Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Har nå fått senterringer fra GS og ser det er felgringer ø74.1-72,6 som jeg ikke får inni felgen, før felgen er 72,5 og på bilen er senternav 72,5. Og nå i helga så sto bilen i ro noen dager og kjørte, da var det så lite at man merket nesten ikke ristinga. men nå rister det igjen. Hælvets drit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke mangler senterringer, felgene er avballanserte (og ikke viser skjevheter) så ligger feilen i din forstilling! Med alle de ledd og stag som finnes i forstillingen på en E60/E61 så skal det ikke mye til for at du vil kjenne ubalanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke mangler senterringer, felgene er avballanserte (og ikke viser skjevheter) så ligger feilen i din forstilling! Med alle de ledd og stag som finnes i forstillingen på en E60/E61 så skal det ikke mye til for at du vil kjenne ubalanse.

Forstillig er nettopp sjekket på verksted. [-X. Og man trenger vel ikke sentering når man har 72,5 på både felgnav og bilnav? stemer det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da trenger du ikke senterring.

Feilen din er nok sansynligvis forstillinga, altså casterstagsforingen. Hvilket verksted sjekket forstillinga, var det et BMW-verksted? Det er nemlig ikke så lett å konstatere slakk i dette staget.

Denne oppbygning av forstilling har jo BMW brukt på 5 serien helt siden E28 uten unntak så vidt jeg har fått med meg. Og alle har jo vært plaget av "the 60mph shimmy". Smell inn powerflex i casterstaga, så er jeg rimelig sikker på den blir bra.

( siden felgene er balansert og du har riktig nav-dim skal ikke disse forårsake vibrasjon ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da trenger du ikke senterring.

Feilen din er nok sansynligvis forstillinga, altså casterstagsforingen. Hvilket verksted sjekket forstillinga, var det et BMW-verksted? Det er nemlig ikke så lett å konstatere slakk i dette staget.

Denne oppbygning av forstilling har jo BMW brukt på 5 serien helt siden E28 uten unntak så vidt jeg har fått med meg. Og alle har jo vært plaget av "the 60mph shimmy". Smell inn powerflex i casterstaga, så er jeg rimelig sikker på den blir bra.

( siden felgene er balansert og du har riktig nav-dim skal ikke disse forårsake vibrasjon ).

Det var ikke BMW verksted men det var ikke noe vibrasjon når jeg monterte av piggdekka men kom etter jeg hadde på sommerhjula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er relativt stor forskjell med myke 16-17" vinterhjul enn det er med stumpete 19-20" sommerhjul. En slitasje vil jo derfor merkes vesentlig lettere ved siste kombinasjon. Et stag eller foring kan også bli utslitt relativt fort med de tunge sommerhjulene. For å statuere et eksempel så var nesten alt av forstillingsdeler på vår tidl. fabrikknye Range Rover Vogue med 22" sommerhjul utslitt etter snaue 50.000km..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er relativt stor forskjell med myke 16-17" vinterhjul enn det er med stumpete 19-20" sommerhjul. En slitasje vil jo derfor merkes vesentlig lettere ved siste kombinasjon. Et stag eller foring kan også bli utslitt relativt fort med de tunge sommerhjulene. For å statuere et eksempel så var nesten alt av forstillingsdeler på vår tidl. fabrikknye Range Rover Vogue med 22" sommerhjul utslitt etter snaue 50.000km..

Nja tviler på det før jeg kjørt på 18" med 225 vinterdekk. Men man veit jo aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er fryktelig lang og jeg har ikke klart å funnet ut eksakt svar på det jeg lurer på.

Dekkdimensjon på M6 felger til BMW E61LCI? Har fått tak i originale M6 felger , men de dekka som nå sitter på er for store. Skal ha nye dekk og vil da ha tilnærmet helt lik original rulleomkrets.

Originaldimensjonen er 245/40-18 på denne E61, og da M6 felgene er i dimensjonen 8.5x19ET12 og 9.5x19ET17 vil jeg ha 245/35-19 foran og 285/30-19 bak da dette er tilnærmet lik rulleomkrets til originalen og til hvernadre foran/bak! Det jeg lurer på er om 285/30-19 på bakdekkene vil kunne gå på disse felgene til E61 M-sport med det lave offset ET17 på M6 felgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke helt feil kjører jeg ET35 med 18mm spacer på mine bakhjul som er 10" brede så det burde da gå bra. 285 på 9,5" felg burde gå helt fint, har det selv på 10" felg på 20" med 25 profil. Foran blir det kanskje litt lav ET? Det må andre nesten svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke helt feil kjører jeg ET35 med 18mm spacer på mine bakhjul som er 10" brede så det burde da gå bra. 285 på 9,5" felg burde gå helt fint, har det selv på 10" felg på 20" med 25 profil. Foran blir det kanskje litt lav ET? Det må andre nesten svare på.

Takk for raskt svar :)

Dvs si at du kjører med i praksis ET17 på en 10" felg med 285dekk?

Så det bør kunne gå bra bak slik jeg tenker det? Foran er det enda lavere ET, men her er felgen og dekket smalere, så i utgangspunktet bør vel dette også gå bra!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette byr kikke på problemer dersom du ikke har xDrive. Det kan være verdt å merke seg at dersom du har ET17 på bakfelgene dine så er disse 9x19. Har du mot formodning 9,5x19 har du ET28 og disse vil følgelig ikke passe bak på din bil uten spacere. Jeg kjørte med 10x20 ET24 på en E61 LCI med 295/25 ZR20 og dette gikk på hengende håret. Jeg kjører i dag 9x20 ET24 foran på min E60 med 255/30 ZR20 (dette gir helt rette dekksider) og 10x20 ET24 bak med 305/25 ZR20..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke helt feil kjører jeg ET35 med 18mm spacer på mine bakhjul som er 10" brede så det burde da gå bra. 285 på 9,5" felg burde gå helt fint, har det selv på 10" felg på 20" med 25 profil. Foran blir det kanskje litt lav ET? Det må andre nesten svare på.

Takk for raskt svar :)

Dvs si at du kjører med i praksis ET17 på en 10" felg med 285dekk?

Så det bør kunne gå bra bak slik jeg tenker det? Foran er det enda lavere ET, men her er felgen og dekket smalere, så i utgangspunktet bør vel dette også gå bra!?

Det stemmer. Blir i praksis samme ET og på smalere felg vil mindre ET harmonere. Men, pass på at du har riktig felgbredde slik som E60-orakelet Saltkjelen påpeker da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...