///frank Skrevet Mai 10, 2013 Share Skrevet Mai 10, 2013 Her kommer ett litt newbie spørsmål, men hvor kjøper jeg bremseklosser forran til min 08 520 dat til best pris? Har bare hatt den i 2 uker og alltid vært vag mann så er litt av en omstilling dette Ikke kjøp dem billigeste bremseskivene Jeg kjøpte skiver hos Meca.no og etter ett år så ristet det noe jævligt når jeg bremset. Måtte kjøpe nye skiver og da ble det kjøpte EBC Turbogroove hos Brakes.no. Kostet noe mer ja, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bergers1 Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Har forresten ett annet spørsmål også... Min 08 520dat er veldig thight og fin i understellet, har gått ca 80 000km. Men i vaskebrett og litt harde dumper så syntes jeg at jeg hører en svak "klunke" lyd på venstre side, ikke på høyre side. Kan dette være lenkearmen på stabstaget som begynner og bli slitt eller er det andre ting i forstillingen på bmw som er kjent for og bli slitt når den har gått så langt som min har gjort? Noen som har tips til hva det kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bergers1 Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Her kommer ett litt newbie spørsmål, men hvor kjøper jeg bremseklosser forran til min 08 520 dat til best pris? Har bare hatt den i 2 uker og alltid vært vag mann så er litt av en omstilling dette Ikke kjøp dem billigeste bremseskivene Jeg kjøpte skiver hos Meca.no og etter ett år så ristet det noe jævligt når jeg bremset. Måtte kjøpe nye skiver og da ble det kjøpte EBC Turbogroove hos Brakes.no. Kostet noe mer ja, Har planer om og handle OEM eller tilsvarene, er bare klosser i front som er slitt, ikke klosser el.l. så er ikke store kostnaden uansett. Ble anbefalt og kjøpe slitasevarsleren som orginaldel da det ofte ble feil på uorginale:D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet Mai 12, 2013 Share Skrevet Mai 12, 2013 Siden det er så mange E60-guruer her, er det noen som kan anbefale retrofit av Bluetooth til BMW E60 2004 mod? Jeg har menyen på iDriven (Communications), men har ikke BT som ekstrautstyr. Tenkte derfor å legge inn en liten innsats da jeg savner BT. Noen som har tips eller erfaringer? Lest litt om et sett som heter Fiscon, som skal være kurant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 12, 2013 Share Skrevet Mai 12, 2013 Sikker på du ikke har? Man har normalt ikke dette valget om man ikke har bluetooth. Jeg er litt tilhenger av orignalutstyr, så mitt forslag et en original TCU- eller MULF-modul. Har du stemmestyring forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet Mai 12, 2013 Share Skrevet Mai 12, 2013 Vel, jeg er ganske sikker på at jeg ikke har BT, det står ingenting om det i utstyrslisten. Har også den minste skjermen uten navi. Legger ved bilder slik dere ser hvordan menyene mine ser ut. Når jeg trykker på Communication så får jeg opp denne "Mobile phone not installed" meldingen. Så vi kan vel konkludere med at jeg ikke har BT? Har jo knappen til stemmestyring på rattet, men det har vel alle? Slenger med utstyrslisten også: Options Code Description (interface) Description (EPC) S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selection of COP-relevant vehicles S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatic transmission S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC S235A ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR Towing hitch, detachable S248A LENKRADHEIZUNG Steering wheel heater S300A NOTRAD Emergency spare wheel S302A ALARMANLAGE Alarm system S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Windscreen, green-tinted upper strip S415A SONNENSCHUTZROLLO FUER HECKSCHEIBE Sun-blind, rear S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim S441A RAUCHERPAKET Smoker package S442A GETRAENKEHALTER Drink holder Code Description (interface) Description (EPC) S465A DURCHLADESYSTEM Through-loading system S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A XENON-LICHT Xenon Light S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control S563A LICHTPAKET Light package S589A LM RAEDER STERNSP.122 MIT NOTLAUF. BMW LA wheel, star spoke 122 S694A CD-WECHSLER VORBEREITUNG Provisions for BMW 6 CD changer S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD S818A BATTERIEHAUPTSCHALTER Battery master switch S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version S850A ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT Additional Export tank filling Code Description (interface) Description (EPC) S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Dealer List Europe S888A DAENISCH / BORDLITERATUR On-board literature, Danish S896A TAGFAHRLICHTSCHALTUNG Daytime driving lights S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Navigation access request,country-spec. S8SPA COP STEUERUNG Control unit CO2 S925A VERSANDSCHUTZPAKET Dispatch protection pack Standard equipment Code Description (interface) Description (EPC) S548A KILOMETERTACHO Kilometre speedo S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN White direction indicator lights S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 12, 2013 Share Skrevet Mai 12, 2013 Det var jeg som mistolket litt. Jeg leste at du hadde bluetooth-meny, men du skrev communications-meny, som alle har. Det ser ikke ut til at du har stemmestyring heller nei. Jeg har ingen erfaring med uoriginale systemer, men det vil nok være det enkleste. Jeg tror derimot ikke det vil være stort billigere enn et originalt system om du skal ha full funksjonalitet. BMW selger originale ettermonteringssett, men det er litt arbeid å ettermontere slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet Mai 12, 2013 Share Skrevet Mai 12, 2013 Ok! Kommer til å gjøre et forsøk med denne: http://forum.bmw5.co.uk/topic/65536-e60 ... n-how-too/ Så får vi se om det duger:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet Mai 13, 2013 Share Skrevet Mai 13, 2013 Det var jeg som mistolket litt. Jeg leste at du hadde bluetooth-meny, men du skrev communications-meny, som alle har. Det ser ikke ut til at du har stemmestyring heller nei.Jeg har ingen erfaring med uoriginale systemer, men det vil nok være det enkleste. Jeg tror derimot ikke det vil være stort billigere enn et originalt system om du skal ha full funksjonalitet. BMW selger originale ettermonteringssett, men det er litt arbeid å ettermontere slikt. Den stemmestyringen synes jeg er håpløs. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margarus Skrevet Mai 13, 2013 Share Skrevet Mai 13, 2013 Min stemme styring funker den med di få kommandoene jeg kan på tysk/engelsk. Hadde vært greit og få den helt over på engelsk. Og finnes det en ord liste på nettet over kommandoer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet Mai 13, 2013 Share Skrevet Mai 13, 2013 Heisan. Har et problem som jeg har tatt opp her tidligere. Men finner ikke løsning. Det er en E61 530D XD. Jeg har satt på ny felgene: Bak: 285 25 20 ET35 10 toms Foran: 245 30 20 ET35 8,5 toms Breyton GTS Hankook dekk Jeg har målt differansen på dekk diameteren til å være 4 mm som er innafor grensen til hva som er mulig. Jeg vet at det er mange XD og XI som kjører rundt med samme oppsettet her på forumet og utlandet uen problemer. Men på min bil på disse felgene så kommer det en del nykking når jeg kjører med disse. Så det føles som driverket prøver å kompensere på et eller annet vis. Noen som har en viss peiling på hva som skjer her? Heisan folkens. Jeg trenger litt hjelp og håper på at noen har mulighet. Jeg kjenner ingen andre med BMW Xdrive, så jeg lurer på om det er noen her som kjører ulik dekk dim på en Xdrive som vil passe på min bil, slik at jeg kunne fått prøvd dette på min. Jeg bor i Vest Agder, men har mulighet til å kjøre et stykke for å få denne muligheten. Jeg har beskrevet feilen her oppe, men har feilsøkt videre på saken og funnet ut følgene ved å måle dekk rotasjon omkretsen. Dekkene jeg har er Hankook ventus s1 evo. Bak 1: 285/25/20 2025mm Bak 2: 285/25/20 2045mm Foran 1: 245/30/20 2088mm Foran 2: 245/30/20 2088mm Som du ser så er den totale rulleomkrets differansen 63 mm. Det utgjør: 63mm*100%/2088mm = 3,017% Den minste differansen er: 43mm*100%/2088mm = 2,06 og fortsatt helt ute å kjører. Dette synest jeg er helt sykt. Dette var ikke billige dekk heller. Ifølge dekk kalkulatoren: http://www.rimsntires.com/specs.jsp skal de være: Bak: 2041mm Foran: 2060mm Differansen her er: 19mm Det utgjør: 19mm*100%/2060mm = 0,9% Som skal gå bra. Så før jeg kjøper meg nye dekk så hadde det hvert veldig fint å kunne prøvd ut et setup med ulik dim foran og bak slik at jeg er 110% sikker at det ikke er bilen som det er noe galt med. Takker for oppmerksomheten. Morten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Mai 14, 2013 Share Skrevet Mai 14, 2013 Jeg kjører X drive og forskjellige bredder (5 serie) 10x20 og 9x20 (bredde på felg spiller ingen rolle sålenge rulleomkrets på DEKKENE er tilnærmet lik) Ifølge GS tåler X drive en variasjon på inntill 3%. Jeg har 285x25x20 og 245x30x20 og dermed 0,69% avvik. Man skal IKKe merke rykking og ikke kjøre med dette da fordelingskassen blir ødelagt tilslutt. edit: ser du har samme dimmensjoner som meg...jeg har intet problem med dette på min bil i form av nykking eller feilmeldinger osv. Jeg ville satt på "standard hjul" for å se om problemene forsvinner.. Igjen; min bil har ingen problemer med forskjellig bredde på dekk/felg forann og bak. OBS: jeg har falken FK452 dekk. Hadde du bodd nærmere Trondheim skulle du gjerne fått prøvd mine Hartge hjul Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet Mai 14, 2013 Share Skrevet Mai 14, 2013 Heisan Penguin. Takk for svar. Jeg vet det er mange som kjører dette oppsettet uten problemer, det er derfor jeg ikke gir opp så lett. Med orginale dekk så har jeg ingen problemer i det hele tatt. Det GS sier vil jeg tro er halveis riktig. Dette stemmer helt sikker på en RWD at du kan ha 3% ulik dekk rotasjon fremme og bak. Men på Xdriven har jeg hørt at man ikke bør ha mer en 1% differance, men der imot kan du ha rotasjons omkrets som er 3% høyere eller 3% lavere enn ORGINAL dimmensjon, som du finner beskrevet i førerdøren. Men du kan alikevel ikke overstige 1% mellom akslingene. Så hvis du da ser så er jeg langt over med disse dekkene. Men om det er mange andre som kjører rundt med slike dekk uten å ha selv målt vet jeg jo ikke. Så derfor har jeg lyst til å teste ut noen dekk som andre ikke har problemer med og se om jeg fortsatt har. MOrten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Mai 14, 2013 Share Skrevet Mai 14, 2013 Jeg har feilsøkt på akkurat dette problemet på en 2008 530xd. Der var det også nesten 3% forskjell. Vi måtte ned under 1% for at det skulle gå bra. Jeg kan ikke svare på hvorfor det er sånn fra bil til bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Mai 14, 2013 Share Skrevet Mai 14, 2013 Jeg har iallefall ingen problemer med rykk og napp på min E61 530XD med nevnte dimmensjoner. På rulleomkretskalkulatoren fikk jeg opp 0,69% altså under 1%...kan være derfor det funker fjell...men da igjen så har "trådstarter" samme dimmensjoner som meg...og problemer..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå