100' og er kun 3 år gammel. Ingen garantier gjelder og goodwill-garanti var også uaktuelt, med klar beskjed fra Bavaria at "sånn må du regne med på disse" Hei. Jeg har også det samme problemet som deg, men rundt 1500 o/min. Har hatt bilen inne flere ganger for denne feilen nå, og for to uker siden ble det satt inn ny turbo pga. det du skriver her. Det hjalp ikke... er der fremdeles den " nykkinga" en sjelden gang. Så tror jeg ville fått en garanti fra dem at det er turboen før du bytter, og at de eventuelt må sette tilbake den gamle hvis det ikke hjalp med bytte. Min bil er kjørt 64tkm. Jeg ba om en slags garanti hvis det skulle vise seg å ikke være turboen allikevel, men det var ikke snakk om noe sånn. Derfor jeg er litt skeptisk til å bare hoppe i det og montere ny turbo til 20' og så kan det vise seg at det ikke hjelper i det hele tatt.. Jeg spurte om Bavaria for 20.000,- kunne garantere at den ujevne gangen forsvant, men neida; de kunne garantere ny turbo - men ikke at bilen ble bra. Litt forbanna på at de tar så lett på det og har liksom holdningen at det bare er å reparere og reparere helt til bilen nærmest helt tilfeldig blir iorden. Synes dette lukter litt av noe som kan gå under kjøpsloven (Om den er ment til å være betydelig lengre enn 2 år ved normal bruk er det 5 års reklamasjonsrett). Du er vel ikke medlem i NAF slik at du kan diskutere det litt med en av deres advokater? Er gratis i såfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå